Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 03:30

Hier op bokt staan veel vragen over waterige mest en daar word vaak de link gelegd met het voeren van een balancer

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:29

Holis18 schreef:
Beemsterkaas schreef:
Je staat in pension d.w.z. dat je waarschijnlijk niets kan veranderen aan het hooi wat je paard krijgt.

Ik zou brok geven tot die op het juiste gewicht zit.

Zoals ik al zei, het is echt niet ingewikkeld. Zonde dat mensen zo schuw zijn geworden van brok en handenvol geld uitgeven aan ontoereikende oplossingen.

Als je paard dadelijk op een gezond gewicht zit kan je nog kiezen voor een meer geschikt voer. Wij geven de Amerikanen een arme muesli, want die ontploffen van het gras en hooi.

Maar mocht er 1 mager worden gooien we er gewoon brok in, heeft een paard tekorten dan moeten die gewoon aangevuld worden. Quarter of niet.

En het argument van 'op een rustige, natuurlijke manier dus geen brok' vind ik zonde. Als een mens ondergewicht heeft ga je ook niet meer fruit en groente geven tot de nodige kilo's er aanzitten. Dan moet je completer gaan eten (eieren, noten, vlees, vis, vleesvervangers, en eventueel extra koolhydraten) en daar is voor paarden de brok nu net voor gemaakt.

Wij hebben zelf veel oude paarden, die het met een super eenvoudig voerbeleid doen. Allemaal zien ze er 10 jaar jonger uit dan ze zijn, zelfs mijn paard van 30 (!).
En dat op simpel hooi (afwisselend rijk en arm), weidegang, een goede complete brok en/of eventueel armere muesli afhankelijk van de behoefte.

Is je paard te dik geef je minder, is hij te dun geef je meer.

(minste hoeveelheid bij ons is 1 handje arme muesli per dag.
Grootste hoeveelheid is 4 kg brok + 1 kg muesli voor 1 paard!) Afstemmen dus.

Hier wordt geen enkel supplement of speciaal voer bijgegeven, en toch blaken ze al jaren van gezondheid.

Ik ben niet tegen de supplementenindustrie, maar zie steeds vaker dat bij 'jonge' paardeneigenaren het gezond verstand een beetje zoek is.

Begrijpelijk ook met wat je allemaal op internet leest, maar volgens mij een beetje onterecht.

Super bedankt! Dit is echt de duidelijk waar ik naar zocht!

4kg brok + 1kg muslie, ik neem aan dat je dat dan verdeeld over meerdere porties per dag. Niet dat ik mijn paard opeens zoveel ga voeren hoor.

Hoeveel zou je max per portie geven?

Waarom is dit een goed advies? Omdat het misschien het makkelijkste is? Dan hoef je niets te checken, en kun je er gewoon een paar scheppen van merk X in gooien.

Ik ken Beemsterkaas verder niet. Maar ze geeft aan dat de jongere generatie het veel te ingewikkeld maakt.
Ik behoor niet tot die jonge generatie (Helaas, haha!). In mijn tijd kregen paarden: hooi, gras & haver... meer niet. Er was minder fabrieksvoer, maar ook minder gezondheidsproblemen.
De diervoedingsindustrie is ontstaan omdat men iets wilde doen met afvalproducten uit de humane voedingsindustrie. Niet omdat men zo begaan was met dieren.
Tegenwoordig zijn veel grote merken big business.

Er zijn echter ook hele goede betrouwbare merken. Maar die merken werken allemaal met goed herleidbare voedingsstoffen.
Het is het verschil tussen een maaltijdshake voor mensen, of een gezonde maaltijdsalade met alles erop en eraan. Het 1 is vulling, het andere is voeding.

De lap tekst die ik heb gedeeld hierboven is gebaseerd op onderzoek. Niet op: "ik voer mijn paarden al mijn hele leven een paar scheppen merk X en ze zijn allemaal gezond". Of: "mensen in een topic over balancers hebben ook wel eens paarden met mestwater, dus het zal wel aan de balancer liggen".
Dat zijn allemaal persoonlijke ervaringen of aannames. Niet perse 'niet waardevol', maar goed onderzoek onder een grotere populatie paarden is interessanter.

Je kunt je paard maar 1x goed laten opgroeien. Zelf zou ik het de moeite waard vinden daar wat energie in te steken en er niet zomaar iets in te gooien.

Maar wat je ook doet, succes!!! :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:46

Ik prefereer goed ruwvoer boven krachtvoer, hij krijgt onbeperkt staat er..is dat ook s"nachts en is dat hooi of kuil?

Daarnaast in de groei kun je ze beter te schraal dan te vet hebben (dat is gezonder), daar zou ik me dus niet zo'n zorgen om maken. Ontwormen is wel een goede, jonge paarden zijn vaak gevoelig voor rode bloedworm.

Ik zou zorgen voor een goede (opfok) brok waar alles in zit, maar daar niet teveel van geven. Ik zou de brok geven samen met geweekte bietenpulp en olie als dikmaker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:06

Popstra schreef:
Hier op bokt staan veel vragen over waterige mest en daar word vaak de link gelegd met het voeren van een balancer

Dit is echt onzin. Mestwater kan zo ontzettend veel oorzaken hebben en om dat boven tafel te krijgen zul je alles moeten bekijken. Huisvesting, ontworming, andere medische zaken, ruwvoer, krachtvoer.
Een balancer alleen is nooit de oorzaak van mestwater. De enige waar veel paarden het niet lekker op doen (maar ook veel paarden wel) is de balancer van Vitalbix. Maar gelukkig zijn er 50+ balancers waar je uit kunt kiezen. Wil je goed voeren, dan moet je maatwerk leveren en het totaalplaatje bekijken.
En natuurlijk zijn er paarden die het prima doen op voordroog en een schep basisbrok of sportbrok. Maar als je wat kennis hebt van het maagdarmstelsel van een paard en ingrediënten van voeding, dan kun je ook zien dat er ook genoeg paarden zijn die het er niet prima op doen en die hebben gewoon baat bij voeding die dichter bij de natuur staat. Simpelweg omdat het paard wel is gedomesticeerd, maar het lichaam nog wel de oerbehoefte heeft, waarbij goed afwisselend ruwvoer de basis is en je aanvult waar nodig. Dan deden de oerpaarden ook door het gericht eten van kruiden, zaden, bessen, enz. En ja, daar zaten ook wel eens granen bij, want die groeiden ook gewoon in het wild. Maar ruwvoer is altijd de basis gebleven. Daar zijn de maag en darmen op ingesteld. Op gemaakt. Alleen tegenwoorden zijn onze weilanden en hooilanden veel eenzijdiger qua grassen en kruiden.
En daarmee heb je een analyse nodig, zodat je echt gericht kunt aanvullen. En ook daar heeft ruwvoer de voorkeur. Ook een bovenlijn kun je prima goed krijgen met ruwvoer. Goed hooi met veel eiwitten en energie, aangevuld met bijvoorbeeld luzerne, doet heel veel. Heb je dat niet, ja dan zul je aan moeten vullen waar er tekorten zijn. Maar dat kan anders zijn dan er 4kg brok in doen omdat het makkelijk is, want dat is compleet voer. Er zijn gezondere eiwitten, koolhydraten, vitamines, mineralen en sporenelementen.

Dat iemand al jaren op een bepaalde manier voert wil niet zeggen dat er in de tussentijd geen ontwikkelingen zijn en onderzoeken gedaan, waaruit misschien wel eens kan blijken dat het ook anders kan. Wat dat betreft sluit ik me bij Ninx aan.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:33

Wie zegt er dan dat ik al jaren op dezelfde manier voer? Over vooroordelen gesproken :) Misschien beter eerst in gesprek gaan alvorens een analyse online te gooien over iemand die je niet kent.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:35

Beemsterkaas schreef:
Wie zegt er dan dat ik al jaren op dezelfde manier voer? Over vooroordelen gesproken :) Misschien beter eerst in gesprek gaan alvorens een analyse online te gooien over iemand die je niet kent.

Ik ben alleen afgegaan op wat je schrijft.
Verder ken ik je inderdaad niet, dat schrijf ik ook.
Ik kan het alleen doen met wat je zelf deelt.
Het is niet de bedoeling je voor het hoofd te stoten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:56

Als je beter zou lezen dan hoefde je zo'n dingen niet te schrijven en dan had jouw post een stuk meer kwaliteit gehad. Persoonlijk worden omdat je een andere mening hebt is nogal... zwak.

Dit is wat jij over mij schrijft:

Niet op: "ik voer mijn paarden al mijn hele leven een paar scheppen merk X en ze zijn allemaal gezond"

Dit is onwaar en staat nergens in mijn posts.

Mijn ervaring is gebaseerd op 30 jaar eigen paarden, waarvan 7 jaar pensionstal (tot op heden) met zowel sport- als recreatiepaarden, allemaal verschillende voerbeleiden én verhalen. Van mini shet tot KWPN-hengst alles is voorbij gekomen.

Ook ik heb vroeger (toen het allemaal pas gekend was, de nieuwe kennis, ik was er vroeg bij!) alles uitgetest m.b.t. 24/7 buiten, alles ruwvoer ect. Wat dacht je dan? Dat ik een voertopic lees en volg omdat ik zo gepassioneerd ben over brok van merk X?

Ik kan alleen maar vaststellen, op basis van mijn ervaring, dat paardeneigenaren stilletjes doorslaan in wat ze bijvoeren de laatste jaren.

Bovendien, hoeveel mensen hebben in dit topic écht kennis over voeding?
Ik ben opgegroeid in de (natuurlijke) voedingssector, met de paplepel ingegeven. Ik heb o.a. voeding- en dieetkunde gestudeerd maar afgehaakt omdat ik me niet kon vinden in de wetenschappelijke, traditionele benadering van voeding.

Kennen mensen hier de werking en nut van zeewier, zemelen, kurkuma, spirulina,..? Het effect van vezels? En niet enkel op basis van wat internet schrijft?

Ik hou van interessante discussies en verschillende meningen, je geraakt echt nooit uitgeleerd. Maar niet op die manier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:04

Toevalig werd deze vraag ook gesteld op een Amerikaans forum, wat men hun te schrale jaarling reiner moest voeren.
Alfalva..alfalva en alfalva werd er geantwoord. Veel
eiwitrijk hooi dus!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:10

Eens met Beemsterkaas.Maar het gaat er niet om wat wij vinden, ts. Je krijgt veel tips, kijk wat je aanspreekt en ga met en voor jouw paard kijken wat voor jullie werkt. Succes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:15

Ik denk dat de korstte klap toch is het hooi te testen. Of de pensionstal moet elke maand balen hebben van een ander perceel, dan schiet het ook niet op.
Maar vaak word er in een pp arm hooi gevoerd omdat de meeste paarden daar recreatie paarden zijn niet meer in de groei. En er zo onbeperkt gegeten kan worden.

Eiwit te kort in het hooi is best aannemelijk en dat werkt niet voor een paard dat nog aan het groeien is.

Als hij genoeg bij het hooi kan, niet weggejaagd word zou ik het niet direct zoeken in lucerne.
Heb ook ooit ergens gelezen dat dat niet de goede verhouding heeft en je dat ook moet compenseren met bijvoorbeeld tarwezemelen. (klok klepel dus wie het even kan verduidelijken graag)
En hij krijgt toch zijn ruwvoer wel.

Ik zou een korrel voor jonge paarden in de groei geven.
Daar zitten al meer eiwitten in. Maar ook andere dingen zoals clacium en fosfor die een paard in de groei nodig heeft.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 12:59

Popstra schreef:
Toevalig werd deze vraag ook gesteld op een Amerikaans forum, wat men hun te schrale jaarling reiner moest voeren.
eiwitrijk hooi dus!

Ja, dat is logisch en dat krijgt ze ook. Maar op een gegeven moment is dat gewoon niet genoeg (voor mijn paard dan he)

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 13:02

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat de korstte klap toch is het hooi te testen. Of de pensionstal moet elke maand balen hebben van een ander perceel, dan schiet het ook niet op.
Maar vaak word er in een pp arm hooi gevoerd omdat de meeste paarden daar recreatie paarden zijn niet meer in de groei. En er zo onbeperkt gegeten kan worden.

Eiwit te kort in het hooi is best aannemelijk en dat werkt niet voor een paard dat nog aan het groeien is.

Als hij genoeg bij het hooi kan, niet weggejaagd word zou ik het niet direct zoeken in lucerne.
Heb ook ooit ergens gelezen dat dat niet de goede verhouding heeft en je dat ook moet compenseren met bijvoorbeeld tarwezemelen. (klok klepel dus wie het even kan verduidelijken graag)
En hij krijgt toch zijn ruwvoer wel.

Ik zou een korrel voor jonge paarden in de groei geven.
Daar zitten al meer eiwitten in. Maar ook andere dingen zoals clacium en fosfor die een paard in de groei nodig heeft.

Dankjewel! Ik ben vandaag begonnen met een kwart schep jonge paarden brok erbij te geven. Ze vond het gelukkig heel lekker. De lucerne brok verminderd naar een halve schep omdat ik toch twijfel over zoveel brok geven in 1 keer. En natuurlijk wel nog een bekertje balancer omdat dat ook biotine en extra vitamine E heeft wat me wel goed lijkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:02

Alfalfa = luzerne.
En mag je tot 2 kg voeren, zonder dat de verhouding calcium : fosfor te scheef loopt. Voer je meer, dan zul je de fosfor omhoog moeten krijgen tot de juiste verhouding, door inderdaad zemelen of lijnzaad bij te voeren. Luzerne heb je overigens ook als hooi, maar wordt in Nederland minder verbouwd. Hier vind je meer de gehakselde of brok variant.

En wat betreft kennis. Opleiding holistisch adviseur paardenvoeding, 4 trainingen paardenvoeding door Anivado/Aeres hogeschool (traditioneel), cursus natuurlijke voeding, opleiding voeding en darmflora (ben even de naam kwijt, maar gaat vooral in op het effect van voedingsstoffen op de darmflora). Ik volg veel nationale en internationale webinars, zowel wetenschappelijke en traditioneel als holistisch en natuurlijk. En dan nog de ervaring van 30+ jaar in de paarden. Dus ja, ik denk dat ik wel wat kennis heb van voeding. Nee, niet alles kennis, maar wel veel.
Heb ik dan nu recht van spreken of moet je daar een universitaire opleiding voor hebben? Want dan kunnen alle ervaringsdeskundigen ook wel inpakken. En dat is juist zonde, want ervaringen delen kan net zo waardevol zijn als opleidingen en cursussen volgen, die vaak maar 1 richting op gaan. En kokervisie is iets wat je moet voorkomen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:51

Ik spreek uit ervaring, eerder dan uit academische opleiding. Lezen is blijkbaar weer een hele opgave in dit topic.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:31

Daihyo schreef:
Alfalfa = luzerne.
En mag je tot 2 kg voeren, zonder dat de verhouding calcium : fosfor te scheef loopt. Voer je meer, dan zul je de fosfor omhoog moeten krijgen tot de juiste verhouding, door inderdaad zemelen of lijnzaad bij te voeren. Luzerne heb je overigens ook als hooi, maar wordt in Nederland minder verbouwd. Hier vind je meer de gehakselde of brok variant.

En wat betreft kennis. Opleiding holistisch adviseur paardenvoeding, 4 trainingen paardenvoeding door Anivado/Aeres hogeschool (traditioneel), cursus natuurlijke voeding, opleiding voeding en darmflora (ben even de naam kwijt, maar gaat vooral in op het effect van voedingsstoffen op de darmflora). Ik volg veel nationale en internationale webinars, zowel wetenschappelijke en traditioneel als holistisch en natuurlijk. En dan nog de ervaring van 30+ jaar in de paarden. Dus ja, ik denk dat ik wel wat kennis heb van voeding. Nee, niet alles kennis, maar wel veel.
Heb ik dan nu recht van spreken of moet je daar een universitaire opleiding voor hebben? Want dan kunnen alle ervaringsdeskundigen ook wel inpakken. En dat is juist zonde, want ervaringen delen kan net zo waardevol zijn als opleidingen en cursussen volgen, die vaak maar 1 richting op gaan. En kokervisie is iets wat je moet voorkomen.

Maar dan 2 kilo losse lucerne, of in brokken vorm? Of maakt dat verder niet uit?

Stel je wilt maximaal 2 kilo krachtvoer geven per voerbeurt, kan je dan wel gelijk erna een emmer losse lucerne aanbieden? Of telt dat mee? Of als ik bijv een emmer losse lucerne mix met haar portie krachtvoer?

Ik wil haar best meer ruwvoer (lucerne) aanbieden, maar ik kan maar 1x per dag naar stal om te voeren

Sorry voor alle vragen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:36

Holis18 schreef:
Popstra schreef:
eiwitrijk hooi dus!

Ja, dat is logisch en dat krijgt ze ook. Maar op een gegeven moment is dat gewoon niet genoeg (voor mijn paard dan he)

Dan lekker junior musli of brok er bij geven! Maar dat doe je al
En niet te zuinig doen hoor.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:05

Het advies van Daihyo over luzerne is letterlijk terug te vinden op de website van Pavo, daar kan je je helemaal inlezen over luzerne mocht je dat willen.

Maar ik zou het nog steeds afraden voor jouw paard.

Paarden die te mager zijn voorzien van voedingsmiddelen die de stoelgang alleen maar méér bevorderen (zoals een extreem vezelrijke voeding, of bv. zemelen), is geen slimme keuze.

Wat je wil bereiken is rust in de darmen, zodat voedingsstoffen worden opgenomen i.p.v. uitgepoept. Zeker als er sprake is van een worminfectie.

En het is niet omdat een groot merk bepaalde voedingsmiddelen als oplossing voor een bepaald probleem promoot, dat dat ook de waarheid is.

Dat is wat ik in de praktijk heb geleerd, maar mensen zijn verblind door het advies van de voedingsindustrie en paardenfora. Vooral de zogenaamde 'gezonde' alternatieven die door grote merken worden aangeboden, zodat ze toch iedereen kunnen blijven bereiken, zowel de sportwereld als de NH'ers.

Paarden zijn nog steeds ingesteld op een heel sober voerbeleid. Hou het simpel. Dat is het enige goedbedoelde advies dat ik kan meegeven.

Natuurlijk hoeft niemand het met me eens te zijn en jullie mogen met z'n allen kilo's luzerne in jullie paard blijven gooien en een complete brok ontzeggen aan paarden die tekorten hebben.

Maar mijn keuze is het niet (meer).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:21

Jij leest ook echt maar de helft hè. Iets met een pot en ketel. Niemand zegt dat je alleen luzernebrok moet geven. Dat is altijd icm met ruwvoer en voldoende vitamines en mineralen, als extra eiwitrijk ruwvoer.

En verblind door de voedingsindustrie en zomaar voer geven :')
Jij geeft zelf 4 kg brok + 1 kg muesli. Waarom? Wat vult dit aan dan? Behalve veel suikers en zetmeel uit granen en restproducten wat net zo goed de darmen verstoort.

Oh en dat van de verhouding Ca:P is gewoon uit te rekenen hoor. En dat zullen fabrikanten ook ongetwijfeld gedaan hebben.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-11-24 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:27

Holis18 schreef:
Daihyo schreef:
Alfalfa = luzerne.

Maar dan 2 kilo losse lucerne, of in brokken vorm? Of maakt dat verder niet uit?

Stel je wilt maximaal 2 kilo krachtvoer geven per voerbeurt, kan je dan wel gelijk erna een emmer losse lucerne aanbieden? Of telt dat mee? Of als ik bijv een emmer losse lucerne mix met haar portie krachtvoer?

Ik wil haar best meer ruwvoer (lucerne) aanbieden, maar ik kan maar 1x per dag naar stal om te voeren

Sorry voor alle vragen :)

2kg is 2kg. Je moet nooit meer voer geven dan de inhoud van de maag is. Maar je kan zeker na je krachtvoer een emmer luzerne neerzetten. Ze eten immers ook gewoon weer hooi na je voerbeurt toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:43

Beemsterkaas schreef:
Paarden zijn nog steeds ingesteld op een heel sober voerbeleid. Hou het simpel. Dat is het enige goedbedoelde advies dat ik kan meegeven.

Natuurlijk hoeft niemand het met me eens te zijn en jullie mogen met z'n allen kilo's luzerne in jullie paard blijven gooien en een complete brok ontzeggen aan paarden die tekorten hebben.

Een sober voerbeleid onderschrijf ik helemaal. Less is more. Daarom is dat ook mijn advies. En dat van Daihyo.
Wij zeggen: hooi = de basis. Check wat daarin zit, en vul gericht aan. En houd die aanvullingen zo zuiver mogelijk.... ofwel, zo natuurlijk mogelijk, ofwel: sober.
Luzerne is een mogelijkheid, maar er zijn meer eiwitrijke producten (esparcette, grasbrok, lijnzaad, etc...).

Met basisbrok vul je dan wellicht wel je vitaminen aan. Maar je geeft ook vulmiddelen die een restproduct zijn van de voedings- & veevoerindustrie.
Kies dan liever WEL voor de vitaminen en NIET voor de vulmiddelen.

We zeggen dus feitelijk hetzelfde: sober.
Maar we vullen dat anders in.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 17:47

Ninx schreef:
Beemsterkaas schreef:

Een sober voerbeleid onderschrijf ik helemaal. Less is more. Daarom is dat ook mijn advies. En dat van Daihyo.
Wij zeggen: hooi = de basis. Check wat daarin zit, en vul gericht aan. En houd die aanvullingen zo zuiver mogelijk.... ofwel, zo natuurlijk mogelijk, ofwel: sober.
Luzerne is een mogelijkheid, maar er zijn meer eiwitrijke producten (esparcette, grasbrok, lijnzaad, etc...).

Met basisbrok vul je dan wellicht wel je vitaminen aan. Maar je geeft ook vulmiddelen die een restproduct zijn van de voedings- & veevoerindustrie.
Kies dan liever WEL voor de vitaminen en NIET voor de vulmiddelen.

We zeggen dus feitelijk hetzelfde: sober.
Maar we vullen dat anders in.

Maar ze kreeg dus al een goed sober dieet. Eiwitrijk, genoeg vitamines en mineralen etc. Zijn die vulmiddelen soms niet gewoon nodig?

Ik bedoel, mijn andere paard krijgt alleen een balancer, zij wordt van brok gewoon dik. Maar elk paard is anders, en soms is gewoon ruwvoer en vitaminen niet genoeg, lijkt mij tenminste.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 17:49

Over het hooi, het verschilt per keer. We krijgen het wekelijks geleverd, dus wel van dezelfde mensen maar andere partijen. Daarom vind ik het niet nodig om te testen wat erin zit, omdat dit de volgende week weer anders kan zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:52

TS stelde een vraag over luzerne en ik gaf een antwoord.

Niks pot en ketel, of half lezen.

Ik wil ook gerust op jouw vraag antwoorden.

Dit is mijn paard op haar 30ste verjaardag. Haar voerbeleid: een volle wei, op stal altijd onbeperkt (eiwitrijk) hooi.
Daarnaast 4 kg complete brok + 1 kg suikerarme muesli.

Waarom? Dat is wat ze door de jaren heen nodig begon te hebben. Vroeger at ze 1.5 kg brok per dag. Het voeradvies van 'vermijd brok en geef maar wat ruwvoervervangers naast het hooi' is ze binnen een paar maanden dood.

Ik pas mij aan aan het paard en niet aan theorie.

Zelfde voerbeleid voor een dertiger KWPN paar jaar geleden.

Zelfde voerbeleid voor een sportpaard van 1m75 die met minder gewoon niet toekwam.

Afbeelding

Hieronder nog een foto. Zie je de vos? Dat is een Quarter die hoogstens een handje suikerarme muesli krijgt en hooi op stal in een slowfeeder. Bij hem is het vechten tegen de kilo's.

Afbeelding

Dat is wat ik in mijn originele post zei: het minste bij ons op stal is een handje muesli. Het meeste 5 kg krachtvoer. Aanpassen!

Maar mensen hier lezen iemand die pro-brok is en worden helemaal wild.

Ik vind het zonde dat ik foto's online moet gooien, maar ik doe het voor mensen die (onwetend) meelezen om met beeld en verhaal aan te tonen dat er heel veel verschillende manieren zijn om paarden te voederen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:10

Ja maar dan heb je het over een ouder paard, aangevuld op eiwitrijk ruwvoer, wat nog niet genoeg is. Dan snap ik dat je het ergens anders gaat zoeken dan in ruwvoer en een balancer. Dat is heel anders dan een jong paard, dat al gevoelig is, anders was het niet schraal, plus waarvan niet bekend is wat voor ruwvoer er in gaat. Dat bedoel ik met maatwerk, uitgaande van het ruwvoer. Wat Ninx zegt.

Bij zo’n jonkie zul je toch eerst een oorzaak van het schraal zijn moeten achterhalen. Of dat nu bij het paard zelf ligt of aan te schraal ruwvoer (wat je dan dus in eerste instantie met ruwvoer aanvult en niet met krachtvoer).
Volgens mij denken we helemaal niet zo verschillend, maar praten we volledig langs elkaar heen.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 18:11

Daihyo schreef:
Ja maar dan heb je het over een ouder paard, aangevuld op eiwitrijk ruwvoer, wat nog niet genoeg is. Dan snap ik dat je het ergens anders gaat zoeken dan in ruwvoer en een balancer. Dat is heel anders dan een jong paard, dat al gevoelig is, anders was het niet schraal, plus waarvan niet bekend is wat voor ruwvoer er in gaat. Dat bedoel ik met maatwerk, uitgaande van het ruwvoer. Wat Ninx zegt.

Bij zo’n jonkie zul je toch eerst een oorzaak van het schraal zijn moeten achterhalen. Of dat nu bij het paard zelf ligt of aan te schraal ruwvoer (wat je dan dus in eerste instantie met ruwvoer aanvult en niet met krachtvoer).
Volgens mij denken we helemaal niet zo verschillend, maar praten we volledig langs elkaar heen.

Beemsterkaas heeft mij ook nooit aangeraden om 4 kilo te gaan voeren hoor?