Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Holis18 schreef:Beemsterkaas schreef:Je staat in pension d.w.z. dat je waarschijnlijk niets kan veranderen aan het hooi wat je paard krijgt.
Ik zou brok geven tot die op het juiste gewicht zit.
Zoals ik al zei, het is echt niet ingewikkeld. Zonde dat mensen zo schuw zijn geworden van brok en handenvol geld uitgeven aan ontoereikende oplossingen.
Als je paard dadelijk op een gezond gewicht zit kan je nog kiezen voor een meer geschikt voer. Wij geven de Amerikanen een arme muesli, want die ontploffen van het gras en hooi.
Maar mocht er 1 mager worden gooien we er gewoon brok in, heeft een paard tekorten dan moeten die gewoon aangevuld worden. Quarter of niet.
En het argument van 'op een rustige, natuurlijke manier dus geen brok' vind ik zonde. Als een mens ondergewicht heeft ga je ook niet meer fruit en groente geven tot de nodige kilo's er aanzitten. Dan moet je completer gaan eten (eieren, noten, vlees, vis, vleesvervangers, en eventueel extra koolhydraten) en daar is voor paarden de brok nu net voor gemaakt.
Wij hebben zelf veel oude paarden, die het met een super eenvoudig voerbeleid doen. Allemaal zien ze er 10 jaar jonger uit dan ze zijn, zelfs mijn paard van 30 (!).
En dat op simpel hooi (afwisselend rijk en arm), weidegang, een goede complete brok en/of eventueel armere muesli afhankelijk van de behoefte.
Is je paard te dik geef je minder, is hij te dun geef je meer.
(minste hoeveelheid bij ons is 1 handje arme muesli per dag.
Grootste hoeveelheid is 4 kg brok + 1 kg muesli voor 1 paard!) Afstemmen dus.
Hier wordt geen enkel supplement of speciaal voer bijgegeven, en toch blaken ze al jaren van gezondheid.
Ik ben niet tegen de supplementenindustrie, maar zie steeds vaker dat bij 'jonge' paardeneigenaren het gezond verstand een beetje zoek is.
Begrijpelijk ook met wat je allemaal op internet leest, maar volgens mij een beetje onterecht.
Super bedankt! Dit is echt de duidelijk waar ik naar zocht!
4kg brok + 1kg muslie, ik neem aan dat je dat dan verdeeld over meerdere porties per dag. Niet dat ik mijn paard opeens zoveel ga voeren hoor.
Hoeveel zou je max per portie geven?
Popstra schreef:Hier op bokt staan veel vragen over waterige mest en daar word vaak de link gelegd met het voeren van een balancer
Beemsterkaas schreef:Wie zegt er dan dat ik al jaren op dezelfde manier voer? Over vooroordelen gesprokenMisschien beter eerst in gesprek gaan alvorens een analyse online te gooien over iemand die je niet kent.
Popstra schreef:Toevalig werd deze vraag ook gesteld op een Amerikaans forum, wat men hun te schrale jaarling reiner moest voeren.
Alfalva..alfalva en alfalva werd er geantwoord. Veel
eiwitrijk hooi dus!
DuoPenotti schreef:Ik denk dat de korstte klap toch is het hooi te testen. Of de pensionstal moet elke maand balen hebben van een ander perceel, dan schiet het ook niet op.
Maar vaak word er in een pp arm hooi gevoerd omdat de meeste paarden daar recreatie paarden zijn niet meer in de groei. En er zo onbeperkt gegeten kan worden.
Eiwit te kort in het hooi is best aannemelijk en dat werkt niet voor een paard dat nog aan het groeien is.
Als hij genoeg bij het hooi kan, niet weggejaagd word zou ik het niet direct zoeken in lucerne.
Heb ook ooit ergens gelezen dat dat niet de goede verhouding heeft en je dat ook moet compenseren met bijvoorbeeld tarwezemelen. (klok klepel dus wie het even kan verduidelijken graag)
En hij krijgt toch zijn ruwvoer wel.
Ik zou een korrel voor jonge paarden in de groei geven.
Daar zitten al meer eiwitten in. Maar ook andere dingen zoals clacium en fosfor die een paard in de groei nodig heeft.
Daihyo schreef:Alfalfa = luzerne.
En mag je tot 2 kg voeren, zonder dat de verhouding calcium : fosfor te scheef loopt. Voer je meer, dan zul je de fosfor omhoog moeten krijgen tot de juiste verhouding, door inderdaad zemelen of lijnzaad bij te voeren. Luzerne heb je overigens ook als hooi, maar wordt in Nederland minder verbouwd. Hier vind je meer de gehakselde of brok variant.
En wat betreft kennis. Opleiding holistisch adviseur paardenvoeding, 4 trainingen paardenvoeding door Anivado/Aeres hogeschool (traditioneel), cursus natuurlijke voeding, opleiding voeding en darmflora (ben even de naam kwijt, maar gaat vooral in op het effect van voedingsstoffen op de darmflora). Ik volg veel nationale en internationale webinars, zowel wetenschappelijke en traditioneel als holistisch en natuurlijk. En dan nog de ervaring van 30+ jaar in de paarden. Dus ja, ik denk dat ik wel wat kennis heb van voeding. Nee, niet alles kennis, maar wel veel.
Heb ik dan nu recht van spreken of moet je daar een universitaire opleiding voor hebben? Want dan kunnen alle ervaringsdeskundigen ook wel inpakken. En dat is juist zonde, want ervaringen delen kan net zo waardevol zijn als opleidingen en cursussen volgen, die vaak maar 1 richting op gaan. En kokervisie is iets wat je moet voorkomen.
Holis18 schreef:Popstra schreef:Toevalig werd deze vraag ook gesteld op een Amerikaans forum, wat men hun te schrale jaarling reiner moest voeren.
Alfalva..alfalva en alfalva werd er geantwoord. Veel
eiwitrijk hooi dus!
Ja, dat is logisch en dat krijgt ze ook. Maar op een gegeven moment is dat gewoon niet genoeg (voor mijn paard dan he)
Holis18 schreef:Daihyo schreef:Alfalfa = luzerne.
En mag je tot 2 kg voeren, zonder dat de verhouding calcium : fosfor te scheef loopt. Voer je meer, dan zul je de fosfor omhoog moeten krijgen tot de juiste verhouding, door inderdaad zemelen of lijnzaad bij te voeren. Luzerne heb je overigens ook als hooi, maar wordt in Nederland minder verbouwd. Hier vind je meer de gehakselde of brok variant.
En wat betreft kennis. Opleiding holistisch adviseur paardenvoeding, 4 trainingen paardenvoeding door Anivado/Aeres hogeschool (traditioneel), cursus natuurlijke voeding, opleiding voeding en darmflora (ben even de naam kwijt, maar gaat vooral in op het effect van voedingsstoffen op de darmflora). Ik volg veel nationale en internationale webinars, zowel wetenschappelijke en traditioneel als holistisch en natuurlijk. En dan nog de ervaring van 30+ jaar in de paarden. Dus ja, ik denk dat ik wel wat kennis heb van voeding. Nee, niet alles kennis, maar wel veel.
Heb ik dan nu recht van spreken of moet je daar een universitaire opleiding voor hebben? Want dan kunnen alle ervaringsdeskundigen ook wel inpakken. En dat is juist zonde, want ervaringen delen kan net zo waardevol zijn als opleidingen en cursussen volgen, die vaak maar 1 richting op gaan. En kokervisie is iets wat je moet voorkomen.
Maar dan 2 kilo losse lucerne, of in brokken vorm? Of maakt dat verder niet uit?
Stel je wilt maximaal 2 kilo krachtvoer geven per voerbeurt, kan je dan wel gelijk erna een emmer losse lucerne aanbieden? Of telt dat mee? Of als ik bijv een emmer losse lucerne mix met haar portie krachtvoer?
Ik wil haar best meer ruwvoer (lucerne) aanbieden, maar ik kan maar 1x per dag naar stal om te voeren
Sorry voor alle vragen
Beemsterkaas schreef:Paarden zijn nog steeds ingesteld op een heel sober voerbeleid. Hou het simpel. Dat is het enige goedbedoelde advies dat ik kan meegeven.
Natuurlijk hoeft niemand het met me eens te zijn en jullie mogen met z'n allen kilo's luzerne in jullie paard blijven gooien en een complete brok ontzeggen aan paarden die tekorten hebben.
Maar mijn keuze is het niet (meer).
Ninx schreef:Beemsterkaas schreef:Paarden zijn nog steeds ingesteld op een heel sober voerbeleid. Hou het simpel. Dat is het enige goedbedoelde advies dat ik kan meegeven.
Natuurlijk hoeft niemand het met me eens te zijn en jullie mogen met z'n allen kilo's luzerne in jullie paard blijven gooien en een complete brok ontzeggen aan paarden die tekorten hebben.
Maar mijn keuze is het niet (meer).
Een sober voerbeleid onderschrijf ik helemaal. Less is more. Daarom is dat ook mijn advies. En dat van Daihyo.
Wij zeggen: hooi = de basis. Check wat daarin zit, en vul gericht aan. En houd die aanvullingen zo zuiver mogelijk.... ofwel, zo natuurlijk mogelijk, ofwel: sober.
Luzerne is een mogelijkheid, maar er zijn meer eiwitrijke producten (esparcette, grasbrok, lijnzaad, etc...).
Met basisbrok vul je dan wellicht wel je vitaminen aan. Maar je geeft ook vulmiddelen die een restproduct zijn van de voedings- & veevoerindustrie.
Kies dan liever WEL voor de vitaminen en NIET voor de vulmiddelen.
We zeggen dus feitelijk hetzelfde: sober.
Maar we vullen dat anders in.
Daihyo schreef:Ja maar dan heb je het over een ouder paard, aangevuld op eiwitrijk ruwvoer, wat nog niet genoeg is. Dan snap ik dat je het ergens anders gaat zoeken dan in ruwvoer en een balancer. Dat is heel anders dan een jong paard, dat al gevoelig is, anders was het niet schraal, plus waarvan niet bekend is wat voor ruwvoer er in gaat. Dat bedoel ik met maatwerk, uitgaande van het ruwvoer. Wat Ninx zegt.
Bij zo’n jonkie zul je toch eerst een oorzaak van het schraal zijn moeten achterhalen. Of dat nu bij het paard zelf ligt of aan te schraal ruwvoer (wat je dan dus in eerste instantie met ruwvoer aanvult en niet met krachtvoer).
Volgens mij denken we helemaal niet zo verschillend, maar praten we volledig langs elkaar heen.