Is dit JKK in hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Contemplate

Re: Is dit JKK in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:11

Nee herken ik niet. Zat JKK uit de weides gehaald dit jaar en de grote bloemstengels blijven paars voor zolang ik ze kan zien verpieteren. Maar de foto van TS is zonder twijfel geen zuring in elk geval.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:02

Bij twijfel laten testen! Wij hebben in het voorjaar JKK in ons hooi gevonden. Onze leverancier ontkende en toen hebben we het hier laten testen: https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Prod ... ge-planten. Deze test is stukje goedkoper dan de test op toxische stoffen. Uiteindelijk kregen wij een rapport met bevestiging dat het JKK was. De leverancier heeft het hooi toen opgehaald. Daarna bij drie van de zes paarden op stal de leverwaarden laten testen. Deze waren allemaal verhoogd maar gelukkig niet zo dat het ernstige gevolgen had.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:33

TS, even hier een antwoord als bioloog:

Dit is geen boerenwormkruid, knoopkruid, zuring of biggenkruid (die vier zie ik genoemd worden in de comments). Dat zijn alle vier heel andere soort planten qua stengel, verhoudingen, bloemen,...

Er zijn verschillende soorten streepzaad of havikskruid, bv schermhavikskruid, die je als leek nog wel eens kan verwarren met JKK.

Ik zou met jouw foto's er ook op gokken dat dit JKK is en het zeker niet aan mijn paarden voeren.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:45

evdpanne schreef:
Bij twijfel laten testen! Wij hebben in het voorjaar JKK in ons hooi gevonden. Onze leverancier ontkende en toen hebben we het hier laten testen: https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Prod ... ge-planten. Deze test is stukje goedkoper dan de test op toxische stoffen. Uiteindelijk kregen wij een rapport met bevestiging dat het JKK was. De leverancier heeft het hooi toen opgehaald. Daarna bij drie van de zes paarden op stal de leverwaarden laten testen. Deze waren allemaal verhoogd maar gelukkig niet zo dat het ernstige gevolgen had.

Bedankt voor deze site/ tip.
Zo’n leverancier gaat natuurlijk meteen steigeren omdat ze hun complete levering wel kunnen weg gooien. Erg eigenlijk, het vertrouwen is dan wel weg

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 21:27

Bedankt allemaal voor het meedenken! We hebben het hooi niet laten testen. Wel een bioloog benaderd en die durfde net zoals de veeartsen en andere hooiboeren hun hand in het vuur te steken dat het JKK is. We hebben ook nog takken met blaadjes gevonden en dat kwam echt helemaal overeen met een nog staande JKK plant.
Het hooi is (na een strijd) opgehaald en omgeruild voor grote onverpakte balen.
De leverancier beweert nog steeds dat het geen JKK is, iig aldus mijn tussen leverancier. Waarschijnlijk zijn er dus nog veel meer van dit soort balen die in de omloop blijven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:34

Solleke_Noah schreef:
TS, even hier een antwoord als bioloog:

Dit is geen boerenwormkruid, knoopkruid, zuring of biggenkruid (die vier zie ik genoemd worden in de comments). Dat zijn alle vier heel andere soort planten qua stengel, verhoudingen, bloemen,...

Er zijn verschillende soorten streepzaad of havikskruid, bv schermhavikskruid, die je als leek nog wel eens kan verwarren met JKK.

Ik zou met jouw foto's er ook op gokken dat dit JKK is en het zeker niet aan mijn paarden voeren.

Ja, was mijn antwoord ook.
(Ook bio hier ;) )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:05

Zou toch wat zijn als er slachtoffers vallen door zulke balen. Dan blijft hij zeker ook nog ontkennen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:32

_Zsazsa_ schreef:
Bedankt allemaal voor het meedenken! We hebben het hooi niet laten testen. Wel een bioloog benaderd en die durfde net zoals de veeartsen en andere hooiboeren hun hand in het vuur te steken dat het JKK is. We hebben ook nog takken met blaadjes gevonden en dat kwam echt helemaal overeen met een nog staande JKK plant.
Het hooi is (na een strijd) opgehaald en omgeruild voor grote onverpakte balen.
De leverancier beweert nog steeds dat het geen JKK is, iig aldus mijn tussen leverancier. Waarschijnlijk zijn er dus nog veel meer van dit soort balen die in de omloop blijven.

Geld boven alles. Als hij het zo zeker wist had hij je wel een test/analyse kunnen aanbieden. Verstandig gehandeld , fijn dat je andere balen hebt inmiddels

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:26

O, wat vreselijk, het idee dat er balen met JKK verkocht worden. En ze dan ook nog glashard ontkennen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:57

Het kan ook boerenwormkruid zijn maar je kan maar 1 ding doen, testen!

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:12

mvdbijl schreef:
Het kan ook boerenwormkruid zijn maar je kan maar 1 ding doen, testen!

Ik vrees toch van niet.. Onderaan de eerste pagina staat een betere foto van de bloemen. Boerenwormkruid heeft niet zulke bloemblaadjes en geen pluis voor zover ik weet.
Ben heel benieuwd wat een test zou aangeven!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:41

A) Dit vond ik in mijn hooi... ik ben er bang voor..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 05-12-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:54

B) Deze vond ik een stukje verderop in het dorp, in de berm, heb ik geplukt. Hiervan weet ik eigenlijk ZEKER dat het Jacobskruiskruid is. Want een maand geleden was her nog in bloei en groen. Zoals je ziet hebben de plantjes verschillende kleuren! Deze zijn dus niet in hooi gedroogd dus ik weet niet hoe of wat dat zou verschillen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:24

Ik vraag me altijd af hoe snel ze er ziek van worden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:26

Niet snel, pas als ze behoorlijk wat op hebben. Het is een sluipmoordenaar. De lever raakt er onherstelbaar beschadigd van.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:27

J0anieke schreef:
Niet snel, pas als ze behoorlijk wat op hebben. Het is een sluipmoordenaar. De lever raakt er onherstelbaar beschadigd van.

Meer omdat ik geen gevoel heb bij 'hoeveel' het echt teveel stapelt. Niet na 1 sprietje lijkt me.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:28

Nee, zeker niet na 1 spriet. Maar het kan dus al wel schade veroorzaken, maar niet gelijk levensbedreigend.
Als er al schade is, dan kan 1 sprietje natuurlijk wel nét de druppel zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:30

Lastig iets is het.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:32

Heel lastig! Beste is om het zoveel als mogelijk te voorkomen, maar het is gelukkig niet gelijk man over boord.
Het is gelukkig ook pas schadelijk bij consumeren. Het kan niet via de huid naar binnen, daar is het 'giftige' stofje te groot voor ( plus dat de giftige stof überhaupt pas in de maag/darmen wordt gemaakt)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:33

Ik dacht dat het ook giftig is als je het aanraakt. Of is dat alleen bij de levende plant?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:36

Nee geen van beide. Ze raden handschoenen aan zodat je niet vervolgens je boterham gaat eten nadat je het hebt geplukt, want dan kan het wel in je maag/darmen komen, puur uit voorzorg handschoenen dus.
Als je je handen goed wast en niet in je gezicht gaat zitten wrijven als je bezig bent is er niks aan de hand mocht je geen handschoenen bij je hebben.

Het wordt echt pas giftig in je maag/darmen. Van zichzelf is het dat niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:58

Ik meende dat bij de verse planten plukken handschoenen wel aangeraden worden omdat het sap ook via je huid opgenomen kan worden.

En zowel een paard of mens merkt daar niks van als het een keer gebeurt, het is idd die stapeling.
Maar wanneer teveel dan teveel is, geen idee.
Bij een enkel plantje en het heeft geen schade gebracht blijkt het niet zo te zijn dat het voor het leven in de lever blijft, het breekt wel af. Maar niet als het ineens te veel is, dan is er schade en die schade die blijft.

Zit er in een hele partij een keer een plantje ben ik echt niet meteen bang.
Anders dan natuurlijk van dat natuurhooi waar het veel in zit.
Ik weet dat dat vroeger voor men echt wist hoe slecht het was gevoerd werd.
En dan geef je gewoon echt heel veel.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/138950 ... kruiskruid

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:34

Nee het gaat niet door de huid, daar is het molecuul gewoonweg te groot voor. En het is dus (nog) niet giftig, pas in de darmen wordt het omgezet in de giftige stof.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:34

Iemand die mijn foto's durft te beoordelen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:17

Coentjuh schreef:
Iemand die mijn foto's durft te beoordelen?

Ik acht de kans goed dat de hooifotos JKK zijn, en die uit het dorp boerenwormkruid.

Die tweede lijkt iets meer hoofdjes bij elkaar te hebben, met 'tandjes' (kelkblaadjes volgens mij) en wit pluis dat korter is dan bij de eerste foto's.

Gezien de bloeiwijze én bloeitijd van boerenwormkruid kan dat ook prima.

Maar ik durf op deze 'droge lijken' (uitgedroogde dode planten) absoluut geen garantie te geven, zéker niet zonder ze zelf live te zien, voelen en ruiken.

Maar mijn beste gok is dus JKK in het hooi en boerenwormkruid voor de tweede serie.