Jaarling met bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:42

volgens mij heeft de topicstarter niks kwaad in zin hoor, en wil ze haar paardje er inderdaad enkel maar aan laten wennen. nu hebben we rustig (of soms minder Haha! ) gezegd dat wij dat niet echt goed vinden, omdat het bitje misschien niet past. heeft ze ook meteen antwoord op haar vraag waarom hij het bitje vastneemt. meer moest dat toch niet zijn?

al die reacties van stommeling en ik kan het beter (daarmee bedoel ik niet diegenen die advies gaven he) van sommigen... slaat op niets. paardje gaat er niet dood van. dat ze de vraag al stelt slaat erop dat ze om het paardje geeft, want het is maar een detail zeg maar. toch vraagt ze het. prima toch.

mijn mening: ik vind het fijn dat je naast dingen als halster, voetjes,... je pony ook aan het bit wilt leren wennen. wat je zou kunnen doen is het bitje eerst warmen met warm water, dat vindt hij fijner. neem een heel dun trensje (je gaat natuurlijk niet aan dat bitje trekken) en er bovendien zoals reeds geopperd eerst een DA naar laten kijken, of zijn tandjes het wel aankunnen. blijf er niet mee bezig, een pony onthoudt als een olifant Haha!
succes en doe geen domme dingen Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:48

ponyzotje schreef:
volgens mij heeft de topicstarter niks kwaad in zin hoor, en wil ze haar paardje er inderdaad enkel maar aan laten wennen. nu hebben we rustig (of soms minder Haha! ) gezegd dat wij dat niet echt goed vinden, omdat het bitje misschien niet past. heeft ze ook meteen antwoord op haar vraag waarom hij het bitje vastneemt. meer moest dat toch niet zijn?

al die reacties van stommeling en ik kan het beter (daarmee bedoel ik niet diegenen die advies gaven he) van sommigen... slaat op niets. paardje gaat er niet dood van. dat ze de vraag al stelt slaat erop dat ze om het paardje geeft, want het is maar een detail zeg maar. toch vraagt ze het. prima toch.

mijn mening: ik vind het fijn dat je naast dingen als halster, voetjes,... je pony ook aan het bit wilt leren wennen. wat je zou kunnen doen is het bitje eerst warmen met warm water, dat vindt hij fijner. neem een heel dun trensje (je gaat natuurlijk niet aan dat bitje trekken) en er bovendien zoals reeds geopperd eerst een DA naar laten kijken, of zijn tandjes het wel aankunnen. blijf er niet mee bezig, een pony onthoudt als een olifant Haha!
succes en doe geen domme dingen Knipoog

toch is er duidelijk neergezet wat een belangrijk nadeel is van een bit op jonge leeftijd, en echt niet alleen omdat het niet zou passen. Aan andere dingen laten wennen vind ik iets heel anders. Ik zou het zelf niet fijn vinden als mijn verzorgster er even voor de leuk een bitje in zou hangen bij mijn jaarling.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:00

Cheveyo schreef:
toch is er duidelijk neergezet wat een belangrijk nadeel is van een bit op jonge leeftijd, en echt niet alleen omdat het niet zou passen. Aan andere dingen laten wennen vind ik iets heel anders. Ik zou het zelf niet fijn vinden als mijn verzorgster er even voor de leuk een bitje in zou hangen bij mijn jaarling.

niet op gelet Bloos! dat het een verzorgpony is.
maarja, dat een veulen het bit zou leren vastnemen... kan hij op elke leeftijd leren, bv. ik ben er ook niet voor, dat zei ik al, maar als zij het per sé wilt, gaf ik enkele tips aan. maar ze heeft natuulijk niks per sé te willen, als het haar verzorgpony is. (ook al)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:05

ponyzotje"]
[quote="Cheveyo"]toch is er duidelijk neergezet wat een belangrijk nadeel is van een bit op jonge leeftijd, en echt niet alleen omdat het niet zou passen. Aan andere dingen laten wennen vind ik iets heel anders. Ik zou het zelf niet fijn vinden als mijn verzorgster er even voor de leuk een bitje in zou hangen bij mijn jaarling.
[/quote]

niet op gelet Bloos! dat het een verzorgpony is.
maarja, dat een veulen het bit zou leren vastnemen... kan hij op elke leeftijd leren, bv. ik ben er ook niet voor, dat zei ik al, maar als zij het per sé wilt, gaf ik enkele tips aan. maar ze heeft natuulijk niks per sé te willen, als het haar verzorgpony is. (ook al)
[/quote]

[quote="ponyzotje schreef:
mijn mening: ik vind het fijn dat je naast dingen als halster, voetjes,... je pony ook aan het bit wilt leren wennen

Sorry volgens mij twee verschillende meningen...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:08

ik ben er niet voor met dat gewone bit, en dat niet gecontroleerd zijn van de tandjes, ja. dat bedoelde ik. mits wat aanpassingen (dikte, niet vaak doet, laten controleren.... ) vind ik het positief als je je (eigen Haha! ) paardje er aan wilt leren wennen. idd wat verwarrend, als je er de context niet bijzet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:11

oke wij begrijpen elkaar weer. Maar echt als iemand anders dat bij mijn veulen/jaarling zou doen, ik zou diegene persoonlijk......

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:13

misslono schreef:
Hallo bokkers,
Mijn verzorg veulen/jaarling van 1½ jaar oud krijgt af en toe eens een hoofdstelletje in om te laten wennen. Het grappige hiervan is dat hij het bit niet los wilt laten als je het hoofdstel af doet .
Herkennen jullie dit?? Scheve mond
Kuz

Weer zo'n topic. Vertel me nou eens, is dit een serieuze vraag of is dit alleen bedoeld om de boel hier op te hitsen??

Ik bedoel, iedereen met een béétje verstand begrijpt toch dat dit nergens over gaat. Kan hier ook absoluut niks grappigs in zien.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:21

Er zijn de laatste tijd wel erg veel van dit soort aktie/reactie topics. De kwaden verpesten het voor de goeden (die echt serieus zijn). Inderdaad niks grappigs.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:23

niet iedereen is zo slim als jij ellenlouise... daarmee bedoel ik dat er geen minimumniveau staat op de gebruikers... wanneer iemand zo'n vraag stelt kan je het als je taak zien diegene jouw visie te vertellen, duidelijk geargumenteerd.
maar alleszins niet om je af te vragen of dit is om de boel op te hitsen? no way. je kan niet meteen alles weten.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:25

Cheveyo schreef:
Er zijn de laatste tijd wel erg veel van dit soort aktie/reactie topics. De kwaden verpesten het voor de goeden (die echt serieus zijn). Inderdaad niks grappigs.

het lijkt een tijd te zijn dat de pennymeisjes ontwaken Haha!
maar geen reden om ze daarom af te blaffen.
en voor die niet-serieuze reacties als hang er een bit met prikkeldraad in => HK pennymeisjestopic. ik ben er zelf ook lid van, heel gezellig Clown , maar hier dan toch liever serieus raad geven.

het is niet omdat iemand iets verkeerd doet dat diegene moet afgeblaft worden. vaak werkt dat tegenovergesteld.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:26

Nou ik kwam net van het topic [lo] jong paard longeren , waarbij de poster problemen had met het longeren van haar 11 maanden (!) oude hengstveulen. Vandaar dat ik misschien wat fel reageer.

Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat sommige van dit soort vragen niet serieus zijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:30

Ik zeg het zoals het in me opkomt.
Zoals ik al zei, sommigen verpesten het voor degene die de vraag serieus stellen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:44

ellenlouise schreef:
Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat sommige van dit soort vragen niet serieus zijn.

komt doordat er inderdaad enkele topics met een schaduwaccount zijn geweest, dat is zoals cheveyo ook zei idd heel vervelend. hoe stom het ook mag klinken, ik denk dat we elk topic in den beginne serieus moeten benaderen, je weet maar nooit dat we op die manier een paardje kunnen redden Knipoog .
echter, in dit topic lijkt me alles gezegd.

misslono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 20:21

Voor alle mensen die denken dat ik het bit in doe...Dat doe ik niet, het baasje doet dat, ik vroeg alleen wat jullie daar van vinden...
Dus als zij dat doet heb k daar weinig over te zeggen..
(niet lelijk bedoelt ofzo hoor)

misslono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 20:27

ellenlouise"]
[quote="misslono schreef:
Hallo bokkers,
Mijn verzorg veulen/jaarling van 1½ jaar oud krijgt af en toe eens een hoofdstelletje in om te laten wennen. Het grappige hiervan is dat hij het bit niet los wilt laten als je het hoofdstel af doet .
Herkennen jullie dit?? Scheve mond
Kuz

Weer zo'n topic. Vertel me nou eens, is dit een serieuze vraag of is dit alleen bedoeld om de boel hier op te hitsen??

Ik bedoel, iedereen met een béétje verstand begrijpt toch dat dit nergens over gaat. Kan hier ook absoluut niks grappigs in zien.
[/quote]

Ik vraag alleen of dit normaal is...want voor het zelfde geld is het niet gewoon...Dus waarom zou ik het niet mogen vragen..??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:30

Het is dus niet gewoon...kun je uit de reacties van de mensen wel opmaken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:30

ellenlouise schreef:
Nou ik kwam net van het topic [lo] jong paard longeren , waarbij de poster problemen had met het longeren van haar 11 maanden (!) oude hengstveulen. Vandaar dat ik misschien wat fel reageer.

ok, dit vind ik ook te ver gaan(al is vip al eerder een keer gelongeerd bij de dierenkliniek in rozendaal om te kijken of die kreupel liep maar goed...) maar een jong paardje in een bitje laten bijten(want ja, die nieuwsgierige gevallen pakken alles vast) vind ik geen probleem, mits het net zoals jullie allemaal al zeggen past etc.
[edit] hiermee bedoel ik dan dus af en toe

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:34

wat imensen doen en willen en goed vinden moeten ze zelf weten, zou het zelf alleen afraden om de reeds in dit topic genoemde redenen. Mijn paard is het niet gelukkig.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:44

Ik vind het reinste dierenmishandeling om een 1,5 jarige een bit in te doen
Net als Casidy zegt het bit is niet geschikt voor de mond
En ik ben zelf erg voor om met halster in te rijden maar van het zomer heb ik daar de middelen niet voor omdat ik op een drukke manege ga staan dus ik ga rustig met een bitje inrijden

En Carola1 het zegt niks dat je al 4 paarden heb ingereden maar op de manier hoe!
Ik zelf heb ook enkele paarden ingereden en weet dat het veel gedult en tijd kost

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:44

Misschien is het Carola1 's paard wel? Heeft iemand die vandaag nog lang zien komen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:57

boeflover schreef:
ok, dit vind ik ook te ver gaan(al is vip al eerder een keer gelongeerd bij de dierenkliniek in rozendaal om te kijken of die kreupel liep maar goed...) maar een jong paardje in een bitje laten bijten(want ja, die nieuwsgierige gevallen pakken alles vast) vind ik geen probleem, mits het net zoals jullie allemaal al zeggen past etc.

Ik zie echt het nut hier niet van in.. Om dat ie leuk vindt.. Ookal is het af en toe hij(of is 't een zij? Schijnheilig ) heeft later nog genoeg te tijd om 't te leren, juist op de momente dat het paard moet gaan werken, en dan heb je ook de meeste kans dat 't paard 't dan nog leuk vind. Zo creer je ook geen paarden die hun mond stijfhouden als er een bit te zien is.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:23

DeesDeBest"]
[quote="boeflover schreef:

Ik zie echt het nut hier niet van in.. Om dat ie leuk vindt.. Ookal is het af en toe hij(of is 't een zij? Schijnheilig ) heeft later nog genoeg te tijd om 't te leren, juist op de momente dat het paard moet gaan werken, en dan heb je ook de meeste kans dat 't paard 't dan nog leuk vind. Zo creer je ook geen paarden die hun mond stijfhouden als er een bit te zien is.
[/quote]
ik moet zeggen hoor, nu ik dit allemaal lees wat er allemaal zo slecht aan is ga ik het denk ik ook niet meer doen, liet hem een keer mn hoofdstel zien en toen pakte die hem zelf vast, dus vandaar vond ik het wel grappig en liet ik hem maar doen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:00

Mooi dat je hier wat van hebt kunnen leren Boeflover.