Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chicken01 schreef:Ik sta op goede voet met de stalhouder hoor.
We gaan goed met elkaar om en kunnen alles wel bespreken.
Heeft wel eens gedachten bij dingen die ik voor mijn paarden wil aanpassen (stalmatten, paddock platen) maar laat me wel doen en bied ook wel hulp.
Gisteren, zonder dat er anderen bij waren, troffen we elkaar op stal.
Even staan praten en ook over het hooi gehad.
Het hooi dat niet ok blijkt na openen van het pak gaat weg.
Mocht het zo zijn dat we dan tekort blijken te hebben dit seizoen dan moeten we gaan inkopen.
Ik weet al dat stalgenoten hier aan mee willen betalen.
Heb ook aangegeven bij stalhouder dat dit het geval is.
Het is immers voor onze paarden.
Hadden we ze thuis gehouden dan had dit ook gemoeten, dus gewoon een kwestie van dikke pech.
Een fijn gesprek gehad, de lucht is geklaard.
Hoewel er altijd stalgenoten zijn die er met gestrekt been in gaan en het vervolgens vreemd vinden dat pensionhouder niet meer goed met hen communiceert.
Jammer.
Maar voor nu is dit probleem opgelost.
Poekkie schreef:Liannetje86 schreef:Ik ben dan heel lomp en hard, maar ik zou een beschimmelde boterham meenemen en zeggen "kijk ik heb lunch voor je gemaakt"... En vervolgens een opmerking maken dat ie zoiets ook mijn pony geeft en ik daar, net zoals hij van mijn lunch, ook niet zo gediend is.
Heb op verschillende stallen gedaan en ben er nu echt zo klaar mee. Dus ik pik gewoon niets meer(Zelf hooi gehaald, dierenbescherming gebeld omdat het echt niet kon, sowieso voer ik nu ook zelf bij omdat ik wil dat mijn pony tussendoor nog een keer ruwvoer krijgt op een dag... En ik wil best veel zelf en netjes regelen, maar beschimmeld eten is voor mij echt een no-go... Dat eet ik zelf niet, dus mijn paard ook niet.
Ik sta voor veel open als stalhouder maar wie zo een gesprek begint mag direct zijn halster nemen, paard ophalen en vertrekken.
Iemand met zulke houding wil je niet op je erf.
BoktVerlaten schreef:Fijn TS!
Als je een rekensommetje maakt wat een paard kost aan goed droog hooi, nette sportbrok en goed schoon stro (echt hele week schone stal, niet alleen de eerste drie dagen) dan kost dat met de huidige prijzen al gauw 200-250 euro per paard. Let er op dat dit nu nog 9% btw kost maar vanaf 2025 21% dus dan gaat dit bedrag omhoog.
Tel daar je werkuren bij op, onderhoud en afschrijving/aflossing terrein…..en een paard netjes op een goed volpension zetten kost al gauw 330-400 euro minimaal aan kosten. Dan is er nog niets verdiend. Wil je dan ook nog iets aan winst om in de toekomst te investeren, iets op te bouwen etc….dan komt er nog iets bij.
Hoe kun je als pensionklant dan verwachten dat je topkwaliteit krijgt voor 300 euro per maand?
Dus ik ben het er mee eens…..prijzen naar een realistisch niveau. Beter voor paardenwelzijn ook. Hoef je ook geen verpakt en beschimmeld hooi te voeren, zijn de stallen schoon etc…..
Lynn_Nikita schreef:BoktVerlaten schreef:Fijn TS!
Als je een rekensommetje maakt wat een paard kost aan goed droog hooi, nette sportbrok en goed schoon stro (echt hele week schone stal, niet alleen de eerste drie dagen) dan kost dat met de huidige prijzen al gauw 200-250 euro per paard. Let er op dat dit nu nog 9% btw kost maar vanaf 2025 21% dus dan gaat dit bedrag omhoog.
Tel daar je werkuren bij op, onderhoud en afschrijving/aflossing terrein…..en een paard netjes op een goed volpension zetten kost al gauw 330-400 euro minimaal aan kosten. Dan is er nog niets verdiend. Wil je dan ook nog iets aan winst om in de toekomst te investeren, iets op te bouwen etc….dan komt er nog iets bij.
Hoe kun je als pensionklant dan verwachten dat je topkwaliteit krijgt voor 300 euro per maand?
Dus ik ben het er mee eens…..prijzen naar een realistisch niveau. Beter voor paardenwelzijn ook. Hoef je ook geen verpakt en beschimmeld hooi te voeren, zijn de stallen schoon etc…..
Ben ik het niet helemaal mee eens
Hier mest ik dagelijks uit en staan ze op een dikke laag stro, ik heb geen gras dus voer veel ( goed en getest) hooi en 2 van de 4 krijgen dagelijks slobber.
Ik ben echt geen 200 tot 250 per paard aan kwijt
In totaal een 450 euro per maand voor 4 paarden en dan koop ik particulier in en niet zakelijk.
Werkuren is een ander verhaal
Poekkie schreef:Lynn_Nikita schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens
Hier mest ik dagelijks uit en staan ze op een dikke laag stro, ik heb geen gras dus voer veel ( goed en getest) hooi en 2 van de 4 krijgen dagelijks slobber.
Ik ben echt geen 200 tot 250 per paard aan kwijt
In totaal een 450 euro per maand voor 4 paarden en dan koop ik particulier in en niet zakelijk.
Werkuren is een ander verhaal
Reken jij mestafvoer, weidehuur of weidebelasting, weideonderhoud, kalken, verzekeringen, tractor en afschrijving ervan, gwe, tractorbrandstof, etc mee?
Poekkie schreef:Ik ben eig aan alleen die kosten toch ook wel veel meer kwijt dan een goede 100 euro per paard. Maarja brok kan veel verschil in zitten.
Lynn_Nikita schreef:Poekkie schreef:Ik ben eig aan alleen die kosten toch ook wel veel meer kwijt dan een goede 100 euro per paard. Maarja brok kan veel verschil in zitten.
ja , daar gaat ook een hoop geld inzitten, ben ik met je eens. En goede brok is duur, de meeste stallen voeren een normale basis of sportbrok en laten dat in bulk leveren, zeg een 40 euro per paard per maand als ze 2 kg per dag krijgen
Maar ik reageerde op de zin, 250 tot 300 euro aan hooi stro en brok per maand. dat je als klant niet kan verwachten dat je met "maar" 300 euro per maand aan stalgeld , goed hooi krijgt. Dat het dan eigenlijk normaal is dat je beschimmeld hooi krijgt van de stalhouder.
Dat ben ik niet met haar eens
Poekkie schreef:Ik ben eig aan alleen die kosten toch ook wel veel meer kwijt dan een goede 100 euro per paard. Maarja brok kan veel verschil in zitten.
Chicken01 schreef:Poekkie schreef:Ik ben eig aan alleen die kosten toch ook wel veel meer kwijt dan een goede 100 euro per paard. Maarja brok kan veel verschil in zitten.
Ik voer mn eigen brok.
Standaard wordt hier een basis brok gevoerd. Mijn beide paarden hebben andere behoeften, dus ik koop mn eigen brok en zet bakjes klaar. Zoals velen bij ons op stal. Verschilt niks in prijs.
BoktVerlaten schreef:200 tot 250 euro aan stro hooi en brok….goed droog weidehooi 12 kilo per dag (altijd getest en altijd zelfde kwaliteit) is ongeveer 110-130 per maand , kwalitatief goed stro (1x stal leeg en 2x opstrooien per week) is ongeveer 100 per maand en een kwalitatief goede sportbrok is ongeveer 30 per maand (1kilo pd). Echt, dat ben ik wel kwijt.
Ik kan me voorstellen dat je met wisselende partijen, kopen bij de buurman, voordroog etc goedkoper uit kunt zijn. En als je inloopstallen of matten hebt zal dat ook schelen in stro. Een gewone basisbrok zal ook schelen.
Maar als je op een goedkopere pensionstal staat waar wisselend ingekocht wordt, voordroog gegeven wordt (al is dat inmiddels ook aan de prijs) en je eigen brok klaar moet zetten, is het nog niet realistisch om te denken dat de staleigenaar met een maandbedrag van 300 euro er echt een eerlijke boterham aan verdient.
Lynn_Nikita schreef:BoktVerlaten schreef:200 tot 250 euro aan stro hooi en brok….goed droog weidehooi 12 kilo per dag (altijd getest en altijd zelfde kwaliteit) is ongeveer 110-130 per maand , kwalitatief goed stro (1x stal leeg en 2x opstrooien per week) is ongeveer 100 per maand en een kwalitatief goede sportbrok is ongeveer 30 per maand (1kilo pd). Echt, dat ben ik wel kwijt.
Ik kan me voorstellen dat je met wisselende partijen, kopen bij de buurman, voordroog etc goedkoper uit kunt zijn. En als je inloopstallen of matten hebt zal dat ook schelen in stro. Een gewone basisbrok zal ook schelen.
Maar als je op een goedkopere pensionstal staat waar wisselend ingekocht wordt, voordroog gegeven wordt (al is dat inmiddels ook aan de prijs) en je eigen brok klaar moet zetten, is het nog niet realistisch om te denken dat de staleigenaar met een maandbedrag van 300 euro er echt een eerlijke boterham aan verdient.
Dat er behalve voer en hooi/ stro kosten een hoop andere kosten bijkomen en het geen vetpot is ben ik met je eens.
Misschien ligt het aan de regio maar ik ben echt goedkoper uit ( en dat vind ik maandelijks al genoeg geld)
Ik haal elke dag alle natte plekken en mest uit de stallen en strooi een dikke laag schoon goudgeel stro erbij en kost mij per paard 1 groot pak stro van 30 euro per pak.
Hooi is ook van goede kwaliteit, niks wisselde partijen maar alles van 1 perceel en getest ivm de suikers, elke week voer ik 1 pak voor 4 paarden en omdat ik geen gras heb krijgen ze onbeperkt hooi.
70 euro per pak
ik voer seniore priores van Subli en mueslie van Mijten.
+- 30 euro per maand
vetpot zal het nooit zijn, maar ik vind 300 euro echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Dat een stalhouder geen korting geeft op eigen voer geven vind ik ook logisch, wat Maartje al zegt, je hebt er net zoveel werk aan.
Poekkie schreef:Dus je komt uit aan 130 per maand aan alleen dagelijks verbruik?
Dan nog dik 100 euro per paard erbij aan alle factoren die ik al eerder noemde (mestafvoer, tractorbrandstof, weideonderhoud, beetje vernis op de staldeuren, kalken, gwe, weidehuur of belasting, verzekeringen,…) en 21% van het inkomende bedrag af
Kom je amper nog iets van winst uit he?
Laat staan dat je nog iets van investeringen of afschrijving van het groot materiaal zou willen meerekenen.
Ik vraag zelf ook 300 euro maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is het zeker wel. En eerlijk is eerlijk - ik merk dat ook aan het type klanten dat zich hier aanmeldt. Volgend jaar toch eens wat opslaan.
Wintu schreef:Ik zou hier als pensionklant toch ook niet vrolijk van worden als de pensionhouder je afschrijft als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Als je je type klant niet ok vind, ga dan hoger zitten qua maandelijks bedrag, krijg je misschien de juiste type klanten. Waarom zit je eigenlijk op 300 dan, vraag ik me dan af.
Wintu schreef:Poekkie schreef:Dus je komt uit aan 130 per maand aan alleen dagelijks verbruik?
Dan nog dik 100 euro per paard erbij aan alle factoren die ik al eerder noemde (mestafvoer, tractorbrandstof, weideonderhoud, beetje vernis op de staldeuren, kalken, gwe, weidehuur of belasting, verzekeringen,…) en 21% van het inkomende bedrag af
Kom je amper nog iets van winst uit he?
Laat staan dat je nog iets van investeringen of afschrijving van het groot materiaal zou willen meerekenen.
Ik vraag zelf ook 300 euro maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is het zeker wel. En eerlijk is eerlijk - ik merk dat ook aan het type klanten dat zich hier aanmeldt. Volgend jaar toch eens wat opslaan.
Ik zou hier als pensionklant toch ook niet vrolijk van worden als de pensionhouder je afschrijft als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Als je je type klant niet ok vind, ga dan hoger zitten qua maandelijks bedrag, krijg je misschien de juiste type klanten. Waarom zit je eigenlijk op 300 dan, vraag ik me dan af.
Akshay schreef:Wintu schreef:Ik zou hier als pensionklant toch ook niet vrolijk van worden als de pensionhouder je afschrijft als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Als je je type klant niet ok vind, ga dan hoger zitten qua maandelijks bedrag, krijg je misschien de juiste type klanten. Waarom zit je eigenlijk op 300 dan, vraag ik me dan af.
Volgens mij zit het verschil hem erin dat de ''dubbeltjes op de eerste rang'' zich dat vaak niet realiseren. Natuurlijk als je je paard heel fijn kunt wegzetten voor 200 euro of zelfs 150, dan doe je dat toch liever dan net zo fijn voor 400.
Maar als je vervolgens op de locatie met het lage bedrag op alle slakken zout legt en overal tegenaan gaat schoppen ''want het is niet goed genoeg'' dan kom je op een ''joh, je betaalt ook niet voor meer''.
Ik heb ook echt stallen gehad waar ik goedkoop stond.
60 euro per maand, hooi inclusief. Uitloopstal, paddock, weide, werd uitgemest maar werd op prijs gesteld als ik ook wilde uitmesten (!).
Omdat ik me héél goed realiseerde hoe goed ik het daar had mestte ik dagelijks zelf uit, ook van hun paarden. En ben ik zelf de weide gaan slepen met mijn paard (vond de staleigenaar prachtig).
Dit is wel al even geleden, ik had mijn paard toen net, dus dat is een jaar of 17 terug, toen was ik zelf 17 jaar..
Of 5 jaar daarna, toen ik voor 100 of 120 euro per maand stond, hooi inclusief. Weer paddock met weide en inloopstal. Met afspraak zelf uitmesten ongeveer 1x per week. En ik dat toch elke dag deed omdat ik er toch was. Dat leverde me toen nog regelmatig een bakje aardbeitjes op als dank dat ik wéér had uitgemest. Ik vond dat een fantastische regeling want aardbeitjes
Akshay schreef:Ik snap wat je zegt Wintu, en ik denk dat het in veel gevallen ook zo zou moeten zijn, maar in het bestaande systeem simpelweg niet is. Veel plaatsen zijn een beetje ontstaan en off radar qua btw. Afbetaalde hypotheken op huizen die al jaren in de familie zijn of iets. Het oude koeienboertje wat een paar paarden heeft laten komen etc.
Ik bied geen pensionplekken aan, met redenIk ken veel ''dubbeltje op de eerste rang-ers''
En die miepen het eerst als het ''weer duurder'' is geworden, en dan komt de hele lijst met alles wat niet goed is op die plek.
> Ga dan naar beter?
- Ja dat is duurder
> joh![]()
En dan komt de ''heb jij geen plek?''
>Nee, en als ik al wat zou aanbieden zou ik het niet kunnen voor het bedrag wat jouw stalhouder vraagt omdat ík het voor dat geld niet rond krijg en ook nog mijn privacy op mijn eigen erf en bij mijn eigen paarden opgeef.