Kudde vormen onder dwang stalhouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:33

Ik vind dat iemand die betaalt voor een dienst ook wel wat te zeggen mag hebben over die dienst. Wanneer iemand met een bepaalde argumentatie komt en er zit redelijkheid in die argumentatie ben je het als stalhouder verplicht te luisteren en naar een compromis toe te werken.

Of die redelijkheid er is, is natuurlijk als buitenstaander moeilijk te bepalen. Ik lees wel dat de paarden in kwestie de laatste tijd wel vaker wisselingen in een kleine kudde hebben meegemaakt. Dat een paardeneigenaar dan bij wissel nummer zoveel even zijn of haar bezorgdheid uit, vind ik niet onredelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:36

Amber_anne schreef:
Ik ben zelf de eigenaar van een pony met een 'naam'. Op meerdere stallen gestaan waar ik weg moest omdat pony dominant was en trapte.
Echter staat ze nu in een kudde en er is nooit iets geweest. Geef ze gras en genoeg ruimte en het gaat perfect.

Ik vind het dus ook niks om een paard af te schrijven op horen zeggen en verhalen. Dat betekent namelijk niet dat het nu ook zo hoeft uit te pakken.
Die van mij wilt bijvoorbeeld een vaste kudde en genoeg ruimte. Paarden bijvoorbeeld snachts uit de kudde halen en smorgens er weer bij, of paarden in een kleine paddock met maar één voerplek dat geeft gedoe.

Ik ben zelf trouwens ook geen fan van een draadje. Geeft alleen maar frustratie

Je bent baas over je eigen paard maar niet over iemand anders zijn of haar stalling. Het staat je vrij om de dieren op te laden en een plek te zoeken die je wel aan staat veronderstel ik. :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:44

imaudy schreef:
Dit is dan nog een wat grotere groep, dat is nog wat anders dan een klein clubje van 3 andere paarden.

Hij was nummer 4 in een kudde van eerder 3. Maar wel in een grote wei. De paarden hebben ongeveer een halve tot 1 hectare per groep. Ze kunnen dus weg. Dat scheelt.

Onze stalbaas koppelt de paarden heel bewust op karakter. Nieuwe paarden staan ook de eerste 2 weken apart om ze te leren kennen en in de juiste groep te kunnen zetten.
Laatst bijgewerkt door Ania op 09-02-22 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:45

Ayasha schreef:
Amber_anne schreef:
Ik ben zelf de eigenaar van een pony met een 'naam'. Op meerdere stallen gestaan waar ik weg moest omdat pony dominant was en trapte.
Echter staat ze nu in een kudde en er is nooit iets geweest. Geef ze gras en genoeg ruimte en het gaat perfect.

Ik vind het dus ook niks om een paard af te schrijven op horen zeggen en verhalen. Dat betekent namelijk niet dat het nu ook zo hoeft uit te pakken.
Die van mij wilt bijvoorbeeld een vaste kudde en genoeg ruimte. Paarden bijvoorbeeld snachts uit de kudde halen en smorgens er weer bij, of paarden in een kleine paddock met maar één voerplek dat geeft gedoe.

Je bent baas over je eigen paard maar niet over iemand anders zijn of haar stalling. Het staat je vrij om de dieren op te laden en een plek te zoeken die je wel aan staat veronderstel ik. :)

Dat is toch ook precies wat ze gedaan heeft?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:46

Ayasha schreef:
Amber_anne schreef:

Wat? Ik heb werkelijk waar geen idee waar je op reageert

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:01

Amber_anne schreef:

Mijn excuses, ik heb de verkeerde gequote zie ik nu. Die reactie was dus inderdaad niet voor jou maar voor TS die zich niet meer "baas over eigen paard" voelt. Kan het alleen nu niet meer aan passen. :o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:03

Ayasha schreef:
Amber_anne schreef:

Mijn excuses, ik heb de verkeerde gequote zie ik nu. Die reactie was dus inderdaad niet voor jou maar voor TS die zich niet meer "baas over eigen paard" voelt. Kan het alleen nu niet meer aan passen. :o

Ah dan snap ik het, kan gebeuren :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:14

Poekkie schreef:
@TirzaSarah: Staleigenaar voor de kosten laten opdraaien ga je nooit hard kunnen maken en gaat niemand ooit in mee gaan. Zou wel makkelijk zijn als je zo je verantwoordelijkheid effe kon afschuiven ;)

Eigenaar van paard is verantwoordelijk, noemen ze dat...en kan dus zeker afgeschoven worden.

Bijrijdfjord verhuist naar nieuwe stal. Pony is de dag erna zonder inburgeren in de wei gezet bij ong 6 anderen, kon prima aldus staleigenaar. Eind van liedje kon eigenaar fjord opdraaien voor de kosten voor ander paard, welke hij geschopt zou hebben. Nu was dat alleen al een dubieus vehaal, maar staleigenaar heeft dus nergens last van gehad terwijl het zijn beslissing was.

Fjord hierna eenzame opsluiting, en een slechte naam. Hij is vrij snel verhuisd, heeft een week ingeburgerd bij kudde van 15. Een keer zelf kreupel getrapt door een ander, omdat hij iets te blij was eindelijk weer sociaal contact te hebben. Hij is nu een van de sociaalsten in de kudde.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:25

Ania schreef:
imaudy schreef:
Dit is dan nog een wat grotere groep, dat is nog wat anders dan een klein clubje van 3 andere paarden.

Hij was nummer 4 in een kudde van eerder 3. Maar wel in een grote wei. De paarden hebben ongeveer een halve tot 1 hectare per groep. Ze kunnen dus weg. Dat scheelt.

Onze stalbaas koppelt de paarden heel bewust op karakter. Nieuwe paarden staan ook de eerste 2 weken apart om ze te leren kennen en in de juiste groep te kunnen zetten.

Genoeg ruimte en genoeg eten scheelt een heleboel.