Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:27

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de reacties wat vreemd vind, maar waarschijnlijk komt dat door de OP.

Persoonlijk ben ik van mening dat een "marktonderzoek" als dit, zeer waardevol is.
Niet enkel voor de eigenaar die er waarschijnlijk ook geld mee moet verdienen, maar ook voor de potentiële klanten die nu (voordat er iets is gebouwd) nog wat bij kunnen sturen wanneer ze de eigenaar kunnen overtuigen iets anders te doen.

Ik ben geen potentiële klant dus ik kan er niets over zeggen helaas, enkel dat het jammer is dat mensen over taalfouten vallen op een website die duidelijk niet af is (ik zou hem even op "under construction" zetten ;)).

Je kunt 100% alles uitzoeken zoals leveranciers maar die wereld ziet er al compleet anders uit tegen de tijd dat je klaar bent voor je eerste klant. In plaats van dit topic zou ik met een enquete werken om te kijken wat klanten van een PP belangrijk vinden en hoe dat aansluit bij je eigen visie zodat je de meest "winstgevende" (waarschijnlijk mag je blij zijn met minder dan het minimumloon maar okee) manier kunt gaan opzetten!

rien10

Re: Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:59

Ik zou wel op deze stal willen staan. Maar ja, te ver weg helaas.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:16

Bielsje schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de reacties wat vreemd vind, maar waarschijnlijk komt dat door de OP.

Persoonlijk ben ik van mening dat een "marktonderzoek" als dit, zeer waardevol

Ik ook, maar zet dan niet dat de PP binnenkort beschikbaar is. Bij binnenkort denk ik aan een opening over 14 dagen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:17

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:41

In de OP staat dat je al bezig bent met oprichten, maar het lijkt meer een wild idee, eigenlijk. Waar heel, heel veel geld van de bank voor nodig is, en dat je heel, heel langzaam terugverdient.

Ik denk wel dat hier een doelgroep voor is, ik vind vaak het gat tussen paardvriendelijk-recreatief en minder paardvriendelijk-sportgericht echt groot. Ik zou graag mijn paard zoveel mogelijk buiten willen met een goede binnenbaan en extra service.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:57

Lieser schreef:
Ik ook, maar zet dan niet dat de PP binnenkort beschikbaar is. Bij binnenkort denk ik aan een opening over 14 dagen.

Dit. Wees concreet. "Binnenkort" is niet concreet.

Hoe duidelijker je bent hoe beter de schifting en hoe minder ruimte voor interpretaties, verwachtingen en dus gedoe en gezeur.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:58

Ik verbaas mij een beetje over de reacties die vinden dat zo’n plek voor 300 euro moet kunnen. Dat kan toch nooit uit? Een 24/7 buiten met met goed hooi, goede faciliteiten en volpension kost nou eenmaal geld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:59

Dat vind ik ook. De prijs is flink, maar als het allemaal zo wordt zoals gezegd wordt, dan is het 't wel waard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:03

Misschien is het ook een idee om bij verschillende pension"stallen" (als je groepshuisvesting/track wil aanbieden dan uiteraard geen traditionele stal, daarom "stallen" even tussen aanhalingstekens) te bezoeken, daar heel veel vragen te stellen en zo een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden en struikelblokken. Als je dat niet al gedaan hebt. Een kennis van mij heeft een pension voor ponies wat elk jaar ietsjes mooier en beter wordt, begonnen als een simpel trackje en regelmatig komen er verbeterde hooibakken, kruidentuintjes, eetbare bomen enz enz bij. Je kunt daar (tegen betaling) een rondleiding krijgen. Dat lijkt me toch de moeite wel waard. Ik geloof dat 't bij die hit actief in Arnhem ook kan. Ben de naam even kwijt. Dat is dan inderdaad een hit actief maar is wel een plek waar ze al langere tijd ervaring hebben met groepshuisvesting.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:10

Welke faciliteiten hebben jullie er nu al staan? Binnenbak en stalgebouw?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:22

In geen 620 jaar.

Ik vind het vooral veel paarden op een klein stukje grond. Ik heb 3 hectare en heb daar jarenlang 3 grote paarden opgehad, of 2 grote paarden en een grote pony en nu 1 groot paard, haar veulen en een grote pony. Ik haal alles van eigen land en gebruik voor het gemak de helft voor hooi en de helft om de paarden te laten grazen.

Ik ben die anderhalf hectare echt nodig voor die drie, kleiner gaat echt niet. En jij vind dat er nog prima 8/9 bij in kunnen.

Het is een verdien model, dat snap ik, dus ik snap ook dat als je dit allemaal wilt bouwen je zo’n prijs moet stellen. Ik weet ook dat de prijzen door het land heen enorm verschillen. Maar als ik 620 euro uit geef per maand aan 1 paard, dan wil ik in jullie regio ook echt ruimte hebben voor het dier.

Verder: we wonen in Nederland, hou het Nederlands qua taal. Blijf professioneel. Ik snap dat je jong bent en ideeën hebt, en geloof me: als ondernemer ben ik gek op jonge mensen die iets bereiken willen! Dus neem van me aan: hou je plan nuchter en realistisch. Begin klein en bouw uit.

Je hebt vast je inkomsten en kapitaal al voor elkaar, maar bedenk dat je het maar 1x op kunt maken en dat je past kunt terug verdienen als ALLES is zoals je beloofd had aan je potentiële klanten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:31

lizy29 schreef:
Vind 11 a 12 paarden per 1,5 ha ook gewoon erg veel eigenlijk. Zeker als je bedenkt dat ze op maar een deel daarvan staan aangezien een gedeelte weidetjes zal zijn en de track met een stuk minder oppervlakte dus het hoofdverblijf.

Dit was mijn gedachte.
Anderhalf hectare is net niks en vind ik voor twee paarden al zeer karig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:43

BeFunny schreef:

Heb je het dan over anderhalve hectare weide of over een track op anderhalve hectare?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:44

Hey TS,

Ik vind het een super gaaf plan en denk dat er zeker markt voor is. Ik merk dat Bokt niet altijd representatief is voor 'de markt' , Bokt is vaak wat kritischer dan het echte klantenbestand. Maar dat is wel mooi, want dan kun je je dat gebruiken als stip op de horizon.

Mocht je eens een bakkie koffie willen drinken ben je altijd welkom, we hebben geen PP maar wel een grote pensionstal.

En, veel van de uitdagingen zitten niet op de dingen die de afgelopen pagina's genoemd worden....Of nouja, ook weer wel, want met klanten omgaan is ook een uitdaging haha :D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:47

BeFunny schreef:
Dit was mijn gedachte.

1,5 hectare net niks :wow: ? Veel ruimte is natuurlijk goed, maar als je niet ook het hooi van dat land wilt afhalen (en de paarden er dus alleen staan/bewegen) moet dat toch wel genoeg zijn?

10 is wellicht inderdaad veel, maar ergens ertussen in zou moeten kunnen.

Voor de rest ziet het er prachtig uit, maar ik ben het met voorgangers eens: eerst klein opstarten. Dan kun je geleidelijk aan de probleempunten analyseren en zonodig verbeteren. Zou jammer zijn als je een gedeelte van je investering later niet goed blijkt te hebben gedaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:49

Begin klein zet geen zoden aan de dijk natuurlijk!
En wat de engelse taal op de website betreft jullie komen zeker nooit in de stad waar tegenwoordig eerst engels tegen je gesproken word!?
Dat engels hebben veel grote proff stallen als voertaal op hun website.
Dat is dus heel niet zo gek enkel dat het dan wel foutloos moet zijn uiteraard.

Maar TS heb je uberhoupt al vergunning om dit alles te realiseren? Je mag niet zomaar je weilanden veranderen namelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:50

Koper schreef:
BeFunny schreef:

Heb je het dan over anderhalve hectare weide of over een track op anderhalve hectare?

De paarden komen toch te staan op de track met zijn twaalven.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:54

Ik vind het hartstikke leuk dat je zo ambitieus bent TS, daarmee ontstaan de leukste plannen. Ik denk dat het zo wild ook nog niet is. Veel high end stallen met high end faciliteiten zijn zo gericht op sportpaarden dat ze vaak maar hooguit een paar uur per dag op een postzegeltje buiten staan. Als je in datzelfde segment zit qua esthetiek en faciliteiten maar dan wél met 24/7 weidegang/buiten staan denk ik dat je enorm veel mensen aanspreekt.

Mocht je de overschakeling willen maken naar Nederlands (of correct Engels op je website) kan je me t.z.t. altijd even een berichtje sturen :) Ik schrijf ze graag voor je.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:57

Ja ik woon alleen in dit gebied en er ben toch echt nog de vreemde eend in de bijt met mijn (amateur) sportpaard in een pp :+
Dus klanten vinden die dit willen uitgeven voor een pp aan een (amateur)sportpaard... Ik vind het idd zeer ambitieus.

En heb ook pension klanten gehad en daar zit inderdaad een mega uitdaging.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:59

BeFunny schreef:

Ik heb een ruime halve hectare wei, 6 sobere paarden lopen en ze krijgen het niet bij gegeten. Om fatsoenlijk te kunnen mesten hebben ze sowieso niet alles tot hun beschikking. Het is gehuurde kleigrond maar een goede track zou ze veel meer bewegingsruimte geven jaarrond dan nu met een paar uurtjes weide en verder op de paddock.

Hier in de Randstad zou er zeker vraag naar zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:00

BeFunny schreef:

Dus je hebt het over een track?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:02

Ik vind op zich 11 a 12 paarden op 1.5 ha wel kunnen, afhankelijk van hoe het opgezet wordt. Vanaf 100m2 per paard aan track, dus 24/7 beschikbare ruimte, kan het bij het goed bij elkaar passen van de groep prima gaan, hoewel er dan wel een goede bodem moet liggen, gedeeltelijk toegevoegd zand en gedeeltelijk mudmaster-roosters; het toegevoegde zand in ieder geval als een paddock van minimaal 400m2 en minimaal 10m breed/lang, wat zo'n 35m2 per paard betekent die door drainage in principe droog blijft en bij extreme regenval snel weer terug droog is, de mudmaster roosters in ieder geval over de volledige buitentracks, waar niet bestraat, 1m breed, zodat de paarden de keuze hebben om droog gerbruik te maken van de volledige track.

Maar 100m2 per paard is wel het absolute minimum en eigenlijk heb je het dubbele nodig per paard dat jaarrond goed beschikbaar is (dus niet meer dan hoefdiepe modder). Dan zit je voor 12 paarden op een omloop van minimaal 2400m2, en blijft er nog zo'n 1.25ha over aan weide.

Maar persoonlijk zou ik het zelfs nog verder vergroten, waarbij je echt een derde van de ruimte gebruikt voor paden/tracks + paddock e.d. en dus 1ha/groep overhoudt aan weide, verdeeld over 6 tot 8 relatief kleine maar lange stroken (minimaal 10m breed, minimaal 100m lang), waardoor paarden niet dicht op elkaar hoeven te gaan staan. Met 7 stroken houd je het voor jezelf het simpelste, ze mogen er iedere dag 3 uur op en krijgen iedere dag een nieuwe strook terwijl de oude strook afsluit. Hiermee kan het weideseizoen lang duren, afhankelijk van de ondergrond rustig 6 maanden en waarschijnlijk langer. De paarden krijgen niet de kans het gras volledig kort te grazen en het gras heeft steeds 6 dagen hersteltijd (technisch gezien zelfs bijna een volledige week, ze staan er immers maar 3 uur op). De weidestrook gaat in ieder geval aan beide uiteinden open en bij voorkeur ook halverwege.

Met 0.5ha voor 12 paarden aan track, waarbij er tussen iedere weidestrook een pad loopt van minimaal 2 meter breed (dit mogen in ieder geval gedeeltelijk 'gras'paden zijn), creëer je een hoop mogelijkheden tot onderzoek. Bij een breder tussenpad kan je in het midden een (hoog afgezette) strook bomen zetten, of bijvoorbeeld meidoorn-struiken, waardoor er een stukje splitsing ontstaan. En uiteraard een hanggebied. Ergens een stuk met boomstammetjes en houtblokken/stompen waar ze mee kunnen klooien, zeker bij een groep jonge ruinen vaak een succes. En een hooiring van houtblokken waar ze een kleine portie hooi gewoon op de grond gevoerd krijgen. Met 0.5ha voor 12 paarden aan track, biedt je ze ruim een halve rijbak per paard. Daar kan je echt iets heel leuks en ontdekkends van maken.

De grote schuilstal die je beschrijft, is dat per track of wordt deze in drieën gesplitst zodat iedere groep een gedeelte krijgt? In het eerste geval is het heerlijk, mits volledig opgestrooid (op de voorste meter na), in het tweede geval is het echt te krap. In principe moet je rekenen met minimaal 1.5x boxmaat per paard en dan de brede zijde open, en dan nog werkt het alleen als je er geen bullebak tussen hebt zitten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:07

Als ik het goed begrijp heeft ts nu 4,5 hectare weiland en wat stallen.

Ze wil ruimte bieden een een track.

12paarden op + 1,5 hectare vind ik geen ruimte hebben.

Een kleiner groepje paarden op de wei met aan de buitenrand een mooie track. Wel.

Dit hoeft niet meteen een giga investering te zijn. En is makkelijker te realiseren. Dan kan altijd gekeken worden of uitbreiden haalbaar is denk ik zo.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:17

Ikzelf vind het grootste probleem met PP altijd dat men het op de een of andere manier altijd als excuus lijkt te gebruiken om zoveel mogelijk paarden op een klein stukje land te krijgen. Voor mij persoonlijk zou 6 paarden op 1,5ha echt de max zijn (en liever niet meer dan 3 maar ik begrijp ook dat dat moeilijk rendabel te krijgen is. En zoek het niet perse in tracks overal omheen en doorheen laten lopen maar probeer juist een natuurlijke weide te maken door natuurlijke grassen, bosjes, struiken, bomenrijen etc te creëeren waardoor je dus automatisch ook die beweging krijgt. Maak het uitdagend voor de paarden doordat ze niet zien wat er 100 meter verderop is, zorg dat ze op ontdekking moeten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:26

lizy29 schreef:
Ikzelf vind het grootste probleem met PP altijd dat men het op de een of andere manier altijd als excuus lijkt te gebruiken om zoveel mogelijk paarden op een klein stukje land te krijgen. Voor mij persoonlijk zou 6 paarden op 1,5ha echt de max zijn (en liever niet meer dan 3 maar ik begrijp ook dat dat moeilijk rendabel te krijgen is. En zoek het niet perse in tracks overal omheen en doorheen laten lopen maar probeer juist een natuurlijke weide te maken door natuurlijke grassen, bosjes, struiken, bomenrijen etc te creëeren waardoor je dus automatisch ook die beweging krijgt. Maak het uitdagend voor de paarden doordat ze niet zien wat er 100 meter verderop is, zorg dat ze op ontdekking moeten.

Dat laatste is heel mooi maar wat anders dan een paddock paradise. Die zijn toch gericht om of paarden die niet (onbeperkt) de wei op mogen te huisvesten, en/of bewegingsruimte te creëren voor het deel van het jaar waarin weidegang niet mogelijk is.
Waarbij de struiken enzo wel een toevoeging (kunnen) zijn maar het dus geen natuurlijke wei is.