Rotstraal, wat is het beste middel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:43

Pandora2 schreef:
Waterstofperoxide. Bruist al het vuil eruit :D

Dit raad ik echt af, hier kun je je paard lelijk pijn mee doen en is slechter voor de straal dan je denkt.

Hypozin is een goede, propolis met een hoog percentage, groene klei, azijn, de red horse producten of van Uniqehorn zijn goede producten om te gebruiken.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:00

Gebluste kalk.. icm jodium kan ook. Droogt heel goed uit.

Mijne heeft helaas laatst 2023 hoefkanker gehad aan 4 voeten. Waarbij LV en RA de straal compleet is weggesneden. RV en LA waren minder, maar ook daar is wel wat weggesneden. Goddank zat het niet onder de zool maar was het echt de straal.
We pakten de voeten in (want ja, wondes) en dan smeerde ik daar een papje van gebluste kalk met jodium op (En wat prednisolon, maar dat was op advies van DA voor de hoefkanker).

Daarnaast heb ik van mijn smid een supplement gekregen met biotine, mineralen en vitamines. Helaas is deze alleen in Amerika verkrijgbaar zei hij. Weet ook de naam van het product niet meer.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en zijn stralen zijn kei hard. Ik behandel ze wel regelmatig (2 à 3 keer per week) met Kevin bacon en Care & Day & Martin Daily hoof.

Smid en dierenarts zijn heel tevreden op het moment.

Edit, typfout

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:33

Nexus schreef:
Hoof & Sole Hardener (met formaldehyde) is niet meer te koop volgens mij.
Wij zijn overgestapt op een eigen mengsel van Formaldehyde verdund met water.
Wordt vooral gebruikt bij de behandeling van klauwrot bij schapen.
Gewoon online te bestellen als je een UBN nummer hebt. (edit: ook zonder lijkt het als ik zo even google)
Werkt echt het allerbeste.

Ik heb formaldehyde gekregen maar welke verhouding gebruik je en hoe vaak?

xLiez

Re: Rotstraal, wat is het beste middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:55

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:31

Rizette schreef:
Nexus schreef:
Hoof & Sole Hardener (met formaldehyde) is niet meer te koop volgens mij.
Wij zijn overgestapt op een eigen mengsel van Formaldehyde verdund met water.
Wordt vooral gebruikt bij de behandeling van klauwrot bij schapen.
Gewoon online te bestellen als je een UBN nummer hebt. (edit: ook zonder lijkt het als ik zo even google)
Werkt echt het allerbeste.

Ik heb formaldehyde gekregen maar welke verhouding gebruik je en hoe vaak?

Ik doe iets van 1 op 25.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 07:54

Dankjewel

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:13

Ik zou wel oppassen met zomaar zelf aankloten met formaldehyde. Zeker als je het hebt gekregen en geen idee hebt van de concentratie, puur of is het al verdund? Het is heel sterk spul maar ook nog eens kankerverwekkend en slecht voor je eigen gezondheid. Zelfs door handschoenen dringt het doorheen als daar een beetje op komt…

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:11

Zeker geen bijtende middelen! Rotstraal is gewoon (meestal) een open wond!! Niet heel fijn als je daar waterstofperoxide, tandpasta etc. in gaat smeren..

Qua azijn doe ik altijd een beetje op gevoel, meestal 3 delen water 1 of deel azijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:58

Juangi schreef:
Ik zou wel oppassen met zomaar zelf aankloten met formaldehyde. Zeker als je het hebt gekregen en geen idee hebt van de concentratie, puur of is het al verdund? Het is heel sterk spul maar ook nog eens kankerverwekkend en slecht voor je eigen gezondheid. Zelfs door handschoenen dringt het doorheen als daar een beetje op komt…

Het is niet verdund. En zal zeker goed uitkijken en verstand gebruiken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:36

Een tubetje droogzetters voor koeien.
Werkt echt perfect! Gewoon bij de DA te krijgen of via je smid ( ik kreeg het van mijn hoefsmid)
Schoonmaken, droogmaken en dit erin spuiten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:03

Rizette schreef:
Juangi schreef:

Het is niet verdund. En zal zeker goed uitkijken en verstand gebruiken.

Dan is het nog gevaarlijker en extreem bijtend… :+

Google alsjeblieft even op formaldehyde en kanker, want het is verschrikkelijk toxisch voor het milieu (zeker als het in het grondwater terecht komt), inademen kan neus- en longkanker veroorzaken en wordt ook in verband gebracht met leukemie.

Op het lab werken we er niets voor niet alleen met speciale handschoenen en in een zuurkast met speciale afzuiging. Echt niet de bedoeling dat je dat lekker op je paard gaat lopen kwasten met Action handschoenen aan terwijl jij er met je neus boven hangt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:19

Dat spul is inderdaad ontzettend slecht voor het milieu en kankerverwekkend := dat zou ik echt nooit nooit gebruiken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:14

Formaldehyde
Algemeen gebruik: in de chemische industrie en bij de productie van medicijnen. Formaldehyde zit onder andere in spaanplaat, MDF, textiel, en make-up.
Herkomst: komt vrij bij de stofwisseling in het menselijk lichaam en bij natuurlijke processen in het milieu.
In tabaksrook: komt vrij bij de verbranding van tabak en bepaalde stoffen die aan tabaksproducten worden toegevoegd, zoals suikers, sorbitol en glycerol.
Gezondheidsrisico’s: kankerverwekkend. Kan kanker in de neus en luchtpijp en mogelijk leukemie veroorzaken. Kan ook de luchtwegen irriteren en beschadigen, en de ogen irriteren.
Extra verslavend? Waarschijnlijk. Versterkt het verslavende effect van nicotine. In de hersenen zorgt nicotine ervoor dat bepaalde stoffen vrijkomen die een belonend gevoel teweegbrengen. Een reactieproduct van formaldehyde is norharman. Deze stof zorgt ervoor dat de belonende stoffen in de hersenen minder snel afgebroken worden.
Schiphol is de grootste uitstoter van deze kankerverwekkende stof in ons land en ik woon niet in de buurt van Schiphol en kom er maximaal 1 x per jaar.
Ik rook niet, gebruik geen make up heb geen spaanplaat en MDF in mijn huis en stal of schuur en gebruik mijn verstand bij het gebruik bij de dieren. Ik hoop dat jullie ook niet roken enz enz.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:23

Laatste punt voor deze discussie, het is een mega verschil in concentratie die hier genoemd worden. Een paar moleculen op kleding of die je inademt als je op Schiphol staat is zo’n biljoen keer minder dan bijvoorbeeld een liter pure formaldehyde die je in je handen hebt. Wel fijn dat jij je bewuster bent geworden van de risico’s. Weet dat er in ieder geval genoeg andere niet bijtende en veilige middelen zijn tegen rotstraal dan dit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:36

Werd formaldehyde ook niet gebruikt bij het balsemen van lijken?

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:56

Veel goede ervaringen gehoord en ook zelf ervaren met Hipo sol.
Al jaren geleden aanbevolen door mijn toenmalige hoefsmid
Ook zeer gemakkelijk en snel aan te brengen.
Zowel bij al aanwezige rotstraal als preventief te gebruiken.

https://agradi.nl/products/frey-hippo-sol-hoefspray

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:04

Rizette schreef:
Formaldehyde
Algemeen gebruik: in de chemische industrie en bij de productie van medicijnen. Formaldehyde zit onder andere in spaanplaat, MDF, textiel, en make-up.
Herkomst: komt vrij bij de stofwisseling in het menselijk lichaam en bij natuurlijke processen in het milieu.
In tabaksrook: komt vrij bij de verbranding van tabak en bepaalde stoffen die aan tabaksproducten worden toegevoegd, zoals suikers, sorbitol en glycerol.
Gezondheidsrisico’s: kankerverwekkend. Kan kanker in de neus en luchtpijp en mogelijk leukemie veroorzaken. Kan ook de luchtwegen irriteren en beschadigen, en de ogen irriteren.
Extra verslavend? Waarschijnlijk. Versterkt het verslavende effect van nicotine. In de hersenen zorgt nicotine ervoor dat bepaalde stoffen vrijkomen die een belonend gevoel teweegbrengen. Een reactieproduct van formaldehyde is norharman. Deze stof zorgt ervoor dat de belonende stoffen in de hersenen minder snel afgebroken worden.
Schiphol is de grootste uitstoter van deze kankerverwekkende stof in ons land en ik woon niet in de buurt van Schiphol en kom er maximaal 1 x per jaar.
Ik rook niet, gebruik geen make up heb geen spaanplaat en MDF in mijn huis en stal of schuur en gebruik mijn verstand bij het gebruik bij de dieren. Ik hoop dat jullie ook niet roken enz enz.

Ik woon niet bij Schiphol, rook niet,drink geen alcohol, eet met name biologische onbewerkt eten, geen overgewicht en sport veel en ohja ben 32 jaar. Toch heb ik kanker.

Ik ging absoluut het risico niet nemen met zoiets.