Zelf een pensionstal starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:23

Toen de staleigenaar waar ik toen stond ermee stopte, hebben wij ook met een groepje overwogen om het in eigen beheer over te nemen. Maar ook daar kwamen we er financieel niet uit. Of we zouden er een 10 man bij moeten nemen maar dat wilden we ook niet. En dan gingen we uit van alles zelf doen zonder loon..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:28

Popstra schreef:
Klopt, rond Amsterdam..Den Haag..
Weitjes, stapmolen, paddock in zetten/uit halen..alles komt nog boven op de standaart pensionprijs.

Maar op zich is dat wel vrij logisch. Als je een auto koopt en je wil extra's moet je daar ook voor betalen. Of als je je caravan ergens stalt en verwacht dat de stalhouder hem iedere week wast. Dus waarom zou je dat voor een stalling niet doen? Het kost de pensionhouder wel allemaal extra tijd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:29

Begrijp je ook meteen wel waarom die mens ermee stopte natuurlijk.

Maar ‘t is jammer. Veel veeleisender dan een fulltime job (ik doe beide dus mag wel spreken :Y) en toch zo ondergewaardeerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 02:58

goldenarrow schreef:
Popstra schreef:
Weitjes, stapmolen, paddock in zetten/uit halen..alles komt nog boven op de standaart pensionprijs.

Maar op zich is dat wel vrij logisch. Als je een auto koopt en je wil extra's moet je daar ook voor betalen. Of als je je caravan ergens stalt en verwacht dat de stalhouder hem iedere week wast. Dus waarom zou je dat voor een stalling niet doen? Het kost de pensionhouder wel allemaal extra tijd.

Nee, dat is niet hetzelfde.

Een auto rijdt en brengt je van a naar b. De luxe en extra's die jij wilt zijn persoonlijk, maar niet noodzakelijk.

Een stal zou een stal moeten zijn omdat ze paarden goed willen huisvesten. daar hoort dus bij; Buiten staan, goed ruwvoer aanbieden, genoeg ruwvoer aanbieden, veilige stallen, veilige omheining, schoon drinkwater. Dat is de basis.
Dat werk weet je en moet in de prijs zitten.

Ik weet dat veel stallen dit anders doen en buiten staan als luxe hebben, maar dat is natuurlijk anno 2021 niet heel geweldig.

Een rijbak is luxe, net als een stapmolen, solarium, kantine etc. Hardvoer zou op maat moeten en dus verschillen in kosten, want niet elk paard is hetzelfde.

Verschil in kosten zijn daarnaast bijv de kwaliteit van de bak, de ligging van de stal, ruimte om trailers kwijt te kunnen en dat soort dingen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:08

Ik vind weidegang en buitenzetten iets wat idd bij de prijs in zou moeten zitten.

Maargoed, ik ben ook iemand die zich erover verbaast als in de advertentie staat: paarden komen zelfs in de winter dagelijks buiten.

Vind dagelijks buitenkomen eigenlijk iets wat vanzelfsprekend moet zijn :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:47

Ik vind ook dat paarden gewoon naar buiten moeten, begrijp me niet verkeerd. Maar ik snap ook dat een staleigenaar hier gewoon extra voor rekent. Je bent als eigenaar dan verantwoordelijk voor je paard en als je zelf geen zin hebt om 2x per dag naar stal te gaan om je paard buiten te zetten en binnen te halen, dan betaal je daarvoor. Het is maar net wat je uitgangspunt is: kale boxhuur met extra opties (waar voor betaald moet worden) of volpension voor een vast bedrag per maand, waarbij vooraf vastgesteld is wat hierbij hoort.

Buiten staan is dus geen luxe, maar het buiten zetten voor de eigenaar wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:10

goldenarrow schreef:
Ik vind ook dat paarden gewoon naar buiten moeten, begrijp me niet verkeerd. Maar ik snap ook dat een staleigenaar hier gewoon extra voor rekent. Je bent als eigenaar dan verantwoordelijk voor je paard en als je zelf geen zin hebt om 2x per dag naar stal te gaan om je paard buiten te zetten en binnen te halen, dan betaal je daarvoor. Het is maar net wat je uitgangspunt is: kale boxhuur met extra opties (waar voor betaald moet worden) of volpension voor een vast bedrag per maand, waarbij vooraf vastgesteld is wat hierbij hoort.

Vind ik er ook aan liggen hoe het is ingedeeld. Ik wil mijn paard best zelf buiten zetten, maar stal is pas om 9u open. Dus lukt dat niet als ik moet werken.

Nou zit bij mijn huidige stal buitenzetten wel inbegrepen gelukkig. Maar als je er apart voor moet betalen, zou ik het graag zelf doen. Als daar mogelijkheid toe is

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:15

Dilan93 schreef:
Vind ik ook afhangen van wat je aan service geleverd krijgt.

Volpension mag idd meee voor gevraagd worden. Maar dan moet het ook wel volpension zijn. Dus dat je als eigenaar alleen hoeft te komen en je paard te poetsen/rijden.

Vind het zelf niet erg om te helpen met uitmesten/weide onderhoud enzovoorts, maar dan wil ik niet hetzelfde betalen als voor een volpension stalling.

Dat je inlevert op je privacy, is een keuze die je maakt als pensionstalhouder. Ik zou de prijs daarop eerlijk gezegd niet aanpassen.

Hier ben ik ook mee eens, het is en blijft nogsteeds een eigen keuze dat de pensionhouder zoveel werk op zich wilt nemen, plus inderdaad het stukje privacy/niet op vakantie kunnen wat zij inleveren, en anders maar iemand tijdelijk aannemen voor die periode. Maar ik neem aan dat elke pensionhouder dit van te voren zou moeten weten. En anders kom je er gaande weg wel achter, maar dan hoop ik ook dat ze zich zullen beseffen dat het niet raar is en erover zullen klagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:16

goldenarrow schreef:
Popstra schreef:

ik zou zelf gewoon 1 prijs rekenen. Dus rond die 500 all in. En genoeg personeel hebben waar je dat alles mee kunt bol werken. Denk dat veel paarden het dan ook beter gaan hebben omdat er niet beknibbeld kan worden op buiten komen o.i.d.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:53

__Toverbal schreef:
Dilan93 schreef:
Vind ik ook afhangen van wat je aan service geleverd krijgt.

Volpension mag idd meee voor gevraagd worden. Maar dan moet het ook wel volpension zijn. Dus dat je als eigenaar alleen hoeft te komen en je paard te poetsen/rijden.

Vind het zelf niet erg om te helpen met uitmesten/weide onderhoud enzovoorts, maar dan wil ik niet hetzelfde betalen als voor een volpension stalling.

Dat je inlevert op je privacy, is een keuze die je maakt als pensionstalhouder. Ik zou de prijs daarop eerlijk gezegd niet aanpassen.

Hier ben ik ook mee eens, het is en blijft nogsteeds een eigen keuze dat de pensionhouder zoveel werk op zich wilt nemen, plus inderdaad het stukje privacy/niet op vakantie kunnen wat zij inleveren, en anders maar iemand tijdelijk aannemen voor die periode. Maar ik neem aan dat elke pensionhouder dit van te voren zou moeten weten. En anders kom je er gaande weg wel achter, maar dan hoop ik ook dat ze zich zullen beseffen dat het niet raar is en erover zullen klagen.

Ja en nee... je weet het, maar dat wil niets zeggen dat het daarom niets waard is.
Iemand die in shiften werkt weet dat ook op voorhand en die krijgt nog steeds shiftenbonus. Terecht.

En iemand die in een job begint waar 60u per week standaard inzet wordt verwacht, zou wel meer moeten verdienen dan iemand die 40u of 20u doet in dezelfde job. Eigen keuze ja, maar daarmee valt het recht op verloning imo niet zomaar weg.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:07

Popstra schreef:
Feit is wel er best wat meer betaald mag worden aan stalling als je bedenkt wat daar allemaal aan werk, inleveren van privacy e.d tegenover staat.
Als stalhouder sta je eigenlijk minimaal 6 dagen/week of meest wel 7 dagen van smorgens 7 tot Savonds 10 wel ,,paraat,, en dat is wat veel mensen niet zien.

Dit inderdaad. Mijn haar gaat overeind staan als ik zie hoe weinig mensen altijd willen betalen. Elke dag van 7u 'sochtends tot 23u 's avonds bezig met de paarden, tussendoor nog een parttime job. Het is echt niet zo'n rozengeur en manenschijn als het lijkt helaas.
En net op de momenten dat je denkt eens klaar te zijn zal er vast wel ergens iemand door de draad rennen of iets stuk maken... :brr:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:40

goldenarrow schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind als je een stal hebt dat basis behoeften echt bij je taak behoren.

Het is ook veel praktischer om dat als stal te regelen. Anders krijg je paarden die alleen staan buiten, of paarden die op stal alleen achterblijven bijv.

Maar ik zou liever iets meer betalen en dat een stal ook vast personeel kan hebben die je paarden kennen en dat je ook weet wie wat doet. Dan stallen die maar wat aan rommelen en door Jan en alleman laten buiten en of binnen zetten als het zo uitkomt.

Uitmesten geeft ook vaak gedoe. Wij hebben het vrijwel altijd zelf gedaan, maar als ik zie hoeveel schoon stro mensen weg gooiden, waren er op de laatste pensionstal echt altijd problemen om.

Of als het all in is voor 200 euro en er te weinig stro of vlas in de stal wordt gedaan, omdat de stal moet uitkomen........

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:47

Ik vind ook dat dat bij het takenpakket hoort. Wil je een pensionstal, dan zou je iig rekening moeten houden met:

- weinig privacy
- lange dagen
- paardenboxen/wei uitmesten
- binnen- buiten zetten
- minimaal 4x per dag voeren
- dat er altijd werk is, gaat altijd wel iets stuk
- je wordt er niet rijk van

Denk dat je het voornamelijk moet doen omdat je het leuk vind

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:02

Misschien dat ik er ook anders naar kijk omdat wij stallen willen verhuren aan iemand die ze gewoon in eigen beheer heeft. En daar kan ik voor een prijs best wat extra's voor doen.

Maar uiteindelijk wordt dat binnen en buiten zetten, voeren, mesten, etc. ook bij een volpension prijs gewoon doorberekend hoor, alleen zie je dat als huurder niet zo omdat het een all-in prijs is. Het is nog altijd geen liefdadigheidswerk natuurlijk :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:12

goldenarrow schreef:
Misschien dat ik er ook anders naar kijk omdat wij stallen willen verhuren aan iemand die ze gewoon in eigen beheer heeft. En daar kan ik voor een prijs best wat extra's voor doen.

Maar uiteindelijk wordt dat binnen en buiten zetten, voeren, mesten, etc. ook bij een volpension prijs gewoon doorberekend hoor, alleen zie je dat als huurder niet zo omdat het een all-in prijs is. Het is nog altijd geen liefdadigheidswerk natuurlijk :)

Klopt, maar als ik een all incl prijs betaal, is het gewoon duidelijk waar ik aan toe ben :)

Als je een aantal stallen kaal verhuurt voor iemands eigen beheer, is ook duidelijk dat je alleen betaalt voor de plek en dat het werk op de huurder neer komt.

Daarom vond ik een 24/7 buiten plek zo makkelijk. Betaalde een prijs per maand. Onbeperkt ruwvoer werd aangeboden, krachtvoer gaf je als eigenaar zelf en weide/track schoonhouden deed je samen met de mensen wiens paard op dat stuk stonden.
Betaalde daar overigens ook vrij weinig voor per maand en stond er heerlijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:16

goldenarrow schreef:

Ja, natuurlijk. Daar gaat het ook over. Wij hebben de berekeningen gedaan en dan kom je op de kosten uit en de prijs die daarbij past.
Maar iets als buiten-binnen zetten is arbeid en veel lastiger te bepalen in een prijs. Ik stond bij ergens waar het 30 euro per maand was om je paard in de paddock te laten zetten. Dat is 1 euro per dag. Het ligt eraan hoeveel paarden je in hoeveel tijd kan buiten zetten en wat je oook wil verdienen aan zoiets.

Maar buiten het financiele plaatje is het ook het gedoe. Onze drachtige merrie moest naar een grotere box ergens waar diegene ernaast nooit kwam en de stal echt smeriger dan smerig was. Stal zei het 100x, maar er werd niks gedaan.
Andere stal zoals ik zei stonden mensen echt veel te schoon stro eruit te scheppen en elke dag weer bergen nieuw erin te gooien. Toen kreeg iedereen minder stro, omdat die paar mensen het verknallen.

Dat zijn keuzes die je dan moet maken. Net als met voeren op vaste tijden bijv.

Wij hebben ook een tijd een deel/unit gehuurd en hebben zelf gelukkig meerdere paarden. Dus die kregen tegelijk te eten, gingen tegelijk naar buiten en binnen.
Maar er waren ook andere mensen die een gang huurden waar paarden echt moesten wennen dat ze geen eten kregen bijv. Of een paard binnen moest blijven.

Ik heb het echt altijd grotendeels zelf gedaan, maar er is wel altijd veel gedoe. Ook onderling, want iedereen doet het anders.
Maar als volpension stal doe je het ook nooit goed. Wel kan je duidelijker zijn in wat je aanbiedt en daar moet men het dan mee doen.

Daarom wordt hier ook gezegd; Liever iets duurder, all in en goed, zodat ze niet bezuinigen op kwaliteit.

En buiten zetten mag gewoon geen luxe zijn. Als ik morgen hier stallen ga verhuren, is het mijn stal en gaan die paarden elke dag eruit. Dat zit dan in de prijs ja. Dat is logisch. Maar ik wil dan stallen verhuren voor paarden en dat hoort er echt bij.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:29

Tsja, je zal niet alleen een prijs moeten berekenen aan de hand van de kosten, maar ook een uurprijs voor jezelf. Ik ga ook niet naar mijn werk alleen voor de benzinekosten bij wijze van spreken :+

Uiteindelijk is elke vorm mogelijk als pensionhouder, als het maar van tevoren duidelijk wordt gecommuniceerd. En je zal voor jezelf een prijs moeten leggen op de verschillende zaken die je niet direct geld kosten, maar wel tijd. En of je dat dan in de prijs verwerkt, of de klant hiervoor apart laat betalen is dan niet relevant. Het gaat er nog om dat je voordat die klant er is, jij als staleigenaar een prijs op wat je biedt kan leggen. En als dat €30 is voor binnen en buiten zetten, dan bereken je dat óf direct in bij je all-in prijs (dus nog bovenop de prijs om alles kostendekkend te houden), of je factureert dat apart. Nogmaals, het is geen liefdadigheidswerk en een beetje slimme pensionhouder berekent ook zijn uurprijs, of die dit nou communiceert naar de klant of niet :+

En dat is eigenlijk ook mijn antwoord op de vraag van TS: Je kan het zo gek maken als dat je het zelf wil, maar bereken overal je eigen prijs voor en kijk van tevoren wat je wel of niet wil doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:10

En voor de mensen die een paar pensionners hebben om de kosten van hun eigen paarden te dekken. Reken het goed uit! Sommige mensen komen echt bedrogen uit als je echt gaat rekenen.

Zelfde als met herstel werkzaamheden, zeggen mensen; Ja, die had ik toch al, want mn eigen paarden staan er ook.

Maar als het toevallig een pensionpaard is dat 10x door het draad gaat, dingen stuk maakt, zijn het wel echte extra kosten en arbeid.

Mensen denken vaak; dan kan ik dat aan de eigenaar wel vragen, maar daar komen vaak wel problemen van. Zodra het over geld gaat, veranderen mensen. Zeker als ze goedkoop staan en helpen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:18

superpony schreef:
En voor de mensen die een paar pensionners hebben om de kosten van hun eigen paarden te dekken. Reken het goed uit! Sommige mensen komen echt bedrogen uit als je echt gaat rekenen.

Zelfde als met herstel werkzaamheden, zeggen mensen; Ja, die had ik toch al, want mn eigen paarden staan er ook.

Maar als het toevallig een pensionpaard is dat 10x door het draad gaat, dingen stuk maakt, zijn het wel echte extra kosten en arbeid.

Mensen denken vaak; dan kan ik dat aan de eigenaar wel vragen, maar daar komen vaak wel problemen van. Zodra het over geld gaat, veranderen mensen. Zeker als ze goedkoop staan en helpen.

Yup.
‘Oei sorry’ is rap gezegd, in 1000 versies.
Maar ‘oei sorry, hoe kan ik het vergoeden of herstellen?’ Heb ik nog nooit teruggekregen.
Al selecteer je nog zo goed... spullen kapot terughangen zit er altijd bij. Heb zelf ooit een keer met een hyper paard gestaan om dan te ontdekken dat het halster dat ik dagelijks gebruik ‘opeens’ de clipsen niet meer van werkten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:58

Of als je met een klein groepje bent en mensen TE eigen worden. Je zegt 1x; Je mag die van mij wel pakken en ze denken dat ze al je spullen mogen gebruiken. Je gaat er vanuit dat die aardige mensen netjes zijn met andermans spullen en toch gaan opeens dingen kapot of raak je ze kwijt.

Waar we stonden is bijv echt een mega ruzie geweest om kapotte dekens.........

En heb meer dan 1x meegemaakt dat mensen voer uit elkaars tonnen pakken en er veel wantrouwen en ruzies ontstonden.
En dat is raar, want ik ben een voorstander van eigen hardvoer, maar het is bijna geen doen als stal. Sommige mensen geven 3 of 4 soorten. Waar laat je het? Hoe geef je het? En als het buiten staat, het fatsoen om van elkaars voer af te blijven.

Daarom snap ik heel goed, net zoals de voorbeelden met uitmesten bijv en ruwvoer pakken dat stallen all in willen. Het geeft echt vaak meer rust. Wat je aanbiedt is duidelijk en voor iedereen gelijk.

Hoewel je dan weer krijgt; Maar ik heb een kleine pony en betaal 500 euro. Zij heeft een paard van 1.70m en die eet veel meer. Perfect doe je het nooit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:44

superpony schreef:
Of als je met een klein groepje bent en mensen TE eigen worden. Je zegt 1x; Je mag die van mij wel pakken en ze denken dat ze al je spullen mogen gebruiken. Je gaat er vanuit dat die aardige mensen netjes zijn met andermans spullen en toch gaan opeens dingen kapot of raak je ze kwijt.

Waar we stonden is bijv echt een mega ruzie geweest om kapotte dekens.........

En heb meer dan 1x meegemaakt dat mensen voer uit elkaars tonnen pakken en er veel wantrouwen en ruzies ontstonden.
En dat is raar, want ik ben een voorstander van eigen hardvoer, maar het is bijna geen doen als stal. Sommige mensen geven 3 of 4 soorten. Waar laat je het? Hoe geef je het? En als het buiten staat, het fatsoen om van elkaars voer af te blijven.

Daarom snap ik heel goed, net zoals de voorbeelden met uitmesten bijv en ruwvoer pakken dat stallen all in willen. Het geeft echt vaak meer rust. Wat je aanbiedt is duidelijk en voor iedereen gelijk.

Hoewel je dan weer krijgt; Maar ik heb een kleine pony en betaal 500 euro. Zij heeft een paard van 1.70m en die eet veel meer. Perfect doe je het nooit.

Het kan makkelijk qua eten.
Wij werken met een budget per paard.
Met dat budget geef je aan wat je wil bij onze fouragehandelaar. Die heeft keuze uit het volledige gamma van cavalor, pavo, equifyt, ‘d hooghe, havens en nog wat andere populaire items.
Wil je meer... betaal je het extra bij
Wil je nog iets anders... pech, dan ben je gewoon lastig en regel je het zelf maar wil ik dat eten ook niet zien slingeren op stal.

Maar wij op stal halen al het eten aan en geven alles.

Zo werkt het goed en heeft iedereen wat ie wil. Exact 1 klant ooit toegestaan om eten van aveve zelf te brengen en klaar te zetten en binnen 2 maanden miserie. Zak leeg, te lui om op tijd bij te vullen en achter mijn rug om in mijn eten zitten.
Ik deel dus je ervaring ivm mensen zelf eten laten regelen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:51

Citaat:

Nou vind ik dat wel logisch. Lijkt me meer dan redelijk om daar een prijs verschil in te hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:13

Pillow: Hoe zie jij dat prijsverschil dan? Met welke grenzen? Want op zich... shet of trekpaard... de stal is bezet, de faciliteiten zijn in gebruik en het werk is evenveel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:59

Met andere woorden: je hebt ook in klanten enorme verschillen.
Je moet als stal dus duidelijk kiezen voor een concept. Dat kan all inclusive zijn, maar ook helemaal doe-het-zelf. En alles er tussen in.
Belangrijk is denk ik dat je heel goed kijkt naar je regio en je potentieel klantenbestand, maar ook waar je jezelf prettig bij voelt.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:11

Poekkie schreef:
Pillow: Hoe zie jij dat prijsverschil dan? Met welke grenzen? Want op zich... shet of trekpaard... de stal is bezet, de faciliteiten zijn in gebruik en het werk is evenveel.

Ik heb een aantal pensionstallen gezien waar dit wel degelijk als verschil gezien word, shet, A/B pony, C/D pony, E pony/klein paard en groot paard. Tenzij je een paddock Paradise hebt of hooi geeft op een paddock met meerdere (type) paarden, dan is het gewoon niet te hanteren. Het ligt aan het stalbeleid of je dat in eerste instantie kan doen.
Hoe is eigenlijk best makkelijk, het lijkt mij dat je van te voren een berekening maakt waarop je je verkopen baseert, en dus ook alles uitsplitst: boxhuur, voer, bodembedekking, verzorging, extra's, dus als dat al goed van te voren uitgesplitst is, zou er ook best makkelijk een herberekening gemaakt kunnen worden. Maar het is wel weer meer bijhouden wie hoeveel betaald en of dat goed gaat. Maar dat is een kwestie van administratie maandelijks bijhouden (en elk jaar een begroting opstellen of je nog wel binnen de marges zit, indien niet, ophogen)