Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris_ schreef:Thanks voor jullie antwoorden. Die van mij heeft het sinds het voorjaar ontwikkeld en toen ze midden in een 'aanval' zat een bal spoeling gedaan en daar kwam bij die van mij wel ernstige astma uit. Ik week dus sindsdien hooi aan t weken en ookal was t met die droogte van de zomer heel stoffig is ze sindsdien stabiel maar daarom ben ik wat huiverig met overstappen op een hooistomer. Maar aangezien het met vriezen straks dat weken amper te doen is moet ik toch denken hoe ik dat ga doen vandaar ook aan t kijken voor een hooistomer te kopen of te maken.
[ [url=m/r0wvf2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Antje12 schreef:Heeft iemand ervaring met de hooistomer van hooistomer.nl?
Dat is een kant en klare hooistomer die uit Engeland komt, maar hier in NL doorverkocht wordt.
Hij ziet er handig en degelijk uit, maar ik ben op zoek naar iemand die er al ervaring mee heeft???
sunny43 schreef:Ervaringen - ik heb van het voorjaar een Kliko hooistomer gemaakt. Dat werkt best goed alleen de klachten van mijn paard gingen toch nog niet weg. Misschien omdat ik er te veel hooi in 1 in deed... of niet lang genoeg stoomde (60 minuten totaal incl. opwarmen behangstomer), of te snel afkoelde...
(kliko -10 cm boven de bodem een rooster van betonijzer - een black en decker behangstomer - het geheel in een douchebak - evt. ter overname te koop).
Sinds deze week een haygain. Stomen in een kliko voor 3 D- pony's was wel heel veel stomen.
Haygain werkt niet met een behangstomer maar met een boiler. De haygain heeft een dikke geisoleerde wand, waardoor hij na het bereiken van 80 - 90 graden - nog snel een half uur die temperatuur aanhoudt zonder stomen. Wat ik wel zag op de filmpjes van Haygain is dat ze voor het stomen een gallon water over het hooi gieten, hierdoor krijg je denk ik meer warmte in het midden doordat het water 80 - 90 graden is.
De eerste keer duurde het ruim 20 minuten voordat de boiler op temperatuur was en 70 minuten voordat de stomer 80 graden was. (dus 20 + 70 minuten) De tweede en derde keer ging het veel sneller. Binnen 50 minuten totaal was de gewenste temperatuur bereikt. Ik denk dat het water in de boiler ook niet afkoelt alleen door het koude water wat je er bijvult. Ben nog een beetje aan het aftasten. Hopelijk krijg ik mijn paard snel medicatie vrij. De andere twee waren ook aan het hoesten dus allemaal gestoomd hooi .
Haygain is een erg dure aanschaf maar als het helpt... help me hopen dat het afdoende is.
sunny43 schreef:De grootste haygain heeft nu een boiler van 2,75 kWh. Ik begreep dat ie eerder groter was maar deze lijkt voldoende vandaar teruggeschroeft. In de grote zou 20 - 30 kg passen, nou in netten lukt dat echt niet. Ik doe er 3 volle netten in - ik gok circa 18 kg.
Die kist is super degelijk gemaakt.
Het vullen de boiler is nog wel iets van een uitdaging. Er kan 8 liter water in, maar het gaatje is best klein, er zit een klein trechtertje bij en een 10 liter? gieter, maar dat werkt niet fijn. Ik gebruik nu een 2 liter plantengieter met kleine tuit. Je kunt echter niet snel gieten want er zit vlgs mij een bocht achter de ingang van het vulgat. Ik weet nu dat ik per stoombeurt ongeveer 3 - 3,5 liter gebruik, dus vul er na iedere stoombeurt zoveel bij en met een gieter van circa 2 liter is dat eenvoudig te meten.
Ik gebruikte een black en dekker behangstomer (2,3 kwh) en heb 'm in 4 maanden tijd nooit hoeven ontkalken, had er al wel eentje op reserve gekocht. Een kennis adviseerde een black en dekker omdat die bij haar het beste functioneert (zij heeft verschillende merken)