Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:18

ruitje schreef:
Lijkt mij heerlijk, 10 paarden. Maar volgens mij moet je er dan een baan bij om het uit te laten kunnen :o . Of inderdaad geen hooi voeren om te bezuinigen :o

Ik heb er 13 staan en doe er inderdaad nog een baan bij want daar kan ik niet van leven :+
Interessant topic om even mee te volgen, ook al durf ik van mezelf zeggen dat ik de zaken best goed op orde heb en allemaal tevreden klanten heb staan. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:43

Ik denk dat wij in onze handen mogen knijpen met waar we nu staan. We hebben hiervoor 3 stallen gehad, waarvan één inderdaad de typische '4 plakjes van een klein baaltje hooi voor de hele dag en de rest van de dag op het hele jaar rond hetzelfde stuk kale wei' was.
De volgende was een topstal maar die sloot omdat ze het niet meer rond konden breien met de kosten. Als ik daar een nadeel moet noemen was het daar ze in de winter niet de hele dag naar buiten konden. Maar verder.. Zo'n stal vind je niet meer, ze hadden alle faciliteiten en alles kon overlegd worden.
De derde stal was in de basis goed, maar dat was 40 minuten reistijd enkele reis, dus dat brak behoorlijk op. Plus dat het een groot bedrijf was met opfok en grote kuddes, dus mijn jonge paard had om de haverklap een virus oid. Maar daar is goed overheen te komen.

En we staan nu op een privé plek waarbij de eigenaren van de plek niks met paarden hebben maar wij hebben een klein clubje die alles onderling regelen. We betalen een bedrag per maand aan de eigenaren voor pacht, water, elektra en mestafvoer en daar komen alleen nog de kosten voor hooi en vlas bovenop. En dan merk je pas hoe duur paarden houden eigenlijk is. :+
Wij betalen nu met een dienstenrooster meer dan bij de vorige stal volpension (en binnenbak). Het verschil is locatie (oude stal Achterhoek en deze stal 100 meter van de Veluwe af), kleinschaligheid en dat alles geregeld kan worden zoals wij het in ons hoofd hebben (wel binnen kaders haha, stallen roze verven zit er niet in :') ). En dat geeft een hoop rust. Plus dat de prijs nooit over de kop zal gaan, want je betaalt niet voor arbeid.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:57

Goh, ik herken het wel, maar in mindere mate.

Op mijn eerste stal kwamen ze in de winter niet buiten. Dat vond ik een no go.
Op mijn tweede stal kan ik qua beleid eigenlijk niets aanmerken.
De derde was een wei, en daar deden we alles zelf. Het issue daar was het treiteren van andere weigenoten, het steeds verplaatsen van mijn spullen na een aanvaring, en de eigenaar kwam daar niet in tussenbeide.
Mijn vierde stal liet ook alles aan ons over. Dat geeft veel vrijheid, en dat is fijn, maar dan zit er altijd wel minstens 1 iemand bij die niet zijn steentje bijdraagt (zoals niet vegen, veel te veel hooi geven en daardoor een ander zonder hooi zetten, ...). De staleigenaar stond in theorie in voor het onderhoud dat wij niet zelf konden doen (bijvoorbeeld gevallen dakpannen, verstoppingen waardoor alles blank kwam te staan) maar deed dat niet. Jammer, want ze deden aan grondwerken en hadden al het materiaal staan om dit op te lossen. En het laatste jaar kregen wij het slechte hooi, en hun koeien het goede hooi. We hadden daar zo'n stalgenoot die hooinetten voor een week klaarmaakte en in haar materiaalstal verstopte, waardoor de rest geen hooi meer had, en de eigenaar leverde ook niet meer altijd meteen zoals voorheen, waardoor ik vaak extern nog hooi moest aankopen.

Op mijn huidige stal is het héérlijk. De staleigenaar doet daar echt zo goed als alles. Ik sta halfpension dus moet zelf uitmesten en 's avonds voeren, mijn paard staat daar 24/7 op de wei (met schuilstal) dus ik moet niet zelf komen binnen zetten. Hij onderhoud zijn erf echt piekfijn, daar hebben wij geen omzien naar. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat ze soms commentaar gegeven wordt op de hoeveelheid hooi die we 's avonds zelf geven - maar als er geen gras meer op mijn wei staat, kan ik daar geen rekening mee houden, sorry. Ze staat niet op lucht en water... En gelukkig is mijn paard geen "smosser", ze eet een kwartier uit haar hooinet en eet dan alles wat gevallen is, en gaat dan verder met haar hooinet :') Dus dat helpt gelukkig wel.

kiki1976

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:49

De eerste pensionstal was in eerste instantie super tot zij het in haar bol kreeg en heel vrekkerig werd.
Kijk bij hooi in plastic kan het voorkomen dat als je hem openmaakt erachter komt dat er schimmel in zit. Hij was van, gooi maar weg, zij vond dat op den duur onzin.
Ze ging zo ver dat ze het beschimmelde hooi van de mesthoop haalde en gewoon ging voeren. Maar daar hadden we een oplossing voor, begraven onder het vieze stro.

Toen ging ze de paarden bizar weinig voeren buiten in de paddocks. Zo weinig dat ze met anderhalf uur niets meer hadden en nog een uur of 7 buiten zouden staan.
Als we wisten dat zij ochtend staldienst had (hadden een rooster) dan vulde iedereen alvast hun eigen hooibak de avond ervoor en legde er een plaat hout op zodat het droog bleef.

Maar er waren ook mede pension klanten die er een bende van maakte hoor. Hadden ze dienst om bv buiten te voeren en buiten te zetten. Dan kwam je bv zelf om 11 uur op stal en dan had ze alleen haar eigen paarden hooi gegeven. Onder het mom geen tijd want ik moest een nieuwe baal open maken.
En dan met bizarre eisen komen naar mede pensionklanten. Paarden moesten vroeger van de weide omdat ze moesten rijden.
De afspraak was met de zomer bij paarden die 24/7 buiten bleven. Bij slecht weer zet je die ook binnen. Maar dan gewoon de paarden laten staan, want waren geen sportpaarden dus gaf niet.

Op mijn huidige stalling staan ze top.
Onbeperkt ruwvoer. Maar ook niet dat er bergen over blijven. Ze houd het strak in de gaten de stalhouder. Blijft er veel over dan voert ze minder, is het op dan voert ze juist meer. Ze voert zo dat het net niet op is. En of dit nu binnen of buiten is maakt niet uit.

En nee is geen luxe stal voor de ruiter maar mijn paard mag paard zijn. Veel buiten (ook met de winter). Kan je een keer niet dan is er altijd wel iemand die wilt helpen of je paard voeren (zomer zelf krachtvoer geven, winter word het gedaan als je het klaar zet. Maar met de zomer staan ze 24/7 buiten, en dat is geen doen om alle paarden apart hun krachtvoer te geven). Vakanties ook geen probleem, iedereen helpt elkaar.
Voor en na jaar, de tijd van dekens op dekens af. Ook dat doen we met elkaar. Vaak doet de stalhouder ze met de ochtend af indien nodig en degene die met de avond er is ze weer op. Maar daar wordt wel over gecommuniceerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:50

Ik zie net weer een voorbeeld in het topic over opfok of niet. Iemand wil z’n veulen in een kleinschalige opfok waar die meerdere keren per week kan komen kijken en waar ook een eigen smid welkom is...

Als ik dan een opfok zou hebben zou ik zo een klant al niet aan nemen. Het begint al met wantrouwen namelijk.

Bij een fatsoenlijke opfok geef je al de zorgen uit handen en heb je de komende paar jaren geen omkijken
Naar je veulen. En ook dat kost wat!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:00

Ik denk dat dat los van elkaar staat Popstra. Kleinschalig en regelmatig langskomen kan ook inhouden dat ze al met het dier willen oefenen met in de hand komen bijvoorbeeld. Betekent niet meteen dat er wantrouwen is over de goede intenties van de stalhouderij.

Het is geen dier van een paar honderd euro. Ik snap het wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:04

Vind altijd dat er wel erg makkelijk gezegd wordt: "neem je paarden in eigen beheer" of "verhuis dan gewoon"...

Alsof iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar paarden in eigen beheer te hebben. (Hebben we daar übeehaupt genoeg grond voor?). En alsof de stallen met een fijn beleid voor het uitkiezen zijn.

Soms moet je het doen met wat je hebt. Ook als dat niet de ideale situatie is en je soms moe wordt van het beleid, of afspraken die niet nagekomen worden.

Denk eerder dat je je in je handjes mag knijpen als je wél dat ideale plekje hebt.
Want als je bvb kijkt naar regio Den Haag/ Rotterdam, zijn de goede plekjes volgens mij best wel schaars, of staan al vol, want daar willen mensen graag staan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:09

@Popstra. Zo’n plek dacht ik gevonden te hebben voor mijn veulen destijds in 2019. Het beeld wat mij geschetst was klopte niet helemaal helaas. Een aantal dingen gingen goed, maar een aantal andere, wezenlijke zaken niet. En het was nu niet zo dat het een goedkope opfok was. En als je jezelf een professionele opfok noemt, dan moet je je ook zo gedragen. Prima als iemand er 40 brengt en er rekening mee houdt dat er maar 36 terugkomen, ik wil graag dat er ook voor die ene van mij moeite gedaan wordt. Daar vertrouw ik op en ja, als ik er vervolgens achterkom dat dat vertrouwen misplaatst is, dan zal ik vast ineens een lastige klant zijn.

Als ik zo dit topic lees, dan is de rode draad in mijn ogen de communicatie en hetgeen er beloofd wordt, maar niet waargemaakt wordt.

Qua kosten kan ik stalhouders alleen maar aanraden om eens een goede kostprijsberekening te (laten) maken en hier de prijs op te gaan baseren. Wel zo eerlijk naar jezelf toe en naar je klanten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:17

kiki1976 schreef:
De eerste pensionstal was in eerste instantie super tot zij het in haar bol kreeg en heel vrekkerig werd.
Kijk bij hooi in plastic kan het voorkomen dat als je hem openmaakt erachter komt dat er schimmel in zit. Hij was van, gooi maar weg, zij vond dat op den duur onzin.
Ze ging zo ver dat ze het beschimmelde hooi van de mesthoop haalde en gewoon ging voeren. Maar daar hadden we een oplossing voor, begraven onder het vieze stro.

Heb jij op dezelfde stal gestaan als ik? Ik heb mijn paard op een vrijdagavond de kliniek in kunnen brengen met koliek. Paar daagjes infuus en mijn beessie mocht weer naar huis gelukkig. Kom je thuis, met een net herstelde kolieker, hangt er een hooinet met 90% beschimmeld hooi. Hadden ze niet eens gezien.... En dat was vermoedelijk ook de oorzaak van de koliek.

Ik heb ze ook in eigen beheer en voer ook voordroog uit plastic. Ja, daar zit wel eens wat schimmel in, dat gaat eruit en gooi ik weg.

Maar inderdaad, ja zeggen en nee doen. Op een vorige stal kregen ze in de winter om 1300 uur een net vol hooi en in het voorjaar om 1600 uur. Vet hooi, en de kleine haflinger die je bijna kon rollen kreeg dezelfde hoeveelheid als mijn grote (178 cm) KWPN-er die moeilijk dik te krijgen was. Zo'n net was na een paar uur wel op. De belofte was, dat ze om 2200 uur nog een voerronde zouden doen. Ik heb meermaals staan posten (ja, wantrouwen inderdaad) en ja, de lamp in de stal ging aan, 10 seconden later ging de lamp weer uit. Precies de tijd om even langs alle boxen te lopen om te zien of alle paarden nog leefden. Geen extra hooi. En nee, qua aantal paarden kwam deze stal niet eens in de buurt van de grootte van de stal van Ruitje. Als ze op die stal stal waar ik stond een stel staleigenaren / beheerderes zetten die EN verstand hebben van paarden EN fatsoenlijk met mensen kunnen omgaan, zou ik bijna weer terug gaan. Het is wel de stal met de fijnste opties voor paard en eigenaar. Maar door wanbeleid van de huidige beheerders,..... laat maar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:22

upendo schreef:
Ik denk dat dat los van elkaar staat Popstra. Kleinschalig en regelmatig langskomen kan ook inhouden dat ze al met het dier willen oefenen met in de hand komen bijvoorbeeld. Betekent niet meteen dat er wantrouwen is over de goede intenties van de stalhouderij.

Het is geen dier van een paar honderd euro. Ik snap het wel.

Ik snap het wantrouwen ook niet.
Ik zou zelf ook een soortgelijk iets willen hebben met een jong paard. Simpel omdat ik geen voorstander ben van zo'n massa opfok waar kleuters kleuters opvoeden en je na 3 jaar nog eens je paard moet leren zijn voeten op te tillen.
Dan heb ik hem liever wat dichterbij huis zodat ik hem af en toe eens in handen heb.
Zo ook gedaan met mijn huidige paard en die is er geen drol slechter om geworden. Beter nog krijg al 24 jaar complimenten over zijn opvoeding en braafheid. :D En verder sluit ik mij aan bij Moska.

Maar die plekken zijn al net zo schaars als een betrouwbare pensionstal.
Ik sta sinds begin dit jaar particulier en kan nu eindelijk eens rustig een dagje weg blijven en belangrijker ik krijg het plezier ook weer terug want dat was afgelopen winter wel tot een nul punt gedaald door alle pensionstal ellende. Voor mij geen grote pensionstal meer en zeker niet met een paard wat enigzins een bepaald dieet moet volgen. Daar word toch geen rekening mee gehouden al word dat vaak wel belooft.

8Daan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:30

De beste pensionhouders die ik heb meegemaakt (dat zijn er niet veel omdat ik dan ook zo lang mogelijk blijf) zijn degene die alleen de 'basics' bieden en zich aan die afspraken houden. Dus 365 dagen per jaar 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en vers water. In de winter staan ze meestal in een zandpaddock met onbeperkt hooi (en als de pensionhouder niet van verspilling houdt heb je ook grote slowfeeders) en altijd in een groep of minstens met z'n tweeen. Ik heb wel eens op een pension gestaan waar mijn paard met het pensioenpaard van de stalhouder buiten stond en de rest van de pensionklanten stond op stal. De stalhouder klaagde altijd over de kosten en het werk. Maar had het dan vooral over strooisel, stalonderhoud en mok en darmproblemen die de stalpaarden kregen als gevolg van het lange stilstaan. De weidepaarden kostte bij goed weideonderhoud 9 maanden per jaar bijna niets (de kosten van een zak kalk en een keer maaien misschien, want de wei uitmesten deed ik zelf). het is dus ook wel waar je voor kiest als pensionhouder. Als je het simpel houdt kun je misschien minder vragen, maar zul je ook minder boze klanten hebben en minder (variabele) kosten. Als zou ik het logisch vinden dat een stijgende hooiprijs wordt doorberekend.
Op die fijne, simpele pensions liepen ook klanten met extra eisen voor hun paard, maar dat regelden ze zelf. Soms was de pensionhouder best bereid om een dekentje op te doen of wat brok te voeren, maar je kan ook niet verwachten dat iemand 20 paarden elk individueel, elke dag, een uurtje aandacht gaat geven. Maar degene die het simpel houden en daar duidelijk en eerlijk over zijn, zijn meestal de beste. Overigens is het als pensionhouder ook niet heel raar om beloftes en (gedrags-)regels op papier te zetten zodat het duidelijk is voor iedereen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:19

Popstra schreef:
Ik zie net weer een voorbeeld in het topic over opfok of niet. Iemand wil z’n veulen in een kleinschalige opfok waar die meerdere keren per week kan komen kijken en waar ook een eigen smid welkom is...

Als ik dan een opfok zou hebben zou ik zo een klant al niet aan nemen. Het begint al met wantrouwen namelijk.

Bij een fatsoenlijke opfok geef je al de zorgen uit handen en heb je de komende paar jaren geen omkijken
Naar je veulen. En ook dat kost wat!

Ik heb geen veulen, nooit gehad, dus geen ervaring uit eerste hand met opfok, maar het lijkt mij toch heel normaal dat je zelf, als eigenaar, ook gewoon wilt langskomen en een band wilt opbouwen met je veulen?

En waar jij zegt "wantrouwen" zeg ik "het met de eigen ogen willen zien". Het is geen fiets die je op onderhoud stuurt :) En als je dan na een half jaar (ik zeg maar wat) dat vertrouwen wel hebt - dan kan ik me nog steeds voorstellen dat je als eigenaar zijnde wilt blijven kunnen langskomen. Het is tenslotte jouw paard, en daar wil je toch een band mee?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:43

Dat mensen willen komen kijken zou ik ook geen probleem vinden.
Maar niet uit de groep halen, dat zou ik ook niet willen.
Maar een aai komen geven, dat zou ik niet als probleem zien.
Het is immers hun veulen/jaarling/...
Daarnaast wantrouwen of niet, het is niet de eerste keer dat je een verhaal leest met een paardje dat er graatmager staat.

Dat vertrouwen komt vanzelf als de eigenaren zien dat het diertje het goed heeft, denk dat er maar weinig baasjes zijn die dan nog 3 keer in de week gaan komen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:52

Bij de stal waar ik stond waar ze ook opfok hadden zei de staleigenaar ook altijd (moet je even een Twents accent bij denken, is leuker) 'de eerste periode met het eerste veulen wat ze brengen staan ze er elke week naast, als ze zien dat het goed is komen ze steeds minder'.

En dat is logisch. :)
Vertrouwen mag opbouwen. Dat betekent niet automatisch wantrouwen bij binnenkomst.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:00

Even helemaal terug naar pagina één en de vraag van ts; herkenbaar? Nee, anders zou ik er niet staan.

De stalhouder is erg meedekend. Soms iets te, waardoor mensen hun eigen ding willen doen, maar hier ervaar ik geen last van.
Het is een rommelige en gezellige stal waar paarden zowel 24/7 buiten als ‘s nachts binnen worden gehouden. Er is een buitenverblijf van de Ijsco’s en meerdere uitloop paddocks.
Stro (of vlas tegen extra vergoeding) en hooi in overbloed en meestal van goede kwaliteit.
Twee fijne eb en vloed buitenbakken die met hevig weer wel overlopen maar er komt een nieuwe bodem in de oude bak.
Twee roundpens, een stapmolen, meerdere poetsplaatsen en meerdere plekken met water (ook warm en heet).
Een knusse kantine met waterkoker, koffiezetapparaat, etc (en een hooistomer).
Gezellige stalgenootjes, ook heeeeeel belangrijk!

Hiervoor tijdelijk een stalletje op een grootschalige manege gehad omdat de koop nogal snel was en er geen plek was, haha. Ik vond het echt vre-se-lijk.
De paarden kwamen niet buiten. Er ware twee kleine paddocks waar je paard 15 minuten in mocht.
Zomers wel weidegang maar geen idee hoe dat verder ging.
Werd kuil gevoerd, slechte kwaliteit, mijn paard kon er niet tegen.
Maar wel veel mooie overdekte bakken, overdekte longeerkraal en stapmolen. }:0
Het was er dus ook heel donker omdat veel overdekt was en daardoor vond ik het een vreselijke plek.
Echt de prioriteiten verkeerd dus.

Gelukkig gingen we daarna naar de andere stal en daar willen we ons toekomstige paard weer huisvesten.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 29-07-22 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:03

Er zijn ook heel veel stallen niet te vertrouwen en juist opfok adressen vaak niet. Weet er wel een paar waar je inderdaad niet zomaar mocht komen en er genoeg mis ging.

En of het een veulen is, een sportpaard, bosritten pony of bejaard paard, als hij van mij is, betaal ik en bepaal ik. Als een stal daar niet mee om kan gaan, moeten ze in zijn geheel niet verhuren. Dat is de keerzijde van pension paarden, daar horen eigenaren bij.

Wij hebben 3x heel serieus de optie bekeken van een pensionstalling beginnen en alles op papier gehad. Toen wel een beetje lopen balen soms dat we de keuze niet hebben gemaakt, maar achteraf zooooooooo blij.

En aan huis krijg je altijd gelijk de vragen of je ruimte hebt, maar we beginnen er echt niet aan.

Ik weet van ons dat we ons echt wel 100% inzetten voor de paarden en er zijn vast mensen die wel bij ons zouden passen. Maar zou me ook dood ergeren als mensen te gemakzuchtig zijn met hun paard. Dat ze te weinig komen, rotzooi maken, verzorging uitstellen zoals bekappen, paard niet opgevoed is etc etc etc.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:22

Ik heb mijn paard in de opfok staan op bijna 2 uur rijden van huis. Mag langskomen wat ik wil, maar ga 1x per maand.

Als ie dicht bij zou staan, zou ik vaker gaan. Zou het ook heel vreemd vinden als dit niet mag.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:36

ik heb 1 pensionpaard aan huis.Een maatje voor mijn paard.Ik doe alle verzorging en dat gaat goed.Laats sprak ik iemand die het onzin vond dat ik de paarden in de winter nog om 23.00 een ruif hooi geef(pyjama hapje).Is dat ook onzin of is de laatste voerbeurt om 19.00 genoeg?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:39

Britta31 schreef:
ik heb 1 pensionpaard aan huis.Een maatje voor mijn paard.Ik doe alle verzorging en dat gaat goed.Laats sprak ik iemand die het onzin vond dat ik de paarden in de winter nog om 23.00 een ruif hooi geef(pyjama hapje).Is dat ook onzin of is de laatste voerbeurt om 19.00 genoeg?

Nou, ten eerste als je ze aan huis hebt, dan mag je ook je eigen regels maken.
Als jij ze om 19.00 genoeg voert dat ze blij, tevreden en gezond zijn, dan prima toch? En als dat om welke reden dan ook maar niet goed voelt, dan lekker die om 23.00 erin houden toch?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:42

Ik vind vanaf 19.00 tot 8.30 te lang voor de paarden en het voeren om 23.00 is maar 10 minuten.Nog even de jongens welterusten zeggen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:44

Britta31 schreef:
ik vind vanaf 19.00 tot 8.30 te lang voor de paarden en het voeren om 23.00 is maar 10 minuten.Nog even de jongens welterusten zeggen.

Sowieso mag je inderdaad je eigen regels maken. Ik zou een luie stalhouder zijn; ik zou 1x per dag per een (of meerdere) mega vol hooinet ophangen waar ze minimaal 24u mee kunnen doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:45

Britta31 schreef:

Ze zouden niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer moeten staan (ideaal gezien). Dus nee, ik vind het geen onzin.
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 29-07-22 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:45

Ik voer ze 4 keer hooi op een dag.Ik ben wel hele dagen thuis.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:46

xSCWx schreef:
Britta31 schreef:
ik vind vanaf 19.00 tot 8.30 te lang voor de paarden en het voeren om 23.00 is maar 10 minuten.Nog even de jongens welterusten zeggen.

Sowieso mag je inderdaad je eigen regels maken. Ik zou een luie stalhouder zijn; ik zou 1x per dag per een (of meerdere) mega vol hooinet ophangen waar ze minimaal 24u mee kunnen doen.

Dan moet je wel paarden hebben die onbeperkt kunnen eten. Mijn jonge paard wordt echt klotsvet daarvan. Dat gaat dus echt niet.

En van 19.00-8.30 te lang voor wat? Ze kunnen die tijd heus wel zonder een aai over de bol :) dus dat hangt er maar net vanaf hoe/wat je voert etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:49

Ik geef ze hier altijd nog een keer rond 22.30/23.00
Hondjes er ondertussen nog uit, hooinet geven, meteen een controle of ze fit de nacht in gaan.