Voor en nadelen paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:50

Ja, dat water zullen we het maar niet over hebben :+
Maar goed, dat was hopelijk incidenteel. Meestal is het gewoon een prima bodem.

Mesten en voeren ben ik in de middag ook wel een uur mee kwijt. In de ochtend nog meer, want de tijd tussen die beurten is langer. En ze lopen in de avond en nacht en ochtend vroeg meer dan overdag heb ik het idee. Dus ligt er bij de ochtendbeurt meer mest op de track. 1,5 uur kun je er dan wel voor uittrekken. Nu verdelen wij de boel, dus dat scheelt wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:50

De schuilstal koste hier ook 7000 eurotjes.
8x5 compleet geïsoleerd.

Ik vind het jammer dat pp vergeleken word met anders hele dag stal.

Ik heb nog nooit op pension gestaan waar ze maar een uurtje in een paddock kwamen.
Wel de nacht op stal. Maar overdag van 8 tot 17/18.00 in de wei in een groep.
Uiteraard zijn hier ook stallen met uurtje paddockje die ook vol staan.

Daihyo

Re: Voor en nadelen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:55

Ja, maar dat gebeurt hier op Bokt wel vaker. Het is of zwart of wit. Terwijl er heel veel tinten grijs zijn :))
Ik ben echt niet tegen een stal voor de nacht. Maar het werk van het uitmesten van een stal of het uitmesten van een pp met track zijn wel een wezenlijk verschil. Dat is de vergelijking vooral.

Ik merk dat veel mensen kiezen voor een PP uit gemak. Terwijl dat echt niet zo is. Als je het echt goed wilt doen, dan ben je meer tijd en geld kwijt aan aanleg van verrijking, het onderhoud, enz.
Dat is mijn ervaring in ieder geval wel en ik ben toch al op heel wat stallen geweest, van volpension tot volledig doe het zelf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:04

Dat het uitmesten meer werk is als je het netjes wilt doen zal ik zeker niet ontkennen.

Maar die schuilstal die eerder werd genoemd vind ik niet speciaal iets voor een pp of 24/7 maar ook voor traditioneel noodzakelijk.

Bibi_2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 10:04

Olympia96 schreef:
Ben benieuwd naar waarom je het vraagt TS. Als potentieel eigenaar of pensiongast?

Wij hebben de paarden aan huis in een soort hybride paddock paradise vorm. Wat ik daarmee bedoel is dat ik niet tot de die hards hoor, zoals die hier ook beschreven zijn. De personen die je voor alles uitmaken als je zegt dat jouw paarden in de nacht op stal staan (ópgehokt noemen ze dat :D ). Ons paardendeel is ook onze achtertuin. Ik wilde echt niet uitkijken op een saai stuk weiland met een bak eraan vast. Nu ziet het eruit als een Groningse slingertuin (in de basis dan haha).

Ik vind dat wij een paradijs hebben voor onze paarden en ik denk dat onze paarden dat ook vinden. Wij hebben hele speelse paarden. De paden hebben voor ons echt meerwaarde (we gaan er nog meer maken). Je ziet ze met elkaar spelen en keuzes maken over welk pad ze op welke manier nemen. En ze changeren inmiddels super handig door alle bochten.
Daarnaast zijn ze gek op de heuvel, de schuilstal in de heuvel en houden ze van gluren bij de buren. Hun leven is echt veel minder saai dan op alle stallen waar ik hiervoor heb gestaan. Oh en dan vergeet ik de vijver! Wat een rijkdom is dat!
[ Video ]

[ Video ]

Mijn paarden staan in het koude seizoen op stal in de nacht (van 18.30-7.00). Dat vinden ze fijn, maar zodra het licht is willen ze naar buiten.

Nadeel:
Wij zijn áltijd aan het werk! Naast fulltime banen. We zijn nu ons tweede jaar in gegaan met de paarden aan huis. Ik ruim elke dag alle mest op. Dat gebeurde niet in pension en zeker niet in de wei. Hier wel. Mijn paarden zijn dus ook ‘schoon’ van wormen.

Ander nadeel: we leren veel door trial en error. Ach nadeel… we hebben fouten gemaakt en daar leer je van.

Anderzijds hebben we een keer of twee per jaar te maken met waterellende door zwijnerij van het waterschap, waar we dus zelf niks aan kunnen doen. Hopelijk dit jaar voor het laatst. Ik merk dat ik daar veel zorgen van heb en de neiging heb om te denken: ohhhhhh wat érg voor onze paarden. Maar dan kijk ik om me heen en zie andere paarden ook in de natheid en zelfs blubber staan staren in een hoekje van een zandpaddock. Dat maakt het relativeren makkelijker, want de onze hebben nog zat droge stukken, schuilopties en meer uitdaging (beweging).

Ander nadeel: ik dacht dat elk paard gelukkig zou worden. Nadat we drie maanden een pensionpaard hebben gehad, weet ik dat dat niet zo is.

Stom vind ik: dat mensen denken dat dit een goedkope vorm van paarden houden is. Het is zelfs duurder zoals ik het doe, maar geeft enorm veel meerwaarde voor de dieren!

-

Hi,
Ik vraag het als pensiongast!
We hebben enorm veel “normale” pensionstallen in de buurt, maar ook 1 paddock paradise. En dat sprak me meer aan dan alle andere pensionstallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:06

DuoPenotti schreef:
Dat het uitmesten meer werk is als je het netjes wilt doen zal ik zeker niet ontkennen.

Maar die schuilstal die eerder werd genoemd vind ik niet speciaal iets voor een pp of 24/7 maar ook voor traditioneel noodzakelijk.

Ja, helemaal mee eens. Een dak boven het hoofd om droog te staan vind ik ook zeker belangrijk. En hoe dat gebouwd wordt, dat vind ik dan weer minder spannend. Als je een mooie stal kunt bouwen is dat fantastisch, maar ik vind de staltenten van tegenwoordig ook wel interessant. Als het maar stevig, veilig, droog en ruim genoeg is :j

TS: ga er gewoon kijken. Maak voor jezelf vast een lijstje wat je paard nodig heeft en wat echt harde eisen en flexibele eisen zijn. Past het daarbij, prima! Zo niet, zoek weer verder :D

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:11

Het paddock paradise waar Valentijn staat heeft een afdak en ik heb hem gister voor het eerst pas er onder zien staan. Op de vorige stal hadden we helemaal niks van een schuilstal in de weides helaas, alleen wat bomen dus hij is ook niet veel anders gewend.

Bibi_2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 10:16

Daihyo schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, helemaal mee eens. Een dak boven het hoofd om droog te staan vind ik ook zeker belangrijk. En hoe dat gebouwd wordt, dat vind ik dan weer minder spannend. Als je een mooie stal kunt bouwen is dat fantastisch, maar ik vind de staltenten van tegenwoordig ook wel interessant. Als het maar stevig, veilig, droog en ruim genoeg is :j

TS: ga er gewoon kijken. Maak voor jezelf vast een lijstje wat je paard nodig heeft en wat echt harde eisen en flexibele eisen zijn. Past het daarbij, prima! Zo niet, zoek weer verder :D

Zal ik doen, bedankt!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:21

En ga niet af op de mooie verhalen van een staleigenaar, maar praat ook eens met pensionklanten als dat lukt. En kijk goed naar hoe de conditie van de paarden is, waar er voerplekken staan, enz.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:22

Zoals ik mijn paarden heb zijn er voor mij geen nadelen eigenlijk. Ik vind mijn PP heerlijk, fijn voor de paarden maar het is ook echt gewoon een hele fijne plek voor mijzelf om te zijn. En poepscheppen vind ik niet eens erg.

Ik heb mijn twee jongens in een PP aan huis hier in Spanje. Meerdere terrassen, vroeger voor olijven, hebben we een paddock van gemaakt. Ik heb superveel hoogteverschil, verschillende verdiepingen, bomen om onder te schuilen of aan te schuren / rondjes om te rennen (mijn zwarte doet dat echt). Kruiden groeien langs de rand, ik heb gebruikt gemaakt van de natuurlijke vormen van het land.

Afbeelding

Het is soms wat onhandig dat mijn ene paard meer werkt en daardoor wat meer eten nodig heeft, en mijn andere überhaupt gewoon sneller alles wegkaant, dus dat vergt wat omdenken, maar verder...

Paarden kunnen altijd bewegen, altijd spelen, altijd paard zijn. Er is altijd ruwvoer beschikbaar, dingen om mee te spelen en te klooien, te ontdekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:23

Mij lijkt het vooral fijn een paard op een PP te stallen als ik een (recreatie)ruiter ben die 3x in de week eens een ritje wil maken en waarvan het paard dus niet de dupe hoeft te zijn dat ik verder geen tijd zou hebben en het constant op stal zou moeten staan maar dan lekker kan lummelen op de track.
Maar dat ben ik niet.

Ik denk zowiezo het een echt fatsoenlijke track te realiseren lastig is. Het is hier veelal te nat en vaak te weinig ruimte.
Paarden raken ook op de track verveeld.
Wellicht een track met toegang tot een enorme weide van meerdere hectares groot fijn is.

Dan nog het onderhoud er van. Verkijk je daar niet op. Als ik zie wat wij enkel jaarlijks al voor onderhoud aan de weides hebben...
Plus het schoon houden. Ga maar even een een track van een paar km van mest ontdoen. Dat is best een ding door de diepe prut met je kruiwagen of op een Sjoveltje
En je kunt zand bij storten op diepe plekken tot je een ons weegt, het word toch weer een zooitje.

Plus ik het vaak niet mooi in de natuur vind passen. Honderden paaltjes en slappe linten, verschillende plastic bakken voor water of hooi.......het is al snel een rommelig gezicht.
Stel je doet net houten hekwerk dan moet je die ook weer van stroom voorzien anders vreten ze er aan. Ook dat gaat kilometers aan hout zijn. Dan het je het over tienduizenden euro’s enkel alleen al aan hout. Dan nog evt nette waterbakken laten aan leggen.

Dan mag je wel een hele bult geld gaan vragen dus als men z’n paard bij je wil stallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:32

Castellon: Ik ben jaloers op jouw hoogteverschillen. Prachtig! <3

Popstra: door mijn allergie heb ik mijn paard altijd moeten stallen op een plek waar hij 24/7 kon staan.
Ik ben geen prof ruiter, maar ook toen ik nog 5/6x per week reed en ook echt wel fanatiek trainde en op show ging, stond hij buiten. Maar in de winter werd hij dan ook gewoon geschoren en ging er een deken op. Een goede bak erbij of in de buurt te huur was een vereiste. En zo was dat prima te combineren.

Verder eens. Momenteel hebben wij ook wat slappe draadjes door een noodafscheiding. Maar dat worden straks wel paaltjes met een strak draad. Ik irriteer me daar ook mateloos aan :+
We moeten nu even wachten tot het weer droger is tot we de palen fatsoenlijk kunnen slaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:43

Ook dat is vrij zwart / wit gesteld. Klopt dat er zijn waar het zo is, maar het kan ook anders. Er zijn er écht waar het goed geregeld is.

Maar veel werk, zowel het dagelijkse mest werk en hooi vullen als het onderhoud, dat klopt zeker. :j
Mijn pony staat privé bij iemand aan huis op een groot PP dat hij deelt met 3 andere pony's. Ik betaal niet meer dan ik voor de groepsstal in pension betaalde hiervoor, ik ben wel meer tijd kwijt. Tijd is minimaal 1,5 uur als je moet mesten en hooi vullen, maar het kan ook meer zijn (bij koud en nat weer bijvoorbeeld).
Dat is een 'nadeel' maar ik doe het erg graag omdat ik zie hoeveel goed het mijn paard doe. Hij hoeft nu ook niet meer elke dag te trainen om pp gewicht te blijven, wat zowel bij hem als mij beter past. Minder druk, meer genieten en doen wat we leuk vinden. Dat is absoluut voor iedereen anders en daarom zal het concept voor de een wel werken en voor de ander niet - dat maakt het een niet slecht, het ander ook niet.

Vies paard valt mee, als ik hem vies tref is het meestal toch geen weer om te gaan rijden en kan ik genoeg andere dingen doen waar hij prima vies voor mag zijn. De enkele keer dat hij vies is en ik wel wil rijden, is hij snel genoeg weer opgedroogd dat ik het zand er zo afveeg. Ze kunnen bij ons altijd schoon en droog liggen / rollen, wat ook scheelt. Bij echt regenachtig weer rollen ze wel in nat zand maar niets wat een borstel de dag er na niet op kan lossen.

Moet je op je PP verdienen, gaat de rendabelheid er snel vanaf (of een hoge pensionprijs) kan ik me voorstellen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:49

DuoPenotti schreef:
De schuilstal koste hier ook 7000 eurotjes.
8x5 compleet geïsoleerd.

Ik vind het jammer dat pp vergeleken word met anders hele dag stal.

Ik heb nog nooit op pension gestaan waar ze maar een uurtje in een paddock kwamen.
Wel de nacht op stal. Maar overdag van 8 tot 17/18.00 in de wei in een groep.
Uiteraard zijn hier ook stallen met uurtje paddockje die ook vol staan.

Ik weet niet of je op mij doelt hiermee, maar ík maak die vergelijking niet. Wat ik wel vind is dat nagenoeg alle pensionstallen hier in de buurt de paarden altijd in hetzelfde weitje gooien (alleen of met twee of hooguit drie paarden) en in de winter een paar uur in de paddock.

En er is geen enkele traditionele pensionstal hier die een schuilstal heeft voor al die paarden.

Ik denk dat je de vergelijking pas echt kunt maken als je beide manieren van paarden houden hebt meegemaakt. Je hebt het best vaak over het ontbreken van toegevoegde waarde van zandpaden. Maar dat kun je eigenlijk niet weten (vind ik) omdat je het nooit zelf ervaren hebt. Of nee, je paarden. Dus dat is wel een puntje van kritiek van mijn kant.

Daarnaast: ik heb het geluk dat ik kon kiezen. Het moet ook maar kunnen hè? Zoveel geld investeren in een plek voor de paarden. De andere keuze was een groot weiland met een bak. Vele malen goedkoper, maar niet mooier (hier bij ons). Ik heb geen moment spijt van de keuze van paarden houden op deze manier. Voor ons en onze dieren is dit de betere keuze.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:18

Nee ik doelde daar niemand specifiek mee

Ja ik kan mij idd niet voorstellen wat een pad verrijkt aan het extra bewegen.
Ik zie gewoon hoeveel mijn paarden bewegen en ik ken enkele pp's en zie ze daar altijd aan de hooibak hangen, is het niet de ene hooibak is het de andere.
De rest is zand dus daar is ook niks te halen.
Ze zullen vast eens rennen als ik niet langs kom, maar dat doen ze ook in traditonele wei.

Uiteraard is het verrijking vergeleken als je zo'n flut paddock ziet van 10 bij 10 bij een pensionstal vaak is. Daar ben ik ook enorm tegen, dat is een veredelde stal, meer niet. Heeft niets met vrije beweging te maken want dat kan niet op zo'n mini stukje.
Maar daar vergelijk ik dus niet mee want zo hoort geen 1 paard te staan.
Zulke stallen mogen van mij verboden worden.

Ik heb voordat ik ze aan huis had altijd op pension gehad. Sommige paarden stonden maar met 2, maar ook groepen van 4/5/6
Daar stond mijn paard ook in de wat grotere groepen.

Die stonden dan ook in de winter op een stuk van minimaal 100 bij 25.
(heb net ff nagemeten op google, dat is idd ongeveer de smalste waar er een paar van zijn, de rest is idd breder, zelfde lengte)
en de grotere groepen hadden dus het dubbele of 3 dubbele daarvan.
Daar werd wat gelopen en gespeeld samen.
365 dagen per jaar.

En nee ik kan me idd met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat er meer bewogen word als daar een track van gemaakt werd.
Want de hele dag grasjes zoeken is altijd al natuurlijke beweging, de hele dag door.
Plus dan het spelen erbij, dat wat op de track ook gebeurt. Ze hoeven alleen minder rekening te houden met de omheiningen.

Dus zonder er gestaan te hebben kun je je ook dingen inbeelden.

Ik zeg verder niet dat mensen er niet moeten staan of dat moeten maken.
Moet iedereen zelf weten.
Persoonlijk vind ik al die palen ook niet mooi maar rommelig.
En ik zie de verrijking gewoon niet, sorry.

ik heb weinig foto's uit die tijd op pension, maar dit is er 1 van
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:55

Eigenlijk moet je er standaard een draak of een shetlander met grootheidswaanzin bij zetten (zoals de mijne) dan lopen ze wel vaker _O-
Zodra ze zich verveelt gaat ze zo heel irritant andere paarden door de omgeving verplaatsen. Gewoon in stap zonder blessure gevaar of zo, maar gewoon een beetje anderen een rondje laten lopen.
De stalhouder vind het erg vermakelijk.

Ik ken ook wel paarden die gewoon bij 1 hooi punt blijven staan en daar gaan staan wortelschieten. Dan kun je die net zo goed een 10x10 paddock geven. Die moet je dan sowieso vaker echt actief gaan bewegen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:00

Haha
Ja dat zou in sommige groepen wel werken zo'n etter shetlander.
Ik heb zo'n shetlander hier in het 170 gehad, heb hem wel eens vervloekt hoor, maar altijd beweging. :P
Maar ook nooit schade aan elkaar. Al kneep ik wel eens met de tenen hoor.

Nu merk ik sowieso wel toen ik meer ruinen had staan dat het veel meer kl.ten met elkaar was.
Rennen, maar ook steigeren en elkaar in de voorbenen bijten enz.
De merries die ik heb gehad waren meer van het rennen. paar bokken erbij. Energie eruit en weer klaar.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:01

Je hoeft geen sorry te zeggen DP. Het is jouw mening.
Ik deel hem alleen niet (meer). Ik heb heel veel ideeen uit mijn traditionele periode (vroeger aan huis en later in pension) over paarden moeten bijstellen, omdat ik nu elke dag weer zie dat ik er naast zat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:03

Mijn „shet“ is ook 1.55m :D

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:06

DuoPenotti schreef:
Haha
Ja dat zou in sommige groepen wel werken zo'n etter shetlander.
Ik heb zo'n shetlander hier in het 170 gehad, heb hem wel eens vervloekt hoor, maar altijd beweging. :P
Maar ook nooit schade aan elkaar. Al kneep ik wel eens met de tenen hoor.

Nu merk ik sowieso wel toen ik meer ruinen had staan dat het veel meer kl.ten met elkaar was.
Rennen, maar ook steigeren en elkaar in de voorbenen bijten enz.
De merries die ik heb gehad waren meer van het rennen. paar bokken erbij. Energie eruit en weer klaar.

hahaha mijn ruin is zeer onderdanig en laat zichzelf snel wegjagen maar als er dan een paard hem wel toelaat dan is het ook echt een draak. Echt een paard wat persoonlijke ruimte niet snapt en dan ook constant in benen bijt of aandacht wil.

Dit doet die ook bij mensen, aandachtsgeil en als je niet oplet loopt er zo 1.62m en 500 kilo over je heen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:16

Olympia96 schreef:
Je hoeft geen sorry te zeggen DP. Het is jouw mening.
Ik deel hem alleen niet (meer). Ik heb heel veel ideeen uit mijn traditionele periode (vroeger aan huis en later in pension) over paarden moeten bijstellen, omdat ik nu elke dag weer zie dat ik er naast zat.

Maar hoe moeten ze meer bewegen dan dit?
Ze pakken altijd zover de omheining op dat moment staat en kriskrassen daar dan zelf doorheen.

Ik zou hier met alle gemak paden kunnen maken, maar wat zou het toevoegen?

Ik wil het gewoon begrijpen, echt :j
Maar het lukt me niet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-02-22 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:17

Hangen de voor en nadelen niet af van je persoonlijke prioriteiten? Kan me voorstellen dat als je een fanatieke wedstrijdruiter bent best wel kunt balen als je je paard vies uit de track haalt, of met hier en daar een hapje uit zijn vacht.
Ik rijd geen wedstrijden meer, wel gedaan. Paardlief word 17 en ik rij het liefst lekker buiten nu. Hij heeft fijn een deken op want zonder red ie het niet deze tijd van het jaar. Ik gun hem de vrijheid, zelf vriendjes kiezen, pootje baden en lekker lummelen. Er staan 21 paarden, en de jongste is 2 en de oudste ruim over de 20. Van schetlander tot KWPN van ruim 1.80. Mijn paard bemoeit zich niet zo met de drukkere paarden, gaat lekker zijn eigen gang. Ik zit er soms ook gewoon met een kop thee, kijken en genieten hoe zo'n kudde zich gedraagt. Ze hebben zoveel ruimte, geen smalle paadjes of doorgangen, dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan. Paardlief woont hier nu een half jaar en ik geniet iedere keer als ik hem zie.

Dus ik denk echt dat de voor en nadelen per persoon verschillen. Wat ik belangrijk vind hecht een ander misschien minder waarde aan, en andersom natuurlijk ook. Kijk naar je paard, en jezelf.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:21

Trouwens, mijn paard was toen hij nog snachts op stal stond veel viezer omdat hij altijd in zijn eigen mest ging liggen. Nu is het alleen zand wat hem vies maakt hahaha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:22

DuoPenotti: Omdat je alles bekijkt vanuit het perspectief van je eigen paarden. Maar er zijn paarden met andere gewoontes en gedrag als de jouwe.
Zoals ik al zei, de mijne staat alleen met zijn kop aan de grond zodra er gras is. Onbeperkt gras is gewoon geen optie ivm snel dik worden, omdat hij alleen maar staat te vreten. En ja, op zo'n stal heeft hij in het verleden ook gestaan. En was dus moddervet.

Met ons PP stimuleer ik wel het lopen, wordt er veel meer gespeeld en gerend, maar kan ik de voeropname veel beter beperken. Dus past dat veel beter bij de mijne en is het zeker wel een verrijking. En met hem ook zijn kuddegenoten, want die hebben dezelfde behoefte. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor ieder paard zo is. En dat is ook prima. Als je maar doet wat bij je paard past.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:25

Mijn tinker ruin staat naast het rennen ook met de kop aan de grond.
Maar als die niet op gras staat zit hij met de kop in de hooibak.
Die stopt niet met eten totdat het op is.
wat hij ook krijgt.
daarom heeft hij een graasmasker op. Geef ik in de winter hooi, omdat er bijvoorbeeld sneeuw ligt, staat hij ook met dat masker op omdat de merrie anders amper eten krijgt omdat de ruin snel eet.
Dan beweegt hij minder dan op gras, want gaat van hooibak naar hooibak. IPV hapje stapje gras.
DAT is waarom ik het juist niet begrijp.