In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:27

MarryAnneR schreef:
Bahbah??? Dus jij zou serieus een pony laten lijden omdat het jouw dier niet is wat op jouw erf staat?

Is de pony geholpen? Heeft de pony het beter nu?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:32

MarryAnneR schreef:
Koekie73 schreef:
Ik snap helemaal dat je het uit goede bedoelingen hebt gedaan. En ook dat het waarschijnlijk meer dan nodig is voor het beestje. Dat gezegd hebbend, ga je idd te ver door ongevraagd jouw DA een dier van een ander te laten checken (of het moet een acuut noodgeval zijn) en een deken van jezelf op te leggen onder dat de desbetreffende eigenaar dat wil. Dat de eigenaar zich daar zich daar buitengewoon ongemakkelijk door voelt, snap ik wel. Even buiten beschouwing latend, dat jij misschien helemaal gelijk hebt over de pony en ik dat persoonlijk ook niet aan zou kunnen zien. Dit soort beslissingen zul je toch bij de eigenaar moeten laten en je kunt hoogstens eisen kunnen stellen aan verandering en anders vragen te vertrekken.

In hoeverre is graatmager en rillen van de kou geen noodgeval eigenlijk?

Dat hij zich ongemakkelijk voelt snap ik ook nog. Maar het moet niet zo zijn omdat zijn ego groter is dan je verstand dat een dier daar onder lijdt

Nou voor mij is een acuut noodgeval een situatie waarin de DA meteen moet ingrijpen. Wat mij betreft had deze DA dan deze eigenaar meteen moeten bellen?
Persoonlijk(!) vind ik ook dat zo'n eigenaar in zijn handjes moet knijpen met een staleigenaar die zo betrokken is, als de staat van de pony idd zo is als jij omschrijft.

Deze zomer kon onze pony niet goed tegen de hitte. Hij had een vliegendekentje op tegen de vele vliegen. Staleigenaar had de deken afgedaan (ben je normaal zelf verantwoordelijk voor) en hem even een extra keer afgespoeld. Hij heeft mij daarna gebeld om te zeggen dat hij zich niet heel senang voelde en hem wat eerder binnen had gezet als de rest. Ik kan zo'n staleigenaar alleen maar heel erg waarderen.

Ik lees hier maar 1 kant van het verhaal. De eigenaar is het niet eens met jouw zienswijze en heeft jou niet gevraagd om een DA te laten kijken of een deken te kopen. Als je het van die kant bekijkt, gaat dat voor een staleigenaar wat ver, toch? Dat kun je begrijpen van zijn kant.

Ik zou dit ook niet toestaan op mijn terrein; het verwaarlozen van een pony in die mate die jij omschrijft (en die pony dus maar een paar plukjes oud hooi geven; daar zou ik niet aan mee werken) dus dan kun je m.i. zo iemand alleen nog vragen te vertrekken?
Ik ben bang dat je met het bellen van de dierenbescherming ook niet ver komt.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 03-01-21 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:37

Plus dat de dierenbescherming ook gaat zeggen, hij staat op jouw erf! dus ze kijken je er echt wel op aan dat je geen zorg verleent. Als je pensionklant niet betaalt ben je immers ook verplicht om het dier te blijven verzorgen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:41

Maar ik ben wel heel benieuwd hoe dik die pony nou echt. De echte minipaardjes kunnen zeker smal zijn en zo smal dat je geschoren de ribben eens ziet.

Is hij echt te mager, ja dan heb je gelijk en vind ik je bemoeizucht wel wat te ver gaan maar dan moeten ze er maar beter voor zorgen.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 18:42

Femke_Tweety schreef:
Wat is graatmager? Meningen over gezond gewicht kunnen nogal verschillen.
Waarom is hij graatmager?
Waarom is hij geschoren?

Allemaal dingen die er toe doen in het verhaal.
Allemaal dingen waar de eigenaar waarschijnlijk best wel antwoord op heeft, vanuit zijn visie.

Ik vind echt dat je érg ver gaat in het veroordelen van je pensionklant.

Als ik dit vervolgens zou lezen op bokt zou ik spin- en spinijdig zijn als klant.

Ze is geschoren omdat hij dat mooier vond.
Waarom ze zo mager is? Nou dikke kans op cushing Maarja dat weten we niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:52

Hoezo dikke kans op cushing?

En als die pony geschoren is, gaat het dus alvast niet om een eigenaar die niets van zijn pony wil weten of er niet voor wil zorgen.

Dat het niet jouw keus zou zijn is een ander verhaal.

Blijft mijn vraag staan, wat is graatmager??

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:00

Het past in ieder geval niet bij jouw visie van paarden houden, lastig te beoordelen of dat terecht is of niet natuurlijk vanaf hier. Maar daarom denk ik dat het goed is dat de eigenaar verhuisd. Je ziet het elke dag op je eigen erf en bent er toch ook wel deels verantwoordelijk voor als stalhouder. Als pension klant zou ik die zorgen juist waarderen, maar dat is voor een ieder verschillend. Ik had denk ik geen deken gekocht maar was in gesprek gegaan over het zoeken van een andere stalling.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 19:03

Femke_Tweety schreef:

En als die pony geschoren is, gaat het dus alvast niet om een eigenaar die niets van zijn pony wil weten of er niet voor wil zorgen.

Ken jij hem? Nee? Ik helaas wel.
Ik heb al gezegd ik kan geen foto plaatsen.
Mijn dierenarts die ik heb laten kijken vermoed cushing. En ja zij vindt hem ook te mager.
Dus als de eigenaar een pony scheert omdat hij dat wil en mooier vindt maar totaal niet nodig is. En in het geval van al veel te mager is dat top? Dan verbruikt dat beestje nog meer energie om warm te blijven.

Als de pony ooit bevangen is geweest dan kan ik er toch ook niet ineens vanalles bij gaan proppen om haar wel dikker te krijgen?

Wedden dat de beste mijnheer dan wel roept.. jij hebt mijn pony bevangen laten worden?

Hij gaat van de week weg. Ik hoop van harte dat iemand zich blijft bemoeien met het diertje.

En dan zal hij waarschijnlijk van stal tot stal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:08

Femke_Tweety schreef:

TS krijgt een bak commentaar dat ze te bemoeizuchtig zou zijn geweest; wil je dan toch een foto zien of dat ze hem op een weegschaal zet? "Vel over been", schrijft ze in een eerdere post. En een dierenarts die de aangaf dat de pony het koud heeft en hem "veel en veel te mager" vindt. Hoe kan ze "graatmager" volgens jou dan nog verder specificeren zonder te bemoeizuchtig te worden?

Lastige en vervelende situatie, hoor. Je hebt je best gedaan, TS.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:10

MarryAnneR schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ken jij hem? Nee? Ik helaas wel.
Ik heb al gezegd ik kan geen foto plaatsen.
Mijn dierenarts die ik heb laten kijken vermoed cushing. En ja zij vindt hem ook te mager.
Dus als de eigenaar een pony scheert omdat hij dat wil en mooier vindt maar totaal niet nodig is. En in het geval van al veel te mager is dat top? Dan verbruikt dat beestje nog meer energie om warm te blijven.

Als de pony ooit bevangen is geweest dan kan ik er toch ook niet ineens vanalles bij gaan proppen om haar wel dikker te krijgen?

Wedden dat de beste mijnheer dan wel roept.. jij hebt mijn pony bevangen laten worden?

Hij gaat van de week weg. Ik hoop van harte dat iemand zich blijft bemoeien met het diertje.

En dan zal hij waarschijnlijk van stal tot stal gaan.

Kijk dat een DA even zegt ja te mager oke, maar dat er een diagnose geroepen wordt vind ik wel heel ver gaan hoor. Als het een oudere pony is is het niet zo vreemd dat hij te mager is he.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:11

Dat hoop ik ook van harte voor de pony, TS. :(:)
Ondergewicht en geschoren zonder goede deken gaat imo ook écht niet samen. En dit negeert de pensionklant dus ‘gewoon’, want je hebt hem/haar meerderen keren aangesproken en zelfs de dierenarts (die jij toevallig even om advies kon vragen) vindt dat dit aandacht nodig heeft.

Natuurlijk doet deze eigenaar zo; anders had de pony er niet zo bij gestaan en was er anders wel al het een en ander besproken of veranderd

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 03-01-21 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:13

Ik kan alleen maar zeggen dat ik de TS 100% snap. Ik zou hetzelfde doen.

En dan mensen die enerzijds roepen dat het welzijn van het diertje NATUURLIJK het belangrijkste is, maar dat je je niet moet moeien, tja... dan moet je eens even heel erg nadenken over de tegenstrijdigheid. Dieren kunnen niet praten, help ze waar je kan.

Ik denk ook dat je er het beste de dierenbescherming bijhaalt als het dier echt zo mager is. Ze kunnen niet vaak iets doen, maar als het echt zo zichtbaar is, dan lijkt me wel dat er kans is. Vaak kan je zo'n klacht best via een dierenarts die het dier gezien heeft laten lopen.

edit; Zelfs nu hij verhuist, zou ik melding doen hoor. Het is uit je handen, maar dan heb je wel gedaan wat je kon en wordt hij hopelijk toch opgevolgd.

En nee, ik zou niet beledigd zijn als er ooit dierenbescherming bij mij komt kijken. Liever een keer te veel dan te weinig en iedereen die trots of vertrouwen wil laten voorgaan op dierenwelzijn, moet maar eens goed in de spiegel kijken of ze echt wel zo oprecht dierenvriend zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:16

imaudy schreef:
[
Kijk dat een DA even zegt ja te mager oke, maar dat er een diagnose geroepen wordt vind ik wel heel ver gaan hoor. Als het een oudere pony is is het niet zo vreemd dat hij te mager is he.

In een eerder bericht schrijft TS dat de DA heeft gezegd dat pony indd te mager is en kou lijdt en dat hij adviseert eens bloed te laten prikken voor Cushing-onderzoek. Dat is nog wel wat anders.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:22

Het verhuren van een stal is iets anders dan een pensionovereenkomst. De eigenaar van de Shet was als ik het goed gelezen heb niet jouw pensionklant, maar iemand die faciteiten van jou huurde en zelf verantwoordelijk was voor de verzorging van zijn paard. Daar had jij formeel niets over te zeggen.
Dat je het niet kon aanzien dat hij een magere Shet geen deken op wilde doen en te weinig voer gaf, doet daar niets aan af. Formeel was het enige dat je had kunnen doen, proberen de eigenaar over te halen om e.e.a. beter aan te pakken, met als drukmiddel het inschakelen van politie of DB. Je actief bemoeien met de verzorging was niet aan de orde, dat komt op hetzelfde neer als een voorbijganger die een naar zijn idee zielige pony extra gaat bijvoeren of een deken opdoet - hoe raar dat misschien ook klinkt. Als pensionhouder met pensionklanten is het een ander verhaal, dan draag jij wel de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de verzorging. En een goede pensionhouder zorgt er uiteraard voor dat er geen paarden in zijn/haar beheer vermageren, of onnodig leed of ongemak moeten verduren.

Verder heb ik sowieso gemengde gevoelens over dit soort verhalen. Je hoort maar één kant van het verhaal. Ik ben altijd ook benieuwd naar de andere kant, maar die lezen we uiteraard niet. Wel een hoop invulling door Bokkers op basis van het eenzijdige verhaal.
Wat denk je overigens met het plaatsen van zo'n verhaal eigenlijk te bereiken, ook gezien het feit dat de huurovereenkomst al beëindigd is?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:23

Blue_Eyes schreef:
imaudy schreef:
[

In een eerder bericht schrijft TS dat de DA heeft gezegd dat pony indd te mager is en kou lijdt en dat hij adviseert eens bloed te laten prikken voor Cushing-onderzoek. Dat is nog wel wat anders.

Ze schrijft "vermoed" cushing. Dat is wel een beetje een diagnose stellen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:27

@Askja, dat ligt nog niet zo makkelijk. Je komt dan in een discussie over of je de houder van het dier bent en dat lijkt mij in deze nog niet zo makkelijk? Maar misschien moet een jurist dit beoordelen, ben daar gelukkig niet goed genoeg in thuis :)

Joh, er zit gewoon maar 1 ding op, dit soort mensen wegsturen want eens word je het toch nooit.

De tegenstrijdigheden tussen welzijn gaat voor en je niet bemoeien zijn natuurlijk niet zo zwart wit. Als je daar zo makkelijk uit kon komen hadden we geen 1000 topics vol hier :')

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 19:30

Askja schreef:
Het verhuren van een stal is iets anders dan een pensionovereenkomst. De eigenaar van de Shet was als ik het goed gelezen heb niet jouw pensionklant, maar iemand die faciteiten van jou huurde en zelf verantwoordelijk was voor de verzorging van zijn paard. Daar had jij formeel niets over te zeggen.
Dat je het niet kon aanzien dat hij een magere Shet geen deken op wilde doen en te weinig voer gaf, doet daar niets aan af. Formeel was het enige dat je had kunnen doen, proberen de eigenaar over te halen om e.e.a. beter aan te pakken, met als drukmiddel het inschakelen van politie of DB. Je actief bemoeien met de verzorging was niet aan de orde, dat komt op hetzelfde neer als een voorbijganger die een naar zijn idee zielige pony extra gaat bijvoeren of een deken opdoet - hoe raar dat misschien ook klinkt. Als pensionhouder met pensionklanten is het een ander verhaal, dan draag jij wel de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de verzorging. En een goede pensionhouder zorgt er uiteraard voor dat er geen paarden in zijn/haar beheer vermageren, of onnodig leed of ongemak moeten verduren.

Verder heb ik sowieso gemengde gevoelens over dit soort verhalen. Je hoort maar één kant van het verhaal. Ik ben altijd ook benieuwd naar de andere kant, maar die lezen we uiteraard niet. Wel een hoop invulling door Bokkers op basis van het eenzijdige verhaal.
Wat denk je overigens met het plaatsen van zo'n verhaal eigenlijk te bereiken, ook gezien het feit dat de huurovereenkomst al beëindigd is?

Ze staan in pension. Wij voeren ook. Van te voren heeft hij het niet over medische problemen gehad. Pony was al mager. Wij voeren voordroog en hij kwam ineens dat hij hooi wilde omdat ze bevangen was geweest. Ik zei dat het me handig leek de dierenarts te laten komen hoe we er dan voor konden zorgen haar op gewicht te krijgen... etc etc

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:32

Ik had het zelf anders aangepakt. Ik zou eerst in gesprek gaan met deze eigenaar, maar nooit zelfstandig handelen. Dierenarts ernaar laten kijken en extra dekens kopen zou ik absoluut niet op prijs stellen. Ook al is dit met goede bedoelingen. Ik was laaiend geweest. Als de eigenaar niet hierover in gesprek wilt gaan had ik hem weg gestuurd. Jij staat niet toe dat we verwaarloosde dieren op het erf staan.

Vwb de Welsh, als je weet dat diegene nooit komt zou ik hier hele goede afspraken over maken. Zo niet zou ik deze ook opzeggen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:35

Je intenties zijn goed, je wil het beste voor de pony. Maar je handelen is gewoon niet zo handig. Dat had best anders gekund. Meer in overleg, meer ruimte voor de wensen van de eigenaar. De eigenaar aanwezig als de veearts langs kwam, de eerste keer de extra deken op doen waar hij bij was. Nu komt het inderdaad allemaal nogal bemoeierig over.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 03-01-21 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:39

MarryAnneR schreef:
Askja schreef:

Ze staan in pension. Wij voeren ook. Van te voren heeft hij het niet over medische problemen gehad. Pony was al mager. Wij voeren voordroog en hij kwam ineens dat hij hooi wilde omdat ze bevangen was geweest. Ik zei dat het me handig leek de dierenarts te laten komen hoe we er dan voor konden zorgen haar op gewicht te krijgen... etc etc

Tja, dan is het heel simpel: als pensionhouder heb je een bepaald voerregime en als de pensionklant het daar niet mee eens is, beëindig je de overeenkomst. Discussie hoef je niet aan te gaan, op jouw erf geen ondervoede paarden, punt. Goede les voor een volgende keer: duidelijk zijn, niet aan laten modderen. Want als jij de pensionhouder bent, ben je wel degelijk verantwoordelijk voor de dagelijkse verzorging en dus voor het welzijn van jouw pensionpaarden, en daar heeft de klant zich in te schikken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:47

Ik heb in eerste instantie de TS een PB gestuurd, maar wil toch in dit topic ook even reageren.

Volgens de wet is een ieder verplicht om een dier in nood te helpen. Dit houdt in, dat als jij een dier ziet dat mishandeld of verwaarloosd wordt dat je verplicht bent om dit dier te helpen. Hetgeen wat dan het makkelijkste is, is melding maken bij Meldpunt 144.

Als deze pony te mager is en dit is zichtbaar doordat ribben te zien zijn bijvoorbeeld, dan kan er een melding aangemaakt worden. Als je weet dat de pony ziek is en deze wordt niet behandeld valt dat onder 'onthouden nodige zorg' dus dan kan er een melding aangemaakt worden. Die stap voelt wellicht groot, maar hier help je het dier wel het beste mee.

Of TS alles goed heeft aangepakt laat ik in het midden, wat ik wel zeker weet is dat hierin met de beste bedoelingen voor het welzijn van het dier gehandeld is.
Persoonlijk denk ik dan ook, dat als de eigenaar zich daar druk om zou maken dat diegene het helemaal niet erg zou vinden dat TS een deken gekocht heeft, of dat TS de DA ernaar heeft laten kijken toen die er toch toevallig was. Dat de eigenaar van het paard hier niets mee doet is doodzonde.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:52

Zoals askja en Marjo hier posten zo sta ik er ook in, je hebt als stalhouder een verantwoordelijkheid, en ik zie om me heen dat veel stadhouders die niet ( meer) nemen. Ws vanwege de reacties die ik hier ook lees. Als je zoveel weerstand krijgt op je goed bedoelde bemoeienis laat je het op een gegeven moment wel.
Ik hoop eigenlijk dat meer stalhouders- dierenartsen- behandelaars en instructeurs deze Verantwoordelijkheid opnemen en mensen wijzen op dingen die beter of anders kunnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:29

knollentuin schreef:
Zoals askja en Marjo hier posten zo sta ik er ook in, je hebt als stalhouder een verantwoordelijkheid, en ik zie om me heen dat veel stadhouders die niet ( meer) nemen. Ws vanwege de reacties die ik hier ook lees. Als je zoveel weerstand krijgt op je goed bedoelde bemoeienis laat je het op een gegeven moment wel.
Ik hoop eigenlijk dat meer stalhouders- dierenartsen- behandelaars en instructeurs deze Verantwoordelijkheid opnemen en mensen wijzen op dingen die beter of anders kunnen.

Met iemand ergens op wijzen dat het misschien anders kan is toch niks mis? Maar actief handelen is wat anders. Verschillende mensen denken over verschillend houden.

Als ik als pensionstalhouder nou vind dat dat paard wat natuurlijk bekapt word en met pijn loopt, dan kan je dat gerust zeggen. Maar ga je dan een smid er naar laten kijken en hoefschoenen kopen? Of andersom, als je vind dat dat paard doordat hij op ijzers staat niet goed loopt, trek ik dan de ijzers er af?

Ik kan zo echt nog wel 100 voorbeelden noemen.

Ik bemoei mij zeker niet niet met dingen omdat ik bang ben voor reacties( dan kun je namelijk beter helemaal geen pensionpaarden nemen :+ ) maar omdat ik weet dat ik niet alle wijsheid heb. Ik spar dus echt heel veel met klanten, over van alles, en soms zeg ik ook gewoon: ik snap ook echt dat jij denkt dat dat het beste is voor je paard, maar dat kan hier niet.

Niks mis mee om te bedenken dat je niet bij elkaar past toch :) .

En daarnaast, je gaat er financieel ook gewoon aan onderdoor he. Ik weet dat dit niet populair is om te zeggen, maar vergis je niet in het aantal mensen wat gewoon geen geld heeft en wat je als gewoonte neerzet als je dit soort dingen gaat doen.

Nu zit die klant er niet op te wachten, maar dit had ook kunnen eindigen in een pensionstslhoudster die gewoon het paard van een ander aan het onderhouden is.

Door zo iemand weg te sturen, zet je wel neer dat je dit niet accepteert op je stal.

Maargoed, ik denk oprecht dat ik er soms iets te zakelijk in sta, dat stond ik 10 jaar geleden ook niet, stond ik ook te huilen voor de box. Dit soort dingen meemaken maakt je harder denk ik :o , of je stopt er mee. 1 van de 2 vrees ik :o

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:39

Zomaar een andere deken op doen is echt not done. Zie het al voor me als ze op stal bij paarden die geen deken op hebben een deken op gaan doen als jij dat nodig vind of een dikkere als het paard een dunne deken op heeft. Als een paard het in de zomer te warm heeft met een vliegendeken zal ik hem er ook nooit zomaar af halen, ik vraag dat altijd eerst aan de eigenaar of het ok is. Denk dat een groot deel ook in miscommunicatie zit en hoe iets dus gevraagd wordt, kan me voorstellen dat de eigenaar zich aangevallen heeft gevoeld door de kritiek op hem.

In ieder geval goed dat jullie wegen zich scheiden, want hier gaan jullie allemaal niet happy van worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:06

Lastig verhaal.. als je ziet hoe vreselijk veel dieren er bevangen zijn omdat de eigenaren ze “goed” willen voeren..
Het zijn niet jouw dieren dus het enige wat jij kunt doen is de stalling opzeggen. Spullen kopen voor andermans paard en de dierenarts ernaar laten kijken vind ik ook te ver gaan. Als het diertje echt niet goed verzorgd wordt kun je na een waarschuwing de dierenbescherming bellen.