Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 19:26

imaudy schreef:
Appluis schreef:

Hahaha ik heb dit account gewoon aangemaakt om wat info te vergaren en m’n ei kwijt te kunnen. Meer niet. Ik ben echt geen persoon die allerlei uren gaat verspillen op virtuele onzin fora. Kan m’n tijd wel beter besteden :+ :+

Om antwoord op je vraag te geven. Dei stalhouder weet best dat hij te weinig geeft, maar hij zit er niet mee. Jij wel en je paard ook. Probeer wat anders te vinden, ergens waar ze wel met respect omgaan met je paard.

En dat is dus heel het probleem. Zij betalen de dierenarts niet als er gezeik van komt. En daar gaat het mis... Ik betaal liever genoeg stalgeld zodat ik de dierenarts helemaal niet nodig heb. Maar dat schijnt toch lastig te zijn!
Ja, dat komt wel goed uiteindelijk :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:38

Virtuele onzin is niet hetzelfde als beleefd communiceren.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 19:42

rien10 schreef:
Virtuele onzin is niet hetzelfde als beleefd communiceren.

Dat is een wisselwerking hè :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:42

Appluis schreef:
imaudy schreef:
Om antwoord op je vraag te geven. Dei stalhouder weet best dat hij te weinig geeft, maar hij zit er niet mee. Jij wel en je paard ook. Probeer wat anders te vinden, ergens waar ze wel met respect omgaan met je paard.

En dat is dus heel het probleem. Zij betalen de dierenarts niet als er gezeik van komt. En daar gaat het mis... Ik betaal liever genoeg stalgeld zodat ik de dierenarts helemaal niet nodig heb. Maar dat schijnt toch lastig te zijn!
Ja, dat komt wel goed uiteindelijk :)

Tja, ik deel je mening over voldoende hooi, maar vervolgens vindt de volgende dus weer dat zijn of haar paard daar een veel te dikke buik door krijgt, de derde heeft een koudbloed "die niet op gras kan".
En zo heeft iedereen zijn dingetjes, paardenvolk staat niet voor niets bekend als ingewikkeld volk (en wanbetalers, dat ook nog eens).
Goede pensionstallen bestaan zeker wel, maar wat precies goed is, dáár wordt nogal verschillend over gedacht.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 19:49

Ach op ruwvoer kun je niet besparen. Geen enkel paard wordt dik van goed hooi. De rest valt idd over te twisten :)
Ik ben kritisch hoor. Ongetwijfeld ben ik zelfs als lastig te bestempelen. En dat zeg ik er ook meteen bij als ik voor een stal ga kijken. Heel specifiek dat ik wil dat er onbeperkt ruwvoer wordt gegeven. En dan halen ze je binnen door te zeggen dat ze het doen, maar ondertussen niet doen. Heeft niemand iets aan, want ik ga echt niet blijven als ik er eenmaal ben.
En een wanbetaler ben ik niet. Sterker nog, ik bied altijd aan voor iets dat ik extra wil of anders (zoals meer hooi oid) bij te betalen.

Dieuwke_

Re: Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:06

Is het voeren op deze stal het enige probleem, ben je verder wel tevreden? Anders zou ik een gesprek met de stalhouder aan gaan wat de mogelijkheden zijn om extra te voeren. Of dat je zelf voor de nacht nog een keer flink voert?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:17

Appluis schreef:
Geen enkel paard wordt dik van goed hooi.

Onjuist. Je denkt dat je alles weet, of wil dat doen voorkomen, maar dat is dus niet zo.

Je manier van communiceren met je 'onzin' en 'rotzooi' gaat je niet verder brengen in elk geval.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:19

Het advies dat ik voor ts heb is , een eigen spul kopen en lekker alles zelf regelen voor je paardjes ,en dan kan je bij jezelf aankloppen als je niet tevreden bent.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:19

Dieuwke_ schreef:
Is het voeren op deze stal het enige probleem, ben je verder wel tevreden? Anders zou ik een gesprek met de stalhouder aan gaan wat de mogelijkheden zijn om extra te voeren. Of dat je zelf voor de nacht nog een keer flink voert?

Dat is wel het grootste probleem. Met de rest kan ik wel leven :)
Die mogelijkheden zijn er niet. Ja ik heb een tijdje m’n eigen hooi meegenomen. Maar dat is ook gekkenwerk natuurlijk, zomaar achter in de auto :D
Ben het gesprek aangegaan hoor. Al meerdere keren. En ik moest hen erop vertrouwen dat ze echt meer dan genoeg kregen.
Wat ik overigens ook denk. Alleen de voerbeurten zijn niet frequent genoeg.
Laatst bijgewerkt door Appluis op 25-05-21 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:19

knollentuin schreef:
Het advies dat ik voor ts heb is , een eigen spul kopen en lekker alles zelf regelen voor je paardjes ,en dan kan je bij jezelf aankloppen als je niet tevreden bent.

Dat zou wel fijn zijn. Ik ben ook graag kritisch op mezelf. Alleen een dure regio :+

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:20

GDG schreef:
Appluis schreef:
Geen enkel paard wordt dik van goed hooi.

Onjuist. Je denkt dat je alles weet, of wil dat doen voorkomen, maar dat is dus niet zo.

Je manier van communiceren met je 'onzin' en 'rotzooi' gaat je niet verder brengen in elk geval.

Och joh. Wist ik maar alles. Lijkt me heeeerlijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:22

Appluis schreef:
Ach op ruwvoer kun je niet besparen. Geen enkel paard wordt dik van goed hooi. De rest valt idd over te twisten :)
Ik ben kritisch hoor. Ongetwijfeld ben ik zelfs als lastig te bestempelen. En dat zeg ik er ook meteen bij als ik voor een stal ga kijken. Heel specifiek dat ik wil dat er onbeperkt ruwvoer wordt gegeven. En dan halen ze je binnen door te zeggen dat ze het doen, maar ondertussen niet doen. Heeft niemand iets aan, want ik ga echt niet blijven als ik er eenmaal ben.
En een wanbetaler ben ik niet. Sterker nog, ik bied altijd aan voor iets dat ik extra wil of anders (zoals meer hooi oid) bij te betalen.

Ehm minstens 50% van de paarden wordt te dik van onbeperkt goed hooi. Als ik naar die advertenties van pp’s kijk met foto’s van de paarden daar moet ik regelmatig huilen hoor.

Verder hebben wij thuis een kleinschalige pensionstal. Extreem veel werk, maar geld scheppen... met een weekendbaantje in de supermarkt zou ik meer verdienen.

Je komt op mij ook over als een zeer moeilijke klant door je formuleringen. Vat het op als een leerpunt ipv afzeiken. Want ja, moest je hier in de buurt zijn en ik krijg een berichtje van je... ik zou weigeren, sorry.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:23

Och ik heb nog zoveel te leren. Gelukkig maar :)
Leuk dat jullie de virtuele wereld als een echte wereld beschouwen. Weer wat geleerd!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:25

Nee hoor, ik ben ervan overtuigd dat bokt absoluut geen weerspiegeling is van het ‘real life’. En gelukkig maar, want moraalridders genoeg hier op dit forum, tot het belachelijke aan toe :D
Maar aangezien niemand niemand hier kent, kunnen we alleen maar uitgaan van de geschreven tekst he

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:27

Ook in mijn regio zijn stallen met ruime paddocks en genoeg te eten niet te vinden. Na een stal op ruim een uur rijden in volpension met verzorging , maar veeeeel te weinig ruwvoer, daglicht en beweging staat mijne nu op de Veluwe. Inloopstal, weiland en onbeperkt ruwvoer, ik heb mijn paard nog nooit zo tevreden gezien sinds hij bij mijn ouders van de boerderij is verhuisd.

Succes met zoeken ts, voor minder zet ik mijn paard ook niet meer neer.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:29

Poekkie schreef:
Nee hoor, ik ben ervan overtuigd dat bokt absoluut geen weerspiegeling is van het ‘real life’. En gelukkig maar, want moraalridders genoeg hier op dit forum, tot het belachelijke aan toe :D
Maar aangezien niemand niemand hier kent, kunnen we alleen maar uitgaan van de geschreven tekst he

Dan is een stelling zoals die je formuleert in je vorige bericht natuurlijk onnodig. Want je weet helemaal niet hoe ik in het echt ben en of het zou matchen.
Maargoed, maakt ook niet uit. Ik schrijf hier ook maar wat, dus kan het anderen moeilijk kwalijk nemen :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:34

Wat de een fatsoenlijk noemt, vindt de ander niets. Dus fatsoenlijk is een relatief begrip. Het lijkt alsof je valt over het feit dat je paard geen onbeperkt hooi krijgt. Je geeft ook aan dat een paard van alleen hooi niet dik wordt. Zoals Poekkie al zegt, klopt dat niet. Heb er bij mij nml een paar staan die dat wel doen. Ik kan me voorstellen dat je niet gelukkig wordt als hij 's avonds niets meer krijgt en moet wachten tot de volgende dag maar kun je hier niet over praten met de pensioneigenaar? Bij ons krijgen ze nml 's avonds nog wat hooi maar er is niet onbeperkt hooi ter beschikking. In jou geval denk ik idd dat een eigen plaats voor jou het beste zou zijn. Verkijk je alleen niet op het werk dat er dan bij komt kijken. En ook dan is niet alles zoals je zou willen in het ideale geval. Been there done that. Als ik eerlijk ben en ik zou plaats over hebben en je zou reageren weet ik niet of ik je zou benaderen. Mijn filosofie zou nml zijn dat ik ander mans paarden wil behandelen als mijn eigen. En een ieder zou vrij zijn om te komen kijken. Mocht het niet bevallen dan zou het beter zijn om niet te komen met het paard. Bij jou zou ik mijn twijfels hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:37

Appluis schreef:
Poekkie schreef:

Dan is een stelling zoals die je formuleert in je vorige bericht natuurlijk onnodig. Want je weet helemaal niet hoe ik in het echt ben en of het zou matchen.
Maargoed, maakt ook niet uit. Ik schrijf hier ook maar wat, dus kan het anderen moeilijk kwalijk nemen :D

Natuurlijk moet je wel nog enige interesse in een persoon hebben vooraleer open te staan voor een eerste gesprek he :)

Maar goed, ik zit in belgie, dus het boeit ook niet.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:40

Funnygirl schreef:
Wat de een fatsoenlijk noemt, vindt de ander niets. Dus fatsoenlijk is een relatief begrip. Het lijkt alsof je valt over het feit dat je paard geen onbeperkt hooi krijgt. Je geeft ook aan dat een paard van alleen hooi niet dik wordt. Zoals Poekkie al zegt, klopt dat niet. Heb er bij mij nml een paar staan die dat wel doen. Ik kan me voorstellen dat je niet gelukkig wordt als hij 's avonds niets meer krijgt en moet wachten tot de volgende dag maar kun je hier niet over praten met de pensioneigenaar? Bij ons krijgen ze nml 's avonds nog wat hooi maar er is niet onbeperkt hooi ter beschikking. In jou geval denk ik idd dat een eigen plaats voor jou het beste zou zijn. Verkijk je alleen niet op het werk dat er dan bij komt kijken. En ook dan is niet alles zoals je zou willen in het ideale geval. Been there done that. Als ik eerlijk ben en ik zou plaats over hebben en je zou reageren weet ik niet of ik je zou benaderen. Mijn filosofie zou nml zijn dat ik ander mans paarden wil behandelen als mijn eigen. En een ieder zou vrij zijn om te komen kijken. Mocht het niet bevallen dan zou het beter zijn om niet te komen met het paard. Bij jou zou ik mijn twijfels hebben.

Ik snap niet zo goed dat iedereen het betrekt op zichzelf? Prima als jullie me niet op stal willen. Waarschijnlijk zitten jullie niet eens in de buurt. Hahaha. Dus beetje loze opmerkingen.
Enfin. Ik wil dat m’n paarden genoeg hooi krijgen. En zoals ook staat in m’n bericht, denk ik dat ze dat wel krijgen, maar in 1 voerbeurt kun je niet voeren. Een paard van 16u tot de volgende dag zonder voer zetten is vragen om problemen.
Uiteraard heb ik daarover gepraat. Ze willen maar 1 keer voeren. En een net is geen optie. Wat blijft er dan over? Niets toch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:43

Vaak lukt het in zo'n situatie om toch met goed overleg een oplossing te vinden. Als het de stalhouder weinig extra geld / moeite kost en je brengt het een beetje op prettige toon dan staan ze vaak best voor dingen open.

Als je denkt dat ze wel genoeg krijgen maar niet goed genoeg over de dag verdeeld, dan zou een oplossing kunnen zijn dat je toch met een slowfeeder hooinet gaat werken bijvoorbeeld, vaak kiezen mensen er voor om dan zelf die netten te vullen en gevuld klaar te leggen voor de stalhouder, zodat die het alleen nog vast hoeft te klikken in de stal met een hele simpele handeling.

Of dat het heel makkelijk gevuld kan worden zodat het nauwelijks extra werk is tov. hoe de andere paarden hun hooi krijgen. Of je vult het net zelf als je komt. Er moet toch wel iets te bedenken zijn?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:48

Je zegt dat een slowfeeder geen optie is, maar wat heb je zelf voorgesteld om mee te doen?
Ik geef nu standaard in netten, maar zou als pensionhouders heel anders reageren op volgende vragen:
1) kan je voor mijn paard elke avond netten vullen?
2) is het goed als ik elke avond nog een extra net klaar hang? Wil je die dan gewoon in zijn stal klikken aub?

Is zoiets als een feedingmaster een optie voor jou? Duur, maar van stal wisselen komt mogelijks nog duurder uit.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:48

pmarena schreef:
Vaak lukt het in zo'n situatie om toch met goed overleg een oplossing te vinden. Als het de stalhouder weinig extra geld / moeite kost en je brengt het een beetje op prettige toon dan staan ze vaak best voor dingen open.

Als je denkt dat ze wel genoeg krijgen maar niet goed genoeg over de dag verdeeld, dan zou een oplossing kunnen zijn dat je toch met een slowfeeder hooinet gaat werken bijvoorbeeld, vaak kiezen mensen er voor om dan zelf die netten te vullen en gevuld klaar te leggen voor de stalhouder, zodat die het alleen nog vast hoeft te klikken in de stal met een hele simpele handeling.

Of dat het heel makkelijk gevuld kan worden zodat het nauwelijks extra werk is tov. hoe de andere paarden hun hooi krijgen. Of je vult het net zelf als je komt. Er moet toch wel iets te bedenken zijn?

Echt ik heb het allemaal besproken, op een hele aardige manier. Alle stallen hebben een ruif, die vullen ze 1 keer per dag. Mijn stallen hebben nog geen ruif, die komen in augustus. Ik heb aangeboden zelf netten te kopen en op te hangen voor de tussenliggende periode. Die kunnen dan echt heel eenvoudig door hen worden gevuld. Kost net zoveel tijd als een ruif vullen. Maar dat willen ze niet. En een echte uitleg komt er niet.
Ik wil het ook nog wel zelf vullen, maar ben niet iedere dag op stal.
Ik ben niet de enige die over dit onderwerp valt hoor. Er vallen er meer over. Valt niks te bespreken en zij gaan uiteindelijk ook weg. Maar zijn zoekende.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:51

Maar je zegt dat het voer op is om 16u. Hoe lang staat je paard dan buiten, want als hij de hele dag buiten staat, is het hooi toch nooit op als er 1 keer goed gevoerd word? Bij ons voeren ze ook maar één keer en wel zo veel dat er ‘s morgens nog over is. (Wat overigens niet voor mijn pony goed is, want die wordt dus wel dik van goed onbeperkt ruwvoer)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:53

Appluis schreef:
pmarena schreef:

Echt ik heb het allemaal besproken, op een hele aardige manier. Alle stallen hebben een ruif, die vullen ze 1 keer per dag. Mijn stallen hebben nog geen ruif, die komen in augustus. Ik heb aangeboden zelf netten te kopen en op te hangen voor de tussenliggende periode. Die kunnen dan echt heel eenvoudig door hen worden gevuld. Kost net zoveel tijd als een ruif vullen. Maar dat willen ze niet. En een echte uitleg komt er niet.
Ik wil het ook nog wel zelf vullen, maar ben niet iedere dag op stal.
Ik ben niet de enige die over dit onderwerp valt hoor. Er vallen er meer over. Valt niks te bespreken en zij gaan uiteindelijk ook weg. Maar zijn zoekende.

Hier geef je het antwoord op mijn vraag al, toch?

Jij stelt voor om iets te kopen, en ze moeten het er dan maar mee doen (net vullen is wel poedersuiker overigens, ik vul er zo’n 20 per week maar vloek elke keer). Waar is jou bijdrage in wat jij zou doen? Bied je aan ze zelf te vullen en klaar te leggen voor een week?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:54

Appluis schreef:
Dat is wel het grootste probleem. Met de rest kan ik wel leven :)
Die mogelijkheden zijn er niet. Ja ik heb een tijdje m’n eigen hooi meegenomen. Maar dat is ook gekkenwerk natuurlijk, zomaar achter in de auto :D
Ben het gesprek aangegaan hoor. Al meerdere keren. En ik moest hen erop vertrouwen dat ze echt meer dan genoeg kregen.
Wat ik overigens ook denk. Alleen de voerbeurten zijn niet frequent genoeg.

Pmera heeft al heel mooi verwoord wat ik nog wilde vragen. Mag je ook niet zelf extra voeren van hun hooi, eventueel tegen vergoeding? Dat je zelf overdag (of om de dag, ik weet niet hoe vaak je op stal komt) wat netten klaarmaakt, zodat zij (of jij of een stalgenoot) die 's avonds in de box hangen? Hoe staan andere stalgenoten hier in, misschien heb je meer "lotgenoten" zodat jullie eens met z'n allen het voerbeleid onder de loep kunnen nemen. Het zou zonde zijn dat je weer iets anders moet zoeken terwijl de rest opzich wel bevalt.

Edit: ik lees nu je antwoord, jammer dat de stalhouder er zo onwillend in staat
Laatst bijgewerkt door Dieuwke_ op 25-05-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt