Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
verrekieker schreef:tamary schreef:Kan ze ondertussen niet samen met een ander paard los terwijl jij uitmest, etc.?
Dat zou ook maar een uurtje zijn. En dat is dan ook te weinig..
verrekieker schreef:Selina schreef:Maar rijden en longeren telt niet, want dat is geen vrije beweging. Net als de stapmolen. Paard kan dan geen sprintje trekken of kriebelen met andere paarden. Dus dan is het hooguit een uurtje. Een paard heeft toch minimaal 4, maar eigenlijk 8 uur nodig per dag aan vrije beweging. Dus dit klinkt sowieso al niet als de ideale stal voor je paard.
Ik kan je vertellen dat weidegang in de winter op de stallen die hier in de buurt zijn toch niet gangbaar is. Dus dan zou ik haar al op een wei moeten zetten zonder stalling erbij. Dat is nou ook weer net geen optie voor me
Little_Gift schreef:Begrijp niet goed dat iedereen hier over die vriendin valt hoor... Zij doet ts toch niks aan?
Zij kocht gewoon een 3de paard en wil die naast haar 2 andere paarden...
Dat is toch eigenlijk heel normaal?
Het is aan de stalhouder te zeggen dat dit dan niet kan.
Moest die vriendin toestemming vragen aan ts om een paard bij te kopen? Dat dacht ik niet...
Little_Gift schreef:Begrijp niet goed dat iedereen hier over die vriendin valt hoor... Zij doet ts toch niks aan?
Moest die vriendin toestemming vragen aan ts om een paard bij te kopen? Dat dacht ik niet...
verrekieker schreef:Little_Gift schreef:Begrijp niet goed dat iedereen hier over die vriendin valt hoor... Zij doet ts toch niks aan?
Oké, dan zal ik je even wat meer info geven over de situatie. Misschien denk je er dan anders over.
Mijn beste vriendin stond hier op stal omdat haar merrie zwanger was geraakt op de kudde terwijl dit niet de bedoeling was. Ze is toen teruggegaan naar de staleigenaar en heeft een mooie stalprijs aangeboden gekregen omdat het mede zijn schuld was. Haar merrie was niet te berijden wegens leeftijd en het veulen, maar ze had wel de mogelijkheid om daar een paard van de eigenaar te rijden. De eigenaar wilde dit paard later verkopen. Ik had net mijn eerste paardje en we wilden eigenlijk samen op een stal staan omdat het simpelweg gezelliger is. De staleigenaar wilde echter geen nieuwe pensionklanten. Hij wil rust en bovendien heeft hij om deze reden nog niet lang geleden een deel van zijn land (incl een flinke rij stallen en binnen- en buitenbak verkocht).
We hebben toen samen besloten om alsnog aan de eigenaar te vragen of hij mij dan niet alsnog als pensionklant wil nemen. Omdat mijn beste vriendin anders zou stoppen met het rijden van zijn paard, is hij daarmee akkoord gegaan en heeft mij (moet ik toegeven) een mooi prijsje gemaakt. Ik moest wel nog 70 euries aan de dames die het andere deel van de stalling hebben gekocht betalen, zodat ik gebruik kon maken van de binnenbak. Mijn beste vriendin hoefde dit bedrag niet te betalen, omdat zij het paard van de staleigenaar reed en omdat hij een regeling had met de dames dat dit voor niks kon. Verder had ik met mijn beste vriendin afgesproken dat ik af en toe haar stal zou doen, omdat zij het nog drukker heeft met de studie dan ik.
Mijn "beste vriendin" en ik hadden met de staleigenaar afgesproken dat onze paarden daar naast elkaar komen te staan. Zij heeft een merrie van 3,5 met een veulen van 0,5 die vanaf eind november apart op stal komen te staan. Mijn merrie zou dan naast haar merrie komen te staan, in een gebouw met twee stallen en haar veulen samen met een ander veulen in een andere stal. Zoals ik net al aangaf reed zij in de tussentijd het paard van de staleigenaar. En je raadt het al, toen de staleigenaar het paard wilde verkopen kon zij er natuurlijk geen afstand van nemen. Logisch, het was een super lief beestje. Ik gun het haar van harte en tot hier is alles (enigszins) fair and squar gelopen. Ik mestte wel haar stal af en toe uit (terwijl zij ging uiteten, dat was natuurlijk niet de afspraak) en ik betaalde 70 euro meer dan zij. We hadden ook een afspraak over appels samen kopen (om en om) en ik was de enige die het kocht. Maar ach, ik stond er nog steeds goedkoop en was dankbaar dat we daar samen ons plekje hadden, wat trouwens abnormaal mooi is.
De staleigenaar kwam afgelopen week naar mij toe en vertelde me dat mijn paard ergens anders kwam te staan. Ik was een beetje verbaasd en vroeg waarom mijn merrie verplaatst werd en niet een paard van mijn beste vriendin. Toen zei hij, maakt me niet uit welk paard verplaatst wordt, dat regelen jullie maar onderling. Ik was natuurlijk een beetje verbouwereerd en begreep niet zo goed wat er nu gebeurde. Ik moest dus weg uit mijn stal omdat mijn vriendin besloten had zijn paard te kopen, waar ik overigens niks vanaf wist totdat het zover was (ik had ze wel wat horen fluisteren op stal). Klinkt een beetje als vriendjespolitiek dacht ik. Daarna vroeg ik me af wat er gebeurd was als ik hetzelfde had gedaan. Als ik een nieuw paard had gekocht, had ik het niet over mijn hart gekregen om iemand, laat staan mijn beste vriendin, iets af te nemen (zonder overleg) wat diegene niet leuk zou vinden, puur omdat het praktisch voor mij zou zijn. Ik vind het dan ook regelrecht harteloos dat ze dit doet. Ik heb haar nog gevraagd of er aub aub aub nog iets te regelen viel, maar zoals zij zei, "het was al veranderd, sorry, vind het heel vervelend voor je maar ik kan er niks aan doen".
Dan heb ik het nog niet over het feit dat ze het goedpraatte door te zeggen dat ik daar "door haar" stond en dat het dan normaal is dat ik dan moet schuiven. Ik weet niet hoe dit voor jullie klinkt, maar volgens mij heet dat manipulatie. Ik deed haar stal vaak genoeg en ik betaalde 70 euro en zij 0, terwijl er ook een afspraak gemaakt kon worden dat het 50 pp werd. En dán heb ik het nog niet over die kleine dingetjes zoals de appels.
Safe to say dat ik ontzettend kwaad ben en dat dit nog een understatement is. Ik zit echter nu op 300 incl ALLES per maand en als ik van stal ga wisselen verdubbelt zich dit. Heb ik dit ervoor over? Ja, als het nodig is. Maar je kan je voorstellen dat dit wel echt even pijn doet.
Dus om even terug te komen op je berichtje:
Van de staleigenaar kan het niet op zakelijk gebied, maar van een beste vriendin is dit gewoon gemeen.
Enzo_Ollie schreef:Als zij dat paard al rijdt, dan staat het toch al op die stal? Dan komt er toch geen extra paard bij waardoor die van jouw verplaatst moet worden? Of begrijp ik het nu verkeerd?