Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
evdpanne schreef:Bij twijfel laten testen! Wij hebben in het voorjaar JKK in ons hooi gevonden. Onze leverancier ontkende en toen hebben we het hier laten testen: https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Prod ... ge-planten. Deze test is stukje goedkoper dan de test op toxische stoffen. Uiteindelijk kregen wij een rapport met bevestiging dat het JKK was. De leverancier heeft het hooi toen opgehaald. Daarna bij drie van de zes paarden op stal de leverwaarden laten testen. Deze waren allemaal verhoogd maar gelukkig niet zo dat het ernstige gevolgen had.
Solleke_Noah schreef:TS, even hier een antwoord als bioloog:
Dit is geen boerenwormkruid, knoopkruid, zuring of biggenkruid (die vier zie ik genoemd worden in de comments). Dat zijn alle vier heel andere soort planten qua stengel, verhoudingen, bloemen,...
Er zijn verschillende soorten streepzaad of havikskruid, bv schermhavikskruid, die je als leek nog wel eens kan verwarren met JKK.
Ik zou met jouw foto's er ook op gokken dat dit JKK is en het zeker niet aan mijn paarden voeren.
_Zsazsa_ schreef:Bedankt allemaal voor het meedenken! We hebben het hooi niet laten testen. Wel een bioloog benaderd en die durfde net zoals de veeartsen en andere hooiboeren hun hand in het vuur te steken dat het JKK is. We hebben ook nog takken met blaadjes gevonden en dat kwam echt helemaal overeen met een nog staande JKK plant.
Het hooi is (na een strijd) opgehaald en omgeruild voor grote onverpakte balen.
De leverancier beweert nog steeds dat het geen JKK is, iig aldus mijn tussen leverancier. Waarschijnlijk zijn er dus nog veel meer van dit soort balen die in de omloop blijven.
mvdbijl schreef:Het kan ook boerenwormkruid zijn maar je kan maar 1 ding doen, testen!
Coentjuh schreef:Iemand die mijn foto's durft te beoordelen?