MarryAnneR schreef:Bahbah??? Dus jij zou serieus een pony laten lijden omdat het jouw dier niet is wat op jouw erf staat?
Is de pony geholpen? Heeft de pony het beter nu?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarryAnneR schreef:Koekie73 schreef:Ik snap helemaal dat je het uit goede bedoelingen hebt gedaan. En ook dat het waarschijnlijk meer dan nodig is voor het beestje. Dat gezegd hebbend, ga je idd te ver door ongevraagd jouw DA een dier van een ander te laten checken (of het moet een acuut noodgeval zijn) en een deken van jezelf op te leggen onder dat de desbetreffende eigenaar dat wil. Dat de eigenaar zich daar zich daar buitengewoon ongemakkelijk door voelt, snap ik wel. Even buiten beschouwing latend, dat jij misschien helemaal gelijk hebt over de pony en ik dat persoonlijk ook niet aan zou kunnen zien. Dit soort beslissingen zul je toch bij de eigenaar moeten laten en je kunt hoogstens eisen kunnen stellen aan verandering en anders vragen te vertrekken.
In hoeverre is graatmager en rillen van de kou geen noodgeval eigenlijk?
Dat hij zich ongemakkelijk voelt snap ik ook nog. Maar het moet niet zo zijn omdat zijn ego groter is dan je verstand dat een dier daar onder lijdt
Femke_Tweety schreef:Wat is graatmager? Meningen over gezond gewicht kunnen nogal verschillen.
Waarom is hij graatmager?
Waarom is hij geschoren?
Allemaal dingen die er toe doen in het verhaal.
Allemaal dingen waar de eigenaar waarschijnlijk best wel antwoord op heeft, vanuit zijn visie.
Ik vind echt dat je érg ver gaat in het veroordelen van je pensionklant.
Als ik dit vervolgens zou lezen op bokt zou ik spin- en spinijdig zijn als klant.
Femke_Tweety schreef:Hoezo dikke kans op cushing?
En als die pony geschoren is, gaat het dus alvast niet om een eigenaar die niets van zijn pony wil weten of er niet voor wil zorgen.
Dat het niet jouw keus zou zijn is een ander verhaal.
Blijft mijn vraag staan, wat is graatmager??
Femke_Tweety schreef:Blijft mijn vraag staan, wat is graatmager??
MarryAnneR schreef:Femke_Tweety schreef:Hoezo dikke kans op cushing?
En als die pony geschoren is, gaat het dus alvast niet om een eigenaar die niets van zijn pony wil weten of er niet voor wil zorgen.
Dat het niet jouw keus zou zijn is een ander verhaal.
Blijft mijn vraag staan, wat is graatmager??
Ken jij hem? Nee? Ik helaas wel.
Ik heb al gezegd ik kan geen foto plaatsen.
Mijn dierenarts die ik heb laten kijken vermoed cushing. En ja zij vindt hem ook te mager.
Dus als de eigenaar een pony scheert omdat hij dat wil en mooier vindt maar totaal niet nodig is. En in het geval van al veel te mager is dat top? Dan verbruikt dat beestje nog meer energie om warm te blijven.
Als de pony ooit bevangen is geweest dan kan ik er toch ook niet ineens vanalles bij gaan proppen om haar wel dikker te krijgen?
Wedden dat de beste mijnheer dan wel roept.. jij hebt mijn pony bevangen laten worden?
Hij gaat van de week weg. Ik hoop van harte dat iemand zich blijft bemoeien met het diertje.
En dan zal hij waarschijnlijk van stal tot stal gaan.
imaudy schreef:[
Kijk dat een DA even zegt ja te mager oke, maar dat er een diagnose geroepen wordt vind ik wel heel ver gaan hoor. Als het een oudere pony is is het niet zo vreemd dat hij te mager is he.
Blue_Eyes schreef:imaudy schreef:[
Kijk dat een DA even zegt ja te mager oke, maar dat er een diagnose geroepen wordt vind ik wel heel ver gaan hoor. Als het een oudere pony is is het niet zo vreemd dat hij te mager is he.
In een eerder bericht schrijft TS dat de DA heeft gezegd dat pony indd te mager is en kou lijdt en dat hij adviseert eens bloed te laten prikken voor Cushing-onderzoek. Dat is nog wel wat anders.
Askja schreef:Het verhuren van een stal is iets anders dan een pensionovereenkomst. De eigenaar van de Shet was als ik het goed gelezen heb niet jouw pensionklant, maar iemand die faciteiten van jou huurde en zelf verantwoordelijk was voor de verzorging van zijn paard. Daar had jij formeel niets over te zeggen.
Dat je het niet kon aanzien dat hij een magere Shet geen deken op wilde doen en te weinig voer gaf, doet daar niets aan af. Formeel was het enige dat je had kunnen doen, proberen de eigenaar over te halen om e.e.a. beter aan te pakken, met als drukmiddel het inschakelen van politie of DB. Je actief bemoeien met de verzorging was niet aan de orde, dat komt op hetzelfde neer als een voorbijganger die een naar zijn idee zielige pony extra gaat bijvoeren of een deken opdoet - hoe raar dat misschien ook klinkt. Als pensionhouder met pensionklanten is het een ander verhaal, dan draag jij wel de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de verzorging. En een goede pensionhouder zorgt er uiteraard voor dat er geen paarden in zijn/haar beheer vermageren, of onnodig leed of ongemak moeten verduren.
Verder heb ik sowieso gemengde gevoelens over dit soort verhalen. Je hoort maar één kant van het verhaal. Ik ben altijd ook benieuwd naar de andere kant, maar die lezen we uiteraard niet. Wel een hoop invulling door Bokkers op basis van het eenzijdige verhaal.
Wat denk je overigens met het plaatsen van zo'n verhaal eigenlijk te bereiken, ook gezien het feit dat de huurovereenkomst al beëindigd is?
MarryAnneR schreef:Askja schreef:Het verhuren van een stal is iets anders dan een pensionovereenkomst. De eigenaar van de Shet was als ik het goed gelezen heb niet jouw pensionklant, maar iemand die faciteiten van jou huurde en zelf verantwoordelijk was voor de verzorging van zijn paard. Daar had jij formeel niets over te zeggen.
Dat je het niet kon aanzien dat hij een magere Shet geen deken op wilde doen en te weinig voer gaf, doet daar niets aan af. Formeel was het enige dat je had kunnen doen, proberen de eigenaar over te halen om e.e.a. beter aan te pakken, met als drukmiddel het inschakelen van politie of DB. Je actief bemoeien met de verzorging was niet aan de orde, dat komt op hetzelfde neer als een voorbijganger die een naar zijn idee zielige pony extra gaat bijvoeren of een deken opdoet - hoe raar dat misschien ook klinkt. Als pensionhouder met pensionklanten is het een ander verhaal, dan draag jij wel de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de verzorging. En een goede pensionhouder zorgt er uiteraard voor dat er geen paarden in zijn/haar beheer vermageren, of onnodig leed of ongemak moeten verduren.
Verder heb ik sowieso gemengde gevoelens over dit soort verhalen. Je hoort maar één kant van het verhaal. Ik ben altijd ook benieuwd naar de andere kant, maar die lezen we uiteraard niet. Wel een hoop invulling door Bokkers op basis van het eenzijdige verhaal.
Wat denk je overigens met het plaatsen van zo'n verhaal eigenlijk te bereiken, ook gezien het feit dat de huurovereenkomst al beëindigd is?
Ze staan in pension. Wij voeren ook. Van te voren heeft hij het niet over medische problemen gehad. Pony was al mager. Wij voeren voordroog en hij kwam ineens dat hij hooi wilde omdat ze bevangen was geweest. Ik zei dat het me handig leek de dierenarts te laten komen hoe we er dan voor konden zorgen haar op gewicht te krijgen... etc etc
knollentuin schreef:Zoals askja en Marjo hier posten zo sta ik er ook in, je hebt als stalhouder een verantwoordelijkheid, en ik zie om me heen dat veel stadhouders die niet ( meer) nemen. Ws vanwege de reacties die ik hier ook lees. Als je zoveel weerstand krijgt op je goed bedoelde bemoeienis laat je het op een gegeven moment wel.
Ik hoop eigenlijk dat meer stalhouders- dierenartsen- behandelaars en instructeurs deze Verantwoordelijkheid opnemen en mensen wijzen op dingen die beter of anders kunnen.