Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:42

manzano schreef:
Als je geen pinnen hebt moet je idd losschudden.
Dat hoeft gelukkig niet met de Haygain.
Ach ieder zn voorkeur.

Bij zelf bouwers moet je iig letten op materiaal dat tegen de hitte kan. Ken iemand die ook een kliko had gebruikt en daar kwam giftig materiaal vrij omdat het plastic niet tegen de dagelijkse hitte van stoom kon. Dus hou daar wel rekening mee als je zelf gaat knutselen.

@Samantha; ik zou gewoon beginnen met 1 stomer van 2300W. Je merkt snel genoeg of het voldoende is. De boel helemaal ombouwen kan altijd nog, maar het scheelt je veel geld en moeite als het niet nodig is.

De pinnen van de Haygain zijn niet lang genoeg om de stoom door een strak gepakte baal te persen; iets losschudden is dus altijd aan te raden. Ik heb het ding gezien en zag er geen enkel voordeel in boven onze zelf gemaakte, alleen nadeel in de zin van de belachelijk hoge prijs.
Je moet inderdaad een "food grade" bak hebben; veel pallet boxen zijn dat ( zou zelf ook geen kliko gebruiken; ging er hoofdzakelijk om dat de stoom daar ook prima door geen gaat).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:31

Je standpunt is nu wel duidelijk ElCid.

Ik gebruik de Haygain voor strak geperste balen en die zijn enorm goed gestoomd. De stoom moet dóór de baal naar de thermometer ook, dus die krijg ik niet naar 90 graden als de stoom er niet door zou komen. Na stoombeurt knip ik de baal meteen open, dus kan goed het resultaat zien.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:32

manzano schreef:

Dus maakt het geen verschil met onze, zelfbouw, stomer.................

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:38

ElCid schreef:
manzano schreef:

Dus maakt het geen verschil met onze, zelfbouw, stomer.................

Dat weet ik niet. Ik ken jouw stomer niet, maar ik geloof je wel. Al kan de Haygain dus wél strak geperste balen stomen, dus die info klopt niet. Je hoeft alleen niet zo te zeiken op de Haygain.

VixillHedinn

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:15

Ik ben al jaren mega blij met mijn haygains. Bijna nooit gezeik mee, als je hem elke keer goed schoonmaakt en optijd ontkalkt. Elke euro waard!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:18

Ik heb gisteren een behangafstomer van 2750 watt gekocht. Als dit werkt zijn we blij! En scheelt het aardig wat geld, en dan weet ik ook dat er een goed alternatief is in plaats van de boiler. Mocht het niet werken, dan wacht ik op de boiler van haygain.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:29

Samantha89 schreef:
Ik heb gisteren een behangafstomer van 2750 watt gekocht. Als dit werkt zijn we blij! En scheelt het aardig wat geld, en dan weet ik ook dat er een goed alternatief is in plaats van de boiler. Mocht het niet werken, dan wacht ik op de boiler van haygain.

Het is gewoon hetzelfde, dus zal prima werken! Veel plezier ervan!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:29

Dankjewel!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:56

Helaas was de behangafstomer lek |o
Dus die heb ik terug gebracht.

sannie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:54

ElCid schreef:
manzano schreef:
Als je geen pinnen hebt moet je idd losschudden.
Dat hoeft gelukkig niet met de Haygain.
Ach ieder zn voorkeur.

Bij zelf bouwers moet je iig letten op materiaal dat tegen de hitte kan. Ken iemand die ook een kliko had gebruikt en daar kwam giftig materiaal vrij omdat het plastic niet tegen de dagelijkse hitte van stoom kon. Dus hou daar wel rekening mee als je zelf gaat knutselen.

@Samantha; ik zou gewoon beginnen met 1 stomer van 2300W. Je merkt snel genoeg of het voldoende is. De boel helemaal ombouwen kan altijd nog, maar het scheelt je veel geld en moeite als het niet nodig is.

De pinnen van de Haygain zijn niet lang genoeg om de stoom door een strak gepakte baal te persen; iets losschudden is dus altijd aan te raden. Ik heb het ding gezien en zag er geen enkel voordeel in boven onze zelf gemaakte, alleen nadeel in de zin van de belachelijk hoge prijs.
Je moet inderdaad een "food grade" bak hebben; veel pallet boxen zijn dat ( zou zelf ook geen kliko gebruiken; ging er hoofdzakelijk om dat de stoom daar ook prima door geen gaat).

ze zijn zeker wel lang genoeg, ik stop een hele baal hooi erin en het is altijd super gestoomd. Nadeel aan behangstomers is dat ze van plactic zijn, hierdoor kunnen er microplastics in het hooi komen. Haygain is betere kwaliteit, je krijgt echt waar voor je geld. Heb het 2 weken geprobeerd met behangstomer nooit meer voor mij, pony bleef hoesten, het hooi werd niet goed gestoomd ook al schudde ik het goed uit. Geiijk naar de haygain gegaan, ook mede door dat het van plactic is en dat er dan microplastic in het hooi kan komen en wil nooit meer anders dan de haygain. na de haygain heeft ze nooit meer gehoest

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:22

Beste mensen waar hebben jullie de palletbox voor de hooistomer gekocht?