Yellowstone schreef:Ik ben 43. Het is niet meteen de bedoeling om geld te besparen. Maar wel dat het geen weggegooid geld is maar een investering. Ik zou ze sowieso niet alleen zetten maar een weidemaatje zoeken die kan helpen met de klusjes en het voederen en als ik eens op reis ben. Desnoods een professionele oppas als ik op reis of zo ben. Gras mag ze sowieso niet te veel, dus zou onbeperkt hooi voeren. Heb dit gevonden:
https://natuurlijkpaarden.nl/mijn-paddo ... p-2000-m2/
En ook hier op bokt staat er een onderweg over kleine PP. Is kleigrond. Wat ligt er dan onder het zand in een PP? Op de track en in de bak? Of er een schuilstal en de grond mag bewerkt worden, moet ik nog nagaan. Is trouwens in België.
Ik zit momenteel op klei grond met twee kleine paarden en 30 are achter het huis en 50 are er naast.. Als je ze er 24/7 op die 30 are hebt is het met 1 week regen of 1 week droogte klaar met je gras en dan ook écht klaar. Alsin: opnieuw inzaaien. Wij kunnen wisselen en hebben voor de langdurig natte weken een paddock op gele zand. Ook komen ze in de nacht op stal want klei wordt hoe dan ook modder zodra het even door regent. Zelfs met onze twee weides is het zomer en winter bijvoeren met hooi. Kleigrond is gewoon niet handig met paarden.
Als er geen stal staat is de kans zeer reëel dat die er ook niet mag staan.

Zelf onderhouden is ook zelf voeren enz. Twee maal daags even gaan controleren is geen overbodige luxe. Hooi opslag, voer opslag ook dingen om aan te denken.