Hoe ver rijden voor pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe ver rij jij voor de juiste stal?

5 - 10 km (11-15 min)
91 (21%)
10 - 15 in (15-20 min)
122 (29%)
15 - 20 km (20-25 min)
83 (19%)
20 - 30 km 25-35 min)
89 (21%)
30 - 40 km (35-45 min)
20 (4%)
40+ km (+45 min)
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 419

Ineke2

Re: Hoe ver rijden voor pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:19

Mijn paard staat op 53 km van mijn huis. 45 min autorijden…
Ik vind het jammer dat het bedroevend gesteld is met de stallingsmogelijkheden hier in de omgeving.

Balou_k

Re: Hoe ver rijden voor pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 21:39

Hier is het ook vrij schaars en de stallen waar ze wel afdoende buiten komen komen ernstig te kort op andere vlakken op het welzijn of hebben een langere wachttijd.

Bouthoorn in Axel heeft een wachtlijst, hier komen ze van febr tot oktober/november van 8 tot 16 uur buiten. In de echte wintermaanden echter is er geen weidegang, dan is het behelpen met paddock roosters. 20 minuten per paard. Verre van ideaal, maar wel de realiteit. Al verwacht ik dat ze daar steeds vooruitstrevender zijn, verder een prima stal met veel voorzieningen voor ruiter en paard.

Manege Magrette in Magrette heeft te weinig wei voor de hoeveelheid paarden qua gras en er wordt geen hooi bijgevoerd op de weide. Hier komen ze buiten van 8 tot 11/12/13, in de echte wintermaanden staan ze verdeeld in groepjes in een van de binnenbakken.
Of je laat een ‘eigen’ weitje deels kapot lopen, maar dan staan ze na enkele dagen diep in de modder met andere problematiek ten gevolge.

BES in Clinge was enkele jaren geleden nog een wei in opbouw. In de wintermaanden stonden ze wel de gehele dag in de paddock. Ik vermoed dat ze nu in de goede seizoenen op de weide staan.

Stal van Daele in Koewacht heeft een prima, grote wei. Maar wederom is hier een wachtlijst.

Stal van Waes in Westdorpe heeft meer dan afdoende weide het gehele jaar door. Dit is echter zelf service en dat moet natuurlijk ook passen bij iemand.

Stal Elbers in Ossenisse heeft zeer goede paddocks en ook wel wat weide, maar dat is natuurlijk vrij diep in Oost Zeeuws Vlaanderen.

Haegeman in Koewacht heeft ook veel weide, hier staan ook altijd hooibalen in de weide. Of daar een wachtlijst is weet ik niet. Maar het is voor mij niet het type stalling.

In Spui is nog een self service stalling, waar vroeger manege Spui zat, maar hier zijn enkel paddocks ter beschikking. Ik kan geen uitspraak doen of er een paddock per paard is of dat deze gedeeld worden.

Dan zijn er nog enkele kleinere pensionstallen, die vaak vol staan zoals in Overslag, semi paddock paradise, binnenstallen aanwezig, goede ruime buitenbak en verdere voorzieningen.

Dus dat maakt dat ik per 11 september 28 km enkele reis mag maken. Dat is niet erg, dat overleef ik ook wel, zolang het paard maar blij is. :j