Ideale paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:33

Alfi2010 schreef:
Ik denk dat een ander nadeel in drenthe is dat veel mensen de paarden aan huis hebben. In mijn omegving wel, bij elke boerdrij/vrijstaand huis staat wel een paard.
Daardoor is er minder aanbod in pensionstallen. En als er dan pension is is het een stal met boxen.
Nu heb ik mijn PP droom wel een beetje aan de kant gelegd maar ook het vinden van een boxen stal waar ze overdag op een ruime paddock met droge voeten en hooi staan is ook al erg lastig.

Welke omgeving zoek je iets? Wij zitten met een pp in aanleg in Amen en hebben nog plek in de merriegroep en in de ruinengroep.[/quote]

Wij hebben onlangs via de mail al contact gehad.
Maar jullie plek is niet geschikt omdat jullie aan strook begrazing doen en mijn fjord kan helaas echt geen gras meer hebben hoe graag ik dat ook zou willen. OOk niet met graasmasker. Ik wil het risico niet meer nemen, hij gaat op dit moment super goed en dat wil ik graag zo houden.

superpony

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:02

Het is wel een vooroordeel dat iedereen hier paarden aan huis kan houden.

Juist omdat er weinig pension is of goede pension, is de vraag best hoog.

Ik volg toch wel wat adressen die nu in Drenthe en Groningen een pp zijn gestart en wel klanten hebben.

Een groter nadeel is denk ik de ligging. Ik heb weleens gezocht jaren terug en heel veel stallen lagen in the middle of nowhere. Of hadden toen geen goede rijbak bijv.
Ik wil een beetje kunnen buiten rijden en dat kan gewoon niet overal even fijn of veilig en daar haken mensen sneller op af. Of dat de bak niet optimaal is om te trainen.

En een ander ding, zijn de regels. Ijzers snap ik en is wat voor te zeggen. Maar ik weet wat stallen die niet willen dat mensen met bit rijden, waar paarden geen deken op mogen, ze alleen vitamine brok willen bijvoeren bijv etc.
Wil je elk paard een goede plek gunnen, moeten dat soort regels naar de achtergrond.

Maar ik weet dat een aantal mensen graag willen dat klanten op 1 lijn liggen en geen onderling gedoe daarover.

@Cowgirl, ik snap je hoor. Maar ik heb mijn obesitas, ir ex hb pony wel op gras. Wij doen niet aan strook, maar ik heb wel heel divers ingezaaid. Heb 2x gemaaid en ze laat erop gezet, langzaam laten wennen etc.
Door het niet engels raaigras, de goede aanpak en het beperkt erop lopen, maar vrij bewegen, is het helemaal goed gegaan.
Ik kan me die luxe nu wel veroorloven. Ik bekap zelf, dus kan het in de hand houden en weet waar het mis zit. Ik geef hem extra beweging bij opbouwen en ben dus laat begonnen. +dat ons gras dan al niet meer zo een groot risico is. Ik laat het groeien en nooit kaal vreten. Staat zelfs nu nog op ruim 5cm, ook al lopen ze er niet op.

Ik laat tijdens het opbouwen het hooi iets op gaan, zodat ze na de wei echt aleen nog wat restjes kunnen vinden en niet kunnen blijven doorvreten, moeten bewegen etc. Geen hele dag, maar een paar uurtjes.

Daarnaast had ik niks te verliezen en wel de instelling dat hij er al langer is om meer redenen, dan hij er zou zijn.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 01:14

fro schreef:
Nu vraag ik mij nog wel af, hoe kijken jullie er tegen aan om geen ijzers of eventueel alleen voor op ijzers (medisch beslag kan eventueel worden overlegd wanneer hier geen andere mogelijkheid voor is)

IJzers voor prima, achter liever niet in verband met grotere kans op verwondingen tijdens het stoeien, maar op zich zou het voor mij geen reden zijn om de stal te mijden. Als een paard achter beslag moet vanwege medische redenen, dan heb ik er geen problemen mee.

Ik zei overigens in mijn vorige bericht dat ik mogelijk tot 400 zou willen betalen, maar als het echt ideaal is, dan zou 500 ook nog kunnen. Daar ligt wel mijn grens, omdat ik genoeg over wil houden voor onverwachte problemen en om het DA-potje aan te vullen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:35

LIJM schreef:
fro schreef:
Nu vraag ik mij nog wel af, hoe kijken jullie er tegen aan om geen ijzers of eventueel alleen voor op ijzers (medisch beslag kan eventueel worden overlegd wanneer hier geen andere mogelijkheid voor is)

IJzers voor prima, achter liever niet in verband met grotere kans op verwondingen tijdens het stoeien, maar op zich zou het voor mij geen reden zijn om de stal te mijden. Als een paard achter beslag moet vanwege medische redenen, dan heb ik er geen problemen mee.

Ik zei overigens in mijn vorige bericht dat ik mogelijk tot 400 zou willen betalen, maar als het echt ideaal is, dan zou 500 ook nog kunnen. Daar ligt wel mijn grens, omdat ik genoeg over wil houden voor onverwachte problemen en om het DA-potje aan te vullen.

Dat ligt wel een beetje aan de paarden. Ruinen spelen bijv wel met hun voorbenen. Merries kunnen ook uithalen met de voorbenen. Dus ook met voor ijzers kunnen ze elkaar beschadigen, zelfs als het niet rot bedoeld is.

En je moet kijken naar wat je allemaal aanbiedt. Er zijn echt al volledige pp's die misschien niet 100% veilig zijn voor ijzers.

Ik denk dat de prijs ook moet samen hangen met wat je kan en mag verwachten. Ik weet een aantal die verwachten dat mensen diensten draaien en daar haken mensen op af. Die betalen liever iets meer voor all in qua uitmesten en hooinetten vullen bijv.
Ik denk alsnog niet dat ze in onze omgeving 400 gaan betalen, maar dat is omdat het gewoon 2x zo duur is als de andere stallen.

Je moet zelf de rekensom maken. Leg ik een pp aan en neem ik enkelen in pension erbij, reken je uit wat je kosten zijn en iets meer.
Wil je het echt opbouwen voor pension en komt het vol pension paarden, zal je ook wat andere kosten moeten door berekenen. Maar dan moet je het wel kloppend krijgen binnen wat je hier kan vragen. Anders sta je leeg. Dus zijn je kosten laag genoeg, heb je veel zelf kunnen doen, hoeveel paarden kan je kwijt?
Als ik hier 5 paarden voor 500 euro in pension houdt, kom ik goed uit. Maar moet ik er bovenop mijn eigen 5 nog 5 in pension voor 200, wordt het al een andere rekensom.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 12:55

Robijntjah schreef:
Wij hebben een kleinschalige pp aan huis, zijn nog in opbouw wat mensen ook weten.
Draaien nu een kleine 1,5 jaar kleinschalig pension.

Wat ik terug hoor waar de mensen juist erg blij mee zijn is dat we in opbouw zijn en er dus juist nog veel in overleg gaat gebeuren, wij maken onze klanten echt onderdeel van de ontwikkeling en zo zijn er al meerdere initiatieven gekomen vanuit de klanten ook die echt nuttig zijn gebleken.

Dat is wat ik zelf als pensionklant ook altijd heb gemist: flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

Dat vind ik een goede, zelf nooit een paard op pension gehad ivm geen inspraak. Deze neem ik zeker weten mee.

Vraagje kleinschalig? Hoeveel paarden/grond? Dus niet bedrijfsmatig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:02

fro schreef:
Robijntjah schreef:
Wij hebben een kleinschalige pp aan huis, zijn nog in opbouw wat mensen ook weten.
Draaien nu een kleine 1,5 jaar kleinschalig pension.

Wat ik terug hoor waar de mensen juist erg blij mee zijn is dat we in opbouw zijn en er dus juist nog veel in overleg gaat gebeuren, wij maken onze klanten echt onderdeel van de ontwikkeling en zo zijn er al meerdere initiatieven gekomen vanuit de klanten ook die echt nuttig zijn gebleken.

Dat is wat ik zelf als pensionklant ook altijd heb gemist: flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

Dat vind ik een goede, zelf nooit een paard op pension gehad ivm geen inspraak. Deze neem ik zeker weten mee.

Vraagje kleinschalig? Hoeveel paarden/grond? Dus niet bedrijfsmatig.

Dat werkt wel alleen als je zelf stevig in je schoenen staat en echt fijne klanten hebt. Zat stallen waar de klanten de boel willen bepalen en overnemen en het ook vaak mis gaat.

Veel mensen zullen heel bewust kiezen voor een pp en met goede ideeën komen, maar zeker in opbouw, moet men wel realistisch zijn.

Zelfde als ik zou oppassen met wat ze aandragen qua tijd, werk en materialen eventueel. Je kan dat het beste in eigen beheer houden. Dat iemand niet vertrekt en de spullen meeneemt of moeilijk doet over de geboden hulp destijds.

TS, hoeveel grond heb je? En hoeveel paarden heb je zelf?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 13:07

Wij zijn nog aan het rondkijken naar een goede plek.
Heb er zelf 4(3 lesponys). Maar ben op recht nieuwsgierig of misschien kleinschalig beter uit zou pakken dan bedrijfsmatig.

En zag ergens iets staan over subsidie mbt beplanting/poel. Is dit voor bedrijven of ook particulier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:09

True maar daar heb je zelf als eigenaar nog altijd de hand in. Communicatie is key. Wij geven heel duidelijk aan waarin meedenken gewenst of zelfs gevraagd is maar ontwormen bijvoorbeeld valt niet aan ons beleid te tornen. Bevalt dat niet, dan is dat jammer maar dan ga je of mee, of weg.

Wij hebben normaal 6 paarden op 1 hectare staan waarvan nog een deel dus in aanleg. Nu voor 2 maanden 7 gehad als noodoplossing voor iemand maar we gaan ook niet opnieuw iemand laten komen. Wel lopen er nog aanvragen voor onze wachtlijst.

We zitten een beetje tussen hobby en bedrijf in, we doen het inmiddels helemaal op papier bedrijfsmatig maar wel naast onzer beiden fulltime banen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 13:12

Robijntjah schreef:
True maar daar heb je zelf als eigenaar nog altijd de hand in. Communicatie is key. Wij geven heel duidelijk aan waarin meedenken gewenst of zelfs gevraagd is maar ontwormen bijvoorbeeld valt niet aan ons beleid te tornen. Bevalt dat niet, dan is dat jammer maar dan ga je of mee, of weg.

Wij hebben normaal 6 paarden op 1 hectare staan waarvan nog een deel dus in aanleg. Nu voor 2 maanden 7 gehad als noodoplossing voor iemand maar we gaan ook niet opnieuw iemand laten komen. Wel lopen er nog aanvragen voor onze wachtlijst.

We zitten een beetje tussen hobby en bedrijf in, we doen het inmiddels helemaal op papier bedrijfsmatig maar wel naast onzer beiden fulltime banen.

Oke, pittig dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:18

Pittig maar meestal (behalve met dit weer :+ ) ook erg leuk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:28

fro schreef:
Heb er zelf 4(3 lesponys). Maar ben op recht nieuwsgierig of misschien kleinschalig beter uit zou pakken dan bedrijfsmatig.

En zag ergens iets staan over subsidie mbt beplanting/poel. Is dit voor bedrijven of ook particulier?

Dat zal aan de cijfers liggen. Ik heb er 5, eerst 6 van mezelf, dus wij hebben deze plek al gekocht, ik wilde de pp al.

Wij hebben er 4 van 20+. Mochten ze straks wegvallen, kunnen we zelf bij kopen of iets verhuren. Wil ik er wat aan overhouden, moet ik anders rekenen dan dat er een paardje bij staat en de kosten gedekt moeten worden.

Wij hebben 2x een bedrijfsplan gemaakt voor een traditionele stal en moesten dan eigenlijk wel richting 30 paarden om uit te kunnen.
Maar we moesten de plek er speciaal voor aankopen.

Er zijn pp's die echt behoorlijk vol staan. Soms gaat dat goed, maar dan moet je ook rekenen op heel veel werk. Ga je jouw uren rekenen, kom je bijna nooit uit.

Ik zou echt gaan rond kijken bij de pp's die al even draaien. Dan zie je bijv wat de grote verschillen zijn van x aantal paarden op xm2 grond. Er zijn pp's waar je het niet eens ziet dat er veel lopen en anderen waarbij het snel vol lijkt.
Dat heeft ook met inrichting te maken.

Wij hebben echt een hele voordelige indeling en nog een stukje extra. Maar als ze samen voorin staan, is eigenlijk de rest totaal leeg. Ja, dan kan ik wel 3x zoveel paarden kwijt in theorie.
Lopen ze rond in kleine groepjes of solo is het ook niet heel druk.

Zelfde als met oud en nieuw. Normaal zet je 5 paarden niet in een bak van 20*40. Maar ze hadden de paddock en stal en zijn heel goed samen. + het ruimtelijke gezicht er omheen, het gevoel van weg kunnen etc.

Als je budget nu bijv 5 ton is en je kan iets kopen naar eigen wens, is het leuk als er daarna pension pony's bij komen. Maar begin puur voor jezelf. Dat je het ook redt zonder.
Moet je er echt vanaf het begin mee uitkomen en rekening mee houden, zal je gelijk goed moeten berekenen. X grond, zoveel paarden, zoveel hooi, etc

fro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 14:27

superpony schreef:
fro schreef:

Dat zal aan de cijfers liggen. Ik heb er 5, eerst 6 van mezelf, dus wij hebben deze plek al gekocht, ik wilde de pp al.

Wij hebben er 4 van 20+. Mochten ze straks wegvallen, kunnen we zelf bij kopen of iets verhuren. Wil ik er wat aan overhouden, moet ik anders rekenen dan dat er een paardje bij staat en de kosten gedekt moeten worden.

Wij hebben 2x een bedrijfsplan gemaakt voor een traditionele stal en moesten dan eigenlijk wel richting 30 paarden om uit te kunnen.
Maar we moesten de plek er speciaal voor aankopen.

Er zijn pp's die echt behoorlijk vol staan. Soms gaat dat goed, maar dan moet je ook rekenen op heel veel werk. Ga je jouw uren rekenen, kom je bijna nooit uit.

Ik zou echt gaan rond kijken bij de pp's die al even draaien. Dan zie je bijv wat de grote verschillen zijn van x aantal paarden op xm2 grond. Er zijn pp's waar je het niet eens ziet dat er veel lopen en anderen waarbij het snel vol lijkt.
Dat heeft ook met inrichting te maken.

Wij hebben echt een hele voordelige indeling en nog een stukje extra. Maar als ze samen voorin staan, is eigenlijk de rest totaal leeg. Ja, dan kan ik wel 3x zoveel paarden kwijt in theorie.
Lopen ze rond in kleine groepjes of solo is het ook niet heel druk.

Zelfde als met oud en nieuw. Normaal zet je 5 paarden niet in een bak van 20*40. Maar ze hadden de paddock en stal en zijn heel goed samen. + het ruimtelijke gezicht er omheen, het gevoel van weg kunnen etc.

Als je budget nu bijv 5 ton is en je kan iets kopen naar eigen wens, is het leuk als er daarna pension pony's bij komen. Maar begin puur voor jezelf. Dat je het ook redt zonder.
Moet je er echt vanaf het begin mee uitkomen en rekening mee houden, zal je gelijk goed moeten berekenen. X grond, zoveel paarden, zoveel hooi, etc

Bedankt, hele duidelijke uitleg. Ook hier kan ik mee uit de voeten.
Ben nu ook bezig met een bedrijfsplan inderdaad maar wil zeker meer opties open houden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:32

Ik houd mijn paarden al jaren in een Paddock Paradise (verschillende) en heb uiteindelijk maar een huis met grond gekocht zodat ik zelf iets op kon zetten, want het was nergens fatsoenlijk geregeld :+ Vraag naar goede PP's zijn er zéker. Ik krijg zelfs wekelijks berichten van mensen die vragen of ik plek heb voor pensionpaarden.

Mijn harde eisen:
- Ook in de winter een goed begaanbare bodem, ze moeten ten alle tijden droog kunnen liggen, óók op de slechtste dagen
- Schuilplekken genoeg voor het aantal paarden
- Ruwvoer ruim genoeg voor het aantal paarden
- Aantal paarden, ik hoef echt geen hectare per paard te hebben, maar 25 paarden op 5000m2 is gewoon veel te veel.
- Overkapte plek waar ik kan poetsen en mijn spullen kan opbergen.
- Rijbak met verlichting
- Normale staleigenaren
- Mogelijkheid om paard naast de kudde apart te zetten bij nood, ziekte etc.
- Goed ruwvoer, liefst onverpakt hooi

Daarnaast zou mijn droompaddock er zo uitzien:
- Kleine kudde op heel veel grond
- Grote overdekte ruimte voor spullen, met poetsplaats, afspuitplaats
- Kantine met toilet, koffie/thee, kacheltje
- Een groot gebied met fijne uitrijmogelijkheden
- Trailerstalling
- Mega overdekte schuil'stal', soort binnenbak waar de track dan doorheen loopt :D
- Weiland ingezaaid met gras geschikt voor paarden
- Eetbare beplanting verwerkt in de aanleg van alles
- Binnenbak
- Gezamenlijk ontwormen dmv mestonderzoek en 1x per jaar verplicht ''blind'' ontwormen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:09

BrittS schreef:
- Gezamenlijk ontwormen dmv mestonderzoek en 1x per jaar verplicht ''blind'' ontwormen

Ivm groeiende resistentie, geen nieuwe middelen op komst en omdat meerdere soorten graasdieren ook voor de wei zelf beter is, zou ik naast de paarden er bv ook schapen op willen (via wisselbegrazing zodat ze geen speelgoed worden) om zowel de wormen te bestrijden als de kwaliteit van de wei te verbeteren. Mestonderzoek heeft zin bij 5 dagen achter elkaar en liefst 2x/dag per paard, elke 6-8 weken zolang het gras groeit. Dan is het een klus voor pensionhouder/stalgenoot met cursus en gezien de tijd die er in gaat zitten iets wat betaald moet worden. Dus hogere stalprijs of apart bijbetalen per controleronde.
In zekere zin is goede wisselbegrazing (geen gras laten milimeteren dus) + uitmesten paarden (3-7x/week) + ontwormen bij binnenkomst incl. 3 dagen isolatie en dan in het 1x/jaar standaard ontworming incl. lintworm en horzel nog de simpelste wijze om als basis te gebruiken. Goed mestonderzoek is een aandachtspunt maar ook iets waar terecht ook discussie over is. Als graadmeter en deel van een preventieprotocol is het nuttig, als enige maatregel geeft het een vals gevoel van veiligheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:29

BrittS schreef:
Ik houd mijn paarden al jaren in een Paddock Paradise (verschillende) en heb uiteindelijk maar een huis met grond gekocht zodat ik zelf iets op kon zetten, want het was nergens fatsoenlijk geregeld :+ Vraag naar goede PP's zijn er zéker. Ik krijg zelfs wekelijks berichten van mensen die vragen of ik plek heb voor pensionpaarden.

Mijn harde eisen:
- Ook in de winter een goed begaanbare bodem, ze moeten ten alle tijden droog kunnen liggen, óók op de slechtste dagen
- Schuilplekken genoeg voor het aantal paarden
- Ruwvoer ruim genoeg voor het aantal paarden
- Aantal paarden, ik hoef echt geen hectare per paard te hebben, maar 25 paarden op 5000m2 is gewoon veel te veel.
- Overkapte plek waar ik kan poetsen en mijn spullen kan opbergen.
- Rijbak met verlichting
- Normale staleigenaren
- Mogelijkheid om paard naast de kudde apart te zetten bij nood, ziekte etc.
- Goed ruwvoer, liefst onverpakt hooi

Daarnaast zou mijn droompaddock er zo uitzien:
- Kleine kudde op heel veel grond
- Grote overdekte ruimte voor spullen, met poetsplaats, afspuitplaats
- Kantine met toilet, koffie/thee, kacheltje
- Een groot gebied met fijne uitrijmogelijkheden
- Trailerstalling
- Mega overdekte schuil'stal', soort binnenbak waar de track dan doorheen loopt :D
- Weiland ingezaaid met gras geschikt voor paarden
- Eetbare beplanting verwerkt in de aanleg van alles
- Binnenbak

Ow, ja herkenbaar. Mensen die bij het hek gaan staan of gewoon doorlopen en vragen of briefjes in de bus.

Ruimte is wel relatief. Ik hoor vaak mensen roepen; maar wij hebben 2ha voor 6 paarden bijv. Dan kom ik bij ze en valt dat vies tegen per paard. Vaak gaat er veel naar een hele grote tuin, parkeerplaats etc.
Er zijn dan paddocks van 10*10 waar paarden een paar uurtjes alleen in mogen staan.
2 of 3 grotere weides die slechts enkele maanden beschikbaar zijn voor de paarden.
Feitelijk heeft dus geen 1 van die paarden 2ha om overheen te rennen.

Qua spullen moet je wel bedenken of je pension klanten neemt en hoeveel. De schuur is gewoon van ons en onze spullen. Wc in huis, dus hoeven met niemand rekening te houden.

Maar ik zou ze toch niet in mn huis willen, ook niet voor alleen de wc. En spullen dan toch graag apart.

Nu sleep ik wanneer we willen rijden of het ons uitkomt. Heb je klanten, moet je daar ook meer rekening mee houden.

Klanten kunnen aardig zijn, maar willen toch wel gebruik maken van wat aangeboden is. Ik huurde een plek en daar waren werkzaamheden. Prima, je hebt begrip en past je aan. Maar het ging wel erg lang duren en werklui zaten aan mn spullen, vond oa glas in een emmer, dus dan wordt je wel wat minder vrolijk.

Maar goede klanten kunnen ook ene voordeel zijn. Er wordt verwacht dat je er altijd bent en alles doet. Ook ziek of tijdens vakanties. Maar bij een fijne club mensen, kunnen dat soort dingen ook geregeld worden.

Ik denk vooral dat veel pp's nog tekort komen op individuele behoefte's van het paard en de eisen die ze stellen aan de eigenaren. En misschien teveel paarden op te weinig grond.

Alleen is dat wel heel lastig. Ik zou hier zelf niet meer paarden bij zetten. Had er wel 6 en ging ook. Maar ze moeten goed samen zijn. Maar door onze indeling vinden mensen het hier groot en ruim. Waar 2 dorpen verder een stal postzegeltjes heeft vol staan en het daar een mierenhoop lijkt, terwijl ze 2x zoveel grond hebben.

Een hele grote schuilstal, loopstal zou ik ook willen. We bekijken die opties nog, maar hebben wat discussies over de plek en de wind richtingen etc.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:46

Ik ben steeds minder fan van de PP. Zegt zij, met een eigen PP aan huis....

Ik kom op veel plekken en zie zowel particuliere, als grote stallen PP. De 1 heel luxe, de ander wat minder. Voor t gemiddelde paard zonder issues prima. Vaak zie ik verschil in eetbehoeftes. Ik kom veel, vooral ponies, tegen, die echt moddervet zijn.
Ook zie ik dat de verharding echt wel en dingetje is voor veel paarden. Teveel beton, te weinig variatie in ondergrond. Niet alle hoeven vinden dit gezellig.
De PP 's in de polder zijn nog niet volgroeid met al die leuke eetbare struiken. Vaak is er 1 schuur voor alle paarden. De laagste in rang komen al niet meer meer binnen, omdat ze er anders toch uitgemept worden. Dan vind ik het wel pittig, met erg weinig beschutting.

Vertaald naar de ideale PP:

Kleinschalig
2 PP's 1 met onbeperkt voer en 1 met beperkt voer
Grote schuilmogelijkheid met minimaal 2 uitgangen
paden verhard met diverse ondergronden
Hooi
gedraineerde rijbak

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:01

Antheman schreef:
Ik ben steeds minder fan van de PP. Zegt zij, met een eigen PP aan huis....

Ik kom op veel plekken en zie zowel particuliere, als grote stallen PP. De 1 heel luxe, de ander wat minder. Voor t gemiddelde paard zonder issues prima. Vaak zie ik verschil in eetbehoeftes. Ik kom veel, vooral ponies, tegen, die echt moddervet zijn.
Ook zie ik dat de verharding echt wel en dingetje is voor veel paarden. Teveel beton, te weinig variatie in ondergrond. Niet alle hoeven vinden dit gezellig.
De PP 's in de polder zijn nog niet volgroeid met al die leuke eetbare struiken. Vaak is er 1 schuur voor alle paarden. De laagste in rang komen al niet meer meer binnen, omdat ze er anders toch uitgemept worden. Dan vind ik het wel pittig, met erg weinig beschutting.

Vertaald naar de ideale PP:

Kleinschalig
2 PP's 1 met onbeperkt voer en 1 met beperkt voer
Grote schuilmogelijkheid met minimaal 2 uitgangen
paden verhard met diverse ondergronden
Hooi
gedraineerde rijbak

Wij hebben de stal bestraat en een pad, maar echt 0,0 problemen met de hoeven. Zij ondanks wateroverlast ook nog steeds kei en kei hard.

Hebben dus nu wateroverlast, maar dat moet je dan even slikken tot de graafmachine weer kan komen. Toch echt nooit mok, rotstraal etc.

Niet alles is een pp en je moet het ook wel een kans geven.
Mijn ene ruin is altijd te dik, ex hb en zal altijd net iets te dik blijven. Maar dan moet je beweging stimuleren en niet voer minderen in principe.
En daar ontbreekt het aan.
Ik ben op een pp geweest die maar 3 grote hooi plekken had op iets van 15 paarden. Dan ben je geen echte pp. Wij in die zin nu ook nog niet.
Maar voer moeten ze tegenkomen tijdens het rond gaan, bewegen etc.

Natuurlijk moeten planten en bomen aangroeien. Hier ook. Vreselijk..........Maar is dat echt zo erg? Dan zet ik ze in pension en staan ze 4 uurtjes op een kleine paddock, alleen en zonder beschutting.
Wij hebben tenminste beschutting en er komt steeds meer groen bij.

Sowieso is niet alles groen blijvend.

Ik heb wel 2 grote uitgangen, maar kan ze toch niet dwingen erin of eruit te gaan en dat moeten vooral ex stal mensen leren accepteren.

Ik had een grote en kleine stal en vond dan de quarters samen in de kleine stal en de shet alleen in de grote stal. Heb het ze uitgelegd............

Ze liggen er ook echt bijna nooit. Ik lees altijd overal dat mensen zeggen; 's avonds moeten ze een lekker warm, dik bed hebben. Geprobeerd, maar dat werd steeds weer een grote wc. Eerst op 1 plek iets gemaakt, toen 2 en toen 3. 1 Plek bleef aardig schoon en lagen de varkens graag.
Rest weggehaald, ging stinken en nu plassen ze op die laatste hoek. ( als varkens er niet liggen )

Ze liggen vrijwel altijd in het zand en altijd buiten. En mijn laatste merrie heb ik pas ruim een jaar, kwam uit een hele andere situatie.

Ik denk dat je alles moet aanbieden, maar daarna ook echt moet kunnen loslaten.

Hier lagen ze vanmiddag alle 5 tegelijk. Dat gebeurt echt weinig, maar ik ben allang blij dat ze dat gezellig samen zo doen.
Deel waar wateroverlast is, blijven ze zelf van weg en wordt aangepakt zodra het kan. Maar dat is een fout van ons en in communicatie en kennis van de loonwerkers geweest.

Een pp aanleggen snappen ze nog niet heel goed altijd.

Dara tegenover houden wij ze wel ietsjes binnen bij erg rotweer, door alleen overdekt hooi aan te bieden.
Maar dan geef ik ze overdag wel extra beweging.

Shanbam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:23

Moonlight17 schreef:
Ik zou graag een PP hebben voor sportpaarden, helaas zijn die er bijna niet, dus staat paardlief s'nachts op stal.
- Hooi/Weidegang zoveel mogelijk naar behoefte van het paard.
- Veel droge bewegingsruimte en mogelijkheden tot beschutting met vriendjes.
- Ook in de winter droge buitenbak met verlichting, binnenbak is echt een plus
- Volpension, maar wil best in mijn vrije tijd wel een keertje extra helpen
- Eigen krachtvoer en eventuele supplementen voeren
- Dekens, ijzers en bitten toegestaan, ik heb een eventing paard en zonder achterijzers is dat niet echt veilig. Voor heeft ze ijzers om de stand te corrigeren. Bitten wil ik zelf over kunnen bepalen. Dekens wil ik best zelf wisselen als dat niet tot de opties behoort.
- Trailer stalling, op terrein of om de hoek. Mijn trailer staat nu ook bij de buurman.
- Ruimte voor basis spullen en extra krachtvoer op te bergen, zadels liggen vanwege veiligheid niet op die plek.
- Lopend water, warm water is een plus
- Droge poetsplek/zadelplek met verlichting.
- Eigen Hoefsmid/Instructeurs etc op terrein

Extra plussen
- Dicht bij uitrij mogelijkheden
- Toilet
- Kantine
- Cross terrein
- Galopbaan
- Stapmolen
- Solarium

Prijs tussen 250 a 300 euro, eigenlijk wat ik nu ook betaal voor mijn stalling. Aangezien ik ze in mijn omgeving nog niet ken, zou ik misschien zelfs wel naar 350 willen gaan, maar dan moet hij wel bijna alle eisen voldoen.

Okee, echt een inmens laat antwoord, maar beter laat dan nooit, toch ;)
Ik weet niet precies in welke regio je een stal zoekt, maar volgens mij staat Romy Huisman momenteel op een stal die aan je eisen zou kunnen voldoen. Ik meende dat die in de buurt van Arnhem is...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:06

Shanbam schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik zou graag een PP hebben voor sportpaarden, helaas zijn die er bijna niet, dus staat paardlief s'nachts op stal.
- Hooi/Weidegang zoveel mogelijk naar behoefte van het paard.
- Veel droge bewegingsruimte en mogelijkheden tot beschutting met vriendjes.
- Ook in de winter droge buitenbak met verlichting, binnenbak is echt een plus
- Volpension, maar wil best in mijn vrije tijd wel een keertje extra helpen
- Eigen krachtvoer en eventuele supplementen voeren
- Dekens, ijzers en bitten toegestaan, ik heb een eventing paard en zonder achterijzers is dat niet echt veilig. Voor heeft ze ijzers om de stand te corrigeren. Bitten wil ik zelf over kunnen bepalen. Dekens wil ik best zelf wisselen als dat niet tot de opties behoort.
- Trailer stalling, op terrein of om de hoek. Mijn trailer staat nu ook bij de buurman.
- Ruimte voor basis spullen en extra krachtvoer op te bergen, zadels liggen vanwege veiligheid niet op die plek.
- Lopend water, warm water is een plus
- Droge poetsplek/zadelplek met verlichting.
- Eigen Hoefsmid/Instructeurs etc op terrein

Extra plussen
- Dicht bij uitrij mogelijkheden
- Toilet
- Kantine
- Cross terrein
- Galopbaan
- Stapmolen
- Solarium

Prijs tussen 250 a 300 euro, eigenlijk wat ik nu ook betaal voor mijn stalling. Aangezien ik ze in mijn omgeving nog niet ken, zou ik misschien zelfs wel naar 350 willen gaan, maar dan moet hij wel bijna alle eisen voldoen.

Okee, echt een inmens laat antwoord, maar beter laat dan nooit, toch ;)
Ik weet niet precies in welke regio je een stal zoekt, maar volgens mij staat Romy Huisman momenteel op een stal die aan je eisen zou kunnen voldoen. Ik meende dat die in de buurt van Arnhem is...

Helaas Venray Noord-Limburg. Arnhem ligt een beetje uit de buurt.

Shanbam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:27