Service op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:57

Nee ik vind dit niet logisch,eerder van de gekke. Dit is geld vragen om geld te vragen.
Geld betalen om binnen en buiten te zetten 8)7

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:02

josien_m_ schreef:
Alles wat tijd kost is werktijd voor de stalbaas of personeel. Natuurlijk moet dat betaald worden, heel logisch toch? Dat iets wat minder tijd kost (op stal laten) goedkoper is dan allerlei handelingen, is dus ook logisch. Al is het voor het paard niet fijn.
Natuurlijk is het op een kleine stalling iets gemakkelijker te regelen. Vooral natuurlijk omdat de werktijd dan niet zo opvallend verlengd wordt dan wanneer het over 50 paarden gaat.

Binnen/buitenzetten + vrije beweging behoort naar mening gewoon standaard incl te zijn op een stal.
Vrije beweging is een basisbehoefte en is toch absurd dat dit op bepaalde stallen niet vanzelfsprekend is deze te verlenen. Enkel mogelijk als het de kassa extra laat rinkelen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:07

Ligt aan het concept van de stal.
Bij een volpensionsstal zou ik wel verwachten dat buiten zetten en binnen halen bij de prijs inzit.
Net zoals dat ik überhaupt verwacht dat de paarden elke dag naar buiten gaan op een pensionstal.
Dat is voor mij een basisvoorwaarde.

Overigens vind ik dekenwissel en beenbeschermers om- en afdoen geen basisvoorwaarde en daarmee vind ik dat wel services waarvoor extra gerekend kan worden.
Is niet voor elk paard gelijk, naar buiten gaan zou dat imo wel moeten zijn.

Bij onze stal, met een basisprijs voor DHZ, ben ik heel blij dat er door de week extra service geleverd kan worden, zoals buiten zetten en binnen halen.
Dat dat wat extra's kost vind ik in dit geval niet meer dan logisch, want het is niet voor elk paard gelijk, veel eigenaren doen het bij ons zelf.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 01-03-22 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:08

Misschien dat de meeste pensionstallen ook gewoon te goedkoop zijn, arbeid is erg duur, en zeker het verslepen van paarden van en naar weides is arbeidsintensief, zeker als weiden niet direct langs de stallen liggen. Hierin valt ook vrij weinig in te automatiseren zoals bijv met uitmesten wel kan.

Earth

Re: Service op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:12

Ik vind de woorden 'service' en 'pensionstal' in 1 zin al vreemd. Maar goed, misschien ben ik van de oude stempel :')
Bij ons was de 'service' binnen ne buiten zetten, voeren, checkrondje 'savonds en hooi geven. Je betaalde wat extra als je de trailer op het terrein zetten, en als je een keer een deken vergat te wisselen belde je even de staleigenaar. Al die andere dingen regelde je onderling, bescherming deed niemand aan, of nja alleen springschoenen maar dat was geen probleem en een stapmolen is gewoon onzinnig in mijn opinie. Maar goed, dat ben ik :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:15

Poekkie schreef:
Afgezien van de kleine privestallen ken ik ook geen enkele stal die genoeg grond heeft voor het aantal paarden. Is economisch gewoon niet rendabel.

Daarbij zou het je verbazen hoeveel mensen hun paard effectief lang op stal willen. Heb hier zelfs eens de vraag gekregen voor 1 pony of die de winter 24/7 stal mocht krijgen (geweigerd natuurlijk, dat vind ik niet ok). En ook mensen die hun paard in zijn eentje al op stal zetten terwijl de rest van de kudde nog zeker 4-5 uur op de weide zou blijven. Dat gaf ongelofelijk veel stress voor dat dier, dus daarna de regels wel wat aangepast. Maar dus… schiet mij maar lek 8)7

de pensionstal waar ik eerder stond was gewoon wit en hoofdinkomen.
Maar daar stond alles jaarrond in de wei zonder modder poten met genoeg ruimte.

Alles ging daar tegelijk naar buiten en tegelijk naar buiten.
Had je bijvoorbeeld les overdag kon je je eigen paard uit de wei vissen. En ook weer terug buiten als het niet snel binnentijd was voor de rest.
Paarden op verzoek korter naar buiten was geen optie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:17

kiki1976 schreef:
Binnen/buitenzetten + vrije beweging behoort naar mening gewoon standaard incl te zijn op een stal.
Vrije beweging is een basisbehoefte en is toch absurd dat dit op bepaalde stallen niet vanzelfsprekend is deze te verlenen. Enkel mogelijk als het de kassa extra laat rinkelen

Of het een basisbehoefte is of niet, werk kost geld. Paarden zijn erg duur in de verzorging wanneer je die uitbesteedt en veel staleigenaren doen zichzelf financieel te kort. Daar zijn we blijkbaar aan gewend en we vinden dit als paardeneigenaar een recht. Ik blijf het toch heel bijzonder vinden dat wanneer we een ander voor ons paard laten zorgen, we opeens vinden dat dat maar moet uit paardenliefde...en dat minimaal willen betalen.
Juist door de handelingen op te splitsen en er apart voor te betalen, krijgen de klanten inzicht in wat het werk allemaal kost. Ergens was ook de vraag over het zelf gebruiken van de stapmolen, het kost de stalbaas dan inderdaad geen tijd. Maar het ding is wel gekocht en heeft onderhoud nodig toch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:20

Vesceron schreef:
Nu heb ik een eigen pensionstal en heb ik er veel meer begrip voor gekregen (voor wel meer dingen trouwens _O- )

Denk dat dit voor veel opgaat die eerst in pension hebben gestaan en daarna de paarden aan huis of net als jij zelf een pension hebben. Er is zoveel werk wat erbij komt kijken waar veel niet eens aan denken.Even dit en dan nog even dat, alles bij elkaar ben je maar zo weer een halve middag verder. Het is al aardig plannen om de werkzaamheden goed voor elkaar te krijgen en gedaan te krijgen. Ik heb altijd mee geholpen in de tijden dat mijn paarden nog wel in pension stonden, staleigenaren gingen zelfs op vakantie dat ik de boel voor ze regelde ( geen mega stal dat dan weer niet) waren ze erg blij mee.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:48

josien_m_ schreef:
Of het een basisbehoefte is of niet, werk kost geld. Paarden zijn erg duur in de verzorging wanneer je die uitbesteedt en veel staleigenaren doen zichzelf financieel te kort. Daar zijn we blijkbaar aan gewend en we vinden dit als paardeneigenaar een recht. Ik blijf het toch heel bijzonder vinden dat wanneer we een ander voor ons paard laten zorgen, we opeens vinden dat dat maar moet uit paardenliefde...en dat minimaal willen betalen.
Juist door de handelingen op te splitsen en er apart voor te betalen, krijgen de klanten inzicht in wat het werk allemaal kost. Ergens was ook de vraag over het zelf gebruiken van de stapmolen, het kost de stalbaas dan inderdaad geen tijd. Maar het ding is wel gekocht en heeft onderhoud nodig toch?

Ik ga hier echt niet in mee eens. Want stallen uitmesten kost ook tijd en het onderhoud daarvan ook en het onderhouden van de rijbanen ook en daar betaal je toch ook niet los voor als je volpension staat? Ik ken geen stal waar je per keer dat je de bak gebruikt geld moet betalen.
Waarom dan wel voor binnen en buitenzetten? Het is niet echt een optie namelijk, alle paarden gaan dagelijks naar buiten.

De stalhouder bepaald wat standaard is, rekent uit hoeveel tijd en kosten hiervoor nodig zijn en berekend dan de prijs die het moet kosten. Ik ken geen enkele stal waar je €100 kale stal huur betaald, en dan los componenten erbij voor mesten, bodembedekking, ruwvoer, brok, binnen/buitenzetten, onderhoud rijbaan etc etc bij een volpensionstal. Volpension zegt namelijk "wij ontzorgen jou en er zit zoveel mogelijk in de standaard pensionprijs".

Om het inzichtelijk te maken voor klagende klanten kan je altijd openheid van zaken geven in de opbouw van de stalprijs. En wie zegt dat iedereen altijd maar het minimum wil betalen? Ik kan goedkoper staan dan waar ik nu sta, maar ik kies juist voor deze stal vanwege het complete plaatje. Daar betaal ik dan ook voor en rij een stukje verder dan de stal die daar niet aan voldoet.
Iemand die DHZ staat betaald vaak een stuk minder dan mensen in volpension. Dat prijsverschil is er niet voor niets.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:56

ingvdh schreef:
josien_m_ schreef:

Ik ga hier echt niet in mee eens. Want stallen uitmesten kost ook tijd en het onderhoud daarvan ook en het onderhouden van de rijbanen ook en daar betaal je toch ook niet los voor als je volpension staat? Ik ken geen stal waar je per keer dat je de bak gebruikt geld moet betalen.
Waarom dan wel voor binnen en buitenzetten? Het is niet echt een optie namelijk, alle paarden gaan dagelijks naar buiten.

De stalhouder bepaald wat standaard is, rekent uit hoeveel tijd en kosten hiervoor nodig zijn en berekend dan de prijs die het moet kosten. Ik ken geen enkele stal waar je €100 kale stal huur betaald, en dan los componenten erbij voor mesten, bodembedekking, ruwvoer, brok, binnen/buitenzetten, onderhoud rijbaan etc etc bij een volpensionstal. Volpension zegt namelijk "wij ontzorgen jou en er zit zoveel mogelijk in de standaard pensionprijs".

Om het inzichtelijk te maken voor klagende klanten kan je altijd openheid van zaken geven in de opbouw van de stalprijs. En wie zegt dat iedereen altijd maar het minimum wil betalen? Ik kan goedkoper staan dan waar ik nu sta, maar ik kies juist voor deze stal vanwege het complete plaatje. Daar betaal ik dan ook voor en rij een stukje verder dan de stal die daar niet aan voldoet.
Iemand die DHZ staat betaald vaak een stuk minder dan mensen in volpension. Dat prijsverschil is er niet voor niets.

Ik ken wel een stal waar je geld betaald voor gebruik van de bak, per keer naast het maandbedrag dus :')

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:34

Ik zeg ook niet dat het zo moet: alles apart berekenen, maar dat het kan! Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje en ieder kiest zijn eigen pensionstal uiteraard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:39

Lauriannnn schreef:
Ze gaan om 8 uur de wei in en na 11 uur mag je hem eruit halen of binnenlaten als je eerder wilt rijden.
Na 2 uur geen paard meer terug op de wei zetten en ze gaan half 5 naar binnen.

Om te voorkomen dat de paarden net buiten staan, weer naar binnen moeten en ze denken doei en gaan rennen en krijgen onrust.

Wut?
Ben heel erg blij dat ik zulke stallen met vreemde regels niet tegen ben gekomen. Welke onrust? Nog nooit meegemaakt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:43

Ik ook niet, kayabo :') sterker nog, ik haalde vaak zat mijn paard na 10 minuten eruit vanwege les. Die kon beter 10 minuten naar buiten als binnen blijven. Dan was zij vreselijk onrustig. Ook gooide ik die rustig voor half uur terug de wei op.

Onze kudde reageerde daar juist helemaal niet op. Zelfs niet als er 1 later bij kwam en ging rennen. De rest at gewoon door, behalve een jonkie die mee ging spelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:55

josien_m_ schreef:

Een stal die niet aan de basis behoefte wenst te voldoen vind ik persoonlijk gewoon al een bar slechte stal. En ik zeg nergens dat ik zo min mogelijk wil betalen, dat is iets waar jij vanuit gaat.
Maar ik vind het gewoon ronduit schandalig dat een stalhouder gewoon dik extra geld wilt hebben voor een basisbehoefte, dat is heel wat anders.
Bij die stal uit mijn voorbeeld kost je dat per maand ( van 30 dagen) gewoon € 200 extra. Want daar in tegen als mijn paard buiten staat heeft hij veel minder werk om de stal te mesten en bespaard ook nog eens stro. Ook het hooi wat binnen overdag gevoerd wordt krijgt mijn paard niet (ook daarop bespaard hij), want immers buiten moet je ervoor betalen ( € 5 per keer).
Binnenbak, stapmolen is allemaal niet aanwezig daar, alleen een normale buitenbak van 20*40 op ruim 50 paarden.

Kijk dat er voor bepaalde extra dingen geld gevraagd wordt vind ik helemaal niet raar.
Stapmolen, dekens wisselen, beenbescherming om doen, medicijnen geven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:58

MyWishMax schreef:
Ik ook niet, kayabo :') sterker nog, ik haalde vaak zat mijn paard na 10 minuten eruit vanwege les. Die kon beter 10 minuten naar buiten als binnen blijven. Dan was zij vreselijk onrustig. Ook gooide ik die rustig voor half uur terug de wei op.

Onze kudde reageerde daar juist helemaal niet op. Zelfs niet als er 1 later bij kwam en ging rennen. De rest at gewoon door, behalve een jonkie die mee ging spelen.

Je laat je stalhouder dus je paard buiten zetten en dan haal je hem er 10 minuten later uit. Kun je niet gewoon 10 minuten eerder komen en je stalhouder niet dat werk bezorgen voor eigenlijk niets :o

Dat had ik persoonlijk gedaan. Eerlijk gezegd zou ik me erg ongemakkelijk voelen als ik dat zo zou doen.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:01

Kabayo schreef:
Lauriannnn schreef:
Ze gaan om 8 uur de wei in en na 11 uur mag je hem eruit halen of binnenlaten als je eerder wilt rijden.
Na 2 uur geen paard meer terug op de wei zetten en ze gaan half 5 naar binnen.

Om te voorkomen dat de paarden net buiten staan, weer naar binnen moeten en ze denken doei en gaan rennen en krijgen onrust.

Wut?
Ben heel erg blij dat ik zulke stallen met vreemde regels niet tegen ben gekomen. Welke onrust? Nog nooit meegemaakt

Als de paarden dusdanig aan de kletter gaan op kleigrond met resultaat paard met verbrijzelde knie snap ik dat mijn staleigenaren daarin geen risico nemen.
Staan 60 paarden bij ons en paarden die binnen blijven zijn ook niet onrustig omdat die mensen die gaan rijden ook direct op stal zijn. En daarnaast is het zoals Monsera zegt ook extra werk voor stalmedewerkers die ook nog 60 stallen moeten mesten strooien, terrein vegen etc.

Elke stal is anders ik heb liever deze regels zodat er beetje regelmaat in zit dan dat ik voor elk ding los moet gaan betalen bij ons op stal :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:14

monsera schreef:
MyWishMax schreef:

Je laat je stalhouder dus je paard buiten zetten en dan haal je hem er 10 minuten later uit. Kun je niet gewoon 10 minuten eerder komen en je stalhouder niet dat werk bezorgen voor eigenlijk niets :o

Dat had ik persoonlijk gedaan. Eerlijk gezegd zou ik me erg ongemakkelijk voelen als ik dat zo zou doen.

Wie zegt dat ik er zelf niet bij was en mee hielp dan? Het was een reactie op een stal waar je 2 of 3 uur lang paard er niet uit mocht halen of terug mocht zetten. Dat vind ik echt onzin. Nergens staat er wat jij er allemaal bij bedenkt. Want daar ging het niet over.

Maar nee, ik was er dan allang zelf en hielp met buitenzetten van alle paarden. Staleigenaar en personeel vonden het zelfs veel fijner dat ik het zo deed, binnen houden kon niet veilig.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:33

monsera schreef:
MyWishMax schreef:

Precies, of appen “hé, Pietje mag nog even binnenblijven ik ben er toch zo” dat is wat mensen bij mij op stal in iedergeval doen als ze smorgens vlak na het buitenzetten komen, maar dan kan je inderdaad net zo goed helpen zoals je zelf al aanhaalt MyWishMax

Dat je je paard de eerste 2 uur niet van het land mag halen, en de laatste paar uur ook niet terug mag zetten wat hier ook ergens gezegd word vind ik ook een beetje apart. Dat je je paard voor het laatste half uurtje niet meer terug (mag) zetten snap ik nog. Maar van 2 tot 5 is wel erg lang

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:55

Ik heb ook een stalgenoot die haar paard zelf binnen- en buitenzet. Dan is het voor haar toch best fijn dat ze minder hoeft te betalen. Dus ik snap het wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:05

Vesceron schreef:
Jessix schreef:
Ik schrijf dit juist na aanleiding van ervaring als stalmedewerkster. Ik weet heel goed wat het inhoud, maar vond het altijd bij de verzorging van de paarden horen. :) En ik schrijf ook nergens dat het gratis moet zijn hoor. Ik houd gewoon meer van een inclusief prijs dat voor elke handeling een euro.

Als ik dat staatje hierboven zie, 15 euro extra per maand voor dekens, peesbeschermers en vliegenmasker. Dan denk ik, reken gewoon € 7,50 extra per maand en je bent er ook. Ik zou dat geen probleem vinden om dat te betalen, ook als mijn paard geen deken draagt. Mijn paard kan namelijk wel een viespeuk zijn op stal en veel meer strooisel kosten. Of veel meer eten. Dan ben je die kosten daar wel weer aan kwijt.

Maar goed dat is mijn mening. En zo te lezen hebben de meeste het hier liever anders. Gelukkig is er heel veel keuze in pensionstallingen.

Maar wat is dan precies het verschil voor jou?
Als je het wel prima vind om (ik noem maar even wat) 350 per maand te betalen dat alles inclusief is, maar niet 300 + losse onderdelen en alsnog op 350 uitkomen, mis ik het punt even denk ik.

het is toch fijn dat de gene die die losse onderdelen niet nodig hebben dan voor 300 euro klaar zijn, en jij je all in hebt voor een meer prijs?
Ik snap denk ik niet helemaal wat het dan zo vervelend maakt als je je stal abbonement moet uitbreiden en dan ook hebt wat je wilt

Nog even een toevoeging;
Als stalmedewerker is misschien nog net iets anders dan staleigenaar, hoewel het natuurlijk ook ligt aan de afspraken, tijd en invulling van de taken.
Als mijn stalmedewerker ineens een uur aan extra werk in een dag erbij moet proppen gaat ze niet blij met me zijn ben ik bang, maar als het vanaf het begin al erbij zit/past in de werkzaamheden is het voor haar natuurlijk helemaal prima als dat bij haar werkdag hoort.
Maar voor mij komt het wel 7 dagen per week terug in mijn "werkdag", die wordt zo steeds wat langer zonder dat ik daar door meer verdien.
Ik zorg heel graag voor alle paarden hoor maar voor niks gaat de zon op :D

Ja wat is het verschil, dat heb ik eigenlijk al een paar keer gepost. :) Ik betaal liever een inclusief bedrag. Ik vind dat gezeur over een euro hier en een euro daar irritant. En op de stal waar ik werkte vele met mij.

Daarbij denk ik dat je als eigenaar uit moet gaan van een gemiddelde. Eigenlijk wat ik hier boven in mijn eerdere post ook schrijf. Het ene paard kost ook gewoon meer in het basisonderhoud dan de ander. Volgens mij is het uiteindelijk ook teruggedraaid en is het nu een inclusief prijs. De eigenaar was het gezeur over wat wel of wat niet was gedaan elke maand ook zat.

Maar nogmaals, prima dat andere het liever hebben en het dus voor vele beter werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:09

kiki1976 schreef:

Iemand moet die tijd erin stoppen - en als dat niet zelf doet als eigenaar, dan moet iemand anders dat doen - en die persoon verdient het om daarvoor betaald te worden want het is gewoon werk. (En bovendien inspannend en met risico's... Niet iedereen kan het zomaar doen.)

Dat moet je dus op een of andere manier ook doorrekenen. Maar dat hoeft niet per se in de basis te zitten omdat het niet altijd op dezelfde manier hoeft te worden ingevuld. Volgens mij zijn er heel wat stallen waar de eigenaren het onderling regelen. Of waarbij het buitenzetten door stal gedaan wordt, en het binnenhalen door de eigenaren. Er zijn vast ook voorbeelden van het omgekeerde.
Ik vind het dus niet echt gek, zolang het maar duidelijk is hoe het is afgesproken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:12

Betreft na 10 minuten binnenhalen, dat doe ik hier thuis zelfs al :D
Mijn merrie is zo'n autist, s'morgens hooi, daarna buiten. Punt :D
Als de hoefsmid vroeg komt of omdat ik wel rijden kan ik het beste haar buiten zetten en daarna weer binnen halen.
De tijd buiten maakt niet, maar als haar ritme niet klopt is ze in de war.
In die zin zou het veel beter zijn geweest als ik geen vast ritme zou hebben, is echt aangeleerd gedrag.
Maar denk dat meer paarden dat wel hebben.
Dus begrijp op dat moment het als is het maar kort buiten zetten wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:15

Lauriannnn schreef:
Als de paarden dusdanig aan de kletter gaan op kleigrond met resultaat paard met verbrijzelde knie snap ik dat mijn staleigenaren daarin geen risico nemen.
Staan 60 paarden bij ons en paarden die binnen blijven zijn ook niet onrustig omdat die mensen die gaan rijden ook direct op stal zijn. En daarnaast is het zoals Monsera zegt ook extra werk voor stalmedewerkers die ook nog 60 stallen moeten mesten strooien, terrein vegen etc.

Elke stal is anders ik heb liever deze regels zodat er beetje regelmaat in zit dan dat ik voor elk ding los moet gaan betalen bij ons op stal :j

Paarden kunnen zich de gehele dag beschadigen bij een ongelukje. Niet alleen als er een paard uitgehaald wordt. Als ik mijn paard wil pakken pak ik die gewoon. Als ik 10 uur weg moet wil ik haar half 10 kunnen pakken en ben ik heel blij dat ze nog anderhalf uur buiten heeft kunnen lopen.
Zoals ik al zei heb ik nog nooit onrustige paarden gehad bij het eruit halen. En het is ook niet zo dat de paarden denken "oh het is 11 uur, nu ga ik niet meer rennen, maar kwart voor 11 ga ik wel gek doen"

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:18

miccamaaike schreef:
Ik heb ook een stalgenoot die haar paard zelf binnen- en buitenzet. Dan is het voor haar toch best fijn dat ze minder hoeft te betalen. Dus ik snap het wel.

Is die persoon nooit ziek of op vakantie? Ik kan me niet voorstellen dat je dat volhoudt als je jarenlang paarden hebt,en niet zelf op of naast de stalling woont.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:20

DuoPenotti schreef:
Betreft na 10 minuten binnenhalen, dat doe ik hier thuis zelfs al :D
Mijn merrie is zo'n autist, s'morgens hooi, daarna buiten. Punt :D
Als de hoefsmid vroeg komt of omdat ik wel rijden kan ik het beste haar buiten zetten en daarna weer binnen halen.
De tijd buiten maakt niet, maar als haar ritme niet klopt is ze in de war.
In die zin zou het veel beter zijn geweest als ik geen vast ritme zou hebben, is echt aangeleerd gedrag.
Maar denk dat meer paarden dat wel hebben.
Dus begrijp op dat moment het als is het maar kort buiten zetten wel.

Oh herkenbaar! :D Hier thuis ook zo'n groepje waarbij je je wel gewoon even aan de regels moet houden, want alles daarbuiten is standaard stom. :+