Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Malenka schreef:Dat is heel erg jammer want dan hebben we het dus ook echt over een hele andere manier van paarden houden. Doordat een PP zoals ik hierboven beschreef veel uitdaging bied aan de paarden krijg je veel minder geklooi. Bovendien is er dus ook altijd de mogelijkheid om elkaar te ontlopen en afstand te bewaren. In een standaard paddock heb je dat niet en heb je veel meer risico op verveelde paarden en gefrustreerd gedrag.
Arabesk schreef:Donna Oudshoorn rijdt 160km endurance, de hoogste klasse en internationale wedstrijden.
Met haar buiten paarden.
Maar CEI*** 160 km is geen sport natuurlijk
Hoeveel kilometer is een koers ook alweer?
Popstra schreef:Dat uitbleken van de vacht klopt zeker. Mijn paarden bleken ook uit en hebben zomers ook net een tikkeltje dikkere vacht dan de paarden die ik op shows zie die thuis dagen op stal staan.
Krijg daar nog wel eens commentaar over ook van mensen die hun paarden 24/7 binnen staan.
Malenka schreef:Ik begrijp nooit zo dat mensen denken dat paarden elkaar zo verwonden. Juist bij paarden die altijd buiten kunnen staan in de groep gebeurt er bijna nooit wat. Ik heb meer fout zien gaan in andere situaties.
Malenka schreef:Over wat een pp is:
Dat zijn paddocks verbonden door paden/tracks waardoor de paarden aangemoedigd worden te bewegen. Op meerdere punten langs de paden worden de paarden gevoerd en onderweg komen ze obstakels tegen zoals een heuvel, poel en boomstammen. Oorspronkelijk moeten er ook verschillende ondergronden aanwezig zijn om te zorgen voor gezondere hoeven. Water, voer en schuilgelegenheid liggen bij elkaar vandaan. Wederom om beweging te stimuleren.
Een paddock met schuilstal is dus geen paddock paradise.
Tegenwoordig worden steeds meer PP aangekleed met eetbare beplanting. Deze zorgt voor een leuker aanzicht, meer uitdaging en een gevarieerder dieet voor de paarden. Bovendien draagt het bij aan de biodiversiteit en behoud van landschapselementen. Deze vorm wordt wel Equihabitat genoemd.
ruitje schreef:iets dikkere vacht maakt bij ons niet uit nee.Popstra schreef:Dat uitbleken van de vacht klopt zeker. Mijn paarden bleken ook uit en hebben zomers ook net een tikkeltje dikkere vacht dan de paarden die ik op shows zie die thuis dagen op stal staan.
Krijg daar nog wel eens commentaar over ook van mensen die hun paarden 24/7 binnen staan.
Maakt voor jullie punten een dikkere vacht nog uit?
Wij lopen vast met de warmte afvoer. We scheren niet, maar zijn wel het hele voor en najaar bezig met deken op deken af om ze dun in het vel te houden!
Ben even de naan kwijt van de bokker die de uitleg gaf over de voerstations maar bedankt! Zo'n mooi systeem heb ik nog nooit mogen zien goed om te lezen ook dat je bijv. 5 keuzes hebt in krachtvoer.
Ik denk overigens dat dat gewoon het ding is, als je onbeperkt tijd en geld hebt: kun je elk paard op elke manier houden
ruitje schreef:Ik word soms zo moe van het feit dat alle paarden in 1 filosofie moeten passen, wees gewoon open minded en kijk naar wat je paard en wat jij voor doel heeft nodig heeft.
Dat betekend dat ik mn Fjord wel in een PP zet en mn Draver niet. Of misschien mijn volgende draver wel, als die iets anders nodig heeft. Ook prima
Sizzle schreef:ruitje schreef:Ik word soms zo moe van het feit dat alle paarden in 1 filosofie moeten passen, wees gewoon open minded en kijk naar wat je paard en wat jij voor doel heeft nodig heeft.
Dat betekend dat ik mn Fjord wel in een PP zet en mn Draver niet. Of misschien mijn volgende draver wel, als die iets anders nodig heeft. Ook prima
![]()
Een „echte“ PP ala „hamsterkooi“ vind ik vooral enorm geschikt voor paarden die snel aanzetten en niet enorm in het werk staan of zich inderdaad snel vervelen.
Een paard dat op serieus topsport nivo loopt kan wellicht prima in een groep, zelfs 24/7, maar die zou ik niet snel in een PP met ingewikkelde track zetten. Wat die paarden juist eerder nodig hebben is flink de ruimte om even uit te bokken, goed gras en lekker in het zonnetje kunnen liggen slapen zonder gestoord te worden, hun energie zit voldoende in het werk.
Echter, het blijven individuen...
Sizzle schreef:Als er hooibakken staan waar ze geen moeite voor hoeven doen dan is het voor mij per definitie geen PP maar gewoon een simpele groepsstalling.
Het idee zou daar juist moeten zijn om ze te stimuleren om te ‚sprokkelen‘.
Ik zou ook niet weten waarom je een paard dat je juist hoog in het voer wil hebben dan tot dat gedrag wilt aanzetten.
Sizzle schreef:Als er hooibakken staan waar ze geen moeite voor hoeven doen dan is het voor mij per definitie geen PP maar gewoon een simpele groepsstalling.
Het idee zou daar juist moeten zijn om ze te stimuleren om te ‚sprokkelen‘.
Ik zou niet weten waarom je een paard dat je juist hoog in het voer wil hebben en tot rust moet komen dan tot dat sprokkel gedrag wilt aanzetten.