JMH schreef:Stalling in Friesland is ook een ramp.. Snap dat kleigrond niet makkelijk is maar bij de stallen in de omgeving (45 km rond mijn woonplaats) is het niet meer dan normaal dat de paarden vanaf begin oktober tot begin april/mei 24/7 op stal komen te staan. Wel mag je ze zelf even op een paddock zetten bij het uitmesten.. Ben dan ook verder gaan kijken en sta bij een stal waar mijn paard wel het hele jaar rond iedere dag buiten komt op een zeer ruime paddock met 2 andere paarden. Reistijd is wel 3 kwartier enkele reis en je moet zelf binnen halen, voeren en uitmesten.
Paddock paradises genoeg hier trouwens maar net wat Fly_high zegt, verschrikkelijk kleine stukjes waar veel te veel paarden op worden gezet. Deels modder en deels bestraat, 1 schuilhok en 3 tot 4 voerpunten. In de zomer is de wei open maar zodra het herfst wordt gaat ie dicht en dan maar blij zijn dat ze zo lekker 24/7 buiten kunnen staan.. Ja right, meer paddock hel!
Prijzen in het zuiden van Friesland zitten rond de 300 - 350 per maand, dit is exclusief voer en stalbedekking en alles zelf doen. Vraag is enorm en aanbod is schaars hier helaas.
Ook mijn ervaring in Noord-Friesland.
Kleigrond is inderdaad een ramp en ik merk dat veel mensen het nog steeds normaal vinden om paarden de hele dag op stal te hebben staan ("want zo hebben we het altijd gedaan", "nee jíj vindt het niet leuk dat je paard de hele dag binnen moet staan"). Ik vind het bizar. Maar goed, godzijdank krijg ik over een paar weken ook eindelijk de paarden thuis en kan ik het allemaal lekker op m'n eigen manier doen!