Sportpaarden op een pp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:53

Mij boeit het verbleken niet zo nee. De zwarte manen van mijn bay kleurige paard bleken heel erg en 1 palomino word heel licht terwijl hij normaal een hele diepe kleur heeft. Enkel de sorrels blijven redelijk op kleur maar om ze daar nu voor binnen te houden...ik doe er zelfs geen deken voor op.

Malenka

Re: Sportpaarden op een pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:27

Over wat een pp is:
Dat zijn paddocks verbonden door paden/tracks waardoor de paarden aangemoedigd worden te bewegen. Op meerdere punten langs de paden worden de paarden gevoerd en onderweg komen ze obstakels tegen zoals een heuvel, poel en boomstammen. Oorspronkelijk moeten er ook verschillende ondergronden aanwezig zijn om te zorgen voor gezondere hoeven. Water, voer en schuilgelegenheid liggen bij elkaar vandaan. Wederom om beweging te stimuleren.

Een paddock met schuilstal is dus geen paddock paradise.

Tegenwoordig worden steeds meer PP aangekleed met eetbare beplanting. Deze zorgt voor een leuker aanzicht, meer uitdaging en een gevarieerder dieet voor de paarden. Bovendien draagt het bij aan de biodiversiteit en behoud van landschapselementen. Deze vorm wordt wel Equihabitat genoemd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:36

Hmm... in dat geval is geen enkele stal in mijn omgeving die zich een pp noemt volgens die definitie effectief een pp :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:03

Dat is heel erg jammer want dan hebben we het dus ook echt over een hele andere manier van paarden houden. Doordat een PP zoals ik hierboven beschreef veel uitdaging bied aan de paarden krijg je veel minder geklooi. Bovendien is er dus ook altijd de mogelijkheid om elkaar te ontlopen en afstand te bewaren. In een standaard paddock heb je dat niet en heb je veel meer risico op verveelde paarden en gefrustreerd gedrag.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:06

Malenka schreef:
Dat is heel erg jammer want dan hebben we het dus ook echt over een hele andere manier van paarden houden. Doordat een PP zoals ik hierboven beschreef veel uitdaging bied aan de paarden krijg je veel minder geklooi. Bovendien is er dus ook altijd de mogelijkheid om elkaar te ontlopen en afstand te bewaren. In een standaard paddock heb je dat niet en heb je veel meer risico op verveelde paarden en gefrustreerd gedrag.

Bwa... ik heb hier verhard gedeelte, groot loopstuk en 6000 m2 wei met schuilstal, hooi en wei ook 250 m uit elkaar als wintergedeelte. Dat paarden hier standaard meer klooien dan in een pp geloof ik niet per se. Voerbehoeftes lijkt me nog steeds dezelfde problematiek. Dus of het in de praktijk echt zo’n wezelijk verschil gaat maken betwijfel ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:07

gedeeltelijk mee eens.
De pp's waar veel paarden op staan per m2 dan hebben paarden niet meer plaats om elkaar te ontlopen.
Nadeel vind ik dan de paden die al snel te smal zijn wil een paard weg kunnen.
Bij een ruime pp zeker wel weer waar.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:13

Poekkie, ik maak de vergelijking tussen een PP en een standaard paddock systeem. Waarbij ik die laatste zie als een vlakte zand (soms verhard), meestal rechthoekig, met een omheining er om.

Uiteraard is een grote weide weer een ander verhaal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:27

Arabesk schreef:
Donna Oudshoorn rijdt 160km endurance, de hoogste klasse en internationale wedstrijden.
Met haar buiten paarden.

Maar CEI*** 160 km is geen sport natuurlijk :+

Hoeveel kilometer is een koers ook alweer? :')

Misschien moet je lezen wat ik zeg, namelijk dat er heel veel tussen staan die ik niet kwalificeer als sportpaard. De paarden van Donna uiteraard wel.

Je laatste opmerking is vast niet expres zo denigrerend bedoeld als hij overkomt dus die negeer ik maar gewoon even :+
Laatst bijgewerkt door ruitje op 05-03-21 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:33

Popstra schreef:
Dat uitbleken van de vacht klopt zeker. Mijn paarden bleken ook uit en hebben zomers ook net een tikkeltje dikkere vacht dan de paarden die ik op shows zie die thuis dagen op stal staan.
Krijg daar nog wel eens commentaar over ook van mensen die hun paarden 24/7 binnen staan.

Maakt voor jullie punten een dikkere vacht nog uit?

Wij lopen vast met de warmte afvoer. We scheren niet, maar zijn wel het hele voor en najaar bezig met deken op deken af om ze dun in het vel te houden!

Ben even de naan kwijt van de bokker die de uitleg gaf over de voerstations maar bedankt! Zo'n mooi systeem heb ik nog nooit mogen zien goed om te lezen ook dat je bijv. 5 keuzes hebt in krachtvoer.

Ik denk overigens dat dat gewoon het ding is, als je onbeperkt tijd en geld hebt: kun je elk paard op elke manier houden :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:41

Malenka schreef:
Ik begrijp nooit zo dat mensen denken dat paarden elkaar zo verwonden. Juist bij paarden die altijd buiten kunnen staan in de groep gebeurt er bijna nooit wat. Ik heb meer fout zien gaan in andere situaties.

Dat valt en staat met het management.
Genoeg voerplekken, genoeg ruimte en een stabiele kudde zal weinig problemen opleveren.
Op een goede manier inscharen, kijken naar passend type paarden en dan zullen wisselingen ook weinig gedoe opleveren.
Maar er hoeft maar 1 factor niet goed te gaan en het kan goed mis gaan.
En als je de paarden niet aan huis kunt houden ben je altijd afhankelijk van een stalhouder en zijn management.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:42

Malenka schreef:
Over wat een pp is:
Dat zijn paddocks verbonden door paden/tracks waardoor de paarden aangemoedigd worden te bewegen. Op meerdere punten langs de paden worden de paarden gevoerd en onderweg komen ze obstakels tegen zoals een heuvel, poel en boomstammen. Oorspronkelijk moeten er ook verschillende ondergronden aanwezig zijn om te zorgen voor gezondere hoeven. Water, voer en schuilgelegenheid liggen bij elkaar vandaan. Wederom om beweging te stimuleren.

Een paddock met schuilstal is dus geen paddock paradise.

Tegenwoordig worden steeds meer PP aangekleed met eetbare beplanting. Deze zorgt voor een leuker aanzicht, meer uitdaging en een gevarieerder dieet voor de paarden. Bovendien draagt het bij aan de biodiversiteit en behoud van landschapselementen. Deze vorm wordt wel Equihabitat genoemd.

Dat doet me altijd denken aan een hamsterkooi met een loopwieltje en wat tunnels, ttz. iets wat door mensen en voor mensen bedacht is.
Weinig paradijselijks aan voor de paarden dus. Terwijl het oorspronkelijk idee net was om een paardenweide leuker te maken voor de paarden, is het nu heel vaak een fantasiewereld van mensen waarin het paard een figurant is. En ook wordt het concept heel vaak misbruikt om veel te veel paarden op een veel te kleine oppervlakte te houden. Het oorspronkelijk concept komt uit de USA waar meestal ruimte genoeg is, dus letterlijk plaats genoeg om te experimenteren. De paarden kunnen er dan van gebruiken wat hen bevalt en de rest links laten liggen.
De oorspronkelijke filosofie lijkt me ook perfect geschikt voor sportpaarden. Er zijn best wel stallen die daar elementen uit halen zonder in het klassieke 'track-heuvel-poel' verhaal terecht te komen.
Het grootste probleem is meestal het gebrek aan ruimte. Met als gevolg dat er vaak veel paarden op een te kleine ruimte gepropt worden om het bedrijf rendabel te maken. Je ziet dan toch wel vaker dat het meestal de meer flegmatieke types zijn die hier beter tegen kunnen. Een groepje sportpaarden bij elkaar op een kleine oppervlakte geeft dan weer extra risico op blutsen en builen.
Voor mij is de 'oorspronkelijke pp' best ok voor (sport) paarden, maar de afgeleide versie zeker niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:04

ruitje schreef:
Popstra schreef:
Dat uitbleken van de vacht klopt zeker. Mijn paarden bleken ook uit en hebben zomers ook net een tikkeltje dikkere vacht dan de paarden die ik op shows zie die thuis dagen op stal staan.
Krijg daar nog wel eens commentaar over ook van mensen die hun paarden 24/7 binnen staan.

Maakt voor jullie punten een dikkere vacht nog uit?

Wij lopen vast met de warmte afvoer. We scheren niet, maar zijn wel het hele voor en najaar bezig met deken op deken af om ze dun in het vel te houden!

Ben even de naan kwijt van de bokker die de uitleg gaf over de voerstations maar bedankt! Zo'n mooi systeem heb ik nog nooit mogen zien goed om te lezen ook dat je bijv. 5 keuzes hebt in krachtvoer.

Ik denk overigens dat dat gewoon het ding is, als je onbeperkt tijd en geld hebt: kun je elk paard op elke manier houden :)
iets dikkere vacht maakt bij ons niet uit nee.
Maar het is maar een kwestie van een paar MM dikker hoor. Geen teddyvacht.
Bij ons zijn nep staarten bijv de normaalste zaak vd wereld. Dat zie je veel in Italie waar ze erg stylisch bezig zijn. :D

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:17

Ik heb nu een paard in een pp staan, wel 's nachts op stal maar nee, zodra deze serieus aan het werk gaat, gaat hij daaruit want er wordt veel te wild gestoeid en elke keer weer zitten er wonden, krassen en andere ellende op zn lijf en flinke ook. Het is geen gezicht en ik kan me voorstellen dat het op een dag echt goed misgaat en er een dierenarts kan komen opdraven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:36

ruitje schreef:
Ik word soms zo moe van het feit dat alle paarden in 1 filosofie moeten passen, wees gewoon open minded en kijk naar wat je paard en wat jij voor doel heeft nodig heeft.

Dat betekend dat ik mn Fjord wel in een PP zet en mn Draver niet. Of misschien mijn volgende draver wel, als die iets anders nodig heeft. Ook prima :)

_/-\o_

Een „echte“ PP ala „hamsterkooi“ vind ik vooral enorm geschikt voor paarden die snel aanzetten en niet enorm in het werk staan of zich inderdaad snel vervelen.
Een paard dat op serieus topsport nivo loopt kan wellicht prima in een groep, zelfs 24/7, maar die zou ik niet snel in een PP met ingewikkelde track zetten. Wat die paarden juist eerder nodig hebben is flink de ruimte om even uit te bokken, goed gras en lekker in het zonnetje kunnen liggen slapen zonder gestoord te worden, hun energie zit voldoende in het werk.

Echter, het blijven individuen...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:45

Sizzle schreef:
ruitje schreef:
Ik word soms zo moe van het feit dat alle paarden in 1 filosofie moeten passen, wees gewoon open minded en kijk naar wat je paard en wat jij voor doel heeft nodig heeft.

Dat betekend dat ik mn Fjord wel in een PP zet en mn Draver niet. Of misschien mijn volgende draver wel, als die iets anders nodig heeft. Ook prima :)

_/-\o_

Een „echte“ PP ala „hamsterkooi“ vind ik vooral enorm geschikt voor paarden die snel aanzetten en niet enorm in het werk staan of zich inderdaad snel vervelen.
Een paard dat op serieus topsport nivo loopt kan wellicht prima in een groep, zelfs 24/7, maar die zou ik niet snel in een PP met ingewikkelde track zetten. Wat die paarden juist eerder nodig hebben is flink de ruimte om even uit te bokken, goed gras en lekker in het zonnetje kunnen liggen slapen zonder gestoord te worden, hun energie zit voldoende in het werk.

Echter, het blijven individuen...

Ik zou het juist omgekeerd zien :o
Paarden die snel aankomen en nogal koel van karakter zijn blijven meestal gewoon bij de hooibakken staan, waar de sportpaardjes eerder gebruik maken van de tracks, heuvels etc om te rennen en te spelen. Voor mijn kalme haf 100% zeker nooit een pp.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:49

Als er hooibakken staan waar ze geen moeite voor hoeven doen dan is het voor mij per definitie geen PP maar gewoon een simpele groepsstalling.
Het idee zou daar juist moeten zijn om ze te stimuleren om te ‚sprokkelen‘.
Ik zou niet weten waarom je een paard dat je juist hoog in het voer wil hebben en tot rust moet komen dan tot dat sprokkel gedrag wilt aanzetten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:50

Sizzle schreef:
Als er hooibakken staan waar ze geen moeite voor hoeven doen dan is het voor mij per definitie geen PP maar gewoon een simpele groepsstalling.
Ik zou ook niet weten waarom je een paard dat je juist hoog in het voer wil hebben dan tot dat gedrag wilt aanzetten.

Hoe zie jij dat dan anders dan hooibakken met netten of opgehangen netten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:55

Ik ken een echt PP waar het hooi op tijdschakelaars staat. De tracks zijn zo opgezet dat je ook klapdeuren hebt die maar in 1 richting gaan waardoor ze soms gedwongen worden weer een heel parcours te doorlopen tot het volgende hooi. Het ligt aan een stijle heuvel en er zijn intensieve ondergronden waar geen enkel paard aan ontkomt (tenzij het geen eten wil). Het lopen in die tracks is een daadwerkelijke belasting en dus niet handig als je juist wil dat het spieren en de pezen even tot rust kunnen komen buiten het werk.
Wel prima voor dikkertjes die 2x per week gereden worden.

Voor mij is een zandtrack terwijl er ergens een bak hooi staat leuke versiering maar niet zinvol. Geef ze dan gewoon lekker de ruimte om te dollen.
Naast onze rijbak staan 2 springpaarden die zeker niet topsport lopen maar wel flink in het werk staan, het is prachtig hoe die twee elkaar spelend uitdagen en snoeihard door de wei gaan, op zo‘n zandpaadje kunnen die echt hun ei niet kwijt met hun gebok.

Mijn vorige 2 merries stonden in een groepssysteem met paden en hooistands. Die liepen daar best veel maar die hadden daarnaast ook minimaal 2x per dag hun idiote 15 minuten waar in recordtempo de wei doorkruist werd.
Mijn huidige ‚doe maar normaal‘ paard heeft dat niet nodig, die doet alles op z‘n elvendertigst en die wordt dan ook gevaarlijk vet in een systeem met onbeperkte slowfeeders.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-03-21 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:01

Dat is wel eentje voor de die-hards idd. Werkt dat geen ruzie in de hand, zo allemaal samen hetzelfde paadje af tot de volgende bak open gaat? Ik zou schrik hebben dat de laagste in rang nooit eten heeft dan?

Klapdeuren zou ik ook niet zien zitten, dan maak je veel doodlopende punten waar ze in vast zitten als er een hun opjaagt. Bij wat onrust vallen er dan direct rake klappen, want ze staan voor de klapdeuren en kunnen niet weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:04

Je moet uiteraard selectief zijn in wel paard geschikt is voor zoiets. Maar dat geldt voor ieder systeem.
Ik zou graag mijn paard op 5 hectare gras zien, maar dan gaat ze dood :+
Dus staat ze op een klein mager stukje met 26 sprietjes en krijgt alleen beperkt hooi.
Mijn vorige paard stond letterlijk op 5 hectare met z‘n 3-en en die kin dat prima hebben. Die maakte ook dankbaar gebruik van de ruimte (in haar droom was ze een renpaard denk ik).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-03-21 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:05

Sizzle schreef:
Ik zou niet weten waarom je een paard dat je juist hoog in het voer wil hebben en tot rust moet komen dan tot dat sprokkel gedrag wilt aanzetten.

Om de doorbloeding goed op gang te houden en ze gezond te houden in hun koppie. Juist ook belangrijk bij sportpaarden lijkt mij. Na een zware training is er nou eenmaal lichte schade aan spieren. Door tussendoor altijd rustig te bewegen wordt de doorbloeding gestimuleerd en gaat herstel sneller.

Mijn paard valt heel snel af en moet flink eiwitrijk gevoerd worden om hem goed te houden. Maar hij heeft tegelijk snel vocht in de benen en gevoelige spieren. Juist door de PP en daarin goed voer is daar nu bijna niets van te merken. En hij hoeft dus inderdaad weinig moeite te doen voor zijn voer. Maar door het op diverse plekken aan te bieden gaat hij alsnog aan de wandel. Wat zijn algehele gezondheid ten goede komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:08

Van de de combinatie ‚weinig moeite‘ en PP krijg ik kortsluiting in mijn hoofd _O-
Als ze weinig moeite hoeven doen is het voor mij gewoon een groepsstalling met vrije uitloop, al dan niet met een extra paadje en geen PP.
Dan liever gewoon in de groep aansluitend aan een prachtige glooiende wei met boompjes en een beekje.

Ik heb soms het idee dat PP enkel betekend dat er eigenlijk gewoon weinig ruimte en geen gras is.
Op een mooi stuk gras bewegen paarden die veel in het werk staan en niet van lucht dik worden doorgaans vanzelf wel genoeg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:28

Er is duidelijk geen concensus over de definitie van een pp dan :)

Van wat jij beschrijft sizzle, zou ik echt heel erg ongerust zijn ivm de veiligheid. Dus nee, dat zie ik absoluut niet als mijn ideaal. Maar als anderen dat wel zo zien, is dat natuurlijk heel fijn voor hen als de paarden het er goed op doen :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:47

Een mooi stuk gras is voor de meeste sportpaarden waarschijnlijk prima en zorgt inderdaad ook voor de juiste beweging. Maar helaas is dit meestal niet jaarrond mogelijk. :)

Edit: Bovendien gaat dit topic over sportpaarden op een PP.

Edit 2: gedoe over definitie is snel verholpen. https://paddockparadise.net/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:57

Eigenlijk ver lopen en weinig eten dus.
Al past dat dan weer niet samen bij onbeperkt hooi.
Mijn merrie komt niet verder dan station 1 zou boos kijken naar ieder paard dat dit mogenlijk zou willen delen :')