Geld betalen om binnen en buiten te zetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
josien_m_ schreef:Alles wat tijd kost is werktijd voor de stalbaas of personeel. Natuurlijk moet dat betaald worden, heel logisch toch? Dat iets wat minder tijd kost (op stal laten) goedkoper is dan allerlei handelingen, is dus ook logisch. Al is het voor het paard niet fijn.
Natuurlijk is het op een kleine stalling iets gemakkelijker te regelen. Vooral natuurlijk omdat de werktijd dan niet zo opvallend verlengd wordt dan wanneer het over 50 paarden gaat.
Poekkie schreef:Afgezien van de kleine privestallen ken ik ook geen enkele stal die genoeg grond heeft voor het aantal paarden. Is economisch gewoon niet rendabel.
Daarbij zou het je verbazen hoeveel mensen hun paard effectief lang op stal willen. Heb hier zelfs eens de vraag gekregen voor 1 pony of die de winter 24/7 stal mocht krijgen (geweigerd natuurlijk, dat vind ik niet ok). En ook mensen die hun paard in zijn eentje al op stal zetten terwijl de rest van de kudde nog zeker 4-5 uur op de weide zou blijven. Dat gaf ongelofelijk veel stress voor dat dier, dus daarna de regels wel wat aangepast. Maar dus… schiet mij maar lek
kiki1976 schreef:Binnen/buitenzetten + vrije beweging behoort naar mening gewoon standaard incl te zijn op een stal.
Vrije beweging is een basisbehoefte en is toch absurd dat dit op bepaalde stallen niet vanzelfsprekend is deze te verlenen. Enkel mogelijk als het de kassa extra laat rinkelen
Vesceron schreef:Nu heb ik een eigen pensionstal en heb ik er veel meer begrip voor gekregen (voor wel meer dingen trouwens)
josien_m_ schreef:Of het een basisbehoefte is of niet, werk kost geld. Paarden zijn erg duur in de verzorging wanneer je die uitbesteedt en veel staleigenaren doen zichzelf financieel te kort. Daar zijn we blijkbaar aan gewend en we vinden dit als paardeneigenaar een recht. Ik blijf het toch heel bijzonder vinden dat wanneer we een ander voor ons paard laten zorgen, we opeens vinden dat dat maar moet uit paardenliefde...en dat minimaal willen betalen.
Juist door de handelingen op te splitsen en er apart voor te betalen, krijgen de klanten inzicht in wat het werk allemaal kost. Ergens was ook de vraag over het zelf gebruiken van de stapmolen, het kost de stalbaas dan inderdaad geen tijd. Maar het ding is wel gekocht en heeft onderhoud nodig toch?
ingvdh schreef:josien_m_ schreef:Of het een basisbehoefte is of niet, werk kost geld. Paarden zijn erg duur in de verzorging wanneer je die uitbesteedt en veel staleigenaren doen zichzelf financieel te kort. Daar zijn we blijkbaar aan gewend en we vinden dit als paardeneigenaar een recht. Ik blijf het toch heel bijzonder vinden dat wanneer we een ander voor ons paard laten zorgen, we opeens vinden dat dat maar moet uit paardenliefde...en dat minimaal willen betalen.
Juist door de handelingen op te splitsen en er apart voor te betalen, krijgen de klanten inzicht in wat het werk allemaal kost. Ergens was ook de vraag over het zelf gebruiken van de stapmolen, het kost de stalbaas dan inderdaad geen tijd. Maar het ding is wel gekocht en heeft onderhoud nodig toch?
Ik ga hier echt niet in mee eens. Want stallen uitmesten kost ook tijd en het onderhoud daarvan ook en het onderhouden van de rijbanen ook en daar betaal je toch ook niet los voor als je volpension staat? Ik ken geen stal waar je per keer dat je de bak gebruikt geld moet betalen.
Waarom dan wel voor binnen en buitenzetten? Het is niet echt een optie namelijk, alle paarden gaan dagelijks naar buiten.
De stalhouder bepaald wat standaard is, rekent uit hoeveel tijd en kosten hiervoor nodig zijn en berekend dan de prijs die het moet kosten. Ik ken geen enkele stal waar je €100 kale stal huur betaald, en dan los componenten erbij voor mesten, bodembedekking, ruwvoer, brok, binnen/buitenzetten, onderhoud rijbaan etc etc bij een volpensionstal. Volpension zegt namelijk "wij ontzorgen jou en er zit zoveel mogelijk in de standaard pensionprijs".
Om het inzichtelijk te maken voor klagende klanten kan je altijd openheid van zaken geven in de opbouw van de stalprijs. En wie zegt dat iedereen altijd maar het minimum wil betalen? Ik kan goedkoper staan dan waar ik nu sta, maar ik kies juist voor deze stal vanwege het complete plaatje. Daar betaal ik dan ook voor en rij een stukje verder dan de stal die daar niet aan voldoet.
Iemand die DHZ staat betaald vaak een stuk minder dan mensen in volpension. Dat prijsverschil is er niet voor niets.
Lauriannnn schreef:Ze gaan om 8 uur de wei in en na 11 uur mag je hem eruit halen of binnenlaten als je eerder wilt rijden.
Na 2 uur geen paard meer terug op de wei zetten en ze gaan half 5 naar binnen.
Om te voorkomen dat de paarden net buiten staan, weer naar binnen moeten en ze denken doei en gaan rennen en krijgen onrust.
josien_m_ schreef:Of het een basisbehoefte is of niet, werk kost geld. Paarden zijn erg duur in de verzorging wanneer je die uitbesteedt en veel staleigenaren doen zichzelf financieel te kort. Daar zijn we blijkbaar aan gewend en we vinden dit als paardeneigenaar een recht. Ik blijf het toch heel bijzonder vinden dat wanneer we een ander voor ons paard laten zorgen, we opeens vinden dat dat maar moet uit paardenliefde...en dat minimaal willen betalen.
MyWishMax schreef:Ik ook niet, kayabosterker nog, ik haalde vaak zat mijn paard na 10 minuten eruit vanwege les. Die kon beter 10 minuten naar buiten als binnen blijven. Dan was zij vreselijk onrustig. Ook gooide ik die rustig voor half uur terug de wei op.
Onze kudde reageerde daar juist helemaal niet op. Zelfs niet als er 1 later bij kwam en ging rennen. De rest at gewoon door, behalve een jonkie die mee ging spelen.
Kabayo schreef:Lauriannnn schreef:Ze gaan om 8 uur de wei in en na 11 uur mag je hem eruit halen of binnenlaten als je eerder wilt rijden.
Na 2 uur geen paard meer terug op de wei zetten en ze gaan half 5 naar binnen.
Om te voorkomen dat de paarden net buiten staan, weer naar binnen moeten en ze denken doei en gaan rennen en krijgen onrust.
Wut?
Ben heel erg blij dat ik zulke stallen met vreemde regels niet tegen ben gekomen. Welke onrust? Nog nooit meegemaakt
monsera schreef:MyWishMax schreef:Ik ook niet, kayabosterker nog, ik haalde vaak zat mijn paard na 10 minuten eruit vanwege les. Die kon beter 10 minuten naar buiten als binnen blijven. Dan was zij vreselijk onrustig. Ook gooide ik die rustig voor half uur terug de wei op.
Onze kudde reageerde daar juist helemaal niet op. Zelfs niet als er 1 later bij kwam en ging rennen. De rest at gewoon door, behalve een jonkie die mee ging spelen.
Je laat je stalhouder dus je paard buiten zetten en dan haal je hem er 10 minuten later uit. Kun je niet gewoon 10 minuten eerder komen en je stalhouder niet dat werk bezorgen voor eigenlijk niets![]()
Dat had ik persoonlijk gedaan. Eerlijk gezegd zou ik me erg ongemakkelijk voelen als ik dat zo zou doen.
monsera schreef:MyWishMax schreef:Ik ook niet, kayabosterker nog, ik haalde vaak zat mijn paard na 10 minuten eruit vanwege les. Die kon beter 10 minuten naar buiten als binnen blijven. Dan was zij vreselijk onrustig. Ook gooide ik die rustig voor half uur terug de wei op.
Je laat je stalhouder dus je paard buiten zetten en dan haal je hem er 10 minuten later uit. Kun je niet gewoon 10 minuten eerder komen en je stalhouder niet dat werk bezorgen voor eigenlijk niets![]()
Dat had ik persoonlijk gedaan. Eerlijk gezegd zou ik me erg ongemakkelijk voelen als ik dat zo zou doen.
Vesceron schreef:Jessix schreef:Ik schrijf dit juist na aanleiding van ervaring als stalmedewerkster. Ik weet heel goed wat het inhoud, maar vond het altijd bij de verzorging van de paarden horen.En ik schrijf ook nergens dat het gratis moet zijn hoor. Ik houd gewoon meer van een inclusief prijs dat voor elke handeling een euro.
Als ik dat staatje hierboven zie, 15 euro extra per maand voor dekens, peesbeschermers en vliegenmasker. Dan denk ik, reken gewoon € 7,50 extra per maand en je bent er ook. Ik zou dat geen probleem vinden om dat te betalen, ook als mijn paard geen deken draagt. Mijn paard kan namelijk wel een viespeuk zijn op stal en veel meer strooisel kosten. Of veel meer eten. Dan ben je die kosten daar wel weer aan kwijt.
Maar goed dat is mijn mening. En zo te lezen hebben de meeste het hier liever anders. Gelukkig is er heel veel keuze in pensionstallingen.
Maar wat is dan precies het verschil voor jou?
Als je het wel prima vind om (ik noem maar even wat) 350 per maand te betalen dat alles inclusief is, maar niet 300 + losse onderdelen en alsnog op 350 uitkomen, mis ik het punt even denk ik.
het is toch fijn dat de gene die die losse onderdelen niet nodig hebben dan voor 300 euro klaar zijn, en jij je all in hebt voor een meer prijs?
Ik snap denk ik niet helemaal wat het dan zo vervelend maakt als je je stal abbonement moet uitbreiden en dan ook hebt wat je wilt
Nog even een toevoeging;
Als stalmedewerker is misschien nog net iets anders dan staleigenaar, hoewel het natuurlijk ook ligt aan de afspraken, tijd en invulling van de taken.
Als mijn stalmedewerker ineens een uur aan extra werk in een dag erbij moet proppen gaat ze niet blij met me zijn ben ik bang, maar als het vanaf het begin al erbij zit/past in de werkzaamheden is het voor haar natuurlijk helemaal prima als dat bij haar werkdag hoort.
Maar voor mij komt het wel 7 dagen per week terug in mijn "werkdag", die wordt zo steeds wat langer zonder dat ik daar door meer verdien.
Ik zorg heel graag voor alle paarden hoor maar voor niks gaat de zon op
kiki1976 schreef:Binnen/buitenzetten + vrije beweging behoort naar mening gewoon standaard incl te zijn op een stal.
Vrije beweging is een basisbehoefte en is toch absurd dat dit op bepaalde stallen niet vanzelfsprekend is deze te verlenen. Enkel mogelijk als het de kassa extra laat rinkelen
Lauriannnn schreef:Als de paarden dusdanig aan de kletter gaan op kleigrond met resultaat paard met verbrijzelde knie snap ik dat mijn staleigenaren daarin geen risico nemen.
Staan 60 paarden bij ons en paarden die binnen blijven zijn ook niet onrustig omdat die mensen die gaan rijden ook direct op stal zijn. En daarnaast is het zoals Monsera zegt ook extra werk voor stalmedewerkers die ook nog 60 stallen moeten mesten strooien, terrein vegen etc.
Elke stal is anders ik heb liever deze regels zodat er beetje regelmaat in zit dan dat ik voor elk ding los moet gaan betalen bij ons op stal
miccamaaike schreef:Ik heb ook een stalgenoot die haar paard zelf binnen- en buitenzet. Dan is het voor haar toch best fijn dat ze minder hoeft te betalen. Dus ik snap het wel.
DuoPenotti schreef:Betreft na 10 minuten binnenhalen, dat doe ik hier thuis zelfs al
Mijn merrie is zo'n autist, s'morgens hooi, daarna buiten. Punt
Als de hoefsmid vroeg komt of omdat ik wel rijden kan ik het beste haar buiten zetten en daarna weer binnen halen.
De tijd buiten maakt niet, maar als haar ritme niet klopt is ze in de war.
In die zin zou het veel beter zijn geweest als ik geen vast ritme zou hebben, is echt aangeleerd gedrag.
Maar denk dat meer paarden dat wel hebben.
Dus begrijp op dat moment het als is het maar kort buiten zetten wel.