Hoe houden jullie je paarden, hoe worden de paarden gehouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:10

24/7 wat ie zelf wilt, buiten of binnen..Ik heb een haflinger die samen staat met een fries

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:12

nikkel schreef:
Ik spreek geen enkel oordeel uit, hoe paarden worden gehouden. Mij gaat het er puur om, hoe de paarden in diverse omstandigheden gehouden worden en waarom er een bepaalde keuze is gemaakt. Niets meer en niets minder.

Mijn pony’s staan 24/7 buiten met optie tot schuilstal. De reden hiervoor is voornamelijk gemak. Als ik op het werk ben en het regent hoef ik me niet druk te maken over mijn merrie die een hekel heeft aan regen. Ze kan namelijk naar binnen gaan en doet dat ook als ze de regen zat is. Ze krijgen hooi uit slowfeeders dus als ik een keer later ben is dat niet zo’n probleem. Etc. *D

Ze hebben altijd toegang tot paddock, stal en de bestrating, daarnaast als het kan ook weide. Wij hebben in totaal 3,5 hectare, maar daar hebben ze veel te veel gras aan dus een deel wordt gehooid voor eigen gebruik en een deel van het gras gaat naar mijn oom die melkveehouder is.

Ik zou de paddock graag willen vergroten en een stuk aanleggen met paddockroosters om daar ook hooi op te voeren. Doe ik nu alleen op de bestrating en in de stal niet op het zand. Eerst nog even sparen. :P

Ik men met 1 pony(3 keer in de week, af en toe wordt hij gereden), de andere 2 zijn met pensioen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:17

Overdag buiten op de paddock. Zomer 9-9 en winter 9-4 ivm hoefbevangenheid/ir.

De paddock is groot, 3 bakken met topkwaliteit ruwvoer en een paar vriendjes. Paddocks worden met een week of 2 a 3 gerenoveerd ivm teveel bagger.

Stal is 3,5 bij 3,5, altijd keurig schoon en vol stro. Voor de boxdeur staat een palletbox met ruwoer dus altijd eten. Onderling contact is er ook.

Het liefst heb ik een pp maar dat is hier niet te vinden of het is dan ook met verplichte weidegang. Ik heb nou eenmaal een hb gevoelig paard en dan zijn de mogenlijkheden zeer beperkt of ik dat nu leuk vind of niet. Zelf ben ik rugpatient dus iets in eigenbeheer is daardoor ook geen optie.

Ik heb in iedergeval weer een gezond paard. En dat is ook heel belangrijk. Mijn fjord is 23 en loopt 3 a 4x per week een klein uurtje voor de wagen afgewisseld met grondwerk.

smurffie

Re: Hoe houden jullie je paarden, hoe worden de paarden gehouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:46

'S nachts in een grote stal met z'n 4e ( kunnen ze in draven formaat) overdag de deur naar buiten open. Buiten verhard stuk, paddock en rijbak open en 's zomers weide erachter open.

Opvallend dat mijn paarden vooral zomers veel binnen gaan staan overdag ( Met goed weer blijft de nacht de stal ook open). Mijn 2 ruinen staan met regen standaard binnen. Mijn merries met wind := .

Ik zou nooit meer ze willen houden zonder eigen keuze om binnen te kunnen komen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:52

2 paarden 24/7 buiten op een wei van 1 hectare (daar hebben we er 2 van) inloop stal met een verhard pad er naartoe en in de winter onbeperkt hooi.
En 2 Shetlanders die een kleinere wei hebben maar ook onbeperkt hooi in de winter.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:05

Mijn paarden staan in een buitenbox, de bovendeur staat altijd open.
Van 7u tot zonsondergang staan ze buiten, zo goed als jaar rond op de wei, ca 50x75 m. Ik voer hooi bij als dat nodig is.
Gaat het echt niet meer, vanwege bijv teveel regen, of sneeuw, dan staan ze ieder apart in een paddock met hooi.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:06

Ik heb 2 weides. 1 weide met een stukje bos en daar lopen t hele jaar rond 5 pony’s 24/7 op. In de winter krijgen ze ruwvoer erbij..

Andere wei komen 2/3 pony’s op met schuilstal en dan ook t hele jaar 24/7 buiten. Wel onbep ruwvoer erbij.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 14:14

Waarom zouden die mensen zich hier uitspreken? De kans dat de gelyncht worden is zeer aanwezig.

Door mij in ieder geval niet en ik ga ervan uit, dat anderen dat ook niet doen. Soms zijn dingen zoals ze zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:23

nikkel schreef:
Waarom zouden die mensen zich hier uitspreken? De kans dat de gelyncht worden is zeer aanwezig.

Door mij in ieder geval niet en ik ga ervan uit, dat anderen dat ook niet doen. Soms zijn dingen zoals ze zijn.

De reactie van Anastacia24 is anders niet erg respectvol

'Ik kan me daar zo aan irriteren he, als een paard te weinig buiten komt maar niet staat te stuiteren\weven of wat dan ook in de stal, betekend niet dat hij prima 21 uur binnen kan staan. Verplaats je is in het dier, ga zelf in een hok van 2x2 staan in je eigen mest, tja, word je niet vrolijk van. '' Het zijn maar dieren. '' ja, tuurlijk. Net zoals paarden als een hobby zien, het zijn verdomme levende wezens, dat jij wilt rijden, prima, maar zorg dat je paard het de rest van de 23 uur oké heeft. Liever een binnenbak dan dat je paard 8+ uur buiten komt, belachelijk.'

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:24

Overigens ken ik geen paarden in stallen van 2 bij 2.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 14:28

Ik heb geen enkele mogelijkheid, of ik ben daar niet bekend mee, om dergelijke opmerkingen aan te pakken. In mijn optiek, biedt het maken van dergelijke opmerkingen in dit geval geen enkele bijdrage.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:31

Een poll maken geeft een snel overzicht...

Mijn paarden staan aan huis, ze staan ´snachts binnen in stallen met halve muren, zodat ze elkaar kunnen aanraken en veel van elkaar kunnen zien. De stalgang ertussen heeft geen dak, dus ze krijgen natuurlijk licht en frisse lucht.
Ze krijgen dan een beetje krachtvoer en veel hooi en in bepaalde tijden van het jaar ook natte zemelen.
Overdag staan ze buiten op natuurlijk gras met veel bomen, waarvan het grootste gedeelte aangeplantte pijnbomen en kurkeiken (waarvan ze de eikels kunnen eten ) wat fruitbomen (waarvan ze de vruchten eten) en diverse struiken en bamboe. Het is zandgrond, dus in principe altijd droog tenzij het een week achter elkaar regent, wat zo eens in de 5 jaar gebeurt.
Het land is bijna 30 hectare maar ze hebben niet altijd het hele land tot hun beschikking (wordt wel verhuurd aan schapenboeren), maar wel altijd zo´n beetje de helft.
Ze kunnen beslist niet 24/7 buiten, dan zijn er twee die zware effecten van slaapgebrek krijgen. Éen valt flauw en de ander wordt schrikachtig en nerveus.
Daarbij is het gewoon niet veilig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:33

Helaas zijn die boxen er wel...... Of althans, 2,5 bij 2,5 heb ik ze gezien, maar die halve meter maakt amper verschil. En nee, het waren geen kleine pony's die er in stonden :(

Ik vind het alleen maar goed als mensen meer gestimuleerd worden om na te denken over huisvesting en verrijking. Ieder stapje in de goede richting is er één. :j
Oordelen doe ik niet, ik kom ook van uit een box, maar terug wil ik nooit meer. Dat is een proces, en hopelijk ziet de paardenwereld er over 10 jaar heel anders uit en is het 23/7 box-staan niet meer norm wat kinderen meekrijgen op de manege. Net als dat stands ook uit het manege-beeld verdwenen zijn uiteindelijk. Maar vooruitgang kost tijd. Ik hoop iig dat paardeneigenaren verder willen gaan kijken (en dan bedoel ik heus niet meteen alleen naar 24/7 buiten of paddock paradises ;) )

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:45

Leo schreef:
Helaas zijn die boxen er wel...... Of althans, 2,5 bij 2,5 heb ik ze gezien, maar die halve meter maakt amper verschil. En nee, het waren geen kleine pony's die er in stonden :(

Ik vind het alleen maar goed als mensen meer gestimuleerd worden om na te denken over huisvesting en verrijking. Ieder stapje in de goede richting is er één. :j
Oordelen doe ik niet, ik kom ook van uit een box, maar terug wil ik nooit meer. Dat is een proces, en hopelijk ziet de paardenwereld er over 10 jaar heel anders uit en is het 23/7 box-staan niet meer norm wat kinderen meekrijgen op de manege. Net als dat stands ook uit het manege-beeld verdwenen zijn uiteindelijk. Maar vooruitgang kost tijd. Ik hoop iig dat paardeneigenaren verder willen gaan kijken (en dan bedoel ik heus niet meteen alleen naar 24/7 buiten of paddock paradises ;) )

Dat is echt zo, het is een proces. Hoe ik 10 jaar geleden mijn paard hield is niet meer te vergelijken met nu, zelfs niet op dit tussenstation. Maar verandering duurt wel even :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:48

En ik hou ze nog steeds zo als dat ik 26 jaar geleden mijn eerste paard kocht.... :o
En dat is hetzelfde als waar ik de jaren daarvoor paard reed. Dus zeg 35 jaar.....

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:50

24/7 buiten met 2x schuilmogelijkheid. Ze staan met zijn 3en, onbeperkt hooi. 2 grote stukken weiland, die in de winter dichtgaan. Dan staan ze op een verharde paddock met een stukje weiland dat als winterwei wordt gebruikt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:53

Leo schreef:

Niet meer, toch? Een stal moet minimaal 2 x (stokmaat)² zijn tegenwoordig. Voor een paard met stokmaat 1.60 is dat al 10 m2.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:55

Lieser schreef:
Leo schreef:

Niet meer, toch? Een stal moet minimaal (2 x stokmaat)² zijn tegenwoordig.

niks moet, daar gaat het eigenlijk nu net om....

Als ik besluit mijn paarden in stands te zetten en elke dag een halfuurtje in een paddock van 10 x 10 mag dat gewoon.
Als ik ze niet tot de knieen in de stront heb staan, ze hebben water en voer genoeg en komen bij smid of da.
Mag betreft huisvesting ongeveer alles.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:00

Sinds 1995 heb ik de paarden aan huis gehad. Nu geen rijpaard meer (die is 11 november vorig jaar overleden, stond in het Drents Rusthuis voor Paarden), maar minipaardjes. Ik huur een wei 500 meter verderop waar ik ze 's ochtends heen breng in de winter. Thuis hebben ze met zijn 4 (straks 5) een grote stal, een kleine stal, een afdakje en een kalverhut, voor huis (was ooit mijn tuin) een zandpaddockje van 6 bij 6, naast huis een stenen paddock van dik 10 bij 3. Staldeur is nooit afgesloten. Men met ze, wandel met ze, de buurmeisjes wandelen met ze en knuffelen en ze staan me regelmatig aan te staren als ik op de bank hang. Pensionstal nooit weer, rusthuis was fijn voor het paard maar je verliest de connectie toch een klein beetje, dus ook nooit weer. De mini's die ik nu heb hou ik, of er moeten bijzondere omstandigheden komen als ziekte of baanverlies. Als het 's ochtends hoost ben ik niet gelukkig als ik naar buiten moet om ze te verzorgen voor het werk, maar jeetje als ik ze niet had zou ik dat missen.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:03

Mijn paard staat 24/7 buiten in een HIT-actief stalling, met meerdere hooistations, een schuilstal, deel verhard en onverhard en zomers gaan ze de weide op. Ik vind het niet altijd ideaal, er is vaak ruzie rondom de hooistations en de kudde is eigenlijk te groot voor het oppervlak waarop de gehouden worden. Desondanks is mijn paard er heel gelukkig, en er zijn niet veel mogelijkheden hier waar ze 24/7 buiten staan. Heb hier voornamelijk voor gekozen omdat ik mijn paard veel buiten wilde hebben, en met mijn handicap zit ik niet te wachten op een opgewonden standje omdat hij heel de dag op stal heeft gestaan. Nu is hij lekker koel in het hoofd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:09

DuoPenotti schreef:
En ik hou ze nog steeds zo als dat ik 26 jaar geleden mijn eerste paard kocht.... :o
En dat is hetzelfde als waar ik de jaren daarvoor paard reed. Dus zeg 35 jaar.....

En daar alleen maar hulde voor +:)+ :j fijn dat het ook op die manier al heel lang kan!

Lieser schreef:
Leo schreef:

Niet meer, toch? Een stal moet minimaal 2 x (stokmaat)² zijn tegenwoordig. Voor een paard met stokmaat 1.60 is dat al 10 m2.

Helaas bestaat het nog steeds.. :( die 10m2 is utopie voor nog veel stallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:13

Leo schreef:
DuoPenotti schreef:

En daar alleen maar hulde voor +:)+ :j fijn dat het ook op die manier al heel lang kan!

Dank je, al zullen vele dat ook niet goed vinden hoor :)
Had mijn merrie geen allergie zou ik het ook nu nog weer anders doen, dat wel.
Maar ook hier in de buurt heeft de wolf kalveren en schapen gedood, dus geef ook toe dat daar ook meer aan zou denken tegenwoordig.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 15:16

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:27

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:38

Probleem is dat er totaal geen richtlijnen qua huisvesting voor paarden.
Zou graag richtlijnen naar Zweeds voorbeeld willen hebben :j