Hoeveel verdien je als je iemand zijn paard verzorgt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:43

VogeltjeM schreef:
Ik heb een tijdje een tienermeisje betaald om op zondag de paddock te mesten. Had zij een leuk zakcentje aan. Maar die was al 16.

Met bijrijders/verzorgers ben ik van het principe dat ze niet hoeven te betalen, maar wel is het fijn als ze wat bijdragen in de verzorging bijv uitmesten als ze er zijn of een vaste mestdag per week.

Dat zou ik idd ook nog wel aandurven :j
Maar in de omgang met mijn paard zou ik het nogal eng vinden, zo'n jong iemand..

Ik stel me vooral mezelf als 12-jarige voor haha. Ik zou het niemand hebben aangeraden :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:07

Captain schreef:
Oh het bestaat hoor.. Kennis van mij liet een 5/6 jarig meisje 50 euro betalen (de ouders dan) om de shetlanders te mogen komen poetsen 1x in de week. Van de zotte!

Ik weet niet of dat zo zot is, dat hangt van heel wat factoren af. Maar als je stelt dat de ouders wekelijks een vaste kinderoppas hadden op woensdagnamiddag voor 50 euro in de maand, dan denk ik dat veel ouders daar best wel eens voor in de rij zouden willen staan. :D

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:21

Gini schreef:
Captain schreef:
Oh het bestaat hoor.. Kennis van mij liet een 5/6 jarig meisje 50 euro betalen (de ouders dan) om de shetlanders te mogen komen poetsen 1x in de week. Van de zotte!

Ik weet niet of dat zo zot is, dat hangt van heel wat factoren af. Maar als je stelt dat de ouders wekelijks een vaste kinderoppas hadden op woensdagnamiddag voor 50 euro in de maand, dan denk ik dat veel ouders daar best wel eens voor in de rij zouden willen staan. :D

Zo zou ik deze situatie dan ook eerder bekijken. Voor de ouders van het kind een handige oppas waar ze lekker met ponies kan tutten en wrs goed begeleid word daarin.
Manege of een andere sport kost ook vaak een aardige duit, dus mss vinden ze dit soort omgang wel fijner? En als je dan het geld kan missen, why not ..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:05

LWDaisy schreef:
Oei, ik zie dat je 12 jaar bent - ik zou een 12-jarige nooit betalen voor het verzorgen van mijn paard. Is dat geen kinderarbeid?
Sterker nog - ik zou een 12-jarige mijn paard nooit laten verzorgen.

Ik ook niet, onder de 14 is de eigenaar van het paard geheel aansprakelijk bij ongelukken. En als ik iemand voor mijn dieren wil laten zorgen, dan is dat niet onder supervisie, maar als ik er niet kan zijn. Dan is de eerste eis al minimaal 18, enkel al wegens wettelijke beperkingen en gelazer met verzekeringen die ik niet wil.

Britta31

Re: Hoeveel verdien je als je iemand zijn paard verzorgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:15

Als mijn verzorgmeisjes rijden,wil ik dat er iemand bij is.Ik ga niet een uur in de wei zitten.Hebben ze niemand ook niet rijden.Ik ben bijna altijd thuis en kan vanuit het huis zien of dat ook gebeurt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:12

Sorry TS maar iemand van 12 jaar die geld wil vragen om een paard te verzorgen? Kinderarbeid mag niet. Ik vindt het wel lef hebben, maar mijn deur mag je voorbij gaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:23

LWDaisy schreef:
Oei, ik zie dat je 12 jaar bent - ik zou een 12-jarige nooit betalen voor het verzorgen van mijn paard. Is dat geen kinderarbeid?

Dat moet je niet persoonlijk nemen - ik ken je tenslotte niet eens :) En misschien ben je wel super wijs voor je leeftijd en loop je al 10 jaar tussen de paarden rond.
Maar als ik al een verzorger zou willen, zou ik iemand zoeken die ouder is, die geen schoolverplichtingen meer heeft, die eigen vervoer heeft, die op zijn eigen benen staat en niet naar mama/papa moet luisteren en niet mag komen omdat ze (bijvoorbeeld) een slecht rapport heeft.

Ook zou ik me verzekeringsgewijs niet helemaal op mijn gemak voelen - ben ik wel 100% verzekerd als ik mijn paard in handen steek van iemand die nog zo jong is?

Vaak is het een wisselwerking - je verzorgt in ruil voor te mogen rijden. Win-win.
Of, zoals anderen aanhalen - jij als verzorger betaalt voor het mogen 'gebruiken' van andermans paard.

Ik heb meerdere verzorgsters gehad en ik ben er wel achter dat leeftijd niets zegt :) Mijn beste verzorgsters waren pas 10 toen ze begonnen, maar echt super verantwoordelijk en serieus. Terwijl ik ook oudere verzorgsters heb gehad die er een potje van maakten. Ik heb wel pony's en geen groot paard, dat is ook anders natuurlijk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:52

Hier was het: gratis bijrijder op voorwaarde dat je elke week /om de week professioneel lest. Zo haalde de bijrijder er veel uit en hoefde ze alleen de les te betalen.

Ik zou nooit iemand betalen die mijn pony verzorgd. Ja alleen als ik iemand vraag om te verzorgen omdat ik zelf niet in staat ben. Maar dan nog niet zomaar. Zeker niet als mensen ook mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:02

pillow schreef:
Sorry TS maar iemand van 12 jaar die geld wil vragen om een paard te verzorgen? Kinderarbeid mag niet. Ik vindt het wel lef hebben, maar mijn deur mag je voorbij gaan.
Je hebt je punt wel gemaakt. Kind is 12, voel je je nu heel stoer?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:38

TS,

Ik zou bij alle stallen en paardenmensen in je buurt langsgaan en vragen of je mag klussen in ruil voor zakgeld of rijden :j

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:14

LWDaisy schreef:

Dat moet je niet persoonlijk nemen - ik ken je tenslotte niet eens :) En misschien ben je wel super wijs voor je leeftijd en loop je al 10 jaar tussen de paarden rond.
Maar als ik al een verzorger zou willen, zou ik iemand zoeken die ouder is, die geen schoolverplichtingen meer heeft, die eigen vervoer heeft, die op zijn eigen benen staat en niet naar mama/papa moet luisteren en niet mag komen omdat ze (bijvoorbeeld) een slecht rapport heeft.

Ook zou ik me verzekeringsgewijs niet helemaal op mijn gemak voelen - ben ik wel 100% verzekerd als ik mijn paard in handen steek van iemand die nog zo jong is?

Vaak is het een wisselwerking - je verzorgt in ruil voor te mogen rijden. Win-win.
Of, zoals anderen aanhalen - jij als verzorger betaalt voor het mogen 'gebruiken' van andermans paard.

Precies. Je leeftijd zou ik ook een probleem vinden. Onze shet heeft 3 bijrijdertjes die hier lekker mogen tutten en rijden. Ze hoeven geen klusjes te doen en niks te betalen, maar ik betaal hen zeker ook niet.
Zij mogen lekker rijden, hij krijgt lekker beweging en aandacht, en zo hebben we er allemaal wat aan.
Maar er moet van mij ALTIJD een ouder bij zijn, die de verantwoordelijkheid heeft.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:18

Ik heb vroeger gewerkt als 13 jarige (20 jaar geleden :o ) op een manege als bijbaantje. Ik verdiende toen 2.50€ per uur en werkte van 8 tot 18.00
Werkzaamheden waren echt van alles. In de ochtend de paarden poetsen en zadelen, voor 10 uur alles geveegd hebben. Voor 12 uur alle pony's gepoetst en gezadeld. Na 13 alle vlasstallen mesten. Tussendoor paarden binnen en buiten zetten, voeren, vegen en nog meer poetsen.

Het was super hard werken voor weinig salaris maar had het voor geen goud willen missen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:00

Mkango schreef:
pillow schreef:
Je hebt je punt wel gemaakt. Kind is 12, voel je je nu heel stoer?

Waar slaat dit op. Het kind is kennelijk bijdehand genoeg om dit topic te openen dan kan ze zelf reageren. Daar hoef jij je niet mee bemoeien. En ik zeg hoe ik er over denk, mag dat niet omdat het een kind is?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:41

Kidde schreef:
LWDaisy schreef:

Ik heb meerdere verzorgsters gehad en ik ben er wel achter dat leeftijd niets zegt :) Mijn beste verzorgsters waren pas 10 toen ze begonnen, maar echt super verantwoordelijk en serieus. Terwijl ik ook oudere verzorgsters heb gehad die er een potje van maakten. Ik heb wel pony's en geen groot paard, dat is ook anders natuurlijk.

Dat geloof ik meteen hoor! Tieners zat die plots een vriendje krijgen bijvoorbeeld, waardoor de interesse in de paarden ineens ver zoek is :D

Maar als ik een verzorger zoek, is dat voor de momenten dat ik er zelf niet kan zijn. Mocht ik er wel geraken, zou ik alles wel gewoon zelf doen. En als ik er niet bij ben, zoek ik toch iemand die iets ouder is.

Ik kan toch niet iemand van 12 de wei laten afstruinen met een kruiwagen om de mest op te ruimen? Of met een riek in de stal aan het werk zetten? Laat staan dat ik iemand van die leeftijd het halstertouw in handen zou geven en zou zeggen "zet haar maar op de zomerwei" oid. En ik heb echt een heel bomproof en chill paard - maar het is en blijft een paard, en daar wil ik toch iemand voor hebben die een beetje ouder en meer ervaren is :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:27

LWDaisy schreef:
Dat geloof ik meteen hoor! Tieners zat die plots een vriendje krijgen bijvoorbeeld, waardoor de interesse in de paarden ineens ver zoek is :D

Maar als ik een verzorger zoek, is dat voor de momenten dat ik er zelf niet kan zijn. Mocht ik er wel geraken, zou ik alles wel gewoon zelf doen. En als ik er niet bij ben, zoek ik toch iemand die iets ouder is.

Ik kan toch niet iemand van 12 de wei laten afstruinen met een kruiwagen om de mest op te ruimen? Of met een riek in de stal aan het werk zetten? Laat staan dat ik iemand van die leeftijd het halstertouw in handen zou geven en zou zeggen "zet haar maar op de zomerwei" oid. En ik heb echt een heel bomproof en chill paard - maar het is en blijft een paard, en daar wil ik toch iemand voor hebben die een beetje ouder en meer ervaren is :)

Eens. En zelfs met een bomproof paard hangt het nog af van de rest van de stal/kudde ook. Ik heb bvb een echte chilly willy, zal niets fout doen of gemeen zijn. Maar in zijn kudde staat oa ook een jonge KWPNer die alles leuk, interessant en spannend vind en regelmatig op 2 of 3 benen door de wei hupst, wat gaat hannessen, je gerust een half uur achtervolgt en van tijd tot tijd wel eens in je arm durft te pitsen als je niet oppast. Helemaal geen stout of gemeen dier, maar die vertrouw ik niet met een jong meisje. Dwz dat buiten uitmesten, of mijn eigen paard uit de groep halen niet alleen zou kunnen voor zo’n jonge meid. En ja dan houdt het helaas op...

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:05

Maar iedereen heeft het gelijk over het ALLEEN handelen met de paarden .. al ben ik wel eens dat je een jonge dame niet gelijk helemaal alleen laat bvb.

Er zijn toch zat klusjes rond de stallen waar je zo een meid blij mee maakt en niet altijd direct naast het paard moet, al dan niet tegen een zakcentje of ritje onder begeleiding... ok deze kunnen dan idd niet als het paard net op die stal of weide staat, maar, ..

Erf proper houden (vegen, onkruid weghalen, opruimen), weide onderhoud (wederom bvb st jacobskruiskruid uitsteken, gaten vullen, molshopen uitharken,.. ..), piste onderhoud (als je die hebt, al wat laat je ze de hoefslag harken) voer klaarzetten (muesli al verdelen of hooinetten vullen bvb), watertonnen vullen, mest ruimen, spullen opruimen/onderhouden, draad nalopen, ..
Je moet ze natuurlijk ook niet 4u lang in de brandende zon of regen netels laten uitsteken oid :')

Ook allemaal belangrijk ter voorbereiding van ooit een eigen paard hebben en erg leerzaam en mss gunt iemand het kind er een 10tje voor ..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:09

Ik weet niet hoe gemakkelijk jij een verzorger kunt vinden, maar ik denk als je gaat beginnen over het erf schoon houden dat ze zo weg zijn en dat de ouders tegenwoordig verhaal komen halen. :o
Daarnaast moet je er dan boven op staan om ze te sturen.
Ik denk dat de meeste juist iemand willen zodat ze er na een gewenperiode niet meer bij hoeven te zijn.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:12

DuoPenotti schreef:
Ik weet niet hoe gemakkelijk jij een verzorger kunt vinden, maar ik denk als je gaat beginnen over het erf schoon houden dat ze zo weg zijn en dat de ouders tegenwoordig verhaal komen halen. :o
Daarnaast moet je er dan boven op staan om ze te sturen.
Ik denk dat de meeste juist iemand willen zodat ze er na een gewenperiode niet meer bij hoeven te zijn.

Ts zoekt echt verzorging en heeft het niet perse over rijden bvb, dus daar hoort onderandere onderhoud onder van stal/erf..
En ik SNAP echt wel dat je liefst een verzorger hebt die je volledig alleen kan laten en gebruiken voor de dagen dat jij geen tijd hebt.

Maar, mss vind iemand het leuk om, als ze op stal zijn, TS te begeleiden met bvb samen poetsen, optuigen, mss wel instappen, daarna kan baasje rijden en TS bvb al wat mest ruimen of vegen of poetspullen opruimen. Na het rijden mss uitstappen, paard weer verzorgen en mee het tuig onderhouden (bit spoelen, alles netjes opruimen).
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 06-04-21 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:13

Gini schreef:
Captain schreef:

Ouders brachten het kindje en waren er de hele tijd bij, dus die vlieger gaat niet op. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:15

Ik weet dat ze het niet over rijden hebt.
Ja misschien iemand die het leuk vind, maar dat is denk ik de speld in een hooiberg.
Want dat is meestal niet de insteek van een verzorgen of wel een bijrijder.
Het is ontlasten in de taken, niet juist extra belasten.

Misschien op een manege waar het met een groepje kan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:23

BillyJ schreef:
Maar iedereen heeft het gelijk over het ALLEEN handelen met de paarden .. al ben ik wel eens dat je een jonge dame niet gelijk helemaal alleen laat bvb.

Er zijn toch zat klusjes rond de stallen waar je zo een meid blij mee maakt en niet altijd direct naast het paard moet, al dan niet tegen een zakcentje of ritje onder begeleiding... ok deze kunnen dan idd niet als het paard net op die stal of weide staat, maar, ..

Erf proper houden (vegen, onkruid weghalen, opruimen), weide onderhoud (wederom bvb st jacobskruiskruid uitsteken, gaten vullen, molshopen uitharken,.. ..), piste onderhoud (als je die hebt, al wat laat je ze de hoefslag harken) voer klaarzetten (muesli al verdelen of hooinetten vullen bvb), watertonnen vullen, mest ruimen, spullen opruimen/onderhouden, draad nalopen, ..
Je moet ze natuurlijk ook niet 4u lang in de brandende zon of regen netels laten uitsteken oid :')

Ook allemaal belangrijk ter voorbereiding van ooit een eigen paard hebben en erg leerzaam en mss gunt iemand het kind er een 10tje voor ..

Dat kan... zou hier direct mogen. ik dacht dat TS specifiek de verzorging van het paard wou doen, verkeerd gelezen dan.
Maar mag het zelfs om een twaalfjarige dit soort klussen te laten doen tegen betaling?
Op een professionele stal alvast niet denk ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:28

Op de manege waar ik vroeger reed had je opzadeldienst. Was 1 middag in de week (van dat je uit school kwam tot 18:00) en dan deed je met z’n 2en klusjes zoals paarden in/uit de molen, kinderen helpen met poetsen en opzadelen, molen vegen, poepjes uit de bak halen enzo.
En in ruil daarvoor mocht je gratis lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:35

Es_ther schreef:
Op de manege waar ik vroeger reed had je opzadeldienst. Was 1 middag in de week (van dat je uit school kwam tot 18:00) en dan deed je met z’n 2en klusjes zoals paarden in/uit de molen, kinderen helpen met poetsen en opzadelen, molen vegen, poepjes uit de bak halen enzo.

Dan deed ik afgelopen jaar toch iets fout :+ ik zette 's middags de paarden binnen en buiten, hielp kinderen met opzadelen, liep mee naast de pony bij beginnerslessen, voerde de paarden en af en toe wat extra's zoals een paard wassen of andere verzorging. Ik was er van 2 tot 6, soms uitschieters tot na 9 uur. En moest toch echt gewoon betalen voor mijn lessen :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:38

[***] schreef:
Es_ther schreef:

Dan deed ik afgelopen jaar toch iets fout :+ ik zette 's middags de paarden binnen en buiten, hielp kinderen met opzadelen, liep mee naast de pony bij beginnerslessen, voerde de paarden en af en toe wat extra's zoals een paard wassen of andere verzorging. Ik was er van 2 tot 6, soms uitschieters tot na 9 uur. En moest toch echt gewoon betalen voor mijn lessen :+

Dat klinkt niet als een goed verdienmodel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:41

Poekkie schreef:
Dat klinkt niet als een goed verdienmodel. :')

Voor de manege wel _/-\o_