Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:15

Maris schreef:
knollentuin schreef:
Een senioren voer zoals seniores priores of senior beet daar zit extra eiwit in - van horse food - daar doen hier de oudere paarden het erg goed op heb er hele dunne paarden weer goed op gewicht mee gekregen ze kunnen bergen hooi wegwerken maar t zet op gegeven moment niet meer gewicht of spier eraan.
Laat voor zekerheid op cushing testen , dan weet je alles

In Sp ( seniores priores ) zitten niet zoveel eiwitten hoor. Tenminste..... een aantal jaren terug niet.

.

Klopt zo had ik het ook geschreven ,in de senior priores zit niet veel eiwit en in de senior beet zit meer eiwit dan in de sp

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:20

Dreamer123 schreef:
Oma staat niet in de regen. Oma staat heel luxe waar ze zelf kan kiezen. Inloopstal, paddock of weide.

Met dit weer staat ze dus ook gewoon lekker in die stal hooi weg te knabbelen en zodra het zonnetje schijnt gaat ze zelf het gras op.

Veel mensen zijn tegen merriebrok geven vandaar dat ik dacht dat ze hier uiteindelijk vanaf zou moeten.

De hoeveelheid wordt nu langzaam opgevoerd naar meer omdat ze overschakeld natuurlijk

Maar gaat ze daar ook daadwerkelijk in staan in de inloopstal wanneer het regent dat het giet?
Heb van de week toen het afgelopen dinsdag 's ochtends zo regende mijn pony's uit de paddock gehaald en op stal gezet. Mijn oudste stond te trillen. Logisch met alleen een zomervacht en 3 diagnoses (wel alle 3 onder controle) op zijn naam.
'S middags toen ik ze buiten wilde zetten lag mijn jaarling heerlijk te rusten in de stal en was mijn oudste over hem aan het waken (mijn 2 shets delen de stal).

Qua rust. Ik zag mijn oudste met 24/7 buiten in het verleden ook regelmatig liggen en toch pakte hij niet genoeg rust. Zeker in de winter niet. Houd komende herfst/winter zeker in de gaten dat ze genoeg rust krijgt ondanks evt slecht weer.
Ik weet nog. Had mijn oudste 4 september vorig jaar verhuist naar huidige stal ivm gezondheid en hij 2 weken op boxrust moest. 5 september ging hij 's middags uitgebreid slapen. Die rust had hij alleen maar nodig.
Sindsdien alleen maar opgeknapt. Staat nu wel 24/7 buiten met het mooie weer en alleen met slecht weer nog 's nachts op stal.
In de herfst gaan ze weer standaard 's nachts op stal zodra we weer slechter weer krijgen. Wel overdag hele dag buiten.

Maar al wel fijn dat je paard in ieder geval genoeg keuze heeft! En fijn ook dat je het mee neemt in de situatie!
Je zorgt in ieder geval goed voor je merrie en hebt duidelijk het beste met haar voor. Ik duim voor je dat ze snel weer bijkomt in gewicht. Dat komt vast goed <3 .

Dreamer123

Re: Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 17:21

Waar ze staan is 24-7 toezicht door 3 huizen. Ze vinden het allemaal altijd leuk om te zien dat er geen paard buiten staat met de regen en ze pas naar buiten komen als het droog is. Ze staan soms makkelijk 24-7 in die stal hooi te eten. Dit is er namelijk ook altijd.

Rust pakt ze echt, Ik heb namelijk heel veel paarden meegemaakt die geen rust pakte en ik weet ook dat dit niet voor ieder paard gemaakt is. Ze gaan dalijk ook de nachten naar binnen. Ze kunnen namelijk ook op stal. Eigenlijk kunnen we alle kanten op en kunnen eigenlijk aan alles wel voldoen en het uitproberen.

Ze is in enkele dagen al aanzienlijk gegroeid. Je merkt zeker een goed verschil in lijf.

Lief van je Ik heb echt alles voor der over als ze maar gezond is. 20 is oud maar niet belachelijk oud. Helemaal niet als je ziet hoe ze er nog niet zo heel lang geleden uitzag. Het leek een jong paard van hooguit 10 jaar.

Er moet dus iets zijn wat haar momenteel negatief triggert qua lijf of gezondheid. Voordat alles uitgesloten is moet ze gewoon goed opgewicht blijven anders gaan we dalijk verergeren

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:00

Het is lang best koud geweest en zo nat .met die zomervachten verbranden ze veel om warm te blijven denk ik.Ik zie die van ons nu pas wat dikker worden meestal is dat al vroeger in de zomer door het gras.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:17

Inderdaad nat en koud zal ze best een oplazer van gekregen hebben.

Is het ook mogelijk dat ze in de kudde misschien niet helemaal haar portie ruwvoer krijgt? Als er beperkt gevoerd wordt in een kudde kunnen sommige nog wel eens achterblijven.

Ik heb zelf met mijn oudere paard die terugviel erg veel succes gehad met zgn paardenmeel van de plaatselijke molen. Daar zette hij goed van aan en hij vond het heerlijk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:53

Ik heb mijn driejarige die bij aankomst even een enorme dip had en ook nog gedoe met z’n tanden kreeg een volle maand bijgevoerd met senioren slobber brok van masters.
Toen die op was wilde ik over naar de agrobs myoflakes, die krijgt hij nu nog maar omdat z’n gebit weer goed is komt hij alweer fijn bij op z’n ruwvoer.
Beide fijne producten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:59

Hier gaat het bijvoeren met speedibeet, grasbrok, olie en sojaschroot erg goed.
Met de koude nachten nu merk ik bij de meeste van onze oudere paarden (15+) dat ze moeite hebben om op gewicht te blijven, waar ze dat in de winter niet hebben. Terwijl ze op onbeperkt voordroog staan.
Heb de pavo merriebrok en masters senior slobberbrok klaar staan om eens te gaan proberen als de bietenpulp op is.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:45

office schreef:
Het is lang best koud geweest en zo nat .met die zomervachten verbranden ze veel om warm te blijven denk ik.Ik zie die van ons nu pas wat dikker worden meestal is dat al vroeger in de zomer door het gras.

Dit is precies waar wij aan dachten en het kost haar ook veel energie. Ik heb dit bericht geplaatst maar het paard is van mijn zus. We hebben ze bij elkaar staan vandaar dat ik dit plaatste.

Ik heb het topic aan haar doorgegeven en zij zal even reageren omtrent het paard en hoe het nu met haar gaat.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:47

Ten eerste hartstikke bedankt voor de vele inzichten die we hebben mogen ontvangen.

Het paard heeft inderdaad erg ingeleverd op het weer.

Het was weer een paar dagen redelijk en toen kwam de regen weer uit de lucht. Na alles wat we de afgelopen tijd doorstaan hebben is het logisch dat we hier een fikse reactie op hebben gekregen.

7-6 is zij op een stuk afgebroken asfalt gekomen. In de kliniek bleek dat haar te dunne en lage zool ook nog eens week was door het veel te natte weer.

Op het stuk asfalt staan werd ze kreupel op en op de kliniek spring ze ook nog eens van de laadklep en klapte met het aangedane voetje vol op straat nadat ze van het laatste randje afgleed.

Ze dachten dat er een hoefbeenbreuk aanwezig zou zijn en daarom is ze op de foto gezet. Gelukkig geen hoefbeenbreuk maar waarschijnlijk wel een fikse kneuzing en nog steeds een dunne weke zool.

Naar huis en nu niet alleen een ijzer maar ook zool laten slaan. Na een week geen verbetering dus een silicone erbij. Ik was de halve week nog thuis en toen ging ik op vakantie.

Op een dunne en weke zool silicone zetten kan zeker het begin last geven moet je nagaan met een gekneusd hoefbeen.

Dit alles incl het weer en eigenlijk alles wat aan haar at is het niet gek dat ze afgevallen is. Alleen het werd nu wel heel erg in een snelle tijd. Pijn brengt meer ellende bij een paard dan we denken en dan nog eens het weer erbij was gewoon de druppel.

Ze kwam de winter al zonder veel reserves uit maar als dit dan allemaal gebeurd zijn ze vrij snel op.

Afbeelding
Dit was mijn paard voor 7-6
Wetrainde gewoon M2/Z thuis en hadden onze punten voor het M1 binnen. Deze dame geniet van het werk en zal altijd aan het werk willen. Haar stilzetten was ook geestelijk voor haar zwaar.

Afbeelding

Ze was niet dik maar zeker ook niet dun. Alleen als er van alles gebeurd is er weinig reserve wat het opvangt.

Afbeelding

Afbeelding

De bewuste maandag waar we over spreken is dus ook een heel bizar verschil en vrij rap aankomen zetten, maar wel met wat factoren wat haar iets doet.

Afbeelding

Jullie snappen natuurlijk wel dat ik niet op mijn gemak in Griekenland zat en heb me volledig ingelezen.

Ze staat nu op 3 kilo subli prioris en 3 kilo merriebrok

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Het is natuurlijk nog afwachten hoe ze er dalijk bijstaat als de regen weer valt.

Voor nu besloten haar de winter toch te verplaatsen naar een stal waar ze de nachten binnenstaat. Ze vindt het rijden te leuk en geniet van elke pas. Alleen moet je afwegingen maken. Buiten staan kost jaar energie en het trainen is met een 20 jarige natuurlijk ook niet wat het was torn ze 10 waren. Nu levert ze dus op 2 punten in en daar gaan we op terug schakelen. Daarbij komt ze op deze plek de winter stil te staan vanwegen de bak die nier rijdbaar is en gaat ze ook geestelijk weer achteruit.

We zijn er nog lang niet maar we gaan de goede kant op

Deze week zijn we weer aan het opbouwen. Kleine stapjes.
Gisteren heeft ze der 1e 3 rondjes links en 3 rondjes rechts mogen draven en ik denk dat haar koppie boekdelen spreekt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 dagen daarvoor mocht ze voor het eerst met mijn dochter rechtdoor over het harde stappen en ook daar geniet ze zo van!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:10

24/7 buiten is niet voor elk paard geschikt. Ken er genoeg die het beter doen op ‘s nachts binnen. Jullie zijn op de goede weg. Goed dat jullie haar welzijn voor alles zetten. Gaat helemaal goed komen met jullie. Daar ben ik van overtuigd.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:29

Prachtige Vos! Je doet goed hoor! Ps wij houden onze shet van 32 jaar redelijk op gewicht met drie volle scheppen seniores per dag en 1 volle schep 18+ van pavo en lucerne voor oude paarden, onbeperkt hooi en vol op t gras.. niet te geloven wat er in die kleine pony gaat. Maar doen we t niet zo dan valt ze in (haar gebit is niet meer super)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:02

Ik ben nu vooral hoeveelheden aan het opbouwen

We zijn begonnen met 1,5 schep prioris en 1,5 schep merriebrok per dag. Ze zit nu dus al op het dubbele!

Maar ik durf haar weer te tonen. Ik kon wel janken dat mag iedereen best weten. Ik ben altijd zo goed voor mijn paarden en bezig met de gezondheid dat dit een harde stomp in mijn maag was.

Afbeelding
Afbeelding

Met de dag knapt ze op!
Ik hoop voor haar dat ze snel weer mee mag op pad en gewoon lekker kan trainen. Dit is echt waar zij gelukkig van wordt. Ze doet dit vol overgave en daarom ook de keuze om lekker naar stal te gaan en haar gewoon nog even mee te nemen in het rijden. Op de wei stilstaan kan altijd nog

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:03

Even een kleine update

De Merrie komt weer bij
2 maanden terug
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Hartstikke bedankt voor alle adviezen _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:05

Zo die is goed bij gekomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:08

Ja mooi, :j wat voer je nu?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:11

Ze staat op

Ochtend
1.5 schep prioris + 1 schep merriebrok

Middag
1.5 schep prioris + 1 schep muesli

Avond
1,5 schep prioris + 1 schep merriebrok

Daar doorheen zit ook nog kokos en keltisch zeezout om meer aan te vullen en natuurlijk 24/7 ruwvoer.

Ze staat onder een deken. Indien we 0 grams hebben een fleece eronder en anders onder haar bucas turnhout die van -5 tot +15 gaat ofzo.

De merriebrok wilde ik eigenlijk afbouwen en vervangen, maar aan de andere kant wil ik geen terugval. Ik laat het dus lekker zo.

Ze wordt wel 1 oktober voor de zekerheid op ppid getest. Er zijn niet veel punten, maar we hebben nog de blessure door de zool. Daarvoor willen we gaan uitsluiten waar de langzaam groeiende voet vandaan komt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:25

Superfijn om te zien, ze ziet er alweer heel mooi uit. Daar is kennelijk wel heel wat voer voor nodig als ik dat zo lees. Hopelijk houdt ze haar conditie.

Wat een lief hoofd heeft ze.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:39

GabberGill schreef:
Ze staat op

Ochtend

Middag

Avond

Daar doorheen zit ook nog kokos en keltisch zeezout om meer aan te vullen en natuurlijk 24/7 ruwvoer.

Ze staat onder een deken. Indien we 0 grams hebben een fleece eronder en anders onder haar bucas turnhout die van -5 tot +15 gaat ofzo.

De merriebrok wilde ik eigenlijk afbouwen en vervangen, maar aan de andere kant wil ik geen terugval. Ik laat het dus lekker zo.

Ze wordt wel 1 oktober voor de zekerheid op ppid getest. Er zijn niet veel punten, maar we hebben nog de blessure door de zool. Daarvoor willen we gaan uitsluiten waar de langzaam groeiende voet vandaan komt

Je moet gewoon even niets doen. Gewoon aankijken. Wordt ze (te) dik dan verminder je de senior priores. Merriebrok heeft wat hoger eiwit en energie en dat heb je nodig voor spieropbouw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:42

Edit: Ze is al mooi bij gekomen.

Als je ooit nog eens wat zoekt. De cavalor wholegain vind ik ook fijn.
Ik ben geen fan van cavalor. Helemaal niet maar de wholegain heb ik al paard na paard goed mee gekregen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:01

janderegelaa schreef:
GabberGill schreef:
Ze staat op

Ochtend

Middag

Avond

Je moet gewoon even niets doen. Gewoon aankijken. Wordt ze (te) dik dan verminder je de senior priores. Merriebrok heeft wat hoger eiwit en energie en dat heb je nodig voor spieropbouw.

Dit is eigenlijk precies wat ik dacht. Zolang het goed gaat gaat het goed en ze zal dalijk weer reserves nodig hebben om op te bouwen dus het gaat goed genoeg zo.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:05

@hevonen het is ook echt een vreselijk lief dier. Dit is de goeroe zeg ik altijd. Dit dier straalt zoveel liefde en rust uit.

Afbeelding

@ayasha thanks voor de tip. Zolang dit zo blijft gaan dan blijf ik dit gewoon aanhouden zeg maar. Mag ik ooit vastlopen met deze dan ga ik er zeker naar kijken

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:24

Merrie veulenbrok geven! De mijne is ook echt mager geweest, die heb ik toen op advies van de dierenarts merrie veulenbrok gegeven en dat merkte je heel snel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:55

GabberGill schreef:
@hevonen het is ook echt een vreselijk lief dier. Dit is de goeroe zeg ik altijd. Dit dier straalt zoveel liefde en rust uit.

[ Afbeelding ]

@ayasha thanks voor de tip. Zolang dit zo blijft gaan dan blijf ik dit gewoon aanhouden zeg maar. Mag ik ooit vastlopen met deze dan ga ik er zeker naar kijken

Ja absoluut doen! Zolang ze hier het goed op doet blijven door gaan. Don’t fix it if it ain’t broken. :D

Maar ik merk dat de wholegain niet vaak genoemd wordt en bv linamix vaak wel, (of lijnzaadolie) en zou je iets in die aard willen ooit dan doe ik liever wholegain dan linamix. Beetje warm water op en het wordt een mooie slobber. :j

Wellicht ook dat ooit iemand je topic terug vindt en iets heeft aan dit bericht. :D

Catlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 01:52

Dreamer123 schreef:
Mijn merrie van 20 jaar blijft vermageren.

Tandarts geweest
Nagekeken veearts
Ontwormd

Paard staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.
Krijgt 2x per dag een kiloschep slobber en dit wordt dan nog aangemaakt met water. Merk is van Gorp Dierenvoeders, Horsefood Natuurlijk gezond.
Ondanks het onbeperkte ruw krijgt ze ook nog fibrebeet. Dit 1/3 schep droog en ook 1x per dag.

Ze krijgt der vitamines en mineralen,

Eigenlijk kan ik werkelijkwaar niks meer bedenken wat ik nog zou moeten toevoegen.
Ze is wakker, opgewekt en vrolijk.

Weet iemand een wondermiddel voor ons!

Kuil voeren en geen hooi. En Havens sportbrok erbij minimaal een kilo kan helpen, of seniorenmuesli. Lijnzaadolie. Fibrebeet, dekens op met regen en nu het frisser wordt (minimaal 50 grams). En eventueel emotionele dingen; is er een maatje die ze mist?
Is het uitgesloten dat ze geen kankergezwel ergens heeft of pijn? Want daar kun je ook opeens erg door vermageren. Dan kun je voeren wat je wil maar niks zal helpen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 07:52

Knap bijgetrokken in relatief korte tijd. Fijn dat jullie zo goed op jullie paard letten en op tijd ingrijpen. Ze ziet er weer top uit!