Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:03

Heel wild idee misschien, maar zou bijv tijger- of Leeuwenmest of -urine kunnen helpen? Wie weet kan je daar via een dierentuin aan komen? Dat je daar dan een geurspoor om de stal mee maakt?
Dan staan ze nog steeds niet buiten, maar blijven ze misschien bij het erf weg.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:06

Klinkt wel als een idee Ikkedus. Maar wat vinden de paarden van die lucht/mest?... Mooiste zou zijn als er een soort verjagen (in de vorm van een ultrasoon geluid bijvoorbeeld) zou zijn dat ze zou verjagen. Kans is alleen wel weer groot dat honden het ook horen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:15

Ik weet niet of ze tijgers en leeuwen geur zullen herkennen. Ik zou dan eerder voor iets van beren plas gaan, die komen ze van nature wel eens tegen als concurrent of vijand denk ik.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:16

Weet iemand of er ook een groep is voor zuidoost brabant/Belgisch Limburg?
Om een alert te krijgen bedoel ik dan.

Hier ook paniek inmiddels. Ik woon tegen de bossen van Lommel aan. Deze zijn ze zien vanuit onze weide.

Onze stallen hebben momenteel geen deuren om ze af te sluiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat ik vanmorgen dus pas las dat ze al in Lommel zaten was er paniek :o
Aangezien wij 2 kleine C ponies hebben.

Mijn lieve vent is aan de slag gegaan met spul wat we nog hadden.
Voor nu verdiend het niet de schoonheidsprijs maar is het wel functioneel.

Vanavond kijken of we ze op kunnen hangen.
En dan helaas vanaf nu de paarden snachts buiten.

Hoop dat het goed gaat met mijn astma pony. Maar altijd beter dan opgegeten worden.

Afbeelding

Ik weet wel zeker dat je het niet helemaal kan voorkomen. Maar denk doordat je ze snachts vast zet je het risico wel verkleind.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 18:18

Wat veel reacties, wat een oplossingen van iedereen ook al. Goed dat iedereen zo voorzichtig is.

Ik denk inderdaad dat ‘s nachts iig niet aan de bosrand klaar als voedsel al veel helpt. Voorkomen kan niet maar als ze morgen toch ineens opgevreten zijn terwijl ze buiten stonden zal ik dat mijzelf altijd kwalijk blijven nemen…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:19

Jou vent is handig!
Maar ik begrijp je paniek wel hoor.

En voor de astma zou je de bovenkant misschien van tralies kunnen maken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:28

Nou precies dat dacht ik ook TS. Alles beter dan opgegeten worden.

Duopenotti dat is idd uiteindelijk het plan. Maar nu geen tijd/budget voor :=

Het scheelt dat er geen bodembedekking in de stal ligt. (Ja rubber matten).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:33

Kortom; investeer in een sterk stroomapparaat en test regelmatig of er nog voldoende stroom op de draden staat.
Mijn pony's lopen op een paddock paradise aan huis, en in de buurt is het nog rustig maar zodra er ergens een melding van de appgroep komt (waarvoor dank, gelijk aangemeld!) dat er een wolf gesignaleerd is zullen ze toch achter een hoge fence komen. De schuilstal is vrij makkelijk inclusief een stuk paddock te beveiligen met draden tot 1,5 meter hoogte, met 6 kv erop. Dat is een flinke klap en zou afdoende moeten zijn.
Liever niet maar het is niet anders.
Ik gun het niemand, maar het is inderdaad wachten op wandelaars of sporters in de bossen die aangevallen worden. Ze zijn niet voor niets uitgeroeid 150 jaar geleden; simpelweg omdat ze te vaak vee of mensen aanvielen. En op de camping staan krijgt ook een andere dimensie erbij, helemaal als je 's nachts een keer naar het toiletgebouw loopt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:35

1,5 meter.... Misschien de diverse topics wat door lezen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:36

Lindsey_99 schreef:
Kortom; investeer in een sterk stroomapparaat en test regelmatig of er nog voldoende stroom op de draden staat.
Mijn pony's lopen op een paddock paradise aan huis, en in de buurt is het nog rustig maar zodra er ergens een melding van de appgroep komt (waarvoor dank, gelijk aangemeld!) dat er een wolf gesignaleerd is zullen ze toch achter een hoge fence komen. De schuilstal is vrij makkelijk inclusief een stuk paddock te beveiligen met draden tot 1,5 meter hoogte, met 6 kv erop. Dat is een flinke klap en zou afdoende moeten zijn.
Liever niet maar het is niet anders.
Ik gun het niemand, maar het is inderdaad wachten op wandelaars of sporters in de bossen die aangevallen worden. Ze zijn niet voor niets uitgeroeid 150 jaar geleden; simpelweg omdat ze te vaak vee of mensen aanvielen. En op de camping staan krijgt ook een andere dimensie erbij, helemaal als je 's nachts een keer naar het toiletgebouw loopt...

Wolven graven daar onderdoor, als ze er al niet overspringen. Zodra hun poten van de grond zijn krijgen ze geen schok van het stroomdraad.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:48

Het is niet 100% maar we slapen op 30 meter afstand, dus ik vermoed dat ik wel hoor als er gesodemieter is. Het is de tweede afrastering met 6 kv erop.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:50

Ik denk niet dat je dan op tijd gaat zijn… en hoe wil je ze verjagen? Zeker als het een hele roedel is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:56

Lindsey_99 schreef:
Het is niet 100% maar we slapen op 30 meter afstand, dus ik vermoed dat ik wel hoor als er gesodemieter is. Het is de tweede afrastering met 6 kv erop.

Mijn dronken huisbaas is gecrashed met zijn auto en wonderbaarlijk thuisgekomen met de auto.
Later is uit zijn gloednieuwe auto het complete navigatiesysteem gestolen.

Dit gebeurde op ongeveer 2 meter van mijn hoofd af (positie in mijn kamer) op de oprit.

Jij gaat dit never niet op 30 meter afstand horen laat staan op tijd zijn.

Sowieso is 1,5 meter niks. Dat is een huppeltje voor een wolf.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:46

Onali schreef:
Jij gaat dit never niet op 30 meter afstand horen laat staan op tijd zijn.

Ik zou willen dat ik zo vast kon slapen maar helaas hoor ik alles wat maar enigzins ongewoon is. Altijd al. Je kunt niet alles met jezelf vergelijken.

Hopelijk worden er binnenkort door de overheid maatregelen genomen wat wolven aangaat. Het is wachten op de eerste wandelaar of sporter die aangevallen wordt. Of kampeerder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:48

Ook al hoor je het ben je toch te laat?

Stel geen dood dier.
Maar wel gestrest en gewond.
Door de wolf of om door de omheining te gaan of struikelen oid.

Als je hem al verjaagd krijgt want een herder lukte het op klaar lichte dag niet eens.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:05

In elk geval zoals wij ze nu hebben staan maak ik me niet direct zorgen. Op de vorige locatie zou ik het minder prettig vinden; midden in het bos en bijna zonder toezicht. 10 km verderop is er af en toe een schaap gepakt. Er staan nog veel schapen in afgelegen weides zonder enig toezicht in de regio.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 12-09-22 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:07

DuoPenotti schreef:

Stel geen dood dier.

Als je hem al verjaagd krijgt want een herder lukte het op klaar lichte dag niet eens.

Het punt is ook dat de wolf leert, dat die van de mens niets te vrezen heeft.
We mogen niets en kunnen niets. Roepen en met je armen zwaaien werd geadviseerd, maar dat hielp de schaapsherder ook niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:14

Maar wat verwacht jij te horen dan?

HELP?!!!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:19

sterregoud schreef:
DuoPenotti schreef:

Stel geen dood dier.

Het punt is ook dat de wolf leert, dat die van de mens niets te vrezen heeft.
We mogen niets en kunnen niets. Roepen en met je armen zwaaien werd geadviseerd, maar dat hielp de schaapsherder ook niet.

Precies! De mens hoort de natuurlijke vijand van de wolf te zijn maar zo mogen we ons niet gedragen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:26

Onali schreef:

HELP?!!!!

Nee, dat is de volgende stap. Ik heb voorlopig een rode alarmknop in de paddock geplaatst waar ze op kunnen drukken. Dan gaat het alarm af en het licht aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:58

_/-\o_
Lindsey_99 schreef:
Onali schreef:

HELP?!!!!

Nee, dat is de volgende stap. Ik heb voorlopig een rode alarmknop in de paddock geplaatst waar ze op kunnen drukken. Dan gaat het alarm af en het licht aan.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:01

Ik lees stilletjes mee hier ivm tinker van 1.30 en shetlander van 73cm. Ja en een haflinger van 1.50.
Op buitenrit gaan vindt ik ook zo vanzelfsprekend niet meer als ik dit zo lees, alle 3 braaf bij honden maar ik denk dat zo'n wolf gelijk aanvalt? Denk niet dat ik dan iets kan betekenen met een zweepje...
Vind het ontzettend akelig, zijn er al veel meldingen in Brabant geweest(regio breda)? Daar heb ik (gelukkig..) nog niets over gelezen. Maar met die 40km per nacht zal het niet lang duren.
Vreselijk dat er iedere nacht dieren gepakt worden die geen schijn van kans hebben te vluchten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:10

elnienjo schreef:
Precies! De mens hoort de natuurlijke vijand van de wolf te zijn maar zo mogen we ons niet gedragen.

Eens. We mogen onze dieren niet eens verdedigen, het enige wat werkt is ze in de nacht ophokken, maar ook overdag zijn ze niet veilig en met name schapen zijn de snackbar.

Hier valt ook te volgen waar ze zijn geweest: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... meldingen/

Als buitenruiter maak ik me geen zorgen. Een roedel kom je overdag niet snel tegen, en een enkele wolf zal niet snel een paard proberen te pakken. Maar in vergelijk met 20 jaar geleden zijn er bij de Oosterburen in die tijd van 0 naar 80 roedels gekomen (en de meest recente cijfers zijn er nog niet). Buiten de solitaire wolven om. Van oost naar west elke paar jaar dichterbij.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:13

Mag je ook niet met een luchtbuks schieten? Je verwond of dood hem niet , maar je doet m wel lichtjes pijn/schrikreactie

Schreeuwen gaat niet werken denk ik. Ertussen staan lijkt mij ook niet slim

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:26

mee verjagen mag ook niet, dus zeker niet met lichtbuks.