Rizette schreef:Formaldehyde
Algemeen gebruik: in de chemische industrie en bij de productie van medicijnen. Formaldehyde zit onder andere in spaanplaat, MDF, textiel, en make-up.
Herkomst: komt vrij bij de stofwisseling in het menselijk lichaam en bij natuurlijke processen in het milieu.
In tabaksrook: komt vrij bij de verbranding van tabak en bepaalde stoffen die aan tabaksproducten worden toegevoegd, zoals suikers, sorbitol en glycerol.
Gezondheidsrisico’s: kankerverwekkend. Kan kanker in de neus en luchtpijp en mogelijk leukemie veroorzaken. Kan ook de luchtwegen irriteren en beschadigen, en de ogen irriteren.
Extra verslavend? Waarschijnlijk. Versterkt het verslavende effect van nicotine. In de hersenen zorgt nicotine ervoor dat bepaalde stoffen vrijkomen die een belonend gevoel teweegbrengen. Een reactieproduct van formaldehyde is norharman. Deze stof zorgt ervoor dat de belonende stoffen in de hersenen minder snel afgebroken worden.
Schiphol is de grootste uitstoter van deze kankerverwekkende stof in ons land en ik woon niet in de buurt van Schiphol en kom er maximaal 1 x per jaar.
Ik rook niet, gebruik geen make up heb geen spaanplaat en MDF in mijn huis en stal of schuur en gebruik mijn verstand bij het gebruik bij de dieren. Ik hoop dat jullie ook niet roken enz enz.
Ik woon niet bij Schiphol, rook niet,drink geen alcohol, eet met name biologische onbewerkt eten, geen overgewicht en sport veel en ohja ben 32 jaar. Toch heb ik kanker.
Ik ging absoluut het risico niet nemen met zoiets.