Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:37

In de Nederlandse winters vind ik een schuilstal bijna altijd een vereiste.
Weg kunnen uit de combinatie wind en regen én ergens droog kunnen liggen vind ik gewoon basis vereisten. Dat ze het dan niet doen, moeten ze zelf weten. Ik vind dat je het wel moet aanbieden.

Nou kunnen er uitzonderingssituaties zijn waarbij je die basis vereisten mogelijk kunt maken zónder schuilstal. Als er een ander landschapselement is wat hetzelfde kan bieden. Een flinke bossage kan hetzelfde doen. (een enkele boom niet) Een helling kán er mogelijk voor zorgen dat er stukken droog genoeg blijven om te liggen.
Misschien is dat in jouw situatie aanwezig.

Of misschien staan je paarden nu tijdelijk zo en ben je in de gelegenheid om ze op te halen en ergens beter passend onder te brengen als het de spuigaten uitloopt. Dan is het ook helemaal prima.

Maar paarden zomaar ergens op een open oppervlakte neerzetten in de winter zonder schuilstal is voor mij een no-go. Hoe erg ik ook voorstander ben van 24/7 buiten. Als ik geforceerd zou moeten kiezen voor nachten op stal óf buiten zonder schuilgelegenheid; zouden ze weer terug op stal gaan.
(gelukkig hoef ik niet te kiezen)

Twiggy2008

Re: Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:28

Wij hebben momenteel zes paarden staan, die allemaal de schuilstal opzoeken bij regen e.d.
Ook bij vliegen en zon, maar óók bij pittige regen en ander heftig weer.

Ben blij dat ik het ze kan bieden. Ze kunnen hier ook altijd droog en beschut eten en drinken.... En de ondergrond is lekker zacht op de matten. Ik merk dat mijn beide paarden dat fijn vinden en ze er nu met dit weer regelmatig staan. Terwijl ze echte buitenpaarden zijn, hun hele leven al.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:39

Beiden gezond? Nog een week of 5? Dan redden ze het prima, zo slecht is het nu nog niet al moet het niet dagenlang regenen/natte sneeuw zijn, dat is voor hen vervelender dan vorst en droge sneeuw.
Ik zou ze wel hooi aanbieden want het gras bevat weinig voedingswaarde, ze moeten veel eten om aan hun behoefte te voorzien. En zon plus vorst kan wel een gevaar voor bevangenheid geven, ze moeten niet gevoelig zijn voor suikers.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:57

Lindsey_99 schreef:
Beiden gezond? Nog een week of 5? Dan redden ze het prima, zo slecht is het nu nog niet al moet het niet dagenlang regenen/natte sneeuw zijn, dat is voor hen vervelender dan vorst en droge sneeuw.
Ik zou ze wel hooi aanbieden want het gras bevat weinig voedingswaarde, ze moeten veel eten om aan hun behoefte te voorzien. En zon plus vorst kan wel een gevaar voor bevangenheid geven, ze moeten niet gevoelig zijn voor suikers.

Ik heb echt een andere ervaring. Als je bemest hebt en er staat nog een goede snede gras, dan heeft het gras nu nog steeds een beste voedingswaarde.
Ik heb in ieder geval regelmatig mijn ene dikkertje nét te vet in de winter.

Wat wel op een gegeven moment beperkend kan worden is de structuur. En dat kan een goede reden zijn om hooi bij te voeren. Om warm te blijven.

Suiker is bij mijn warmbloeden nog nooit een probleem geweest in de winter. Maar dat is bij gevoelige paarden natuurlijk een heel ander ding.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:17

Ik heb gezien dat het kudde gevoel sterker is dan het gevoel voor zelfbehoud.Dus al staat er een schuilstal en de kudde loopt door dan gebruiken de zwakste paarden de schuilstal toch niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:24

office schreef:
Ik heb gezien dat het kudde gevoel sterker is dan het gevoel voor zelfbehoud.Dus al staat er een schuilstal en de kudde loopt door dan gebruiken de zwakste paarden de schuilstal toch niet.

logisch toch, instinkt van een paard zegt in de kudde en met beweging blijf je ook warm, bovendien zou het in de vrije natuur ook veiliger zijn,

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:31

pol013 schreef:
Ik heb echt een andere ervaring. Als je bemest hebt en er staat nog een goede snede gras, dan heeft het gras nu nog steeds een beste voedingswaarde.

Wat wel op een gegeven moment beperkend kan worden is de structuur. En dat kan een goede reden zijn om hooi bij te voeren. Om warm te blijven. Suiker is bij mijn warmbloeden nog nooit een probleem geweest in de winter. Maar dat is bij gevoelige paarden natuurlijk een heel ander ding.

Staan ze bij jou ook onbeschut 247 buiten dan?

Je verbindt voorwaarden aan de wei/het gras, echter het weitje van TS zal niet bemest zijn, dat is ingecalculeerd. Begin deze week liepen bij een aantal boeren in de straat de koeien nog buiten. Sinds het weer omsloeg niet meer, vanzelfsprekend.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:09

Lindsey_99 schreef:
pol013 schreef:

Wat wel op een gegeven moment beperkend kan worden is de structuur. En dat kan een goede reden zijn om hooi bij te voeren. Om warm te blijven. Suiker is bij mijn warmbloeden nog nooit een probleem geweest in de winter. Maar dat is bij gevoelige paarden natuurlijk een heel ander ding.

Staan ze bij jou ook onbeschut 247 buiten dan?

Je verbindt voorwaarden aan de wei/het gras, echter het weitje van TS zal niet bemest zijn, dat is ingecalculeerd. Begin deze week liepen bij een aantal boeren in de straat de koeien nog buiten. Sinds het weer omsloeg niet meer, vanzelfsprekend.

Weitje? 2,2 ha las ik toch? En ik zie daar een flink pak gras op staan op de foto en dat ziet er niet echt uit als een schraal kruiden/onkruid weitje. Tot vorige week is het nog heel mild weer geweest. Het gras is hier (en op de foto) nog geen mals, fris en groen.
Dat het ergens tegen het eind van de winter wat gaat teruglopen kan ik nog geloven. Dan zie je het ok slapper en geler worden. Maar nu?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:10

meggiemeg schreef:
Celebi schreef:
Vachten veranderen niet onder een deken hoor. Als de regen stopt en/of de temperatuur weer omhoog gaat kan een deken prima weer af. Zat paarden die alleen met hevige regen onder een 0 grams deken staan en verder bloot. En bij echt bagger guur weer misschien een paar grammen vulling erin.

Ik bedoel eigenlijk dat de haren plat gaan liggen, als ze langer de deken op hebben blijft dat vaak ook zo. Juist bij paarden zonder deken zie je dat ze de haren "overeind" kunnen zetten waardoor er een vorm van isolatie ontstaat.

Ik denk dus wel dat de vachten veranderen onder een deken.Als je een paard niet scheert en zonder hals houd de hele winter is de kale hals echt een andere vacht structuur als de vacht onder de deken .

SeaTheStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:15

office schreef:
meggiemeg schreef:
Ik bedoel eigenlijk dat de haren plat gaan liggen, als ze langer de deken op hebben blijft dat vaak ook zo. Juist bij paarden zonder deken zie je dat ze de haren "overeind" kunnen zetten waardoor er een vorm van isolatie ontstaat.

Ik denk dus wel dat de vachten veranderen onder een deken.Als je een paard niet scheert en zonder hals houd de hele winter is de kale hals echt een andere vacht structuur als de vacht onder de deken .
De haren bij mijn paard liggen platter als ik de deken afhaal, maar hebben wel dezelfde structuur en lengte. Na een paar minuten zonder deken en een poetsbeurt, staan de haren op haar lichaam net zo overeind als op haar hals. En als ze even rolt al helemaal. :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:15

Afbeelding

Zoiets zie je hier wel goed ja. Echt een teddybeer (goed te zien aan het geschoren stuk), maar onder de deken lijkt de vacht platter en anders.

Maar dit is echt schijn bedriegt en tijdelijk hoor. De haren op de hals staan de hele dag in de regen, wind en liggen te dweilen in de bagger. Dat ziet er gewoon ruwer uit dan die haartjes die veilig onder een zacht dekentje staan en geen zand, regen of wind zien.

Maar als ik dit paard dus nu een dag zonder deken zou zetten ziet de hele vacht er weer hetzelfde uit. En als ik nu een hals op zou leggen is die vacht onder de hals ook weer binnen no time glad en zacht. Maar dus ook weer harig en wild als ie af gaat.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:54

othelloster schreef:
Ik heb zojuist even een 150 grams deken voor beide gehaald en leg 2 pakjes hooi in de weide. Daarmee kunnen ze wel even mee vooruit.

Hoe gaat het met ze, kan me zo voorstellen dat ze genieten van wei, het hooi, hun warme jas, geen beter paardenleven dan een buitenleven, heerlijk voor ze

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 00:46

Afbeelding

Leuk dat je erheen vraagt!

Eigenlijk doen ze het harstikke goed, ze genieten er zichtbaar van. Ze zijn helemaal zen en kunnen volledig paard zijn.

Nu wil ik er even bij zeggen dat ik er helemaal niet op tegen ben om bijvoorbeeld snachts een paard op stal te zetten!

Ieder dier zijn eigen manier van leven!

Ik zie aan Loulou en Sunny dat ze helemaal tot hun recht komen. Dat is oprecht een mooi gezicht voor te zien :)

Ze hebben nog meer dan gras genoeg, toevallig liepen ze nu even over een stuk waar het al wat kaler gegeten is. Ik geef ze iedere 2 weken een hele grote strook bij.