Kosten paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:27

Als ik kijk naar ons hekwerk, ik denk dat dat wel makkelijk verkoopt. As we nu verkopen dan.
Ook al staat het 18 jaar, het staat nog steeds strak.
En of je nu paarden wilt houden, je honden op eigen erf, schapen, je gooit ze er in en klaar, bij wijze van.
Dus dat zal zeker niet afschrikken, maar of de investering er makkelijk uit komt?

En stel we verkopen over 20 jaar, of het dan nog strak staat?
Maar goed nu een nieuwe badkamer of nieuwe keuken krijg je over 20 jaar ook niet meer terug.
En de zonnepanelen ook niet.

Het meeste doet je toch voor je comfort en wensen nu, niet voor de ander later.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:38

DuoPenotti schreef:
Toch, ik meen dat het superpony was, die aangaf dat er maar weinig mensen kleiner/goedkoper wonen dan ze kunnen lenen. Fors goedkoper dan.

En ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit.
Ik werd knettergek van onze buren in het dorp en wilde zo graag een vrijstaand huisje.
Ik denk als ik geen paarden had gehad we dat ook hadden gekocht.
Oke met minder grond dan nu, maar waarschijnlijk wel weer een moderner huis. Dus uiteindelijk een ongeveer gelijke hypotheek.

Kijk ik naar buren om ons heen, 1 was boer, de andere particulieren met een tuin van ongeveer 5000m2 grond. 1 zelfs wel een 1,5 hectare en daar lopen wat geiten en schapen enz op.
Geen paardenliefhebbers.
Dus die hypotheek nemen veel mensen toch wel.
Genoeg huizen in de dorpskern van 5-8 ton....dat hebben wij niet betaald....

Wij hebben het overwogen omdat we de weide hadden maar toen kregen we problemen met de bewuste weide. Hadden we geen paarden gehad waren we echt wel een stuk kleiner gaan wonen. Alles wat je hebt moet je ook onderhouden. Sterker nog; Als alles door gaat gaan we kwa huis kleiner wonen. _O- Wel meer grond maar hier hebben we eigenlijk te weinig dat echt van ons is en geen mogelijkheid om bij te kopen. Dan wonen we hopelijk een stuk onder ons budget ivm overwaarde van ons huidige huis. Dat zou pas luxe zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:41

Of paarden objecten gewild zijn fluctueerd nogal eens.
Pakweg 10 jaar geleden zag je juist meer en trend van wonen in en dichtbij de stad. Na corona wilden juist weer meer mensen wat buitenaf wonen met ruimte om zich heen.

Dat vertaald zich ook in de bereidwilligheid om meer of minder te willen betalen voor een paardenpand.
10 jaar geleden was die markt redelijk onaantrekkelijk en de waarde ook ietsje minder. Het afgelopen jaar trokken ze de paardenpanden onder de handen van de makelaar uit en gingen ze snel én duur van de hand.

Als we geen paarden hadden konden we makkelijk de 'extra' ha verkopen. Dat scheelt al 60/70.000 euro die we dan lekker in ons handjes zouden hebben. Maar buitenaf zouden we dan nog steeds wel willen wonen denk ik ja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:43

Ayascha
Wij hebben ook geen max hypotheek en wat ben ik daar de afgelopen jaren bij om geweest. :o
Maar denk dat zonder paarden wel het zelfde hadden gedaan betreft hypotheek.
Maar dan waren we niet naar Limburg verhuisd waar de huizen een stuk goedkoper waren dan in Brabant.
En op die manier dus de 3 hectare konden betalen :D
Dan hadden we wel vrijstaand gaan wonen, met een tuintje. In Brabant.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:01

Je moet wel een huis van zeg 6 ton zonder grond vergelijken met een huis van 6 ton met grond.

Maar welk huis je ook koopt (tenzij je nu idioot duur hebt gekocht en over 5 jaar midden in een recessie wilt/moet verkopen) gemiddeld genomen nemen huizen gewoon in waarde toe, ook als je er (fors) in investeert.

Maar investeren in onroerend goed is wél een kwestie van lange adem. Quick sales met winst lukken alleen als je een handige DHZelver bent en alleen in een over het algemeen goedkopere markt dan panden met grond.

Maar als ik naar onszelf kijk: 30 jaar geleden gekocht voor een flutbedrag (hoewel toen best aan de prijs en het max wat we wilden uitgeven), vrijwel alles ondertussen nieuw gebouwd (oude hut gesloopt, nieuwbouw opstallen zijn nu max 20 jaar oud), en nu makkelijk 2x zoveel waard dan wat wij erin gestopt hebben. En zelfs als de markt volkomen in zou storten is de kans niet heel groot dat we er een prijs voor zouden krijgen die onder onze totale investering ligt.

Dan heb ik het dus echt over 30 jaar investeren (volledige looptijd van een normale hypotheek dus) - maar in die 30 jaar is een huis echt niet afgeschreven en slooprijp.

Jessix

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:44

Bij mij zit de waarde in de grond, het huisje stelt geen ruk voor. Maar er zit 3ha grond bij op de heuvelrug en daar is de prijs dan ook op gebaseerd.

Hoe dan ook, ik reken de investeringen die ik eenmalig doe en het onderhoud voor mezelf wel mee. Het zijn voor mij immers kosten die ik niet zou hebben als ik geen paarden heb. Ik heb weinig grasland, dus koop veel hooi en stro in. Te weinig opslag om groot in te kopen. Ik geef veel uit aan voer en supplementen. Bespaar weer omdat ik zelf de hoeven doe. Mest maken we compost van voor op de tuinen.

Ik denk dat het lastig vergelijken is omdat iedereen het anders doet.