Is bokken van een paard eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:36

bij sommige paarden is het zo terecht dat ze bokken!

dan zit er een ruiter op die aan de voorkant zit te rukken&plukken, uit het ritme op de rug stuitert, en de achterhand vergeet, en als de ruiter herinnert dat er een achterhand mee hoort te komen, krijgt het paard een tik met de zweep, sporen in de buik, maar geen ruimte aan de voorkant

dan denk ik bij mezelf: bok maar Tong uitsteken

maar ja doet het paard dat, dan wordt ie al helemaal even bijgewerkt Scheve mond

Quentin bokt ook, bij nieuwe oefeningen, bv bij het omstellen tijdens het zigzag appuyeren, dat vind hij zo moeilijk, en dan komt er even een bokje of een huppeltje, dan krijgt ie voor wat ruimte, even mn been er meer bij dat ie wel weet dat hij moet blijven lopen ipv huppelen en dan is het over

vreugdebokjes geven kent hij niet, is ie te lui voor Tong uitsteken

in t bos bokt mn andere paardje weleens, als ik haar laat gaan in de galop, of juist wanneer ik haar rustig bij me wil houden, maar die heeft een beetje energie over en is dan zo blij dat ze even mee mag en haar beetjes mag strekken dat er een vreugdebokje bijkomt, daar wordt ik dan niet boos om, wel geef ik even extra been, als waarschuwing dat ze het niet te gek moet maken

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:37

Als ik de series bokken van m'n tinkerhengst zie op de wei (zal twee jaar worden) kijk ik nu al met schrik naar volgend jaar ... Moet ik ooit op zo'n rodeogeval gaan rijden Nagelbijten / Gniffelen ?

Onze kinderpony bokt vrijwel nooit onder de vrouw (rijden zonder zadel Haha!). Als ie al een bokje heeft is het uit stilstand om aan te tonen dat ie geen zin heeft in werken. Dat is nu twee keer voorgevallen en ergens begrijpelijk als je weet dat ie al ruime tijd geen moer meer moest uitvoeren Knipoog Een andere voorval was dat m'n dochter per ongeluk te ver naar achter zat (op z'n kont) en dat vond meneer niet kunnen Scheve mond

Onze fjord is een "mellow'tje" als het op bokken aankomt. Die is gewoon een makkelijke jongen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:51

pharagirlke schreef:
nee, onder afstraffen versta ik niet meppen of stampen tot ie het opgeeft, als ik met zweep rijd (zelden alleen als ie echt erg word) dan krijgt ie een tik en zeg ik streng 'PHARA GENOEG!'
als ik geen zweep hem geef ik benen en zeg ik ook streng 'PHARA GENOEG!'
maar als ie van vreugde bokt (en dat voel je wel degelijk) dan zeg ik gewoon 'phara tis goed!' Knipoog
ik denk niet dat je iets bereikt door je paard ''te breken''

tenzij je een paard wilt dan schrik van je heeft! Verward
gewoon eve duidelijk maken dat jij het niet leuk vind dat hij zo doet!
ff duidelijk maken dat je er liefst op wil blijven zitten

psies wat ik bedoelde met "bokken op een menselijke manier", dus laten weten dat je het er niet mee eens bent... Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 04:43

Ik denk dus ook zeker dat het een vorm van communiceren is. Het moet de mens aan het denken zetten. Niet dat je het moet goedkeuren, daar zitten te veel haken en ogen aan want veiligheid staat boven aan, maar afstraffen zeer zeker niet, denk ik.

Het is niet altijd eenvoudig om het probleem te herkennen en daarna de oorzaak op te sporen maar ik voel me verplicht om dat te doen in zo'n situatie. Ik heb die verantwoording ten opzichte van mijn paarden en voor samenwerking en het samen willen presteren moeten de condities van beide kanten goed in orde zijn.
Dus ik denk dat het zeker de moeite waard is om goed na te denken over een paard dat bokt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:30

Persoonlijk vind ik een bok een nogal stevige vorm van communicatie. Een paard is in staat tot veel subtielere vormen van communicatie dus waarschijnlijk heb je als ruiter al het een en ander gemist als een paard besluit te gaan bokken.

Heb zelf op manegepaarden en andere paarden gereden met een flinke bos stalmoed. Dan kon je dus wat bokken uit vrolijkheid verwachten het eerste kwartier dat je erop zat. Lijkt mij verder de moeite van het bestraffen niet waard, flink doorrijden en je bent het kwijt Lachen. Overigens kun je dergelijke bokken nog wel voorkomen door even los te gooien vantevoren of je kunt ze ook wel opvangen doordat je ze aan voelt komen.

Mijn eigen paard heb ik nu 1 jaar en in die tijd heeft hij in de eerste drie maanden 2 keer iets onder zadel gedaan wat zou kunnen lijken op een bok. Eerste keer vroeg ik op de volte in galop iets meer stelling, kwam per abuis met mn zweep op zn kont en hij reageerde dmv een huppel. Boodschap duidelijk, ik rij nu met een veel kortere zweep. Tweede keer reed ik op het strand, werd vloed en plots kwam er een golf waardoor paardlief met 4 hoeven uit het water probeerde te springen. Ook hier boodschap duidelijk, hij is inmiddels goed aan het fenomeen gewend en zal het ook niet meer doen.

Als mijn paard, of een ander paard dat nooit bokt, plots besluit te gaan bokken dan is er iets serieus aan de hand. Dit past niet binnen het normale gedragspatroon. Ik zal eerst kijken of er een medische oorzaak is (rugprobleem? past zadel nog? ergens pijn?) en daarna kijken of er op rijtechnische gebied iets niet klopt. Maw: bij plotseling gedrag dat duidelijk buiten het patroon valt is er een oorzaak.

Persoonlijk denk ik dat er iets aan de hand is als een paard regelmatig bokken op zn repertoire heeft en dat het bokken kan ontstaan doordat de andere, subtielere, signalen van het paard niet begrepen worden (let wel: het gaat mij hier alleen om bokken onder zadel, frissigheid uitgesloten).

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:06

mijn paard bokken? zo vaak Haha!
soms uit joligheid,maar meestal uit protest... waarom? omdat ik sinds kort veel van hem vraag.. hij heeft een jaar mogen hobbelen bij mij.. ennu zijn we aan het werk gegaan Haha!
hij heeft eenmanege verleden waar hij zoveel kinders er af gebokt heeft Haha! hijbokt soms heel gemeen, ineens schuin en hoog Haha!
nog nooit af gevallen, gaat hem ookniet lukken, maar hij krijgt van mijnet zo lang een tikkie achter het been totdatie dat achterbeentje niet meer optilt(richting de zweep) meestal ist met 5 minuten over.
met de springles heeftie tegenwoordig wat nieuws. hij kan steigeren Knipoog dan steigertie en geeftie er een bok achteraan, simpelweg omdat ik hemniet snelgenoeg door heb. das namelijk altijd in het begin, die hindernissen heeftie al tig keer gezien maar hij blijft etteren.. 2e half uur springtie echt lekker gaatie er ookmet gespitste oren op af en zie je datie het leuk vind, dan maaktie zelf tempo in plaats van dat jij hem der op af moet drijven Haha!(nouw ja schoppen meestal Haha!)
dus mijn paard heeft altijd al van dat soort dingen gedaan, als hij het eenkeer niet doet dan zit er iets niet goed. heb dat al eens gehad en toen was hij ook zo lusteloos als maar kan, in alles, doffe ogen..
en ja het zal ook zijn omdat we mekaar nie zo goed begrijpen soms... maar mijn paard werkt nog steeds voor mij en als eenander er op zit doetie nix.. dus het zal wel loslopenm et het feit datie mij niet op zijn rug wil Haha!
denk datie liever mij heeft dan al die schoppende en slaande kinders van 1,5 jaar trug...
best moeilijk.. manegegedrag eruit rijden Tong uitsteken maar tis me redelijk gelukt en daar hoort nou eenmaal protest bij.. hij mag nu niet meer lummelen in zijn langzaamste tempo..
in het begin was het zijn zadel, maar bennu 3 zadels verder en heb eindelijke engoeie passende gevonden..meneer heeft zelfs al beginnende spieren op zijn rug en laat zijn rug los tijdens het rijden. het bokken is ook meer geworden sinds ik hem herbasan bijvoer.. hij zit nu lekkerder in zijn vel.. dus in hoeverre moet ik dan verder op zoek gaannaar een oorzaak van zijn bokken.. hij voelt zich goed en daar ben ikmaar wat blij om.. dat mag ook wel na al die jaren..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:01

Par bokt nooit, als ze het ergens niet mee eens is of iets moeilijk vind zet ze het hem gewoon op het rennen Haha!
Wel irritant, na een bok kan je verder rijden, bij dat rennen ben je een paar rondjes verder voordat je weer echt verder kan...en als je dan datzelfde moeilijke weer oppakt begint ze weer opnieuw Haha!

Ellie is lui...als ze losloopt, aan de longe en onder het zadel.
Ze luistert moeizaam naar het been en krijgt dan wel eens been plus tik, hier reageerde ze altijd op met een bok, tegenwoordig is het al minder omdat ze dus een tik krijgt voor dat bokken.

In het begin bokte ze ook aan de longe, als ze niet doorlipe, niet naar mijn stem luisterde en dan een tik kreeg bokte ze, als ze losliep en niet doorliep zelfde verhaal.
Zelfs even achterlangs willen of om laten gaan met een hand op haar kont of een klopje op haar kont leverder een bok op.

Nu ze meer in de aandacht staat, ze op haar donder krijgt voor dat luie gedoe en het bokken erbij is het veel minder.
Bokken in de omgang is voorbij, onder het zadel gebeurt het nog weleens, maar zolang ze daarna maar doet wat ik wil lach ik er om en negeer het.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:18

Citaat:
Ze luistert moeizaam naar het been en krijgt dan wel eens been plus tik, hier reageerde ze altijd op met een bok, tegenwoordig is het al minder omdat ze dus een tik krijgt voor dat bokken.

dat was ook de strategie met Morrie, alleen als je doortikt met de zweep, bokt ie me eraf en alle anderen die het geprobeerd hebben ook, of wij kunnen allemaal niet rijden dat we eraf vliegen, of hij bokt gewoon vies.... Schijnheilig Verward

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:25

smurf schreef:
Citaat:

dat was ook de strategie met Morrie, alleen als je doortikt met de zweep, bokt ie me eraf en alle anderen die het geprobeerd hebben ook, of wij kunnen allemaal niet rijden dat we eraf vliegen, of hij bokt gewoon vies.... Schijnheilig Verward

Tsja...bokriempje al geprobeert? Neem eigenlijk aan van wel Haha!
Ellie geeft het na 3 keer op, dan is ze ook nijdig op me want eigenlijk wilt ze niet doorlopen, maar ze wil ook niet op haar donder geven...bokken werkt dus niet...zucht...wat moet een paard dan he Haha!
Juist doorlopen met je luie kont Tong uitsteken

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:30

Mijn paard bokt alleen af en toe als hij een tik krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:03

phara bokt meestal gewoon omdat ie geen zin heeft in werken! ik ben ook sins de zomer aan het werk gegaan (dressuur springen)
en aan de longe ofzo laat ik hem dan ff uitbokken, dan zadel ik en stap ik op (dan kan ik mij nog aan een aantal bokken verwachten hoor maar dan is het ergste voorbij)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:07

Citaat:
Tsja...bokriempje al geprobeert? Neem eigenlijk aan van wel

bij de Engelse zadels wel: ideaal om je vingers te kneuzen/breken OK dan!
Ik heb nu een boomloos zadel en daaraan kan ik het nergens bevestigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:32

Citaat:
Persoonlijk vind ik een bok een nogal stevige vorm van communicatie. Een paard is in staat tot veel subtielere vormen van communicatie dus waarschijnlijk heb je als ruiter al het een en ander gemist als een paard besluit te gaan bokken.

Helemaal mee eens

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 09:58

Daar ben ik het ook mee eens. Toch gebeuren soms dingen onbewust, dus die je als ruiter even niet in de gaten hebt. In zo'n geval gebruikt het paard dus "stemverheffing"

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:07

Ik heb (nog) niet het hele topic gelezen maar naar mijn mening bokt een paard alleen maar om de ruiter iets duidelijk te maken.
Het kan zijn dat hij flink vrolijk is en even flink moet bokken (en dan straf ik nooit af)Het kan zijn dat ik 1 bok krijg op een tik (en dan komt er wel een tik achterna)omdat ik net wat meer reactie wil ergens op.

Als ik Orabldo als voorbeeld neem, die heeft bij de vorige ruiter geleerd tijdens het inrijden (wat dus niet gelukt is)Als ik bok,zij valt ---> mag ik op stal!Kortom ik heb al heel wat te voorduren gehad blijf ik zitten dan krijgt hij heel hard op zijn donder en als ik eraf vlieg laat ik 'm heel hard lopen .
zodat hij hopelijk straks denkt bokken,zij valt eraf---> nog harder aan het werk.
Het schijnt te helpen want er word nog maar zelden gebokt.
Als er gebokt word is dat bij het aangalloperen maar daar is hij nog een beetje uit balans dus dat mag dan ook.

Lodewijk heeft misschien 3 keer gebokt 1 keer door mijn eigenschuld en dat was de enige keer dat ik er naast lag.
Ik gaf hem een schop en die was onterecht want hij begreep me niet en dus kon ik zandhappen:D die andere keren waren uit vrolijkheid en ik heb dat bij hem dus nooit afgestraft.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 15:38

Intelligent paard lijkt me dat paard van jou: zo moesten ze allemaal zijn!!! Lachen

Als wij nou eens net zo zachtaardig en begripvol zijn naar de paarden als zij naar ons....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:43

Aqua8horse schreef:
Als wij nou eens net zo zachtaardig en begripvol zijn naar de paarden als zij naar ons....

Jij kent die lompe koudbloed van mij nog niet zeker? Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 20:47

Nee, maar als je paard lomp is naar jou mag jij ook lomp zijn

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:54

De mijne bokt soms naar mn been, als ik naar haar mening iets te fanatiek inkom met mn been. Sterker nog, ze tikt dan ook echt met haar hoef mn hak aan. Ze krijgt altijd een schop na (van mij he Tong uitsteken ) en kan dan onwijs gefrustreerd kijken Schijnheilig

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 20:56

Blijft natuurlijk de vraag waarom ze dat doet.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:07

Omdat het een onwijs kriebelige merrie is, die soms al bitcht als je naar dr wijst (letterlijk!!). Als ze niet (voldoende) reageert op mn been, geef ik een x wat meer om haar actiever te krijgen op mn beenhulp. Dat kan ze alleen niet altijd zo waarderen. Moet zeggen dat het wel helpt, daarna luistert ze wel gewoon naar lichte beenhulpen