waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:44

pien_2010 schreef:
ikke schreef:

Dat grenst aan terrorisme.....

Niet gehinderd door enige kennis.

Het is voor mij vooral enorm lachwekkend en gespeend van iedere realiteitszin in een democratisch land als Nl. Jôh zo doen ze dat in China, over de ruggen van de mensen heen.

Inderdaad.
Zo enorm onrealistisch.
En mensen met landbouwgrond hebben ook huizen, waar gaan die ineens heen, de wegen enz?
Eigenlijk niet eens de moeite van op reageren waard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:29

DreamGuide schreef:
Ik vind het een interessant geschreven stuk, inderdaad wat hard en recht door de bocht op sommige plekken, maar het merendeel kan ik me goed in vinden.

Ik denk dat er een heleboel paarden hier in Nederland erg gelukkig zijn, en ik heb een hoop variaties gezien: van 24/7 buiten, tot 2 uurtjes per dag op de paddock. Afgezien van mijn mening, zien deze twee paarden er gewoon hetzelfde uit: kalm, tevreden en een glanzende vacht.

Ik vind zelf vooral het stuk over verrijking van beider levens erg treffend.

Mijn paard staat elke dag op de wei met een fijne kudde, wordt in alle behoeftes voorzien, maar als ik 2 weken op vakantie ga staat ze er toch als een soort dood vogeltje bij als ik thuis kom, ongeacht alle knuffels en aandacht van de oppas.

Lijkt dan toch haast of dat rijden een fijne variatie is op de dagelijkse gang van zaken voor een paard.

Punt blijft: blijven kijken naar je paard.
Tante Taart kwam van een pensionstal in de randstad, alleen op een weitje of in het paddockje als je er zelf bij was. Samen was geen optie. Toch was ze daar een vriendelijk, blij paard. Ik heb haar dus gekocht. Toen kwam ze op een stal met overdag buiten in een groep op de wei/paddock, 's nachts op stal. Was ze blij mee.

Ze heet niet zonder reden Tante Taart, maakte zich onmogelijk, ging naar een andere stal met de bedoeling verkocht te worden. Daar liep ze 24/7 buiten op een groot weiland met enkele andere paarden. Nog steeds een Taart, liet ze zich niet verkopen, kwam terug en was eigenlijk niet meer blij met een systeem waar ze eerder heel blij mee was. Ze wil eigenlijk 24/7 buiten lopen.

Ook een paard kan andere opvattingen krijgen over z'n woonsituatie.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:52

Cambiar schreef:
.............
Mijn voorstel: alle eigenaren van landbouwgronden voor dieren onteigenen, om een zo groot mogelijk natuurgebied uit 1 groot stuk te maken. Dat is nu al gebeurd in Oost Vlaanderen, goed voor in totaal een duizendtal hectares.
Paardesport verbieden, alsook de fok van rijpaarden.
Degene die ertoe bereid zijn, begrazingen in die natuurgebieden met hun dieren, het teveel als bio vlees verkopen, maar dan zeer duur. Dat zou de prijs van vlees moeten zijn. Gruwelijk duur.
Er zijn genoeg alternatieven om grzond te bblijven zonder vlees.
Tijdens de winter de dieren in wachtweides plaatsen met hooi. De eigenaren die hieraan willen meewerken, kunnen zo hun dieren een natuurlijk leven geven.
Tijdens de zomer gaan de grazers de natuurgebieden in om zo een steentje bij te dragen via begrazing aan het eco systeem, de wachtweides worden opnieuw begroeid door onkruid, distels,en ander voor ons onnuttig onkruid maar levensbelangrijk voor insecten, en er wordt opnieuw een plek gegeven aan de natuur die wij mensen afgenomen hebben.
Al wat niet gezond is, zal sterven, hooefbevangenheid, pssm, enz....
De gezonde paarden blijven via natuurlijke selectie over.
Zoals het nu is, een dier enkel en alleen voor menselijk plezier en nut, hier moet dringend een eind aan komen.
Zo ontstaat meer natuur voor iedereen, met meer wateropvangbekkens, voor droogtes, meer uiterwaarden tijdens overstromingen, en tergelijkertijd een gezond natuurlijk bestaan voor een beperkt aantal dieren, die inn staat zijn autonoom in zo'n gebied te overleven. Gedaan met kale paddocks, afgewreten postzegel wei'tjes, vette koeie velden, prikkkeldraad en overal hokjes en stalletjes.
Dieren schuilen onder bomen, gezonde dieren hebben geen stallen nodig.

De meeste nieuwe natuurgebieden ontstaan op die manier, dus zo revolutionair is dat niet. Slechte landbouwgrond wordt hier in Drenthe allemaal verkocht aan natuurbeheerders, daar hoef je echt niet voor te onteigenen. Niemand wil het hebben...

Het tweede idee, om daar dan paarden op te laten lopen, is minder realistisch. De meeste natuurbeheerders willen geen gedomesticeerde paarden op hun terreinen, maar kiezen voor runderen, schapen en koniks of exmoor pony's. 'Onze' paarden kunnen zich niet goed genoeg redden in de natuur... Jouw strategie zou uiteindelijk kunnen leiden tot een groep paarden die het wel overleeft, maar gezien de commotie (terecht wat mij betreft) in de Oostvaardersplassen geef ik het weinig kans van slagen.

Ik zou een middenweg overigens wel prima vinden. Als het mogelijk zou worden om natuurgebieden te gebruiken als weiland, zou ik dat heel erg fijn vinden. Ik kijk uit op zo'n terrein vanaf mijn huis en vraag me echt wel eens af waarom onze paarden daar niet zouden kunnen lopen. Waarbij ik wil aantekenen dat ik ze er wel dagelijks een uurtje uit zou trekken om te rijden en dat hoefsmid en dierenarts absoluut welkom zouden blijven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:03

DuoPenotti schreef:

Niet gehinderd door enige kennis
Inderdaad.
Zo enorm onrealistisch.
En mensen met landbouwgrond hebben ook huizen, waar gaan die ineens

Is dit dan niet wat er ook gebeut in Nederland? Hier in België wel.
Doordat ik begrazing doe, zit ik aan de bron van info.
Heb met boeren gepraat omdat ik aanvankelijk ook bang was.
Ja, als er compensatie grond nodig is voor bvb compensatiebossen of overstromings/ramp preventie ivm milieu problemen, gaat men over tot onteigeningen, wil je niet verkopen, gaat het via de rechtbank.
Uiteindelijk wordt iedereen er beter van. Sommige stoppen, andere stappen mee in begrazingsbeheer. De boer aan mijn gebied, heeft ook ern huis met weide eraan palend, die heeft hij wel kunnen redden, maar is gans proces geweest. De mensen die onteigend worden, krijgen wel mooie vergoeding.
In totaal is meer dan 1000 hectares onteigend en natuurgebied geworden.
Mijn stuk ligt pal naast natuurgebieden, en vermoed dat ik ook op die manier het stuk zal kwijtraken, probeer daarom zoveel mogelijk authentieke autonome paarden te houden die mee kunnen in begrazing. De tijd van landbouwdieren houden komt aan zijn eind, de manier waarop het nu gebeurt. Dat is geen terrorisme, maar een trend die langzaam aan merkbaar wordt. Veel mensen, waaronder ook ik, die stuk grond heebben, hebben deze winter politie bezoek gehad.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 21-08-21 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:14

Cambiar schreef:
DuoPenotti schreef:

Niet gehinderd door enige kennis
Inderdaad.
Zo enorm onrealistisch.
En mensen met landbouwgrond hebben ook huizen, waar gaan die ineens

Is dit dan niet wat er ook gebeut in Nederland? Hier in België wel.
Doordat ik begrazing doe, zit ik aan de bron van info.
Heb met boeren gepraat omdat ik aanvankelijk ook bang was.
Ja, als er compensatie grond nodig is voor bvb compensatiebossen of overstromings/ramp preventie ivm milieu problemen, gaat men over tot onteigeningen, wil je niet verkopen, gaat het via de rechtbank.
Uiteindelijk wordt iedereen er beter van. Sommige stoppen, andere stappen mee in begrazingsbeheer. De boer aan mijn gebied, heeft ook ern huis met weide eraan palend, die heeft hij wel kunnen redden, maar is gans proces geweest.
In totaal is meer dan 1000 hectares onteigend en natuurgebied geworden.
Mijn stuk ligt pal naast natuurgebieden, en vermoed dat ik ook op die manier het stuk zal kwijtraken, probeer daarom zoveel mogelijk authentieke autonome paarden te houden die mee kunnen in begrazing. De tijd van landbouwdieren houden komt aan zijn eind, de manier waarop het nu gebeurt. Dat is geen terrorisme, maar een trend die langzaam aan merkbaar wordt. Ik heb er alleszins al serieus mee te maken gehad.
Mijn hooiboer Richard heeft enkele weides die hij verhuurd aan paardemensen, maar er is golf van opkuis door natuurorgaanisatie's, hij heeft zijn omheining moeten verwijderen en is opniueuw natuurgebied geworden.

En wie gaat al die Belgen dan te vreten geven? Daar al eens over nagedacht?

Los nog even van de onzinnige opmerking dat vlees heel duur moet worden; dan gaan mensen gewoon hun vlees stropen in jouw natuurgebied, precies zoals dat hier vroeger was en in veel delen van de wereld nog dagelijkse kost is, voor vlees of vacht (of beide).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:16

De tijd van landbouwdieren houden komt aan zijn eind ?? :') :')
Nee, als ze het de boeren hier zo moelijk blijven maken, gaan ze gewoon de grens ( of de oceaan :+ ) over en wordt ons vlees alleen maar een stukje verderop gekweekt.
Alleen zie je het dan hier om je huis-tuin en keuken niet meer. Maar daarom bestaat het nog wel :+
Voorbeelden genoeg ondertussen lijkt me.

Citaat:
Indrukwekkende groei
Toen Bart De Saegher in 1999 van Leffinge naar Amerika trok, startte hij op een bedrijf waar 200 koeien konden worden gemolken. Bart en Els hebben zich steeds gefocust op de melkkoeien en kozen voor een samenwerkingsverband met akkerbouwers uit de buurt. Bart is een echte ondernemer geworden en staat in voor het dagelijkse management. Ook de oudste zoon Bram en dochter Lotte werken ondertussen mee. Bart heeft nooit veel interesse gehad voor machines. We vermoeden dat hij wellicht de laatste nieuwe tractoren niet gestart zou krijgen. Maar hij is wel een ondernemer die weet welke kengetallen hij moet opvolgen om zijn bedrijf te sturen.

De voortdurende groei zorgde ervoor dat het bedrijf groeide tot 6000 melkkoeien in 2010; momenteel zijn het er zelfs 16.000. Een indrukwekkend aantal dat op meerdere locaties wordt gehouden. Het laatste bedrijf (Milkstar) is op een volledig nieuwe locatie gebouwd in 2016, 22 km verderop. Het telt meer dan 3000 melkkoeien die met een 90-standscarroussel drie keer per dag gemolken worden. Het is niet toevallig dat dergelijke grote bedrijven enige afstand uit elkaar liggen, want hierdoor is het mogelijk dat de aanvoer van ruwvoeder kan gebeuren op gronden binnen een straal van 15 kilometer rond het bedrijf. De voornaamste ruwvoeders die binnengehaald worden zijn maïs en luzerne.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:17

Hier zijn ook boeren onteigend die nog een stuk grond + boerderij hadden in/tegen het natuurgebied aan, maar hebben een vergelijkbare plek gekregen + verhuiskosten.
De huizen zijn verkocht met minder grond aan gewone particulieren en die wonen dus in/tegen het natuurgebied aan.
Dus je hebt daardoor alleen op 1 plek extra natuurgrond, maar je verplaatst de landbouw/veeteelt alleen naar een andere plek.

Er zijn op de meeste plekken gewoon te weinig ruimte om grote natuurgebieden te maken.
Hier is het watergebied+ (lage)veengrond en door die gebieden lopen gewoon wegen.
Ik woon tegen de Rottigemeente aan, maar die wordt gescheiden door een drukke weg met de Weerribben. Hier kun je geen beesten laten lopen, want het is ehh nogal nat en er is meer water dan land.

edit: het meeste wat onteigend wordt (gemiddeld in Nederland) is om te bouwen.
In Ermelo zijn diverse boeren onteigend om Harderwijk te vergroten en waar eerst veel weides waren staan nu veel huizen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:28

Ik schreef het al, niemand heeft 3cht vlees nodig en vreemd dat u dit niet weet, maar men is bezig met het ontwikkelen en investeren in labo vlees.
De landbouw zoals we die nu kennen, loopt op zijn eind.
Stropen is bekend probleem.
Er worden momenteel voor volgend jaar enkele veldwachters met bevoegdheid opgeleid, ter controle van natuurgebieden.
Het stropen is ook waar ik eigen terrein heb, een probleem geweest, maar ik werk nauw samen met een groep jagers die de stroperij tegen gaan, op hun gebieden. Die zijn zeer goed georganiseerd, bij minste schot weten die heel goed waar ze moeten zijn. Die houden daar ook de wacht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:30

We gaan van natuurlijk paarden houden langs het einde van de veeteelt naar vlees uit labo's en tot slot de jagers die de stropers in de gaten houden.

Bijzonder weer dit. Heel bijzonder. :')

DuoPenotti

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:38

Cambiar
wil je aub je quote goed maken, ondanks dat ik het wel met ikke een was heb ik dat allemaal niet geschreven :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:41

Ik hoef niet te gaan stropen hoor.. ik ga zelf dieren houden.
Hennetjes voor eieren en haantjes voor het vlees/in de soep en mss een paar geitjes voor melk en vlees.

En zonder vlees.. er is alsnog veel grond nodig om groenten/peulen ed te telen.
Ik kan op mijn grond prima zelfvoorzienend worden, maar dan moeten ze er geen natuurgebied van gaan maken :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:42

Cabiar heeft in zoverre gelijk, dat er op dit moment belangrijke onderzoeken zijn en ontwikkelingen op het gebied van "vlees kweken" in laboratoria. Vanuit cellen laten ze deze zich ontwikkelen en vermenigvuldigen en dat is voor de aarde veel goedkoper en minder vervuilend en er is geen dierenleed meer. Dus dat dit de verre toekomst zou kunnen worden, daar kan ik nog wel in mee gaan, want zelf ook zo'n documentaire gezien. Maar dat staat niet over 10 of 20 jaar te gebeuren, wat ik begrepen heb. Ook allerlei alternatieven voor eiwitten, worden ook nu ontwikkeld in de labo's. Dat de grote aantallen mensen in de toekomst anders zullen gaan eten, daar ben ik ook van overtuigd. Alleen is dat niet morgen al zo ver of over 10 jaar.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:42

DuoPenotti schreef:
Sp
Dan is het bekappen nog steeds niet natuurlijk.
Zo gauw er een mens aan te pas komt is het natuurlijke aspect weg.
Ook wij die paadjes aanleggen. Grind leggen noem maar op. Dat doen wij mens. Hoeveel gras. Hooinet want ze eten te snel. 2 paarden of 10 het is door ons samengesteld.
Nooit wat wij ook verzinnen is natuurlijk.
En dat is wat het artikel zegt.
En idd te vaak met te hoog gegeven hoofd want ik doe natuurlijk en ben beter.
Nee jij (algemeen) doet het anders en of dat beter is ligt aan het paard.

Maar wat bereik je ermee door te muggenziften over de term 'natuurlijk'? Als we het wanna-be natuurlijk noemen is het dan wel goed? Doet de term af aan het streven naar een beter leven voor paarden?
Ik snap deze hele discussie niet zo goed eigenlijk...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:43

Cambiar schreef:
[ De tijd van landbouwdieren houden komt aan zijn eind, de manier waarop het nu gebeurt. Dat is geen terrorisme, maar een trend die langzaam aan merkbaar wordt. Veel mensen, waaronder ook ik, die stuk grond heebben, hebben deze winter politie bezoek gehad.

Dit heeft niets te maken met het houden van landbouwdieren; die blijven echt wel want wat commercieel wordt gehouden, graast meestal niet op de gronden die geschikt zijn om natuur van te maken.
Veel boeren hebben geen belang meer bij de armere gronden - dus daar kan prima 'natuur' van worden gemaakt. Wij hebben in Nederland immers nog een enorme opgave in het kader van de EU-Biodiversiteitsstrategie / Natura 2000. Daarom is het erg interessant om te kijken of we een deel van die nieuwe natuur niet kunnen gebruiken als graasgebied voor onze edele 4voeters. In de meeste delen van NL is dat op dit moment een no-go.
Wat stropers hier mee te maken hebben snap ik ook niet ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:46

Dit is een ouderwetse prehistorische discussie.

Ben er een beetje klaar mee :+

We leven in 2021. Tijd voor inzichten uit de 21e eeuw. Ipv doormodderen met 19e eeuwse tradities.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:48

Katyatje
jij vind dat muggenziften, ik niet.

Maar ook de benaming grondwerk heb ik iets van. aaaah, gewoon je paard braaf mee laten lopen of normaal op de wasplaats doen is grondwerk. Nee dat doodsimpele opvoeding.
Maak het niet moeilijker dan dat het is. :+

Net zoals ik de term vegetarisch gehakt niet begrijp. Of vegetarische kip.
Dè kan nie, denk ik dan :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:51

Citaat:
De tijd van landbouwdieren houden komt aan zijn eind, de manier waarop het nu gebeurt. Dat is geen terrorisme, maar een trend die langzaam aan merkbaar wordt.

In Nederland misschien.
Doe eens googelen op China en varkens.....

Chinezen bouwen 's werelds grootste varkensbedrijf
Chinese varkensstapel herstelt razendsnel
China fokt varkens zo groot als ijsberen om vleestekort op te ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:02

Arabesk schreef:
Dit is een ouderwetse prehistorische discussie.

Ben er een beetje klaar mee :+

We leven in 2021. Tijd voor inzichten uit de 21e eeuw. Ipv doormodderen met 19e eeuwse tradities.

Dit is de 2de keer dat je zo'n soort opmerking maakt die MIJ niets zegt en waar je jezelf ook buiten de discussies plaatst in mijn ogen. Want dan denk ik→ wat zijn dan die inzichten uit de 21 ste eeuw? Benoem er eens wat. Dan vind ik je bijdrage interessant itt tot nu.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:03

superpony schreef:
Het gaat er vaak niet om WAT iemand zegt, maar wel HOE iemand iets zegt.

Als mensen reageren uit vooroordelen of met slechte argumenten komen, krijg je over en weer irritaties.

Heel veel mensen die traditioneel paarden houden, hebben maar weinig ervaring met 24/7 buiten, pp's etc. Of ze zien 1 plek, 1 keer en oordelen daar alles over.

Maar heel veel mensen die hun paarden 24/7 buiten houden en of op een pp, komen wel uit traditionele stalling en hebben dus vaak genoeg gezien.
Meestal is er ook een reden om over te stappen.

En mensen die echt de hele dag op Bokt zitten, halen hier veel info en ervaringen uit. Dat kan haast niet anders. Ga je echt op pad, kom je op plekken, kan je nooit elke dag, de hele dag hier reageren.

Er zijn zat mensen die heel ondebouwd niet kiezen voor 24/7 buiten/hit-actief/paddock paradise. Die mensen maken keuzes op basis van de informatie die ze hebben, maar om er van uit te gaan dat ze niet weten waar ze het over hebben is wel een heel moeilijk standpunt. Dit is één van de redenen waarom de twee uiterste nooit dichter bij elkaar komen en waarom de middengroep steeds roepende in de woestijn is. Beide kanten zouden naar elkaar moeten luisteren en naar elkaars redenen moeten luisteren. Ergens in het midden kom je elkaar dan tegen. Met een manier die werkt voor het grootste deel van de paarden. Elke keer elkaar over en weer beschuldigen dat de ander het slecht voor heeft met hun paarden en te weinig kennis heeft, blokkeert gezond paardenhouden. Zoek eens niet steeds de extreme op en leg eens onbevooroordeeld de reden voor waarom iets wel en niet goed is. Oh en probeer er eens echt over na te denken en echt toe te passen in je hoofd voordat je gilt dat de ander ongelijk heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:26

SP je moet eens weten wat mensen die volgens jou de hele dag op bokt zitten tussendoor toch nog kunnen. :+ Over het oordeel van je en sneer ga ik verder niet door maar...

Maar idd PP in het midden en noorden van het land heb ik niet live gezien. Bij sommige wil ik inderdaad niet eens kijken. Te veel paarden op te weinig grond. Dan haak ik af, dat klopt.

Mijn 6 jarige heb ik de eerste 3 jaar met een ander paard 24/7 buiten gehad, en dan wel op fatsoenlijke ruimte.
Liefste zou ik dat nog steeds doen, heb er de prachtigste best geïsoleerde schuilstal voor staan.... maar ja paard heeft pollen allergie en ben blij dat ze weer overdag de hele dag buiten kan.

Dus ondanks mijn mening zou ik een gezond paard in diverse pp's die ik live heb gezien, maar idd ook hier op bokt nog niet willen hebben al kreeg ik er geld bij. Imo niet paardwaardig en niet beter dan de traditionele stal waar ze jaar rond op een fatsoenlijk stuk buiten kunnen.
Vergelijken met van die prut stallen van 1 uur per dag in een paddock van 10 x 10 doe ik ook niet, want daar wil ik ook geen paard al kreeg ik er geld bij. :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:56

DuoPenotti schreef:
Katyatje

Maar ook de benaming grondwerk heb ik iets van. aaaah, gewoon je paard braaf mee laten lopen of normaal op de wasplaats doen is grondwerk. Nee dat doodsimpele opvoeding.

Maar wat wil je dan precies vraag ik me af? :)
Zelfde vragen als in mijn vorige post. Als we het wanna-be natuurlijk (of eender welke andere term) noemen is het dan wel goed? Doet de term af aan het streven naar een beter leven voor paarden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:07

Ja dat zou idd beter kloppen bij wat het is. :)

Streven naar een beter leven is naar het paard kijken.
En dat kan zijn 24/7 buiten. Maar kan ook nacht op stal zijn.
Het te vaak opdringen van 24/7 buiten is beter. De vraag welk bit zoek ik beantwoorden met wie stopt er nu ijzer in de mond en enz is gewoon zo vermoeiend....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:13

DuoPenotti schreef:
Citaat:
De tijd van landbouwdieren houden komt aan zijn eind, de manier waarop het nu gebeurt. Dat is geen terrorisme, maar een trend die langzaam aan merkbaar wordt.

In Nederland misschien.
Doe eens googelen op China en varkens.....

Chinezen bouwen 's werelds grootste varkensbedrijf
Chinese varkensstapel herstelt razendsnel
China fokt varkens zo groot als ijsberen om vleestekort op te ...

Dat gaat dan over China. Ik weet absoluut niet hoe het er in Nl aan toegaat, maar inderdaad, de groenen zijn in België aan een zware opkuis bezig.
Eerlijk ? Eerst was ik bang en radeloos,je mag hier echt niets meer, veel partikulieren worden gepest, maar achteraf gezien ben ik akkoord met hun aanpak. Teveel afgegrazen zandbakken, teveel kotjes, de natuur vaart zeker geen wel met de paardensector, terwijl paarden wel degelijk zeer positief zijn voor de natuur in begrazingsprojecten.
Wat ze in buitenland doen, weet ik echt niet en in China denk ik ook niet dat veel mensen paarden houden.
Ik weet 1 ding: voor landbouwdieren wordt het steeds moeilijker in België, en vermoed dat dit in NL niet anders zal zijn.
Teveel mensen die op te kleine oppervlaktes dieren willen houden.
Daar is deze tekst een exxcuus voor, maar ik vind het bullshit, vanuit mijn subjectieve wereldbeleving gezien. Ik heb respect voor andere meningen, daar hebben we allemaal recht op.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:45

DuoPenotti schreef:
Cambiar
wil je aub je quote goed maken, ondanks dat ik het wel met ikke een was heb ik dat allemaal niet geschreven :D

Sorry ;-), gsm is al een eind kapot en sukkel me rot om iets te typen.
Zal erop letten ;-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:57

DuoPenotti schreef:
Katyatje

Waarom zou vegetarisch gehakt niet kunnen? Gehakt is geen diersoort, het is een productvorm, net als worst. Vegetarische kip is inderdaad moeizaam, hoewel het eindelijk slechts een verwijzing is.

Hoewel grondwerk begint met de opvoeding op de grond, is de term grondwerk niet spannender dan de term dressuur(werk), wat uiteindelijk in de basis ook gewoon opvoeding onder de man is. De meeste mensen komen met dressuur ook echt niet verder dan die basisopvoeding met rijden. Maar grondwerk gaat wel verder dan opvoeding op de grond, net zoals dressuur uiteindelijk ook verder gaat dan opvoeding onder de man.

Het grootste verschil tussen "gewoon" opvoeding en grondwerk is dat men met de term grondwerk vaker beseft dat het paard iets moet leren, in plaats van het "gewoon" moet doen en als hij het niet doet, "gewoon" stout is en dus "gewoon" gestraft moet worden, in plaats van uitgelegd en aangeleerd moet krijgen wat de bedoeling is.

Pas ook weer iemand gesproken die aangaf dat haar 5-jarige paard nu tijdelijk "gewoon" stout is met rijden, steigeren en achteruit lopen. Ga je verder vragen, dan blijkt dat de tandarts eigenlijk wel weer eens moet komen en het zadel niet meer zo goed past en ik ben nog niet toegekomen aan vragen of de fysio geweest is om hem te controleren, maar daar ga ik niet vanuit. Maar het lag aan het paard want hij glanste mooi dus het kon niet aan de andere dingen liggen. Het enige wat dit paard leert is dat hij "gewoon" door de pijn heen dient te lopen en dat er niet naar hem geluisterd wordt.