Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:00

Als je vlas of gehakseld koolzaadstro gebruikt dan moet je gewoon zorgen het een hele dikke laag is. En enkel poep ruimen en de bovenlaag weer glad trekken. Onderlaag af blijven.
Wekelijks bij vullen en onderlaag 1x in de 3 weken er uit. Maar nogmaals, dan moet je er geen gierig laagje in leggen. Doe je dit wel dan blijf je aan de gang met pis ruimen en word het goor

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:06

Daphara schreef:
Waarmee mesten jullie uit?

Ik vind een gewone hooivork niet te doen voor de mest, alles valt uit elkaar. Ik heb een kunststof vlas vork met de tanden dichter op elkaar, maar die kan het gewicht van de fikse mesthopen van mijn paarden niet dragen, en de tanden buigen door als ik onder een natte plek wil steken, dus die gebruik ik alleen om losse mestballen uit het vlas te halen.

Ik lees dat een aardappel vork fijn kan zijn.
Welk type gebruiken jullie?

https://www.agradi.nl/aardappelvork-bro ... -steel.htm

Of

https://www.agradi.nl/kerbl-aardappel-d ... 7x32cm.htm

Ik gebruik al jaren deze mestvorken:

https://www.agradi.nl/onverwoestbare-go ... stvork.htm

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:13

Ik heb ook die uit de link van Matheno.
Ik heb een roze, nu denk ik al een jaar of 6.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 06:30

Inmiddels al een poosje bezig met alleen drollen scheppen, en ik moet zeggen, het werkt echt ideaal. Mooie vaste onderlaag, bovenop altijd droog.

Ik heb hem toevallig gister helemaal leeg getrokken en er 4 nieuwe pakken in gegooid. En het schone droge wat er nog was onderop gelegd. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor het weer mooi vast is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:49

Je bent pas een maand bezig, hem nu al helemaal leeg trekken is echt heel erg zonde!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:38

Ik trek hem nooit leeg.
Behalve een keer in de zomer dat ik de stal eens schoon wil spuiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:16

dat helemaal leegtrekken moet je ook niet doen, je moet echt een flinke laag opbouwen.
en vlas blijft niet wit.
het word bruin en pas als het echt verzadigd is en er uit moet dan word het rood.
dat rode kun je er uit halen en opvullen met nieuw vlas.
ik zal er eens om denken of ik wat duidelijke foto’s kan maken van hoe ik het heb :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 10:25

Utixo schreef:
Je bent pas een maand bezig, hem nu al helemaal leeg trekken is echt heel erg zonde!!

Ben ik met je eens, maar ik ben er zelf 1,5 week niet en degene die mijn stal doet doet liever ook natte plekken mesten. Dus dat mag ze nu doen, en dan ga ik hem daarna weer oppotten. Ik was er ook wel iets sip om want hij was zo mooi :') Maar ze had het liever zo. Dus dan maar zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:29

Oppotten is naar mijn idee ook geen natte plekken eruit halen.
Alleen drollen en er weer vlas overdoen.

Ik haal de natte plekken er wekelijks uit. De rest laat ik wel zitten maar dat is schoon. Zonde om er regelmatig uit te halen.
Door wel de nattigheid eruit te halen vind ik dat geen oppotten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:00

DuoPenotti schreef:
Ik trek hem nooit leeg.
Behalve een keer in de zomer dat ik de stal eens schoon wil spuiten.

Hier idem.
Zomers lekker met de hogedruk er achteraan alle stallen schoon spuiten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:38

Werkt het met houtkrullen ook zo?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:27

Wij doen het met houtkrullen inderdaad hetzelfde. Ook daar moet je goed opletten dat de bodem dik genoeg is, anders gaat het verbruik omhoog.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:23

Daphara schreef:
Ik vind rubberen vochtdoorlatende tegels onder het vlas echt ideaal! Nu mijn jonge merrie ook definitief op stal staat heb ik nog een keer de spaarrekening geplunderd en ook rubberen tegels voor de merriestal gekocht, zodat zij ook altijd warm en zacht kan liggen en hopelijk het vlas langer schoon blijft, want het verschil tussen haar stal en die van mijn ruin is groot. Mijn ruin staat al 6 maand op rubberen tegels onder het vlas en dat is zooooo fijn.

[ [url=m/MOXORQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn 4 balen vlas er over:

[ [url=m/cSTFJ3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarmee mesten jullie uit?

Ik vind een gewone hooivork niet te doen voor de mest, alles valt uit elkaar. Ik heb een kunststof vlas vork met de tanden dichter op elkaar, maar die kan het gewicht van de fikse mesthopen van mijn paarden niet dragen, en de tanden buigen door als ik onder een natte plek wil steken, dus die gebruik ik alleen om losse mestballen uit het vlas te halen.

Ik lees dat een aardappel vork fijn kan zijn.
Welk type gebruiken jullie?

https://www.agradi.nl/aardappelvork-bro ... -steel.htm

Of

https://www.agradi.nl/kerbl-aardappel-d ... 7x32cm.htm

Wij gebruiken deze al jaren, zijn ook heerlijk om op het land te gebruiken. Is wel kunststof maar niet slap. En heel licht van gewicht. https://www.talentools.nl/producten/lan ... alum-steel

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:37

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:20

ja heel duidelijk uitgelegd zo!

hoe groot zijn de stallen?
volgens mij wel wat groter dan die van mij :j
geloof dat wij 3,5x3,5 hebben.
maar jij hebt absoluut wel een wat dikkere laag dan mij er in liggen.

er staan op youtube wel filmpjes over vlas stal uitmesten van beddingmaster
https://www.vhproducts.eu/381629_type-s ... dingmaster

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:26

Dit is de kleinste box, Senior staat in de grootste.

Boxen zijn circa 4,20 x 3,75.

Beetje groot :o maar we hadden de ruimte dus gekozen voor 3 grote boxen ipv 4 kleine.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:29

ja mooi toch als de boxen groot zijn,vinden de paarden vast fijn!

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:50

Leuk topic! Ik ben afgelopen najaar begonnen met 2 balen vlas en daarover een dikke plak stro (stal 3x3,5). Geen rubber matten want het vocht kan daar niet weg (stelconplaten). Hij ligt toch lekkerder met stro erop, en je ruikt niks. Rommelig paard, maakt bergen en kuilen en weet ook hooi overal te verstoppen vanuit zn slowfeeder. Elke dag drollen er uit scheppen en 2 x per week de natte plakkaten waar hij plast. Let op niet te snel/te veel doen want dan dan zit er schoon vlas tussen. Daarna alleen de leeggeschepte plek vullen met nieuw vlas en 2 x per week schoon laagje stro erover. Ook elke dag vlakken! Vlas moet settelen. Ik heb aanzienlijk minder in mn kruiwagen met mesten (gemiddeld max halve kruiwagen). Het stro blijft ook droger en ik verbruik aanzienlijk minder stro. Paard heeft heelijk dik matras. Ik heb ook jaren tennisarmen gehad winterperiode en dat is nu weg door mijn nieuwe routine.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:39

ellepel schreef:
ja mooi toch als de boxen groot zijn,vinden de paarden vast fijn!

Het is echt zo hartverwarmend om te zien dat ze languit liggen <3

Zelfs met veulen konden ze beide in de box liggen,dat is echt onbetaalbaar.

Wat dat betreft hebben we echt geluk met zoveel ruimte.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:43

Hier 2x per dag de drollen eruit (normaal 1x per dag, maar paard staat op boxrust na koliekoperatie, dus houd ik het wat meer bij). Zelf meer ervaring met stro, maar durfde het niet aan na haar verstoppingskoliek.

Zo'n 2x per week haal ik heel de boel ondersteboven om ook de plasplekken eruit te halen, dus ik gooi dan het droge vlas opzij en het natte/vuile gaat in de kruiwagen.

Ben hier begonnen met 5 pakken, wou graag een dikke laag zodat ze mooi zacht en droog kon liggen zonder pijn te hebben aan haar buikwonde.

Bij haar is de box gelukkig niet erg omgeploegd: ze heeft een dubbele box, waarbij slechts de ene helft ingestrooid is. Haar hooi krijgt ze in de andere helft, dus op de zachte kant staat ze pas als haar hooi op is, als ze moet mesten of plassen, of om te liggen slapen.

Ze mest ook netjes langs de rand van de stal, wat ze volgens mij niet deed op stro, geen idee waarom, maar wel zo handig.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:48

Ook bij jou,de plasplek kan je rustig nog laten liggen.

Zo komt er een vastere bodem wat aangenamer is om op te liggen en scheelt jou een boel vlas.

DapharaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:58

Ik heb Shires en mijn merrie is 4 jaar, nog flink aan het groeien, ze eet 25-30 kg hooi met gemak op een dag weg, nog los nog van het beetje gras wat ze overdag scharrelt, het krachtvoer en de eetbare takken als tijdverdrijf voor op stal. En tja, dat moet er allemaal ook weer uit.

Even ter illustratie waarom ik naar jullie hooivork vroeg…
Afbeelding

Dit is de plas- en poepplek van mijn merrie na een nacht op stal tot 10:00 uur vanochtend.
Heel fijn zo’n paard dat altijd in dezelfde hoek poept en plast, totdat je het moet uitmesten.

De hooivork is een grote 5 tands en lijkt klein in/naast de piramide van mest.
Geen vlasvork gaat daar door of onder komen. Het kost 5x scheppen met deze vork om het ongeveer weg te krijgen, maar losse ballen rollen dan alle kanten op.

Ik los het sinds kort op door het oude hooi na elke mestbeurt in die hoek te gooien, dan heb ik voor de onderste laag mest wat structuur om de mest mee op te pakken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:17

Jij wordt zo aangenomen bij de dierentuin als olifanten verblijf mestruimer.... :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:32

Daphara schreef:
Ik heb Shires en mijn merrie is 4 jaar, nog flink aan het groeien, ze eet 25-30 kg hooi met gemak op een dag weg, nog los nog van het beetje gras wat ze overdag scharrelt, het krachtvoer en de eetbare takken als tijdverdrijf voor op stal. En tja, dat moet er allemaal ook weer uit.

Even ter illustratie waarom ik naar jullie hooivork vroeg…
[ [url=m/Al4tzk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de plas- en poepplek van mijn merrie na een nacht op stal tot 10:00 uur vanochtend.
Heel fijn zo’n paard dat altijd in dezelfde hoek poept en plast, totdat je het moet uitmesten.

De hooivork is een grote 5 tands en lijkt klein in/naast de piramide van mest.
Geen vlasvork gaat daar door of onder komen. Het kost 5x scheppen met deze vork om het ongeveer weg te krijgen, maar losse ballen rollen dan alle kanten op.

Ik los het sinds kort op door het oude hooi na elke mestbeurt in die hoek te gooien, dan heb ik voor de onderste laag mest wat structuur om de mest mee op te pakken.

Mijn paard maakt ook zulke hopen.
Alles op 1 bult. En dat mest prima uit met deze vork:
https://www.agradi.nl/onverwoestbare-gouden-mestvork.htm

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:56

Die onverwoestbare heb ik ook.
Maar met een ouderwetse riek pak ik de groten stevige hopen weg. Ook mijn paarden poepen op een hoop.
En als ik dan het meest zware weg heb pak ik de kunststof riek.

Natte plekken doe ik ook met een ouderwetse. Ook pas het laatste beetje met de kunststof.

Afbeelding