Hoe ver ga je als pensionhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:15

Poekkie schreef:
Gini schreef:

Auwtch, deze komt binnen. Je weet niet in welke situatie ik zit. Deze opmerking doet pijn.

Ja maar ze klopt wel.
Met de beste wil van de wereld zijn je eisen onredelijk van zodra het gaat om een paardje dat extra zorg behoeft.

Ik werk +/- 15-20 uur per week aan de paarden (6+ 2 shets), winter en zomer voor 400 euro winst per maand. Mag je gerust weten. Doe heel erg veel, maar jou eisen en verwachtingen zou ik nooit kunnen invullen noch van iemand mogen verwachten.

Ken ook geen enkele stal die eraan zou kunnen of willen voldoen, dus denk niet dat het alleen aan mij zou liggen.

Kijk, in dit topic worden meningen gevraagd. Ik geef die van mij, dan kan je het daarmee oneens zijn. Dan kan je verduidelijking vragen en dan zal ik die geven. En dan mag je van mij nog steeds denken 'jeetje, nee, daar ben ik het helemaal niet mee eens.' En dat mag je uiteraard ook aangeven. Even goede vrienden, er zijn evenveel meningen als mensen. Maar om er dan even deze persoonlijke sneer in te gooien, om wat? Mij neer te halen? Mijn mening belachelijk te maken? Mij te kwetsen? Dat vind ik niet netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:16

Ik ga wel in zoverre met Gini mee dat wanneer een paard bijvoorbeeld invalt omdat elk paard standaard de zelfde plak hooi krijgt, dit niet perse bij de eigenaar hoeft te liggen. Je betaald ervoor dat je paard voldoende gevoed wordt. Je kan gewoon niet alle paarden onder 1 noemer gooien. Wat dat betreft ben ik erg van op het oog voeren.

Valt het paard in, dan samen om tafel, ligt het aan de ruwvoeder, moet er meer of ander soort muesli in.
Ruwvoeder hoeveelheid komt voor de pensionhouder. Ander soort ruwvoeder voor de eigenaar. Ben je het als eigenaar niet eens met brok van de pensionstal, dan voor eigen rekening een ander soort.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 19:17

Poekkie schreef:
Mooie houding ts :)
Zorg wel dat wat je extra biedt, ook iets is dat je effectief op lange termijn zou kunnen volhouden :)

Ppid is echter niet te genezen, wel te ondersteunen. Homeopathie kan verlichting geven maar geen langdurige genezing.

Dankjewel. Ik heb er ook echt plezier in dat de pony's hier in de tuin staan en op deze manier kan ik dat zo houden.
Zelfs al zou hij uiteindelijk 24/7 apart moeten, is dat nog prima te regelen hier. Ik heb twee uitgangen van de paddock naar de wei, dus dan kan hij gewoon een ander deel van de wei krijgen. Eigenlijk zou mijn eigen pony daar 's nachts komen te staan, omdat die vroeger altijd zo'n stress kreeg van 24/7 in de groep, maar die is zo tot rust gekomen, dat dat helemaal niet meer nodig is.

Dat van de genezing van PPID meende ik ook, maar zij zegt dat het echt zo is. Wat dat betreft trek ik dan echt mijn handen ervan af, het is toch haar pony...
Laatst bijgewerkt door Delaja op 27-04-21 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:18

Mindim schreef:
Ik ga wel in zoverre met Gini mee dat wanneer een paard bijvoorbeeld invalt omdat elk paard standaard de zelfde plak hooi krijgt, dit niet perse bij de eigenaar hoeft te liggen. Je betaald ervoor dat je paard voldoende gevoed wordt. Je kan gewoon niet alle paarden onder 1 noemer gooien. Wat dat betreft ben ik erg van op het oog voeren.

Valt het paard in, dan samen om tafel, ligt het aan de ruwvoeder, moet er meer of ander soort muesli in.
Ruwvoeder hoeveelheid komt voor de pensionhouder. Ander soort ruwvoeder voor de eigenaar. Ben je het als eigenaar niet eens met brok van de pensionstal, dan voor eigen rekening een ander soort.

Ts gaf al aan onbeperkt hooi te geven. Arm hooi, dat wel.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 19:19

Mindim schreef:

Nog even een toevoeging: Ik heb in de winter twee soorten hooi. In elk net gaat een grote portie mager hooi en een kleine pluk gewoon hooi puur voor het lekkere. Zodra ze het gras op gaan, gaat dat gewone hooi eruit, omdat ze al extra uit het gras halen.
Het oudje krijgt dus al een tijdje 's nachts dat andere hooi, maar het is nog niet rijk genoeg (is ook zeker niet echt rijk, maar wel voedzamer dan het magere spul).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:20

Gini schreef:
Poekkie schreef:

Ja maar ze klopt wel.
Met de beste wil van de wereld zijn je eisen onredelijk van zodra het gaat om een paardje dat extra zorg behoeft.

Ik werk +/- 15-20 uur per week aan de paarden (6+ 2 shets), winter en zomer voor 400 euro winst per maand. Mag je gerust weten. Doe heel erg veel, maar jou eisen en verwachtingen zou ik nooit kunnen invullen noch van iemand mogen verwachten.

Ken ook geen enkele stal die eraan zou kunnen of willen voldoen, dus denk niet dat het alleen aan mij zou liggen.

Kijk, in dit topic worden meningen gevraagd. Ik geef die van mij, dan kan je het daarmee oneens zijn. Dan kan je verduidelijking vragen en dan zal ik die geven. En dan mag je van mij nog steeds denken 'jeetje, nee, daar ben ik het helemaal niet mee eens.' En dat mag je uiteraard ook aangeven. Even goede vrienden, er zijn evenveel meningen als mensen. Maar om er dan even deze persoonlijke sneer in te gooien, om wat? Mij neer te halen? Mijn mening belachelijk te maken? Mij te kwetsen? Dat vind ik niet netjes.

Mijn excuses als het over komt als sneer, dat is niet de bedoeling.
Ik klink vast hard in tekst, maar reageer alleen maar op de verwachtingen die je oplijst en niet op jouzelf als persoon.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:20

Gini schreef:
Mizora schreef:
Op als stalhouder minimumloon te verdienen, moet je minimaal 10 euro per uur arbeid vragen. Een hooinet vullen en ophangen minimaal 5 minuten als dat niet in bulk gaat. Dat komt neer op 2.5 uur (= 150 minuten) per maand, dus 25 euro. Een extra voerbeurt is 3 minuten en onrust bij de rest, 1.5 uur = 15 euro, als je de extra mestkosten door de onrust bij de rest niet meetelt.

Een extra kg basisbrok a 0.50€/kg = 15 euro per maand.
Een extra portie hooi van 4kg a 0.20€/kg (200€/ton) = 24 euro per maand

Dus, een extra voerbeurt van 1kg basisbrok en daarnaast een hooinet vullen en ophangen als extra hooibeurt kost de stalhouder, voor minimumloon en onkostenvergoeding: 15 + 24 + 25 + 15 = 89 euro per maand, uitgaande van 30 dagen in een maand (bij 365/12 als maand = 90.24€) en geen extra mestafvoer, mestarbeid of strooiselverbruik gerekend.

Een pensionhouder hoeft enkel de afgesproken service en voer te leveren. Niet meer dan dat. De TS is dus al uiterst coulant door alle dingen die ze doet gratis te doen. Een pensionstalling is een bedrijf, dat er met dieren gewerkt wordt, betekent niet dat hij dus ook alle dieren zijn hobby moeten zijn. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier, ook als hij ouder wordt en exta zorg behoeft en ja, dat kost je extra geld. En nee, de pensionhouder hoeft dit niet voor je op te hoesten of gratis te komen (over)werken zodat jij gemak hebt.

Pensionhouders werken al voor veel te weinig loon voor het aantal uur dat ze werken. Dat hoeft niet nog verder verlaagd te worden. Natuurlijk, als jij 500-600 euro per maand betaalt aan stalling wordt het anders, maar dat is hier duidelijk niet van toepassing.

En wanneer in de zomer minder hooi gegeven wordt en minder tot geen hooinetten opgehangen moeten worden, doen we dan stalgeld naar beneden?
Zoals ik al zei vind ik een paard zodanig voeren dat die niet moddervet noch te mager wordt, geen extra service of dienst. Ik vind dat dat hoort bij de zorg die ik in een volpensionpakket kan verwachten. In de mate van het acceptabele, dat heb ik in ieder bericht al gemeld. Als je talloze supplementen en kruiden en poedertjes en muesli's wilt bijvoeren is dit uiteraard niet voor rekening van de stalhouder.
Dat een stalhouder gratis moet werken heb ik trouwens nergens gezegd, vind ik wel een hele radicale stelling. Je werkt met dieren, dan is er toch zelden een one size fits all? De ene wordt dik van lucht, de andere heeft aanleg om te mager te blijven. In de basis moet je daar als stalhouder toch mee om kunnen gaan? Als je financieel al je broek scheurt wanneer je 1 hooinet extra moet ophangen omdat je met een ouder paardje zit dat jammer genoeg wat meer ruwvoer nodig heeft, dan is het tijd om je prijsstelling te herbekijken.
Je kan als stalhouder ook nog altijd beslissen om halfpension of doe-het-zelf aan te bieden, dan heb je minder verantwoordelijkheid en bied je alleen de faciliteiten en/of minimale zorg aan. Dat kan ook. Maar in volpension verwacht ik in de basis inderdaad dat mijn paard naargelang haar behoefte gevoerd wordt. Dat is dus een van de dingen waar ik mijn stal op uitzoek. Zoals iemand anders een stal uitzoekt op basis van andere voorwaarden.

Het is nooit dat éne hooinet. Het is dat éne hooinet bij dit paard, dat éne supplement bij dat paard, dat éne extra schepje bij het volgende paard. De zomer- en wintertarieven zijn vaak uitgemiddeld over het hele jaar, dat betekent dat de stalhouder in de zomer wat meer overhoudt en in de winter juist minder. Dat extra hooinet hoef je uiteraard in de zomer ook niet te betalen als je dat als extra dienst afneemt. Bij stallen waar veel mensen 's zomers ergens anders staan zie je ook dat de prijzen danwel sowieso hoger zijn (dan betalen de altijd-staanders dus 's zomers eigenlijk te veel), dan wel een gespleten winter- en zomertarief is. De prijsstelling moet bij de meeste pensionstallen ook eigenlijk zorgvuldig bekeken worden. Als het niet draait op gratis stagaires en 16-jarigen die minimumloon krijgen (3.35€/uur), zie je dat de prijzen omhoog gaan. Zonder deze (vrijwel of volledig) gratis (bijna slaven)arbeid is het namelijk eigenlijk niet rond te krijgen zonder dat je zelf voor een fractie van het minimumloon werkt of inlevert op het welzijn van de paarden.

Volpension betekent niets meer of minder dat het paard gemest en standaardvoer gevoerd wordt (1 of 2 keuzes). In sommige gevallen, maar zeker niet in allen, zit er verder ook nog eenmaal daags een half uur in de stapmolen of paddock zetten in de winter bij en in de zomer op en van de wei halen bij en verder een oogje in het zeil houden en eventuele afwijkingen melden bij de eigenaar. Dat jij daar allerlei services bij wilt kan, maar dat is niet wat volpension inhoudt. En daar zul je dan ook voor moeten betalen. Sommige pensionhouders doen dat al bij de prijs in, in dat geval betalen de mensen die daar allemaal geen gebruik van maken dus eigenlijk te veel. Sommige bieden het als losse service aan, dan komt de rekening tenminste bij de gebruiker terecht. En sommige willen deze extra arbeid sowieso niet, dan is dat geen geschikte stal voor jou. Dat maakt het niet minder volpension.

Halfpension is zelf mesten, maar er wordt gevoerd (wisselt of dit bakjes of vast voer is).
Doe-het-zelf is zelf mesten en voeren, soms door middel van een voerschema. Soms zelf hooi inkopen, soms niet.
(en dan heb je ook nog eigen beheer, dan is ook onderhoud voor jou).

Alles daarboven is service en zit niet aan de kreten volpension, halfpension en doe-het-zelf gekoppeld.

Hier gaat het om volpension waar gratis gewerkt wordt. Nee, dan is ze geen enkele extra service bovenop wat al doet verplicht. Het is ook maar de vraag of de eigenaresse nog interesse heeft in haar paard daar stallen als ze opeens wel een eerlijke stalhuur zou moeten gaan betalen. Voor alsnog heeft de eigenaresse vooral veel noten op haar zang terwijl ze al voor een dubbeltje op de eerste rang zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:22

Poekkie schreef:
Mindim schreef:

Ts gaf al aan onbeperkt hooi te geven. Arm hooi, dat wel.

Ja, TS doet genoeg. Moet er compleet ander hooi dan zelf halen als eigenaar.

Ik doelde erop dat op grotere stallen een recreatie paard van 1.50 en een sportpaard van 1m70 nog wel eena standaard de zelfde 2 plak hooi voorgeschoteld krijgen. Dus dat daar wel meer per paard gekeken mag worden. Of maneges die te weinig land hebben voor het aantal paarden wat ze er 24/7 op houden en dan verwachten van de eigenaren zelf balen hooi aan te schaffen om bij te voeren.

Poekkie

Re: Hoe ver ga je als pensionhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:11

Mindim: ah zo, dat had ik dan verkeerd begrepen :) daar ben ik wel mee akkoord, hooi reken je uit als stalhouder op onbeperkt en geeft dan naar behoefte maar met mogelijkheid te personaliseren. Dat zie ik wel als vanzelfsprekend, tenzij contractueel anders vastgesteld. Helaas zien sommige dat idd anders of hebben sommige (oude/jonge) paarden niet genoeg aan het standaardhooi.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:26

Volpensionstalhouder hier:

Ik denk dat je vooral moet bedenken waar je voor wil staan, wat bij je past.

En daarin moet je bij jezelf blijven, wat ik hier zie gebeuren is opzich logisch maar ik blijf uit onwijze discussies over voer/medische diagnoses.

Soms heeft een paard bijv. een ziekte waardoor ik denk: logisch dat hij dit of dat ruwvoer moet. En soms wil een eigenaar het terwijl ik denk: nou, zou dat nou het beste zijn?

Je kan daar advies over geven. Maar uiteindelijk moet je rechtlijnig zijn in je arbeid/dienst. Het word onhoudbaar als je op basis van je eigen mening/diagnose van een paard bepaalde taken wel/niet wil uitvoeren.

En dat is lastig, want er zijn mensen die elke week wat nieuws bedenken waarvan je dus denkt: Nee, voor jou wil ik deze extra dienst niet doen want het is altijd wat. Terwijl die ander, die nooit zeurt, dezelfde dienst vraagt en je dan denkt: Tja, zou ik wel willen doen :)

Dus bedenk voor jezelf wat je wel en niet wil doen, en dan is het aan de ander of ze dan willen blijven :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:30

Poekkie schreef:
Gini schreef:

Mijn excuses als het over komt als sneer, dat is niet de bedoeling.
Ik klink vast hard in tekst, maar reageer alleen maar op de verwachtingen die je oplijst en niet op jouzelf als persoon.

Ik doelde ook meer op de uitspraak van Ilona: dat ik dus blijkbaar een manegepaard wil en alleen wil rijden. Als je mij en mijn situatie zou kennen, zou je weten dat deze uitspraak mijn meest gevoelige snaar raakt. Maar oké, het rondje met de hond dat ik net ben gaan lopen, heeft deugd gedaan en ik heb het gerelativeerd. :D No hard feelings!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:38

We kennen je en je situatie niet he :)
En eigelijk zouden we die ook niet mogen kennen. Want zoals ruitje zegt, je moet rechtlijnig blijven in wat je biedt. Niet voor de persoon met de moeilijke thuissituatie dekens wisselen en voor de andere niet etc. Maar top dat je het niet meer persoonlijk opvat :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:27

TS een vraag. Jij hebt dus bepaalde pakjes hooi ingekocht. Als de eigenaar nu ander hooi wilt/nodig heeft hoe ga je daarmee om? Als je ervanuit gaat dat dus straks alleen het rijke gevoerd zou worden? Stel dat ze even duur zijn als jouw pakken. Ga je dan zeggen de pakprijs betaal ik maar eigenaar moet wel zelf voor de voorraad zorgen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:30

joyce83 schreef:
TS een vraag. Jij hebt dus bepaalde pakjes hooi ingekocht. Als de eigenaar nu ander hooi wilt/nodig heeft hoe ga je daarmee om? Als je ervanuit gaat dat dus straks alleen het rijke gevoerd zou worden? Stel dat ze even duur zijn als jouw pakken. Ga je dan zeggen de pakprijs betaal ik maar eigenaar moet wel zelf voor de voorraad zorgen?

Ts als particulier zal daar misschien anders mee omgaan, maar op professionele stallen is zoiets eigelijk niet te doen. Een systeem van bonnetjes doorgeven is een ramp als je btw wil aftrekken (ook al is het maar 6%), je hebt een factuur nodig. Daarnaast blijf je natuurlijk zitten met het hooi dat je al besteld had. En kan je er niet vanop aangaan dat de paardeneigenaar constant is in zijn aanvoer, dwz als die zijn hooi op is moet je alsnog bijspringen en dat is recipe voor disaster en ruzies.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 28-04-21 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:34

Poekkie schreef:
joyce83 schreef:

Ts als particulier zal daar misschien anders mee opgaan, maar op professionele stallen is zoiets eigelijk niet te doen. Een systeem van bonnetjes doorgeven is een ramp als je btw wil aftrekken (ook al is het maar 6%), je hebt een factuur nodig. Daarnaast blijf je natuurlijk zitten met het hooi dat je al besteld had. En kan je er niet vanop aangaan dat de paardeneigenaar constant is in zijn aanvoer, dwz als die zijn hooi op is moet je alsnog bijspringen en dat is recipe voor disaster en ruzies.

Nee idd dan heb je op een gegeven moment als grote stal ook geen overzicht meer. Die wil ipv stro vlas, die ipv die brok deze brok en die wil het hooi linksom gedraait hebben en de ander rechtsom. Was wel gewoon echt iets wat in mij op kwam. Dat de stalhouder aan zal geven van nee helaas ik ga niet zelf regelen daar kan ik dan wel inkomen. Maar hooi zit toch wel een bedrag op dat ik mij het afvroeg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:41

Ja daar zitten idd veel kosten aan, aan hooi. Maar wanneer een stalklant met de vraag komt om zelf hooi aan te schaffen, heb je als pensionhouder eigelijk 3 opties:

1) vaste pensionprijs en alle extra hooi voor eigen rekening. Dat is het duidelijkste voor iedereen, maar dan ben je zogezegd de ‘geldwolf’.

2) stalprijs een deel verminderd en pensionklant regelt het zelf. Recipe voor disaster, geloof me vrij. Ooit eens gehad met eten hier. na 1 zak was het al op en waren ze te laat/lui met bijhalen zodat er dan maar van mijn eten genomen wordt en en en... waren ze nog boos ook als ik ze dan terugfloot. Met hooi gaat dat niet anders zijn. Ze geven te weinig, het hunne is even op, paard moet toch gemengd krijgen, ... en je bent al gauw op eigen kosten aan het bijvoeren.

3) stalgeld onveranderd en factuur/bonnetjes mogen doorgegeven. Dit is btw-technisch bijna niet goed te krijgen, tenzij als kleine particuliere stal. Los van het feit dat het best wel kan dat je dan ook meebetaalt voor de konijnen en de shets van de buurvrouw, maar dat ter zijde.

En dan hebben we het nog niet gehad om de extra opslag die je moet voorzien voor hooi.
Kortom, dit soort verzoeken is miserie en de beste optie is optie 1 als stalhouder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:44

Ik denk dat je dan zo een 'pakket' vanaf het begin moet aanbieden. Soort van halfpension. Dat is dan een gestandaardiseerd pakket met een eigen prijs en eigen regels. Dat is 'veiliger' dan tussen neus en lippen door uitzonderingen maken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 19:50

Het hooi dat ze nu gaat halen (Duits kruidenhooi) is een stuk prijziger dan het hooi dat ik voer. Aangezien de pony de helft minder van mijn hooi zal eten (het komt wel op door de andere pony's, dus dat is geen probleem), zal ik inderdaad wat van de vergoeding afhalen. Ik ga niet de extra kosten voor het duurdere hooi betalen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:57

Dank je wel poekie. Mooi uitgebreid antwoord. Het is dat ik hier nooit over hoef na te denken met paarden aan huis. Bepaal dan gewoon echt zelf en hoef niemand tegenmoet te komen.

Gini ik denk zelfs met halfpension dat je soms nog bepaalde zaken echt streng in moet zijn. Stel je hebt een beperkte opslagruimte dat ze niet zomaar iets bouwen of neer zetten. Spullen die stuk gaan, weide onderhoud etc. Ik denk dat je het nooit voor iedereen goed kan doen. Gelukkig zijn veel mensen ook wel tevreden met waar ze staan. En soms ontgroei je een stal.of door andere eigen wensen, andere levensfase paard of eigenaar.

TS ik zou de extra kosten ook niet betalen hoor. Heel netjes dat je hier wel wat mee doet. Ik zou blij zijn met een stalhouder die zo begaan is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:07

Delaja schreef:
Het hooi dat ze nu gaat halen (Duits kruidenhooi) is een stuk prijziger dan het hooi dat ik voer. Aangezien de pony de helft minder van mijn hooi zal eten (het komt wel op door de andere pony's, dus dat is geen probleem), zal ik inderdaad wat van de vergoeding afhalen. Ik ga niet de extra kosten voor het duurdere hooi betalen.

En de kosten van het hooi voor jouw pony’s ? Wanneer deze pony veel meer op het gras moet zal je je eigen veel eerder bij moeten voeren.
En zorg ook dat de eigenaar een hele goede zandkuur geeft, zeven dagen zandweg is domweg niet voldoende .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:14

Gini schreef:
Ik denk dat je dan zo een 'pakket' vanaf het begin moet aanbieden. Soort van halfpension. Dat is dan een gestandaardiseerd pakket met een eigen prijs en eigen regels. Dat is 'veiliger' dan tussen neus en lippen door uitzonderingen maken.

Dat kan best, maar ook dan verzand je toch opnieuw in een van die drie opties? Als je korting op hooi geeft of zelf laat aanschaffen moet je ook sterk genoeg in je schoenen staan om niet in te springen als paard zonder zit of schimmelhooi krijgt. Idem met bodembedekking of krachtvoer. Ik kan dat persoonlijk niet en zou voor dit soort regelingen dus absoluut geen geschikte stalhouder zijn. Wij zijn namelijk volledig teruggekomen van halfpension een nemen alleen nog maar volpension aan juist om dit soort ervaringen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 21:37

bigone schreef:
Delaja schreef:

En de kosten van het hooi voor jouw pony’s ? Wanneer deze pony veel meer op het gras moet zal je je eigen veel eerder bij moeten voeren.
En zorg ook dat de eigenaar een hele goede zandkuur geeft, zeven dagen zandweg is domweg niet voldoende .

De compromis was dat hij deze dagen wat extra mocht, maar nu het hooi er is (ze is net de eerste baaltjes komen brengen) gewoon met de andere drie mee gaat. Als het goed is valt het dus erg mee hoeveel extra gras hij heeft gegeten.

Gelukkig is deze eigenaresse iemand die alles snel regelt. Het zal dus echt niet voorkomen dat het speciale hooi op is en dat ik hem alsnog het andere moet geven.

Wat het zand betreft: er zat een klein beetje in zijn mest, absoluut niet schrikbarend veel (hebben we ook wel gezien bij mestonderzoek van andere paarden, dus ik weet hoe erg het kan zijn). Ik ga er dus vanuit dat een week deze kuur wel genoeg is, maar we kunnen na de kuur uiteraard de mest nog een keer bekijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:45

Bekijk de mest dan enkele dagen achter elkaar, wanneer je in een paar mestballen een theelepel zand vind zit er aardig wat van binnen. Juist zoals ze gehouden worden, paddock en vooral zeer kale weide is een garantie voor zandopname. En kijk anders even in diverse topics hier, daar blijkt vaak een veel hogere dosis nodig te zijn. Succes.

https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

Goed werkend tegen zand, wel opletten met droge toediening. Je bent maar weinig per dag nodig.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 08:02

bigone schreef:
Bekijk de mest dan enkele dagen achter elkaar, wanneer je in een paar mestballen een theelepel zand vind zit er aardig wat van binnen. Juist zoals ze gehouden worden, paddock en vooral zeer kale weide is een garantie voor zandopname. En kijk anders even in diverse topics hier, daar blijkt vaak een veel hogere dosis nodig te zijn. Succes.

https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

Goed werkend tegen zand, wel opletten met droge toediening. Je bent maar weinig per dag nodig.

Hij krijgt nu psyliumzaad, dat moet ik inderdaad eerst weken.
Goede tip om een paar dagen achter elkaar te kijken, gaan we doen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:03

Ik voer psyllium juist droog, ook het zaad. Gewoon boven op de slobber en dat werkt ze makkelijker naar binnen dan wanneer het al slijmerig is.