Moet je slank zijn ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je als ruiter slank zijn ?

ja
140 (31%)
nee
308 (68%)

Totaal aantal stemmen: 448

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:01

Bij de kindermaten langsgaan helpt dan heel wat! Veel goedkoper, alleen vind ik ook daar nog altijd de broeken te wijd Scheve mond. Maar bij de volwassenen is dat nog erger, dus houd ik het wel bij de kinderen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:44

Idd, te wijd of te kort.....
Eurostar maat 182 wil nog wel eens passen, maar verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:15

Zep schreef:
zolang je er niet je geld mee hoeft te verdienen gaat het er vooral om dat jij je goed voelt bij hoe je zelf in je vel zit. Tegen de tijd dat het er wel echt toe doet moet je zo hard werken en heb je zo weinig geld om eten te kopen dat je vanzelf wel dun wordt Haha!

Zou Anky daarom zo dun zijn?
In de top van het dressuurrijden kom ik bijna alleen maar [graat]magere mensen tegen. Ik denk dat het op dat niveau echt wel uitmaakt voor je rijden. Maar gelukkig hoeven wij ons daar niet druk om te maken. [ik denk dat ik daar nog maar een koekje op neem]

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:44

ik heb niet gestemd omdat ik niet vind dat het hoeft.

Maar zeg nou eerlijk, vinden jullie het mooi als een gezette amazone tijdens een dressuurproef aan het doorzitten is en je de borsten, buik en zwembanden op en neer ziet gaan Bloos

Ik weet dat ik makelijk praten hebt met mijn 60 kg.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:57

Bij de broeken in mijn maat lijkt het wel alsof je juist erg dik moet zijn.
Eurostar broeken met extra ingenaaide kuitstukken, Cavallo's waar ik ruimte voor 6 in heb.

Je moet niet slank zijn, maar op sommige paarden staat het net iets mooier.
Je kunt je paard ook aan je gewicht aanpassen

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:03

Voor het plaatje is het misschien wel mooier als de ruiter slank is. Voor het paard maakt het niet zo veel uit. Er werd ergens geopperd dat een zware ruiter op een arabiertje niet kon. Nou, arabiertjes zijn nu juist hartstikke sterk!!
Ik ben ook stevig en ik heb een smalle engels volbloed. Ze kan me makkelijk dragen. Het scheelt dat we geen dressuur rijden, maar endurance.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:06

Ik vind het een super mooi gezicht als een slanke ruiter op een slank gebouwd paard zit, maar zit diezelfde ruiter op een grof gebouwd paard ziet het er niet uit! (en andersom dus ook)

Het is dus sterk afhankelijk van de combinatie.

Ik vind dus dat je niet slank hoeft te zijn om paard te kunnen rijden, maar vind het het mooiste als paard en ruiter goed bij elkaar passen qua bouw, snappie Haha!

marinaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:16

Wanneer ben je te zwaar voor je paard? Ik zelf rij op een fjord zo'n 3 tot 4 keer per week, daarnaast rijdt er nog iemand op hem zodat hij dagelijks gereden wordt. Het is een schat van zo'n 1.55 en echt nog van het "oude" type (kan ook niet anders gezien zijn leeftijd Bloos! ) Kort om het is een klein tankje en toevallig ben ik dat ook. Het is mijn bijrijdpaard en ik heb echt bewust gekozen om naar een paard te zoeken wat mijn gewicht aankan. Ik weeg meer dan honderd kilo en dat heb ik ook altijd gemeld aan de eigenaren van een paard (immers zij weten wat het paard kan als het goed is). Gelukkig is dat nu geen probleem. Bijkomend voordeel is voor mij dat ik door het rijden juist ben gaan afvallen OK dan!
Verder heb ik wel enkele jaren ervaring en rij ik alleen recreatief (wij zijn een beetje een tuf tuf combinatie)

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:16

ik vind van wel, omdat dit een mooiere combinatie geeft

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:32

Een mooiere combinatie staat niet garant voor een hoop plezier en lol dat iemand in zijn/haar paard (bijrijdpaard) kan hebben, of ze nu slank of steviger zijn.

Beetje rare vraag misschien: weet een van jullie wel hoe iemand van 120 kilo/100 kilo eruit ziet?

Ik ben zelf dik/stevig/rond en ik heb maat 46/48. Ik rijd op het paard van mijn vriendin en die heeft daar geen moeite mee. Mensen vinden mij wel stevig/dik maar schatten mij niet de 100 kilo die ik met mij mee tors elke dag. En het is natuurlijk mijn eigen schuld dat ik zelf zo zwaar weeg. Ik zorg er wel voor dat ik nooit boven het max. aantal kilo's kom dat een paard/ponie zou kunnen dragen in MIJN optiek. Dan ga ik er al niet eens opzitten. Ik zou niet durven Lachen
Denk dat stevigere mensen hier zelf ook wel rekening mee houden, lijkt je niet?

Ik ben trouwens ook een tuf, tuf combi zoals marinaw hierboven zegt Haha!

Wedstrijdruiters vind ik een iets ander verhaal. maar ook daar hoeft een slankere combinatie niet mooier te zijn dan een dikke hoor. Of wel?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:47

Het hoeft niet perse, natuurlijk niet. Maar ik vind wel dat je, als je slank bent je paard minder tot 'last' bent, en misschien zelf ook beter met je paard aan de gang kunt.
Bij (bijna)alle sporten is het toch zo dat je een goede conditie moet hebben enzo? Waarom dan niet bij paardrijden? Ik weet wel dat er mensen zijn die als ze alleen al naar eten kijken al aankomen, daar kan je dus echt niets aan doen dan. En als je mooi stil kan zitten op je paard is daar ook niet zoveel mis mee, 't lijkt me alleen een beetje een nadeel voor jezelf.
Dus, als ik echt 'dik' zou zijn, zou ik daar wel wat aan proberen te doen, om het m'n paard en mijzelf gemakkelijker te maken. Bovendien, je werkt bij je paard aan zijn conditie en figuur, dus ik vind het dan een beetje egoistisch om te denken dat je dan helemaal niets aan jezelf hoeft te doen..Dus, ik heb natuurlijk makkelijk praten met m'n 52 kilotjes, ik vind het alleen bij sommige mensen zo overkomen van: als je dik bent, ga dan maar paardrijden want bij die sport hoef je toch niets aan je figuur te doen.
Ik kan niet zo goed uitleggen wat ik bedoel, dus het kan zijn dat ik onbedoeld mensen de grond ik boor ofzo.. Kraak me maar af. Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:55

Lenn schreef:
hahaha wat is dit nou weer, denk je nou echt dat iemand 'ja' gaat stemmen?

Ik (shoot me if you like).

Slank kent veel definities vind ik, maar ik vind het voor je eigen gezondheid maar zeker voor die van je paard beter als je niet te dik en zwaar bent.

Uit ervaring kan ik ook zeggen dat het fijner rijdt wanneer je wat slanker bent .

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:56

Je hoeft niet perse dun te zijn als je wedstrijdruiter bent.
Als je er echt mee inzit ga dan maar op dieet.
En als je nu 100 kg weegt, er zijn genoeg sterke paardenrassen die heel wat meer aan kunnen.
Kleding is wat anders, maar je kan wel altijd een ergens een maatje vinden dat je past.
Maar vor de rest vind ik dat overgewicht geen kwaad kan, zolang je paard er geen moeite meeheeft!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 15:00

Ik zelf ben helemaal niet dun Bloos! , weeg wel 56 kg Bloos!
Op foto's wanneer ikr ij vind ik dat het er gewoon vreselijk uitziet Haha!
maar tijdens het rijden no problem.
Sorry dat ik dit topic hier neerzette Haha!
Niet allemaal op dieet gaan hoor Knipoog

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:08

Anoukie"]
[quote="Lenn schreef:

Slank kent veel definities vind ik, maar ik vind het voor je eigen gezondheid maar zeker voor die van je paard beter als je niet te dik en zwaar bent.

Uit ervaring kan ik ook zeggen dat het fijner rijdt wanneer je wat slanker bent .
[/quote]

Als ik in je profiel kijk, kan ik niet zeggen dat je heel erg zwaar bent geweest. Maar dan kan ik niet over oordelen. Mooi profiel trouwens OK dan!
Ben trouwens wel met je eens dat je je fijner voelt als je minder gewicht met je mee te zeulen hebt. Ook uit gezondheidsoogpunt veel beter

Alleen ja Verward (nee, schiet je niet neer), maar ik begrijp het niet zo goed denk ik. Dom ikke zal maar zeggen Clown Kan je het nog verder toelichten?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:09

Ik vind het trouwens geen vereiste dat je slank MOET zijn om goed te kunnen rijden Scheve mond

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:13

Cinzano schreef:
Ik vind het een super mooi gezicht als een slanke ruiter op een slank gebouwd paard zit, maar zit diezelfde ruiter op een grof gebouwd paard ziet het er niet uit! (en andersom dus ook)

Ik vind dus dat je niet slank hoeft te zijn om paard te kunnen rijden, maar vind het het mooiste als paard en ruiter goed bij elkaar passen qua bouw, snappie Haha!

Kijk en hier ben ik het dus helemaal mee eens Haha! Sommige combi's gaan nou beter dan andere combi's. Dat is nou eenmaal zo.

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:14

Sorry hoor, maar wat is dit nou weer voor topic? Verward

Niet gemeen bedoeld, maar als ik over het algemeen naar paardenmensen kijken zijn het echt hele doorsnee mensen en absoluut geen dunnertjes, maar eerder dikkertjes. Dat al die topsporters zo dun zijn, komt omdat zij ook de hele dag bezig zijn met sport, redelijk logisch toch?

En dat dunne mensen beter staan op paarden. Hahaha wat een kul. Nee zo'n lange spriet die er onder uit steekt, das mooi

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:21

LovingTweety"]
[quote="Cinzano schreef:

Kijk en hier ben ik het dus helemaal mee eens Haha! Sommige combi's gaan nou beter dan andere combi's. Dat is nou eenmaal zo.
[/quote]

OK dan!
Oeps, overheen gelezen. Hier ben ik het dus helemaal mee eens

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:21

ik vind slank mooier, niet alleen om paard te rijden maar meer in het algemeen. Maar moet iedereen maatje 36 hebben? Natuurlijk niet !! als je je er prettig bij voelt is het goed. Wie ben ik om dat af te gaan keuren.
Maar het is echt niet waar dat als je slank bent dat dan alle broeken passen ofzo. Met maat 36 lukt het nog wel maar een maat 34 is ook haast niet te krijgen en dan al helemaal niet in lengtemaat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:06

Citaat:
Bij (bijna)alle sporten is het toch zo dat je een goede conditie moet hebben enzo

ik ben niet slank, zelfs dik (wel 75 kilo Bloos! ) maar ik heb een prima conditie hoor!

Citaat:
Niet gemeen bedoeld, maar als ik over het algemeen naar paardenmensen kijken zijn het echt hele doorsnee mensen en absoluut geen dunnertjes, maar eerder dikkertjes

zo begin januari (goede voornemens) was er hier een topic over gewichten en daar viel het op dat er zoveel mensen reageerden met een verbazingwekkend laag gewicht, dus superslank!

Ik zal zelf niet snel op een "normaal" paard stappen, maar op mijn Noriker (Oostenrijks koudbloed) of op een groot formaat Tinker kan ik nog wel zitten zonder dat ie doorzakt.

Ik ben al jaren op dit gewicht (ben ook geen 20 meer, maar 45) en ik kan mezelf uithongeren, 20 kilo afvallen en binnen een jaar zit ik weer op dit gewicht, dus......... Clown wat doe ik mezelf aan.........niet meer uithongeren dus!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:20

Anoukie"]
[quote="Lenn schreef:

[/quote]
haha ja ehm, ik heb het begrip 'moeten' anders geïnterpreteerd dan de rest hier denk ik, tuurlijk is slank beter, maar nouja.. het moet nog steeds niet, niks moet Lachen Het behoort wel ja, maar dat is altijd.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:32

Willekes"]
[quote="Anoukie"][quote="Lenn schreef:

[/quote]

Als ik in je profiel kijk, kan ik niet zeggen dat je heel erg zwaar bent geweest. Maar dan kan ik niet over oordelen. Mooi profiel trouwens OK dan!
Ben trouwens wel met je eens dat je je fijner voelt als je minder gewicht met je mee te zeulen hebt. Ook uit gezondheidsoogpunt veel beter

Alleen ja Verward (nee, schiet je niet neer), maar ik begrijp het niet zo goed denk ik. Dom ikke zal maar zeggen Clown Kan je het nog verder toelichten?
[/quote]

Ligt eraan wat jouw definitie is van heel zwaar? Ik vind dat ik veel te zwaar ben geweest, zeker als je weet wat voor een figuur ik jaaaaarenlang heb gehad Lachen. Bedankt voor het compliment van mijn profiel Bloos .

Ik vind het woord moeten ook wat dubieus, moeten = dwang en daar doe ik niet aan. Maar gezondheidstechnisch zou in principe niemand echt zwaar (of dik, hoe je het ook wilt noemen) moeten zijn, voor jezelf niet maar ook voor de gezondheid van je paard niet (rug e.d.). Ik ga niet praten over het plaatje, ikzelf zie liever een slanke dan een hele zware ruiter/amazone op een paard, maar alles moet in verhouding zijn niet dan?

Maar ik begrijp jou op mijn beurt weer niet goed, sorry. Want wat is er in mijn reactie dat jij niet begrijpt? Waarom ik vind dat je niet zwaar mag zijn wanneer je paardrijdt?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:02

Uiteraard een volmondig: "neen!". Mij maakt het écht niet uit hoe iemand er uit ziet, als hij/zij maar lol heeft in wat hij/zij doet!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:13

Zelf zou ik best wat lichter willen zijn. Maar moet zeggen dat afvallen niet meevalt. En dan is mijn conditie niet ech zo slecht (althans normaal, nu wel, vanwege een flinke verkoudheid).
Alle pony's die ik tot nu toe gereden heb, hadden er geen moeite mee. Als ik zelf weer een pony zou kopen, wordt het weer een Welsh Cob. Mijn pony loopt prima met mij, we doen alles. We springen een meter, we dressuren etc. Je moet wel vrij sterk in je schoenen staan vaak voor een Welsh Cob. De mijne probeert ook weleens zijn kracht tegen mij te gebruiken, en zeker aan de hand moet je dan even fel optreden, en goed tegenhouden. Met mijn vriendin (is een stuk langer, maar wel smaller) wandelt hij overal en nergens. Omdat hij bij elk rukje weet dat hij sterker is. Hij probeert het bij iedereen even.
Een grotere paard/pony voel ik me niet op thuis, gezien ik maar 1.60m. ben. (Nog geeneens geloof ik). Ben er niet bang voor, maar zou hem zelf niet willen hebben. Een keertje erop rijden vind ik niet erg.
Een smalle pony vind ik vaak niet mooi, en weet dat het niet zo bij mij past. Maar toch schijnen diegene die ik gereden heb, er ook geen moeite mee gehad te hebben. Op de manege heb ik alles gereden, smal (draver) tot breed, en van klein (1.20m (was ik wel wat jaren jonger) tot groot (1.65m.). Alle liepen zo zonder problemen met mij.

En als ik eerlijk ben zie ik eigenlijk best veel stevige mensen in de paardensport. Een heel slank iemand op een smal paard vind ik netjes. Maar een smal iemand, op een heel breed beestje vind ik toch wat minder mooi.