Het leed wat stalling heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:23

En toch zijn verrreweg de meeste recreatiepony's in Nederland juist te dik, niet te mager :+ Het voelt wellicht oneerlijk maar een ellendig hoopje hooi x 3 is vaak hun daadwerkelijke voerbehoefte. Wat ik zelf 9 gevallen op 10 zie bij stallen en paddock paradijzen met onbeperkte toegang tot hooi zijn veel en veel te dikke paarden, voornamelijk koudbloeden, die zich 24/7 kapotvreten en verder 0 beweging krijgen (buiten zijn telt namelijk niet als beweging tenzij ze ook daadwerkelijk bewegen :Y) ). Word ik ook niet blij van.

Hoe vaak er gevoerd wordt zegt overigens niet veel over feitelijke toegang tot hooi. Ik kan mijn warmbloed even goed 1x in 2 dagen paar flinke hooinetten geven, bij elkaar 25-30 kg ofzo, en daar blijft die rustig van eten en pakt zelf wat pauze tussendoor als die wel op stal staat maar geen trek meer heeft. Gaat beter dan 3x op een dag een plukje.

Maar goed met een warmbloed dat wat hoger in het werk staat is het allemaal makkelijk in de zomer, 24/7 volle wei op gooien en genieten :)

Cioccolato

Re: Het leed wat stalling heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:25

En uiteindelijk leiden er meerdere wegen naar Rome.. op een bepaalde manier natuurlijk en er zijn grenzen. Maar over het algemeen zijn er wat meerdere wegen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:28

Popstra schreef:
Maar hebben er ook paarden daadwerkelijk koliek gehad of zijn het de eigenaren die er met elkaar weer een heel drama van gingen maken?

Daadwerkelijk koliek. Paarden gaan veel stro eten als er te weinig hooi wordt gevoerd. De mest wordt dan te droog. Stroverstopping. Ik heb de DA moeten laten komen en ben van ellende maar bij gaan voeren. De paarden kregen een pluk hooi voor een cavia. Er is veel verloop op die stal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:38

Onali schreef:
Mag ik het wetenschappelijk artikel waar beweerd wordt dat paarden nekklachten krijgen van slowfeeders/ hooinetten?

Google zelf maar even. Je hoeft natuurlijk geen wetenschapper te zijn om te bedenken dat de hele dag door dezelfde beweging maken belastend is en klachten kan geven. Daar zijn vast wel wetenschappelijke artikelen van te vinden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:39

Ben wel blij dat ze nu binnen staan met een supercell op komst. :brr:

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:46

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Maar hebben er ook paarden daadwerkelijk koliek gehad of zijn het de eigenaren die er met elkaar weer een heel drama van gingen maken?

Daadwerkelijk koliek. Paarden gaan veel stro eten als er te weinig hooi wordt gevoerd. De mest wordt dan te droog. Stroverstopping. Ik heb de DA moeten laten komen en ben van ellende maar bij gaan voeren. De paarden kregen een pluk hooi voor een cavia. Er is veel verloop op die stal.

Ik weet precies wat je bedoeld, een paard van mij is er zo'n 20 jaar terug aan overleden. Op die stal werd 4x daags gevoerd, maar lang niet genoeg om strokoliek te voorkomen. Vandaar dat mijn voornaamste eis nu is dat ik hooinetten mag vullen en ophangen op stal en dat ze niet op stro, maar op vlas/zaagsel/strokorrel staan. Ik weet dat de kans dat een ander paard aan stro koliek overlijdt heel klein is doordat ze nu altijd hooi hebben, maar ik durf het risico gewoon nooit meer te nemen en betaal desnoods het vlas zelf of betaal meer bij.

Overigens heb je ook hele fijne hooibakken voor in de hoek van een stal als men hooinetten of op de grond voeren niets vind. Laaghangende hooinetten zijn geen risico voor mijn ijzerloze reuzen, dus mijn hooinetten hangen met de bodem zo'n 25 cm boven het vlas, om zoveel mogelijk een goede eethouding te bevorderen. Mijn ruin heeft een standaard maas van 4,5 cm (die eet nooit te veel) en mijn merrie heeft een kleine maas van 2,5 cm, zodat ze niet alle 20 kg in een nachtje opeet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:57

De enige keer dat mijn vroegere paard koliek had was juist in een periode dat ie 24/7 op de wei stond en niet tijdens al haar jaren in een strobox.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:02

Babootje schreef:
Onali schreef:
Mag ik het wetenschappelijk artikel waar beweerd wordt dat paarden nekklachten krijgen van slowfeeders/ hooinetten?

Google zelf maar even. Je hoeft natuurlijk geen wetenschapper te zijn om te bedenken dat de hele dag door dezelfde beweging maken belastend is en klachten kan geven. Daar zijn vast wel wetenschappelijke artikelen van te vinden

Jij beweert iets, niet ik.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:12

Ik weet niet of onbeperkt ruwvoer gelijkstaat aan te dik zijn. Mijn pony heeft nooit onbeperkt hooi gekregen, wel meestal op stro gestaan, en die was eigenlijk altijd te dik. Het laatste jaar is hij op een gezond gewicht. Ik heb op devotie stal gevraagd om minder brok te voeren om zijn gewicht te minderen (ik rijd sowieso niet zo intensief, dus hij heeft ook niet echt extra krachtvoer nodig). Dat wilden ze niet doen. Een paard kon beter te dik dan te mager zijn volgens hen. Idem met een paard dat bevangen was: die bleven ze maar eten toestoppen (ook extra tussendoortjes). Paarden stonden op stro, kregen niet zoveel hooi. Stro was ook niet meer eetbaar het laatste jaar.

Dat hooinetten / slowfeeders nekklachten geven is mij ook niet bekend. Veel hangt denk ik ook wel af van de mogelijkheid om verder andere bewegingen te maken. Beetje zoals mensen: teveel stilzitten of in dezelfde houding zitten geeft klachten.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:31

DuoPenotti schreef:
Cinnepin schreef:
Dat is helemaal prima, Maar wat mijn paard eet bepaal ik, als eigenaar. Binnen en buiten zetten snap ik wel dat er regels zijn, zeker als het vol pension is. Maar stel ik stond op vol pension en mijn paard krijgt naar mijn inziens te weinig eten voer ik als eigenaar toch echt bij! Dat gaat een ander niet bepalen over mijn paard

Als er vooraf bekend is dat de laatste voerbeurt 17.00 is. En dat is maar gewoon een hoopje of netje dan weet je vooraf dat ze te lang zonder staan.
Dan moet je daar gewoon niet gaan staan.

Maar word je paard mager in een normaal voer beleid , ja dat zou ik raar vinden idd, dan moet er gewoon bij gegeven worden.

Dan kan je misschien zelf in de avond nog gaan en eventueel eigen gekocht hooi geven. En al ze dat niet accepteren vind ik raar....

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:51

Fly_high schreef:
En toch zijn verrreweg de meeste recreatiepony's in Nederland juist te dik, niet te mager :+ Het voelt wellicht oneerlijk maar een ellendig hoopje hooi x 3 is vaak hun daadwerkelijke voerbehoefte. Wat ik zelf 9 gevallen op 10 zie bij stallen en paddock paradijzen met onbeperkte toegang tot hooi zijn veel en veel te dikke paarden, voornamelijk koudbloeden, die zich 24/7 kapotvreten en verder 0 beweging krijgen (buiten zijn telt namelijk niet als beweging tenzij ze ook daadwerkelijk bewegen :Y) ). Word ik ook niet blij van.

Hoe vaak er gevoerd wordt zegt overigens niet veel over feitelijke toegang tot hooi. Ik kan mijn warmbloed even goed 1x in 2 dagen paar flinke hooinetten geven, bij elkaar 25-30 kg ofzo, en daar blijft die rustig van eten en pakt zelf wat pauze tussendoor als die wel op stal staat maar geen trek meer heeft. Gaat beter dan 3x op een dag een plukje.

Maar goed met een warmbloed dat wat hoger in het werk staat is het allemaal makkelijk in de zomer, 24/7 volle wei op gooien en genieten :)

Waar ligt het aan dat bij die paddock paradijzen die pony's zo dik zijn? Toch echt aan de kwaliteit ruwvoer en (uitblijven van) de beweging. Vooral het laatste vermoed ik.
Paarden die onbeperkt hooi krijgen stoppen echt met eten. Dat een paard binnen een aantal uur een berg hooi weg schranst is puur verveling en vreten zolang je kan. Kan paardlief geen ongelijk geven als je in een hok van 4x 4 staat...te staan.

Wij voeren onbeperkt, vullen 1 x per dag de netten waarvan we op kniehoogte en hoger voeren. 1 groot net ligt dus kunnen ze 'natuurlijk' eten en de ander hangt, moeten ze dus schuin eten. Anyway, pony's zijn mooi op gewicht maar lopen wel bijna dagelijks voor de wagen wat heel wat harder werken is dan een beetje grondwerk in de bak.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:02

Ladygiroc schreef:
Fly_high schreef:

Waar ligt het aan dat bij die paddock paradijzen die pony's zo dik zijn? Toch echt aan de kwaliteit ruwvoer en (uitblijven van) de beweging. Vooral het laatste vermoed ik.
Paarden die onbeperkt hooi krijgen stoppen echt met eten. Dat een paard binnen een aantal uur een berg hooi weg schranst is puur verveling en vreten zolang je kan. Kan paardlief geen ongelijk geven als je in een hok van 4x 4 staat...te staan.

Wij voeren onbeperkt, vullen 1 x per dag de netten waarvan we op kniehoogte en hoger voeren. 1 groot net ligt dus kunnen ze 'natuurlijk' eten en de ander hangt, moeten ze dus schuin eten. Anyway, pony's zijn mooi op gewicht maar lopen wel bijna dagelijks voor de wagen wat heel wat harder werken is dan een beetje grondwerk in de bak.

Hier een paard en een shetlander 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Beiden keurig op gewicht en zelfs de shetlander stopt regelmatig met eten. Met beide wordt weinig tot niets gedaan. Het weinige bewegen en te dikke pony's bij paddock paradises komt mijn inziens met name omdat er vaak veel te veel paarden op een te beperkte ruimte staan. Die van mij houden zichzelf en elkaar prima in beweging en dat kan ook omdat ze er de ruimte voor hebben.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:25

Babootje schreef:
Onali schreef:

De hele dag dezelfde beweging is idd belastend. Darom kan je een deel op de grond en een deel in slow feeder voeren. Afwisseling van beweging is juist weer helemaal top, en je hebt nog steeds een vertraging in snelheid van hooi weg werken.

Bij mijn oude pony gebruikte ik hooinet om bij te voeren. Bovenstaande voordelen, maar hij knoeide het dan ook niet door zijn stal heen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:27

Maar de vraag is natuurlijk ook of die paarden daar dun komen en dan geleidelijk aan dik worden of dat ze al dik zijn.
Een paddock Paradise trekt toch vaak mensen met koud bloed paarden en die zijn over het algemeen in Nederland al een stuk dikker. Dan zegt het dus niks over een paddock Paradise.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:55

Ladygiroc schreef:

Ligt eraan wat voor paard. :D Een jong paard, zoals die van mij, eet veel omdat ie dat gewoon nodig heeft, niet omdat ie zich verveelt. Mijn merrie eet minder, maar is al 7.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:00

Ik zou willen dat die fabel van stopt echt wel eens zou verdwijnen.

Hier paarden die al vanaf veulen 24/7 buiten staan op een groot weiland. 365 dagen in een jaar. Nooit alleen.
Maar toen ze uit de groei waren toch echt niet meer op onbeperkt hooi konden staan.
Stro probeer ik wel altijd voor ze te hebben.
Maar hooi, van paardengras, dik uitgegroeid, toch te dikke paarden.

En 24/7 op gras gaat ook echt niet meer.

Met mijn kwpn-ers had ik dat probleem dan weer niet.

Dus kijk echt per paard aub :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:44

Zeker waar.

Hier ooit een swarchzwalder gehad die niet stopte. Mijn merries hebben gelukkig wel een rem.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:52

Cinnepin schreef:
Dan kan je misschien zelf in de avond nog gaan en eventueel eigen gekocht hooi geven. En al ze dat niet accepteren vind ik raar....

Waarom denk je dat stallen dat niet accepteren? Bekijk ook de andere kant. Alles wordt onrustig, behalve jou paard want die eet.
Doet een andere klant dat, is het ook jou paard dat onrustig wordt en volgrns mij wil je dat ook niet.
Zou dus niet zo makkelijk er van uit gaan dat zelf bij voeren zo zaligmakend is, voor de gehele stal. Beter een voerbereid wat passend is, en in overleg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:52

Cioccolato schreef:
Cinnepin schreef:

Waarom denk je dat stallen dat niet accepteren? Bekijk ook de andere kant. Alles wordt onrustig, behalve jou paard want die eet.
Doet een andere klant dat, is het ook jou paard dat onrustig wordt en volgrns mij wil je dat ook niet.
Zou dus niet zo makkelijk er van uit gaan dat zelf bij voeren zo zaligmakend is, voor de gehele stal. Beter een voerbereid wat passend is, en in overleg.

Is ook maar net wat de paarden gewend zijn, op een doe het zelf stal zullen de voerbeurten ook niet gelijk lopen en blijft alles prima rustig tijdens het voeren door de klanten zelf.
Bij ons op stal (volpension met zo’n 30 paarden) mag je wel zelf hooinetten hangen en veel klanten hebben een eigen voerton met aanvullend voer wanneer dat door de klanten zelf gegeven wordt (hooinet of aanvullend voer) worden de andere paarden echt niet onrustig. Het enige onrustige moment is als de stalbaas met de kar met brok binnen komt om alle paarden hun portie brok te geven, hooi heb ik ze nog nooit op zien reageren, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ze bij ons voldoende hooi krijgen.

Maar goed, eigenlijk allemaal flink off topic, inmiddels heeft TS al even niet gereageerd, ook niet vreemd gezien de reacties die ze hier van sommige bokkers gekregen heeft.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:16

Daphara schreef:
Is ook maar net wat de paarden gewend zijn, op een doe het zelf stal zullen de voerbeurten ook niet gelijk lopen en blijft alles prima rustig tijdens het voeren door de klanten zelf.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ja, als ze het gewend zijn zullen ze misschien niet heel onrustig worden, maar dat wil niet zeggen dat dat ok is voor de paarden. Zoals veel dieren, krijgen paarden ook graag wat als er eentje wat krijgt. In tegenstelling tot bv apen maakt het niet zozeer uit wat en hoeveel je de anderen geeft (hetzelfde als aan je eigen paard of niet). Maar eentje wat geven en de anderen niet kan wel degelijk impact hebben op de paarden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:30

Babootje schreef:
Onali schreef:

Onze chiropractor (een goeie, is ook dierenarts) voert zelf uit slowfeeders maar zegt dat ze iedere maand de boel toch even recht moet zetten.....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:32

Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Ik vind het wel belangrijk om vaste regelmaat in bijvoorbeeld voeren dan te hebben. Allemaal tegelijk.
Maar er zal idd een stuk gewenning in zitten voor mens en dier. Ik vind het beter om het gezamenlijk te doen voor de dieren, wat een ander vind kan daar idd anders van zijn.
Gelukkig zijn er ook veel verschillende stallen en meningen

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 11:56

Donderdag ga ik over naar stal 2.

Ik vind het heel fijn om te lezen dat er zoveel mensen zich een slag in de ronte werken om hun paard op een doe het zelf stal te houden. Als ik dat doe dan wordt hij verwaarloosd aangezien ik de tijd er niet voor heb. Dan heb ik toch liever voor het welzijn van het paard hem dichterbij huis met wat minder vrije beweging, maar wel meer aandacht en training.

Mijn paard staat op nummer 1 niemand heeft het recht te zeggen dat ik enkel aan mezelf denk!!

De paddock op stal 2 is dan misschien niet groot, maar ze staan wel met 2 plus ze gaan al vroeg de wei op, zodra het kan ook met meerdere paarden.
Deze stal is op 2km afstand wat maakt dat ik makkelijker vaker kan komen om hem nog zelf op de paddock te zetten of beweging te geven.

Paardje oogt nu ook happy, glanst mooi en is fit. Heeft maatjes om mee te spelen, maar die voerbeurten vind ik niets.

Iedereen bedankt voor de reacties.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:01

Beide stallen niet oke maar ik zou dan wel voor stal 2 gaan. Goedkoper en betere faciliteiten.

Misschien een optie om hooi te kunen geven in hooinetten om zo langer tot ruwvoer beschikbaar te hebben? Of dat je zelf wat kan regelen?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:31

Lastig, ik verbaas mij ook over het slechte beleid van veel stallen. Mijn dierenarts zegt niet langer dan 3-4 uur zonder eten, dan krijgen ze maagzweren. Ken genoeg stallen waar ze langer zonder eten staan, verbaas mij er altijd over dat mensen dan geen problemen krijgen. En dat dit gewoon zo door kan gaan, niemand controleert het beleid. Of stallen waar ze in hun eigen uitwerpselen staan, zie dat ook vaak genoeg. Slecht voor de hoeven, slecht om stank in te ademen, kan blijkbaar ook gewoon. Niemand die controleert, daar is uberhaupt niks voor. En het kan allemaal maar......

Misschien inderdaad toch zoeken naar optie 3... of optie 2 en kijken of je zelf wat bij kan voeren...