Wat zouden jullie vragen of betalen per maand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:06

Eigenlijk maakt het weinig uit wat bokt zou betalen voor de accommodatie. Wat uit maakt is voor welke prijs de houder 24/7 beschikbaar wil zijn voor gezaag en geklaag en hoeveel hij of zij er aan over wil houden op het eind van de maand. Ja; er is een reële kans dat je voor die prijs geen klanten krijgt maar ik kan je garanderen dat als je omlaag gaat om klanten te hebben je er hoofdzakelijk spijt van krijgt.

joyce B

Re: Wat zouden jullie vragen of betalen per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:32

Precies.
Ik mis de functie om op berichten te reageren met smiley hier op bokt

Ik heb een huis met 3ha grond gekocht met het idee dat ik werk en kosten kan delen.

Toen we nieuwe stal gingen bouwen heb ik die groter gebouwd dan voor mijn eigen 2. Namelijk voor 6 paarden/pony's. Ik wil al die kosten dus wel zo eerlijk mogelijk delen.
Mijn stal is echt 10x duurder geworden dan wanneer ik gewoon 2 simpele buitenboxen had geplaatst. Of gewoon genoegen had genomen met de bestaande kapschuren.

Ik heb het een tijdje geprobeerd, een enkeling volpension. Maar met 8 beestjes was ik 4 uur per dag kwijt en had zelf geen puf meer over om wat te doen met mijn paarden of gezin en ik hield er ook geen loon aan over. Ging wel om 28 uur werk per week!
Ik gaf eerst korting aan nens3n die meehelpen, maar daardoor hield ik weer te weinig over. Ik liep er op stuk. Het was stoppen of het roer omgooien

Ik ben mijn prijzen in stappen omhoog gaan bijstellen en heb de arbeid/service er steeds meer uitgehaald. Ook het krachtvoer en strooisel zit buiten de prijs.

De diensten eerlijk verdelen over de eigenaren en hulp met onderhoud/klusjes.

Het is nog niet helemaal eerlijk in verhouding maar wel beter.
Ik kan er nu ook weer naast werken buitenshuis. Daar verdien ik bruto €20,- per uur mee. Dus ik kan mijn tijd en energie beter steken in de baan buiten de deur dan in de 4 pensionpaarden (4 extra paarden is 2 uur per dag extra werk, als ik die 2 uur extra werk is dat €40,- bruto.
Van een pensionpaard heb ik €150,- per maand, is €5,- kale huur per dag voor de algemene kosten, dus €20,- per dag bij 4 pensionpaarden..

Voor mijn lijf en energie is 2 uur werken beter te doen dan 2uur de paarden doen. En ik houd er meer aan over.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:47

Wat betreft die btw, daar krijg je toch (een deel) van terug? Ik heb me laten vertellen dat het daarom niet 1op1 aan de huurder doorberekend hoeft te worden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:44

Een particulier die een paar stallen over heeft die die verhuurt kan geen btw terugvragen. Die particulier is de eindconsument die betaald.

Alleen bedrijven kunnen BTW verrekenen. Die rekenen de btw diir aan de klant en dragen btw af aan de belastingdienst over hun omzet. Ze verrekenen de btw die ze moeten betalen bij afname van producten of diensten bij anderen. Dst mag afgetrokken worden van de btw die ze af moeten dragen aan de belastingdienst.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:36

Ligt aan de regio, maar gem 350 met een variabel van 100 naar boven naar de dure regio a en 100 naar beneden voor de regio s Friesland etc

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:40

lletam schreef:
Wat betreft die btw, daar krijg je toch (een deel) van terug? Ik heb me laten vertellen dat het daarom niet 1op1 aan de huurder doorberekend hoeft te worden

ts heeft zich hier niet meer laten horen.
Maar we weten niet of die stallen wit of zwart gaan zijn.
6 in totaal, geen idee hoeveel eigen paarden er zijn.
Maar zeg 4 voor de verhuur, de meeste doen dat niet bedrijfsmatig

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:24

Ah ja daar zit dan dus ook wel een behoorlijk verschil in, of het een bedrijf is of particulier

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 15:05

Niet bedrijfsmatig wil niet direct zeggen dat het zwart is.
Wanneer jij de inkomsten, nadat je de kosten er af hebt getrokken, netjes opgeeft aan de belastingdienst is het gewoon wit, ook als je niet bedrijfsmatig werkt.
En wel bedrijfsmatig maar met een jaaromzet <€20.000,- hoef je geen BTW af te dragen wanneer je gebruik maakt van de KOR (kleine ondernemers regeling)(kun je het zelf ook niet aftrekken overigens).

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 15:50

Ik betaal vol pension, met grote binnenbak met goede bodem en buitenbak en vlak bij natuurgebied 265, brabant.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 18:35

Marije_jiplover schreef:
Dat je er over nadenkt wat het jouzelf brengt, gezelschap met rijden, eens een avond niet op tijd thuis hoeven zijn, kun je dan in je prijs meeberekenen, maar wanneer je helemaal niks door berekend, dan kost het zeker alleen maar je privacy en bekostig jij de hobbie van een ander.
Zowel in tijd, arbeid en risico's.

Ik denk dat als je onder de 10 stallen te verhuren heb, dat dit het voornamelijk is waarom je het zou willen doen: gezelschap, hulp, beetje leven op stal, het simpelweg fijn vinden om voor paarden te zorgen, het echt als hobby zien.
Want het zou ergens natuurlijk ook wel utopisch zijn om te denken dat je met 6 stallen winst kan draaien.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:08

crow schreef:
Ik betaal vol pension, met grote binnenbak met goede bodem en buitenbak en vlak bij natuurgebied 265, brabant.

Dus ook met uitmesten, voer, brok, hooi/kuil en bodembedekker?

Dan kan dat never nooit niet uit, je hebt mazzel met een verhuurder die er geld bij legt :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:46

Nou idd, kost me al bijna dit bedrag per paard aan huis tegenwoordig. (Nu houd ik ze wel vrij luxe.)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:01

Als je het mesten enz ook betaald wil zien, moet daar geld bij inderdaad.