(discussie) Anoniem opzoek naar pensionstalling.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:40

DuoPenotti schreef:
Maar paarden in de stront en amper buiten dat zie je toch als je gaat kijken?

Ik ben zo ook eens ergens geweest.
Net die ene dag stonden ze binnen.
Jaja.
De week daarna ben ik er een paar keer langs gereden en weer net toevallig zo'n dag..

De stal waar ik meteen daarna ging kijken stond alles buiten.
Dagen daarna ook.
Paarden zagen er goed uit, eerder te dik dan mager.
Stallen netjes schoon.

Dat zegt niet alles maar je bent wel al halfweg met hoe een stal is.

Dat zie je niet per sé. Deze mensen zorgden er serieus voor dat het er beter uitzag als er mogelijke klanten kwamen kijken. Toen wij gingen kijken waren de stallen redelijk en stond alles buiten. Het was winter en de paarden hadden dekens aan, dus de conditie was niet te zien. Toen we er eenmaal stonden lag, naast al de rest dat niet ok was, ook de stalgang er regelmatig echt goor bij. Op een dag komen we aan en ligt het er echt ontzettend netjes bij, piekfijn aangeveegd. Bleken er die dag kijkers te zijn geweest :') Er was namelijk ook een enorm verloop daar, bleek achteraf. De weides waren bij deze stal niet te zien vanop de straatkant dus dat zelf checken kon niet.

Mondy

Re: (discussie) Anoniem opzoek naar pensionstalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:49

Maar ts je geeft aan dat je de anonieme betichten links laat liggen want je gaat er vanuit dat die in communicatie naar stalhouder enz eea laten liggen. Doe je dat zelf dan ook niet ?
Als een oproepje perfect klinkt voor je stal dan is een berichtje sturen voor meer info toch een kleine moeite en weet je waarschijnlijk ook meteen waarom iemand anoniem plaatst.

In de paardenwereld is iemand op de blauwe ogen vertrouwen dat alles goed en netjes blijft gaan helaas geen doen.
Van beide kanten niet.

Als iemand zo het erf op komt of belt weet je toch ook niet wat voor vlees je in de kuip hebt, daar doet die naam en foto op fb nl ook niks mee.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:08

jeetje, we hebben het er hier al 4 pagina's over.
ik zie het ook vaak voorbij komen, anonieme oproepjes en ik heb er zelf ook over nagedacht.
naast dat je eigen staleigenaar het kan zien (geen facebook in dit geval) kan ook de rest het zien. paardenmensen zijn wel groepjes en ik zit dus ook al jaren in de facebookgroep stalling gezocht, terwijl ik nu al 4 jaar op deze stal sta (want toen weer een eigen paard gekocht).

vorige winters al wat twijfel (ik wil haar graag wat dikker), maar nog niets mee gedaan. vriendin staat er ook. die wel en dat was best lastig. stalhouder gaf redenen aan waarom e.e.a. niet kon. ik heb deze winter dezelfde vraag gesteld en kreeg dezelfde antwoorden. helemaal geen zware discussie of wat dan ook. dus zeker geen gedoe. maar toch heb ik hier en daar een balletje laten vallen van "ik zou wel meer dit en dit willen". andere bekende/vriendin gaf aan dat zij nog wel plek op stal had (1 van dr paarden verkocht, dus plek) en het wel gezellig vind. wanneer het gaat gebeuren nog niet bekend. ik twijfel nu dus heel erg hoe en wanneer te vertellen. mijn huidige staleigenaresse zorgt goed voor de paarden en gaat ook echt mijn paard nu straks niet slecht behandelen (zij hebben mijn paard gefokt). ik wil de relatie goed houden, maar ik denk wel dat zij zich beledigd voelt. ze heeft ook een wachtrij, dus dat is geen probleem. maar hoe ga ik het dus vertellen.

terugkomend op jouw vraag ts. ik heb ook overwogen anoniem te posten. niet specifiek voor het geheim houden voor de pensioenstalhouder, maar meer voor de hele facebook wereld en de praatjes. onlangs een topic hier geplaats en kreeg ook via de whatsapp een reactie (geheel positief trouwens, maar dan denk je wel weer, ooh ja, je kan niets anoniem op internet plaatsen). daarom ook geen zoekertje geplaats

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:43

Maar wanneer je dus graag anoniem zoekt, is het risico dus ook dat je een potentieel goed passende stal niet opmerkt, omdat ik heel goed kan begrijpen dat een nieuwe staleigenaar graag wil weten wie iemand is, voordat die reageert, zoals TS ook aangeeft.

Een privé bericht sturen kan niet, want de persoon is anoniem, dus zonder "postbus" voor een pb.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:55

ooh ja, eigenlijk zou dat anders moeten dus.
dat je wel gewoon een pb stuurt en dan is het aan de anonieme poster om er op te reageren (en dan dus zichzelf bekend maakt).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:01

Nouja in principe als een stalhouder reageert op een anoniem bericht kun je als plaatser zelf prima een priveberichtje sturen met 'Hé hallo ik ben die en die bedankt voor de reactie op mijn post'. Je weet dus meteen daarna met wie je in zee gaat. Het enige is dat je dus als zoeker in eerste instantie anoniem blijft voor mensen waarvan je het liever niet hebt dat ze het weten. Maar daar valt de nieuwe staleigenaar niet onder.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:09

Marije_jiplover schreef:
Maar wanneer je dus graag anoniem zoekt, is het risico dus ook dat je een potentieel goed passende stal niet opmerkt, omdat ik heel goed kan begrijpen dat een nieuwe staleigenaar graag wil weten wie iemand is, voordat die reageert, zoals TS ook aangeeft.

Een privé bericht sturen kan niet, want de persoon is anoniem, dus zonder "postbus" voor een pb.

Nee maar er kan wel een bericht in het zoekertje plaatsen.
Wat maakt dat een stalhouder met een profiel wel ineens weet wie het is ? Ja je hebt een naam en een foto. Wil nog niks zeggen. Juist omdat op social media je alleen een mooi beeld krijgt voorgeschoteld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:21

Maar misschien wil een stal eigenaar wel niet publiekelijk reageren, omdat die ook graag van te voren filtert wie die wel een bericht stuurt en wie niet.

Ik heb dat gehad met bijrijders.
Ik ben niet openlijk actief op zoek, maar als ik wat tegenkom wat misschien past, reageer ik per pb.
En dus niet op anoniem.

1x wel in het zoekertje zelf gereageerd en kreeg daarna allemaal berichten of mijn paard nog beschikbaar is.
Daar heb ik ook geen zin in.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:23

Ik heb tot nu toe maar 1 pensionhouder gehad waarbij ik "durfde" aan te geven dat ik op zoek was naar wat anders. Maar bij hem heb ik ook heel open kunnen communiceren (zelfs een keer weggaan en uiteindelijk weer terug gekomen, en toen nog een keer weggegaan.. haha) dat het niet aan hem of de stalling lag maar aan de andere pensionklanten of de afstand etc. We zijn voor de laatste verhuizing ruim een jaar op zoek geweest voor we de huidige plek gevonden hebben.

Bij 1 stalhouder ben ik op een paar dagen tijd vertrokken maar dit is ook allemaal last minute geregeld en hier ben ik meteen eerlijk over geweest en was uiteindelijk geen probleem omdat ik netjes mijn opzegtermijn betaald heb.

Zijn genoeg stallen waar ik gehoord heb dat paarden in de laatste maand niet meer fatsoenlijk gevoerd of verzorgd worden zodra je opgezegd hebt dus ik snap de voorzichtigheid wel hoor.
En soms wil je je gewoon oriënteren op een andere plek zonder dat je stalhouder meteen daarvan op de hoogte is. Je wilt gewoon geen scheve verhoudingen als het nergens voor nodig is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:34

Marije_jiplover schreef:
Maar misschien wil een stal eigenaar wel niet publiekelijk reageren, omdat die ook graag van te voren filtert wie die wel een bericht stuurt en wie niet.

Maar ik snap dat filteren niet zo goed. Op welk criterium filter je in die fase dan? Het enige verschil is dat er 'Pietje Puk' staat in plaats van 'Anonieme deelnemer'.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:37

Nou ja, er is een verschil tussen reageren op wat iemand zoekt, of openbaar aangeven dat je plek hebt.

Plus dat de paardenwereld ook klein is, dus iemand uit jouw regio, dan zegt een naam mogelijk wel degelijk iets, op basis van rijvereniging, contact met andere pensionhouders, etcetera.

En ik denk dat je ook op de inhoud reageert.
Wanneer iemand in zijn zoekertje heeft staan "zoekt kleinschalige plek voor een merrie van 1,45" past dat misschien wel, terwijl je niet wil dat er mensen met ruinen van 1,75 reageren ofzo, omdat dat niet in jouw concept past.

En wanneer jij 45 paarden in pension hebt, reageer je vast ook niet op een zoekertje met "graag kleinschalig" etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:14

Ja, een pensionhouder kan natuurlijk ook liever anoniem blijven en niet reageren onder een bericht. Dat is evengoed zijn/haar recht als van de anonieme poster.
Maar als je daar geen probleem mee hebt (je juist je stallen gevuld wilt zien), je een zoekertje ziet dat perfect bij jouw plek aansluit, waarom dan niet reageren puur omdat het door anoniem geplaatst is? Die naam kom je snel genoeg te weten. En wat voor vlees je in de kuip hebt ook wel.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 16:29

ik heb weer even bijgelezen.

ik reageerde inderdaad niet op anonieme berichten ivm mijn eigen mening / aannames. de rede van dit topic was ook om hier meer over te leren naar wat dan de redenen en ervaringen zijn. na het lezen van deze berichten moet ik ook dan zeggen dat mijn mening wel word bijgesteld.

door ervaringen in verleden bij mij op stal , en ik dus denk als het bij mij gebeurd gebeurt het ook bij een ander ben ik zo gaan denken. Maar dat de angst zo hoog ligt bij pensionklanten had ik gewoon weg ook niet verwacht.

nu werkt het wel gewoon 2 kanten op, onze ervaringen als pension en de ervaringen vanuit de klant.
maar jammer dat door van beide kanten deze ervaringen dus de kloof tussen beide steeds groter word. voor stallen die wel goed zijn en dus het paard nooit de dupe laten worden is het gewoon heel jammer dit zo te horen..

maargoed het begint allemaal met een gesprek en kennis en ik denk dat dit topic daarom ook een waardevolle toevoeging is :)

ik hoef voorlopig niet op berichtjes te reageren, maar zal jullie beloven als dit ooit nodig is ik eens zal reageren op een anonieme poster als het bij mijn stal past ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:40

fijne reactie TS.

Communiceren is ook een kunst. en ik denk dat veel pensionhouders ook een pension beginnen vanuit de hobby of de liefde voor paarden en van je hobby een beroep maken. Pensionhouder is wat dat betreft wel echt een beroep. je moet op de paarden passen, maar je moet ook met de mensen om kunnen gaan. iedereen is anders en heeft andere ideen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:56

Ik zou waarschijnlijk ook anoniem een berichtje plaatsen, niet eens zozeer dat mijn stalhouder niet zou mogen weten dat ik om me heen zou kijken. Maar omdat er dan gelijk nog veel mensen in de groepen zitten waar ik zit en dan gelijk gaan speculeren. Wij staan in een groot paardendorp maar het is wel ons kent ons.

Hetzelfde waarom ik weinig zou klagen op bokt over mijn stal, omdat mijn stalbaas hier ook zit.
De echte dingen geef ik heus aan op stal waar ik mee zit, maar soms is het toch lekker om te klagen? En een dag later weer wat te relativeren? Als ik alles wat door mijn hoofd schiet zou communiceren zou ze me allang niet leuk meer vinden :)

Hetzelfde zou ik denken met een nieuwe stal zoeken, soms wil je/moet je weg en ben je echt aan het zoeken. Dan is het prima dat mensen het weten.
Soms hoef je niet weg en ben je vooral benieuwd of er nog meer is. En mocht er dan echt iets voorbij komen wat perfect is, ga je weg. Mocht er niets voorbij komen, sta je wellicht nog jaren met veel plezier op je huidige stal. Dan zou van mij niet iedereen hoeven weten dat ik een keer om me heen gekeken heb.
Maar goed, ik ben op mijn huidige stal eens weggegaan en nu dus weer teruggekomen en dat was ook helemaal prima. Pony werd er niet minder om behandeld in ieder geval.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 20:30

ben ik weer! even met een voorbeeldje, en meningen.

in een besloten facebook groep van pensionhouders. is nu een stal die zijn retentierecht in heeft moeten zetten, vervelende situatie die ge escaleert is ( laten we even duidelijk zijn dat ik de situatie niet weet, maar vaak ivm wanbetalers die snel willen vertrekken)

Een plaatster heeft anoniem een oproep gedaan voor pensionstalling welke overeen ( kan) komen met de persoon als waarin zij haar retentierecht heeft ingezet. dus er word gewaarschuwd voor deze klant. maar door anoniem plaatsing kan er geen zekerheid gezegd worden of dit inderdaad haar (wanbetalende) klant is.

Ik vind dat wij als stalhouders elkaar moeten kunnen waarschuwen voor bepaalde klanten, als mede klanten elkaar moeten kunnen waarschuwen voor bepaalde stallen ( indien het geen smaad en laster is en gebaseerd op feiten)

Nu kan een wanbetalende klant anoniem dus een berichtje plaatsen op facebook, wij als stalhouder weten niet met wie we te maken hebben. dit betekend dus 1, oude pensionstal zal naam openbaar voor ons moeten maken, en wij zullen dan eerst haar een bericht moeten sturen om te kijken of dit inderdaad deze klant is.

2 mogelijke gevolgen.
we gaan vragen wie het is, reageren bij advertentie, kijken of de persoon overeenkomen, komt het overeen moeten we zeggen sorry laat maar we nemen je niet aan ( wel met andere worden maar in het kort) zou het meest efficient zijn, maar niet iedereen denkt zo .

gevolg 2: een plaatser van het anonieme bericht heeft de beste intenties, maar stalhouders reageren niet ivm de waarschuwing van pensionhouder. iemand word dus onterecht 'beschuldigd'

hoe denken jullie hierover? want als stal extra stappen moeten ondernemen om er achter te komen of dit inderdaad de wanbetaler is, zijn extra stappen, en heel eerlijk, wie wilt de tijd er tegenwoordig nog voor nemen om dit uit te zoeken? makkelijkere optie is om deze klant dan maar volledig te negeren en andere te zoeken ( er zijn tenslotte genoeg andere advertenties om jou goeie klant er tussen te vinden )

^dit stukje hierboven is wel even heel kort door de bocht gezegd.

mocht het dus niet de wanbetaler zijn, loopt deze klant nu goede potentiele stallen mis, door de anonieme plaatsing. terwijl als het openbaar geplaatst word ze een hoger reactie aantal had gehad.

kom deze situatie zojuist tegen dus ben benieuwd wat jullie hier van vinden

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:03

Ik zou geen klanten (meer) via facebook werven.. de facebook-klanten uit het verleden waren altijd met drama. Waarschijnlijk toeval?

Ik plaats enkel nog op marktplaats, werkt prima. Hele fijne mensen gevonden.

Wij hebben onderling weleens namen van bepaalde klanten uitgewisseld trouwens, denk dat het handig is wat contact te leggen met de pensionstallen in de buurt.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:11

Maar de enige extra stap die je hoeft te doen is toch, stuur me even een priveberichtje ik weet wellicht wel wat? En dan stuurt diegene toch een priveberichtje onder zijn eigen naam? Dan weet je toch alsnog wie het is? Lijkt me niet zo heel veel moeite als je denkt dat het een goede klant match zou zijn?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 21:20

Lenexa schreef:
Maar de enige extra stap die je hoeft te doen is toch, stuur me even een priveberichtje ik weet wellicht wel wat? En dan stuurt diegene toch een priveberichtje onder zijn eigen naam? Dan weet je toch alsnog wie het is? Lijkt me niet zo heel veel moeite als je denkt dat het een goede klant match zou zijn?

dat begrijp ik zeker, maar niet iedereen zal zo denken. zoals eerder benoemd werd is voor stalhouders : de keuze is reuze, dus waarom extra stappen ondernemen als er ook een ander staat die makkelijker benaderbaar is.of een anonieme plaatser waar niet voor gewaarschuwd is., en niet al een zaadje is geplant van dit zou wel eens een wanbetaler kunnen zijn

het gaat dan in specifiek dit geval dat er voor een anonieme plaatsing is gewaarschuwd dat het mogelijk / waarschijnlijk haar wanbetalende klant is.

oftewel als ik 2 advertenties zou zien, beide anoniem, voor A is gewaarschuwd dat het mogelijk haar wanbetalende klant is Voor anonieme plaatser B niet.

kan mij voorstellen dat pensionklanten dan sneller geneigd zijn B te berichten en A te laten liggen, want als het inderdaad de wanbetaler is is het verspilde energie.

terwijl anonieme plaatser A mischien wel helemaal niet de wanbetaler is .

ik kan mij voorstellen dat stalhouders wellicht wel zo denken.

draai het om, als jij als klant gewaarschuwd word over een stal, zal jij niet zo snel geneigd zijn deze te berichten met heb je plek.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:28

Die zekerheid heb je ook niet mbt berichten die wel een naam hebben.
Daarbij, als je iemand uitnodigd om op stal te komen kijken kan je er ook wel wat uit filteren. En daarbij is dit ook maar 1 kant van het verhaal. Als ex stalhouder met diegene problemen heeft is dat geen vrijbrief om dan maar een anoniem berichtje te beschuldigen van.

Maargoed, dit zou dan een rotte appel kunnen zijn. Die heb je net zo goed bij niet anonieme accounts

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 21:42

Mondy schreef:
Die zekerheid heb je ook niet mbt berichten die wel een naam hebben.
Daarbij, als je iemand uitnodigd om op stal te komen kijken kan je er ook wel wat uit filteren. En daarbij is dit ook maar 1 kant van het verhaal. Als ex stalhouder met diegene problemen heeft is dat geen vrijbrief om dan maar een anoniem berichtje te beschuldigen van.

Maargoed, dit zou dan een rotte appel kunnen zijn. Die heb je net zo goed bij niet anonieme accounts

nee tuurlijk, dat snap ik ook wel. maar in deze situatie kan ik mij voorstellen dat andere wel direct zullen denken nou dan zullen we die dan maar niet berichten ivm de beschuldiging die gemaakt is, of het nou terecht is of niet. er zijn nou eenmaal mensen die zo denken

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:59

Toen ik opzoek was naar nieuwe stalling, heb ik bewust de oproep niet anoniem geplaatst. Omdat ik er vanuit ging dat er op een anonieme oproep minder reactie zou komen. Maar ging er vanuit dat daardoor de roddelmolen ook zou gaan lopen.
Nu was ik altijd transparant geweest naar de stalhouder waar ik stond. Die maakte er geen probleem van. Maar vooral stal genoten gingen problemen maken, die er helemaal niets mee te maken hadden. En ook vooral hun mening gingen geven(ook onder mijn bericht). Waar bemoeien mensen zich mee. Ik heb uiteindelijk een hele fijne plek gevonden door die oproep. Maar waar ik vooraf bang voor was gebeurde dus ook. En ik snap heel goed dat mensen daarom anoniem plaatsen. Ondanks dat ik het toch weer met naam zou plaatsen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:06

Heel eerlijk denk ik dat je met je voorbeeld een beetje moeilijk aan het denken bent. Als er een naam onder stalhouders circuleert, ben je er met een privebericht achter. Ik zou zo zeggen, werf via marktplaats, ben je van het hele gesodemieter met facebook af en is het probleem opgelost.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 22:18

@wintu

ik snap heel goed dat je er zo af van kan zijn. Maar dat is niet waarom ik vraag, k vraag geen oplossingen, ik heb de topic geopend om hier over te sparren en kijken waar elkaars gedachte liggen

dit voorbeeld is een goeie omdat het actueel is. Stalhouders reageren onder het anonieme bericht nu dingen als waarom moet het anoniem, ik vind het wantrouwend etc etc. dit is waar voorgewaarschuwd is etc.

nee ik ben het er niet mee eens dat ze zo reageren maar het is nu actueel waarom ik het als voorbeeld gebruikt. omdat ik wel denk dat op deze manier de anonieme plaatsingen dus wellicht onterecht mensen beschuldigd.

zoals ik al eerder zei hebben jullie mijn mening al wat bijgeschaald. ik kom daarom ook hier om te sparren dan mee te gaan met andere stalhouders die dus zo heftig zijn op anoniem ( en eigenlijk dus erger dan dat ik dan ben / was

dat er oplossingen hiervoor zijn, ben ik mij bewust van.maar neemt niet weg dat ik wel meer wil leren en kunnen sparren met mensen hierover.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:47

Maar ook via bv marktplaats zit je dan niet safe.

Onze oude pensionhouder checkte ook 9 van de 10 keer iemand bij andere pensionklanten.
En uiteindelijk deed ze dat een keer niet. Ze had een onwijs fijn gesprek met diegene via de mp chat.
En haalde een grote leugenaar op stal welke berucht stond met niet betalen en verwaarlozing. De naam van die persoon mocht op bokt niet genoemd worden.
En het escaleerde al binnen 1 week.
Hebben echt voor onze paarden gevreesd met haar. Mens was zo gestoord, toen ze hoorde dar ze weg moest vonden we rattengif over het stro gestrooid.

En hoe? Valse naam opgegeven