Extreem verharen en vermageren ondanks dun vachtje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:20

floortjeRein schreef:
Tandarts is ook nog kort geleden, denk 4 maanden en ze gaat eens per jaar. Ze heeft haar hooi altijd door de stal gesleept, ze eet heel erg traag en wanneer ze er eenmaal op heeft gestaan at ze het nooit meer op. Dus ze eet al jaren uit een net :)

Dan is dat wellicht een deel van het probleem? Dat ze te weinig ruwvoer binnenkrijgt om op gewicht te blijven. Als ze het hooi niet erg lekker vindt, en nog langzamer gaat eten, dan blijft er in het net altijd wel wat over maar ze eet niet genoeg om op gewicht te blijven.
Wellicht dat dan de pensionhouder denkt dat er nog genoeg is maar ze eet het niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:09

Ik herken het verhaal, mijn paard glom als een spiegel, kwam niet aan, zeer kort in het haar toen, sprong rond, bokte rende etc, geen enkel idee wat er was, bloed goed, mest perfect, we zijn uiteindelijk maar op maagzweren gaan zitten, maar ook dat hielp niet. Onbeperkt goed ruwvoer en schrik niet 8!!!! kilo brok per dag op een gegeven moment.

Niets hielp, nu werkte het ook niet mee dat ze nogal lastig is met voer, ze laat 90% staan aan brok / supplementen etc. Seniores hoef ik niet mee aan te komen.

De reden dat ze mager was hebben we gevonden, ze was ook af en aan niet 100% rad, ze bleek kats kreupel na buigproeven, paard had pijn. Maar zo oogde ze niet. pijn is verholpen en paard komt aan en staat op minder dan een kwart dan ze ooit had en heeft nu weer een mammoet vacht. Pijn hoe onzichtbaar ook kan paarden ernstig vermageren. Echt die van mij glom, bokte rende, je zag er eigenlijk niets aan alleen onder het zadel ging ze steeds na een week of 2 wat stijver lopen. Pijn vrat haar op. Nu het over is herken je het beest niet meer terug. Misschien eens op de buut zetten en kijken of ze opeens aan gaat komen?

Zo zag ze eruit:

Afbeelding

en dit is nu:

Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:07

Een Fries die traag hooi eet dan denk ik direct aan slokdarm problemen.Die kunnen heel lang aanwezig zijn en amper opgemerkt worden.