Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:24

Hier aan huis en ik mest elke dag uit. Hiermee bedoel ik drollen + natte plekken eruit inc. het vegen van de natte plekken. Met 3 paarden doe ik er 3 kwartier over met weiland. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:53

Mando schreef:
Zo ziet mijn stal er na 8 dagen uit.
Donderdag is dag 10 en wordt hij volledig leeg gehaald.

[ [url=m/yUPJTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het "probleem" kan dan zijn dat de onderste laag veel te nat is.
Maar zolang de binnenkant van de hoeven van je paard mooi droog is is er inderdaad weinig aan de hand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:56

Mando schreef:
Hij staat al 12,5 jaar op deze stal.
Het gaat prima zo al die jaren al.

Ja, daarmee, ieder zal zijn eigen manier hierin wel hebben. :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:32

Wij staan op vlas en moeten zelf mesten.
Dagelijks gaan de drollen eruit. En 1 tot 2 keer per week de natte plek. (Afhankelijk van de natheid van de stal)
Dagelijks strooien we bij en geregeld gaat er een halve of hele baal in. Ook weer afhankelijk van wanneer nodig.

Berdien

Re: Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:37

In de zomer niet, dan staan ze op de wei. In de winter als ze 's nachts op stal staan gaat de stal 1x per week leeg, de overige dagen wordt er (ruim!) schoon stro bij gestrooid. Behalve bij mijn blonde zwijn, zij staat op vlas. Daar worden elke dag de drollen uitgehaald en gaat er indien nodig schoon vlas bij. En dan eens in de maand trek ik hem helemaal leeg.

Mijn merrie heeft nooit een vieze natte stal. Een hoek is altijd wat natter, maar de rest is gewoon droog.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:40

Elke dag de drollen eruit en rechttrekken, zowel stal, paddock als weiland.
1x per week gaan de natte plekken eruit in de stal en krijgen ze een nieuwe baal vlas.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:48

MarliesV schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoe stallen er bij liggen die 1x per week of minder worden gemest. Iemand foto's?

En is dat niet mega zwaar, de mest en stro van een hele week er uit. Of staan ze op vlas oid?

Heb geen foto maar op m'n vorige stal werden de stallen elke dag dik opgestrooid en 1x per week leeg gehaald. Leeghalen was niet zwaar want dit ging met een soort mini bulldozer. De scheidingswanden tussen de stallen werden naar het stalpad geschoven. Van de voorste stal kon de voorwand als een deur opendraaien. Hier ging de bulldozer naar binnen en zo schoven ze van voor naar achteren 7 stallen leeg. Alleen de laatste restjes gingen met de hand. En het opstrooien.

Stal was op deze manier netjes

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:50

6x per week en de 7e dag doe ik zelf. Elke dag een schoon bed!