Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:50

De discussie over de effectiviteit van wolfwerende afrasteringen en de aanwijzing van probleemwolven is gebaat bij feiten, vindt Gijsbert Six. Hij werkt aan een overzicht van gevallen waarin een wolf schade heeft aangericht ondanks de aanwezigheid van hekken, netten en stroomdraden.

Six, zelf schapenhouder, is al geruime tijd pleitbezorger van beschermende maatregelen. Hij heeft geijverd voor financiële tegemoetkomingen van de overheid. Ook is hij betrokken bij de omslag van incidentenpolitiek naar een meer structurele benadering van de aanwezigheid van de wolf in ons landschap, waarbij de nadruk ligt op preventie van schade.

Van de 23 gevallen uit de periode 2020-2022 die hij onder de loep heeft genomen, heeft hij tot dusver in één geval kunnen vaststellen dat een wolf een goed geplaatst wolfwerend raster is gepasseerd. Bij vele gevallen zijn geen resultaten van nader onderzoek naar eventuele tekortkomingen bekend en kunnen er ook nog geen conclusies worden getrokken, aldus Six. ''De vraag om nadere invulling is uitgezet bij BIJ12 en de wolvencommissies in Noord-Brabant en Limburg. Als mensen nog meer gevallen kunnen aandragen of nadere gegevens kunnen aanleveren, graag! Als de provincie of BIJ12 een beter overzicht kunnen opleveren, dan is dat te prefereren. Ik zie dit als een overheidstaak. Tot die tijd moeten we het hiermee doen. In de komende tijd zal ik zolang het nodig is, met hulp van een ieder die bereid en in staat is om informatie te verstrekken, het overzicht up-to-date houden.''

Voor het voorlopige overzicht van ''opvallende gevallen van wolvenschade waarbij wolfwerende maatregelen waren getroffen'', zie bijlage.

https://www.levendehave.nl/nieuws/op-zo ... 7Iw3KXPzdQ

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:28

Ik begrijp de hele tekst niet
23 gevallen? Er zijn veel meer aanvallen geweest
en ook veel meer bekend van aanvallen achter een raster, was deze week nog een stuk over

dit is niet het stuk, maar wel een wolf die dat al vaker deed
https://www.1limburg.nl/nieuws/1432453/ ... troomdraad

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:34

DuoPenotti schreef:
en ook veel meer bekend van aanvallen achter een raster, was deze week nog een stuk over

Er staat dat hij 23 gevallen heeft onderzocht. Niet dat er slechts 23 waren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:37

ja, maar als je dan steeds dezelfde wolf onderzoekt heb je toch ook steeds hetzelfde antwoord.

Die in Brabant had geleerd hoe makkelijk springen is.
Zover ik weet is die na 2 jaar naar Duitsland vertrokken zonder hier jongen te krijgen.
Maar had hij die wel gehad had hij de jongen dat ook vast geleerd.

Je kunt toch niet zeggen als je maar een paar wolven volgt een raster heeft nut.
Hier in Brabant leerde we 2 jaar terug al, dat wolven raster is weggegooid geld.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:39

Pantykous schreef:
DuoPenotti schreef:

Er staat dat hij 23 gevallen heeft onderzocht. Niet dat er slechts 23 waren.

Vlgs mij worden alleen de gevallen onderzocht waar wolfwerende fencing is aangelegd. En dan bekeken waarom deze fencing niet heeft gewerkt. Uit de onderzochte gevallen is in 1 geval de fencing op orde - en is er toch een wolf geweest. In alle andere gevallen is de fencing niet op orde of is het aanvullend onderzoek niet gedaan.

Ik begrijp dat in Zweden een vergelijkbaar onderzoek heeft plaatsgevonden en dat daar ook in 95 % van de gevallen de fencing afdoende werkt. In de andere gevallen, als er wolfwerende fencing was, was deze niet in orde.

DubbelFun

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:57

Wolf GW 1625 heeft iig geen probleem met een flexinet van 120.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:00

Maar behoorlijk lastig hoor, dat 'op orde'. Ik heb hier vlak achter de paddock bijvoorbeeld een walletje wat niet van mij is. Daarnaast nogal wat bomen en boomstronken. Is midden in het bos. Bovendien een kant met buren die heel blij zijn met de komst van de wolf en die niet geloven in aanvallen op paarden in een tuin. (paddock in de tuin dus). Verder erg aardige mensen maar op de erfafscheiding kan ik dus sowieso geen stroom zetten. Dus binnenin de tuin aan de paddock nog maar weer een extra afrastering. Maar we hebben ook honden en katten die in hun beweging worden beperkt en het ziet er voor onszelf niet uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:15

DubbelFun schreef:

precies, dat is die in de Groote Heide Brabant die uiteindelijk naar Duitsland is gegaan.
Bekijk je zijn aanvallen is het wel meer dan 1 keer, of een paar procent
Die huppelde vrolijk over dat wolf werende raster.
Daarom moet je ze ook allemaal bekijken, niet 23 aanvallen
Dat zegt niks, ja iets over de paar wolven die daar zitten. Je kan daar niet de conclusie uit trekken wolf werend is oke en elke sukkel die het niet plaatst eigen schuld, want dat is wat men graag de media in helpt.
Terwijl het logisch is dat je geen duizenden euro's gaat investeren in iets nauwelijks helpt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:20

Hoge draden hebben alleen een ontmoedigend effect, er hoeft geen stroom op want eenmaal van de grond voelt ie de stroom toch niet als ie springt. Daarom kunnen vogels ook zonder stroomschokken op stroomdraad zitten.

Een combinatie van dingen lijkt me het meest handig.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:49

DuoPenotti schreef:
DubbelFun schreef:

precies, dat is die in de Groote Heide Brabant die uiteindelijk naar Duitsland is gegaan.
Bekijk je zijn aanvallen is het wel meer dan 1 keer, of een paar procent
Die huppelde vrolijk over dat wolf werende raster.
Daarom moet je ze ook allemaal bekijken, niet 23 aanvallen
Dat zegt niks, ja iets over de paar wolven die daar zitten. Je kan daar niet de conclusie uit trekken wolf werend is oke en elke sukkel die het niet plaatst eigen schuld, want dat is wat men graag de media in helpt.
Terwijl het logisch is dat je geen duizenden euro's gaat investeren in iets nauwelijks helpt

Als je paard ziek is en de kans is 95 % dat de medicatie helpt, doe je het dan? Uit onderzoek tot nu toe blijkt dat in 95% van de gevallen - juist geplaatste en onderhouden wolfwerende omheining afdoende is.... Hopelijk blijft dat zo en wordt dit percentage uiteindelijk hoger. We willen allemaal 100% zekerheid maar blijkbaar is die er niet :( En als een wolf 1x een goede tik van een stroomdraad heeft gehad, is de kans groot dat ie het niet nog een keer probeert (zie onze hond) - of het moet een shetlander zijn - die proberen het na een paar weken weer.

Hoe meer mensen hun afrastering op orde hebben, hoe kleiner de kans dat die wolf het weer gaat proberen. Hoe meer mensen hun afrastering niet op orde hebben, hoe groter de kans dat de wolf zijn jongen leert dat er wel hele lekkere hapjes achter dat simpele draadje staan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:00

toch weer dieren op stal gaan zetten... ze stond tijdens geboorte jezus al op stal dus nu anno 2022 is dat ineens een probleem

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:07

Dat klinkt toch bemoedigend over de afrasteringen! Nu moeten mensen niet weer allemaal verwarring stichten door te beweren dat de data niet kloppen hoor of het onderzoek niet deugt. Ook als de uitkomst voor je gevoel niet klopt, is het toch een gemeten uitkomst. Die weer van tafel vegen is net zo dom als zeggen dat een wolf schuw is en mensen altijd ontloopt!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:06

Die 95% klopt bij die paar wolven die hij heeft bekeken.

Het hielp bij die hier zat misschien maar 20.

Weinig bemoedigends aan.
Plus als er meer van die hekken komen gaat dat getal sowieso omlaag.

En dan als feit benoemen het helpt voor 95% is liegen van pro wolf. En dat weten ze zelf ook.

Maar goed dit is geen discussie topic dus ga ik er hier niet meer op door.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:26

Licor schreef:
Ik weet dat de staleigenaar zelfs nog aan t overwegen is om 2 opgeleidde waakhonden (Pyrenese berghonden) tussen de paarden te zetten..

Ik ben aardig bekend met dit ras aangezien mijn ex een fokker ervan is.

Maar als je deze honden laat waken in kuddes of op je terein dan moet je niet veel aanloop hebben op je terein.

De Nederlandse gefokte honden kunnen nog vrij sociaal zijn maar die in de bergen worden geboren is vaak een ander verhaal.

Het zijn echt geweldige honden maar wel met een gebruiksaanwijzing.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:48

Ik hoop dat het hier vooral over omheining blijft gaan. Het oplossen van mogelijk dierenleed met ander dierenleed vind ik sowieso te gek voor woorden.. De asielen zitten al vol genoeg met ‘moeilijke’ honden.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:24

DuoPenotti schreef:

Weinig bemoedigends aan.

En dan als feit benoemen het helpt voor 95% is liegen van pro wolf. En dat weten ze zelf ook.

Laten we blijven bij feiten. En niet bij "misschien maar" - we zullen - gezien de beschermde status - moeten leren samenleven. En elkaar bang blijven maken dat niets werkt betekent dat niemand iets doet. Meer afrastering zou juist betekenen minder aanvallen - maarja - vandaar ook dit topic wat top is. Geen discussie maar omheining aanpassen maar hoe?

De commercie van Gallegher speelt er iedergeval goed op in: https://www.gallagher.eu/nl_nl/high-ten ... 64QAvD_BwE
Ga er vanuit dat zij ondertussen ook steeds meer ervaring hebben?

Bij12 geeft als advies:
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... aJO9yM#2.2

ook op facebook in een pro-wolven groep vragen paardenhouders advies:

https://www.facebook.com/groups/8966240 ... 638412188/

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:35

paddington schreef:
Licor schreef:
Ik weet dat de staleigenaar zelfs nog aan t overwegen is om 2 opgeleidde waakhonden (Pyrenese berghonden) tussen de paarden te zetten..

Ik ben aardig bekend met dit ras aangezien mijn ex een fokker ervan is.

Maar als je deze honden laat waken in kuddes of op je terein dan moet je niet veel aanloop hebben op je terein.

De Nederlandse gefokte honden kunnen nog vrij sociaal zijn maar die in de bergen worden geboren is vaak een ander verhaal.

Het zijn echt geweldige honden maar wel met een gebruiksaanwijzing.

Ik heb me vergist ze gaat kijken voor Maremma honden.. maar denk inderdaad dat het vergelijkbaar is..

Op zich is haar locatie wel geschikt.. het is absoluut niet zoals een manege ofzo.. en sowieso wordt de hond dan ook secuur uitgezocht..

Maar we hebben een herder hier in de buurt waar we ook mee trainen met de herdershond.. hij gebruikt ook maremma en traint deze en is hier dus ook heel bekend mee.. hij zal dan ook dat gaan begeleiden..

Of dat ze er echt gaan komen is natuurlijk sowieso nog maar de vraag.. we zijn daarin nog aan t afwegen en onderzoeken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:46

benieuwd hoe ze dat dan gaan trainen. De honden die kuddes bewaken in bijvoorbeeld Spanje leren het in de roedel als pup.
Overigens vind ik het wel bijzonder dat men roept dat er dan honden ingezet moeten worden. Dan is het dus geen probleem dat een hond gedood of zwaar gewond raakt bij een eventueel gevecht?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:22

Gevoelig voor elektrische stroom
Wolven zijn gevoelig voor elektriciteit. Als een wolf een keer een flinke elektrische schok heeft gehad, zal hij met deze leerervaring niet snel opnieuw een elektrische afrastering aanraken. Omdat wolven gevoelig zijn voor elektriciteit is een goede afrastering met stroom(-draden) daarom heel effectief. Hierbij moet rekening worden gehouden met het feit dat wolven vooral in de nachtelijke periode actief zijn én op het moment dat schapen onbewaakt in het veld zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:26

Maar niet vergeten dat ze een hele dikke vacht hebben.

Kennis van mij had zo'n berghond kruising. En die hand zo'n halsband die bij een onzichtbare omheining hoort. Eerst een geluidje en daarna een schokje bij te dichtbij komen.

Die moest waar dat blokje met stroom zat scheren want anders liep de hond gewoon door want het maakte geen contact met de huid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:28

speurneusc schreef:
toch weer dieren op stal gaan zetten... ze stond tijdens geboorte jezus al op stal dus nu anno 2022 is dat ineens een probleem

Serieus? En je begrijpt niet waarom we anno 2022 weten dat het NIET goed en gezond is voor dieren? Weleens van ontwikkeling gehoord? En in een stal zetten is bedacht door mensen om ze makkelijker te kunnen houden, niet voor de dieren.

Wat betreft wolf fence, allemaal leuk, maar als iedereen een wolf fence zou hebben, zal de wolf waarschijnlijk meer moeite gaan doen. Nu kan een wolf nog kiezen omdat de buren het niet hebben, maar die keus verdwijnt dan en hij zal toch moeten eten of moorden als het instinct dat roept.

Daarbij is het gewoon niet overal mogelijk en dan zouden die veehouders niet goed voor hun dieren zijn? Belachelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:31

sunny43 schreef:
DuoPenotti schreef:

Weinig bemoedigends aan.

Laten we blijven bij feiten. En niet bij "misschien maar" - we zullen - gezien de beschermde status - moeten leren samenleven. En elkaar bang blijven maken dat niets werkt betekent dat niemand iets doet. Meer afrastering zou juist betekenen minder aanvallen - maarja - vandaar ook dit topic wat top is. Geen discussie maar omheining aanpassen maar hoe?

De commercie van Gallegher speelt er iedergeval goed op in: https://www.gallagher.eu/nl_nl/high-ten ... 64QAvD_BwE
Ga er vanuit dat zij ondertussen ook steeds meer ervaring hebben?

Bij12 geeft als advies:
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... aJO9yM#2.2

ook op facebook in een pro-wolven groep vragen paardenhouders advies:

https://www.facebook.com/groups/8966240 ... 638412188/

Ik vind dit bijna lachewekkend als het niet zo triest zou zijn. Je snapt zelf toch wel dat dit geen echte oplossingen zijn. Niet iedereen mag zoiets plaatsen en inmiddels is bekend dat het nare gevolgen heeft voor ander wild. Dit is bedacht vanuit mensen die de wolf willen laten rondlopen. Dat worden er ook steeds meer he?!

Elkaar bang maken? Elkaar op de hoogte houden en informeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:59

De commercie van Gallegher speelt er idd goed op in, maar het blijft een lachertje.
Net zo goed als een wolf pienter genoeg is om niet zijn neus tegen het stroomdraad te houden zolang hij op de grond staat weet ie binnen de kortste keren ook dat als ie springt hij geen stroomklap krijgt. En springen over 1,20/1,35 is geen enkel probleem. En met een draaf op 1 mtr én een op 1,35 kan hij er ook nog in vliegende sprong tussen door.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:04

Ja joh. Je vraagt je echt af of die mensen ooit dieren van dichtbij zien en meemaken.

Mijn vorige BC sprong zelfs tussen de tikken door, zo slim was ze al. Want als ze tussen onderste 2 springen, houden ze vaak wel contact met de grond.

Ik vind het bijna schandalig dat Gallagher mensen wijsmaakt dat die 5 draadjes voldoende zijn die zij adviseerden. Kan nu anders zijn, maar dat las ik 2 maanden terug bij ze.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:12

superpony schreef:
speurneusc schreef:

Serieus? En je begrijpt niet waarom we anno 2022 weten dat het NIET goed en gezond is voor dieren? Weleens van ontwikkeling gehoord? En in een stal zetten is bedacht door mensen om ze makkelijker te kunnen houden, niet voor de dieren.
\

ze overleven de wolf wel beter op stal, dus gezonder zeer zeker, beter dan pijnlijk vermoord of verminkt worden of aangevroten op de eigenaar wachten met alle paniek,pijn en stress. mijn Keus weet ik wel, mijn paard zou op stal gaan zonder enkel probleem en geen seconde over nagedacht.