MKZ uitbraak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:04

juval schreef:
onze kalveren worden volgens de handelaar vanaf eind deze week weer opgehaald, dus dan zal het wel weer 'veilig' zijn lijkt me. Het blijft toch altijd spannend inderdaad.

Ik hoop dat je gelijk hebt, wij kregen te horen dat er sowieso tot en met donderdag nog geen kalveren gehaald worden. En we zitten nok-vol :7

Wintu

Re: MKZ uitbraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:03

Ik kan nog steeds niet naar stal. Iemand een idee wanneer alle signalen weer op groen gaan? Vanaf donderdag misschien omdat de kalveren dan ook weer vervoerd mogen worden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:56

Wintu schreef:
Ik kan nog steeds niet naar stal. Iemand een idee wanneer alle signalen weer op groen gaan? Vanaf donderdag misschien omdat de kalveren dan ook weer vervoerd mogen worden?

ik denk dat je dat het best kunt overleggen met de stalhouder. Officieel zijn er geen beperkingen behalve bij de vleeskalveren. Ik weet niet of die ook bij jou op stal zijn?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:53

De laatste uitslagen komen pas eind van de week. Dus dat er nog niks is aangetoond, wil niet zeggen dat er daadwerkelijk niks is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:00

De kans is gelukkig wel heel klein, aangezien er in Duitsland geen enkel ander positief bedrijf is n.a.v. de screening.
Maar we kunnen beter iets te voorzichtig zijn, dan te snel willen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:17

Hoe komt zo'n eerste bedrijf aan mkz?
Net als bij vogelgriep door trekvogels.
Dus bij mkz door wilde evenhoevige?
Of word zoiets meegenomen door mensen die bijvoorbeeld op vakantie zijn geweest in het buitenland?

Want als het door wilde dieren verspreid word kan het makkelijk weer elders opduiken lijkt mij?

Word zoiets onderzocht?

Nou hopelijk blijft het hierbij. En kan alles weer van het slot. Al dan niet vrijwillig slot.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:35

In NL heeft men een monitoringssysteem.
Een onderdeel hiervan is dat wild ook wordt onderzocht.
Dit onderzoekt zegt iets over hoe het ervoor staat in NL onder "normale" vee en het wild.

Ik weet niet of ze dat in DLD ook hebben.

Ik dacht te hebben begrepen dat mkz met name via dier op dier contact over gaat. Of door contact met mensen, die het virus op hun kleren hebben zitten na contact met een ziek dier. Of b.v. in een veewagen waar zieke dieren in staan en die besmet is. Loonwerker die met "vies" materiaal van ene bedrijf naar ander bedrijf gaat etc.

Mkz gaat niet door de "lucht" zeg maar. Zoals je dat b.v. bij IBR (rundvee ziekte) wel hebt.
Laatst bijgewerkt door Syrianda op 21-01-25 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:38

Hoe het virus geïntroduceerd is, wordt als het goed is wel onderzocht, maar is voor zover ik weet nog niet bekend gemaakt.
Dit is nl een verplichting vanuit de Europese diergezondheidswetgeving.

Het serotype van het virus was wel vrij snel bekend en dat was een variant die vrij veel voorkomt in Azië naar ik heb begrepen. Maar hoe het vanuit daar in Duitsland is gekomen, heb ik nog niks van gehoord.

Wanneer het via (trek)vogels verspreid zou worden, zoals bijvoorbeeld vogelgriep, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het niet bij 1 bedrijf zou landen, maar op meer plekken.
Zou wel heel toevallig zijn dat er maar 1 vogel het virus in Azië aan de pootjes/vleugels heeft gekregen en dat dan precies op 1 bedrijf weer weet te droppen.

Maar goed, dit zijn mijn eigen gedachten hierover, de officiële berichtgeving hierover heb ik verder nog niet gehoord of gelezen.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:39

Helemaal zeker ben je nooit nee, maar ik ben er meer gerust op dan een week geleden. Er is echt veel onderzocht en de incubatietijd is voorbij.

Ik heb iets gelezen over mogelijk besmet gedumpt materiaal in natuurgebieden waar de buffels liepen. Maar kan dat nergens meer terug vinden.
Wellicht nog import van buffels? Er zijn gebieden in Azië waar mkz voorkomt.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:41

Klopt het serorype was snel bekend. Maar hoe het op het bedrijf is gekomen is tot op heden nog niet duidelijk.
Ik begreep dat ze daar wel al naar gekeken hebben maar nog niet hebben kunnen vinden waar het aan lag.

Geloof dat het een gesloten bedrijf was. Dus geen aanvoer van dieren afgelopen tijd.
Laatst bijgewerkt door Syrianda op 21-01-25 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:41

Bedoelde niet dat de trekvogels mkz verspreid hebben.
Maar als voorbeeld dat het zo met vogelgriep gaat. Wilde dieren die het dan in een bedrijf brengen.
Staat er idd een beetje knullig van mij.

Bedankt voor de antwoorden :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:01

Wel spannend of er nog wild rondloopt in Brandenburg met symptomen. Maar ik neem aan dat dat ook is gecheckt? De buffels liepen in een natuurgebied en er waren geen nieuwe dieren aangekocht en hooi was van eigen teelt volgens nieuwe oogst.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:04

Wintu schreef:
Wel spannend of er nog wild rondloopt in Brandenburg met symptomen. Maar ik neem aan dat dat ook is gecheckt? De buffels liepen in een natuurgebied en er waren geen nieuwe dieren aangekocht en hooi was van eigen teelt volgens nieuwe oogst.

Ja dat heb ik ook begrepen.

Kan me niet voorstellen dat DLD er niet naar kijkt. Maar weten doe ik het niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:57

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:23

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:33

Net bericht gekregen dat er morgen kalfjes verkocht mogen worden :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:38

Een hele opluchting. Niet alleen voor de sector zelf.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:46

Niet te vroeg juichen , een incubatietijd is nooit 100 % zeker en er lopen zat wilde zwijnen rond in die omgeving.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:57

Her vervoer van jonge kalveren vanaf de melkveehouderijen wordt idd weer opgestart.
Vanaf de vleeskalverhouderijen zelf mag nog steeds uitsluitend naar de slacht afgevoerd worden, omdat nog niet alle testresultaten bekend zijn van de locaties waar sinds 1 december kalveren uit Brandenburg zijn aangevoerd.

Er mat daar wel weer aangevoerd worden (anders hoef je de jonge kalveren niet op te halen bij de melkveehouderijen).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:17

Op stal hier mogen ook de kalveren vanaf morgen weer vervoerd .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:10

fijn dat de kalveren weer weg mogen. Dit was vast alvast een voorproefje als het straks verplicht wordt de kalveren 28 dagen aan te houden. Goede oefening in ieder geval, voor sommige kalveren (BB) werden de eenlingboxen best wat krap. Daar moeten we dus wel iets op verzinnen. En nu waren ze maar 1,5 week langer dan normaal.
vrijdag vertrekken er 10 in een keer. Ben benieuwd naar de opbrengst, vrees dat we de extra kosten er niet uit krijgen. We zullen zien.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:23

Mijn werkgever heeft een voorbeeldfunctie en geeft aan dat wij op geen enkel bedrijf met koeien mogen komen.

Nu woon ik er zelf op een. Maar ben wel blij dat hij het serieus oppakt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:03

Ik heb normaliter ja een pesthekel aan complottheorieën... maar gezien de stikstofuitspraak van vandaag is het eerste wat mij te binnen schiet, dat een mkz uitbraak en heel snelle " oplossing" zou zijn...
1) in een klap is de veestapel gehalveerd of zelfs nog meer
En
2) geen gezichtsverlies voor bepaalde partijen, want nu ja "noodzaak" ipv van uitkoop of onteigenen...

Ik zat er midden in toen. Mijn paarden stonden bij mijn zwager met mestkalveren . Tegenover eveneens, 2 huizen verder ook en de "ruim-grens" was precies achter ons weiland.

Buurman had toen nog hokken en groepsuitvesting... wat een verschrikkelijke dierenmishandeling, kalveren boven de hokken uit,konden niet liggen, met regelmaat vast...
En niets wat je er mocht doen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:40

Ik geloof er niet zo in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:46

Hoe wel het heel menselijk is om een verklaring te willen als er zo beperkt informatie beschikbaar is, denk ik ook niet dat dit zo zit. De export van zuivel en vlees is veel te kostbaar om om te brengen. Wat niet van hier komt, komt dan wel van daar... En dan is het maar hopen dat het nog via NL komt om er nog iets van te kunnen zien. :$