Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Berdien schreef:Ik ben nog zoekende. Mijn jachtpaard staat op stro, maar die is dan ook gewoon netjes op haar stal. Die heeft één hoek waar ze in poept, ze plast aan de achterkant en de rest is een lekker droog, dik strobed. Wordt elke dag opgestrooid en 1x per week trek ik hem leeg. Ze staat er alleen 's nachts in, overdag staat ze buiten.
Dan de Tinker... man man man. Die staat nu voor de derde winter 's nachts op stal. Eerst op stro, maar dat was geen doen. Ze smeert zo verschrikkelijk, gaat vervolgens in de derrie liggen en heeft dan dus zichzelf helemaal onder de poep zittenDus vorig jaar op vlas gezet. Dat ging top! Elke dag de mest eruit, lekker potten en 1x in de maand haalde ik dan de echt natte plekken eruit. Dus dit jaar weer een pallet vlas laten komen, nadat een experiment met stro 'Ze is nu ruim 3, nu kan ze vast wel haar stal netjes houden
' natuurlijk mislukte.
Maar nu.. waar ik vorig jaar 1x per 3-4 weken de stal leeg kon halen moet dat nu gewoon elke week. Ik weet niet hoe ze het doet, maar na een week is het vlas in het midden gewoon écht nat en vies. Net als vorig jaar wordt er dagelijks de mest uitgehaald, en wordt er elke dag vlas bij gestrooid. Maar hij houdt gewoon niet.. Ik start de lege stal met twee pakken vlas, dan ligt er echt wel een dikke laag in. Zou dat dan toch niet voldoende zijn voor haar? Nu gaan er dus elk weekend 2 pakken in en gaat er doordeweeks met opstrooien ook (minimaal)een pak in totaal bij. Ze schopt ook gewoon alles aan de kant, waar het jachtpaard ook 's nachts slaapt maar haar bedje in takt laat schopt Feyre het alle kanten op. Goed, ze is gelukkig nog steeds niet zo goor als toen ze op stro stond maar het is wel gedoe. En kostbaar
In een volledig lege stal zou ik durven overdadig beginnen. 5-6-7 pakken. Zo het moment dat je denkt "nu ben ik aan het overdrijven" nog een pak erbij en dan is het goed.![]()
En iedere week het nat wegscheppen (dus niet oppotten, maar ook niet dagelijks urineplekken verwijderen) en dan 2 pakken erbij telkens. Niet een keer denken van "goh, eigenlijk ligt er nog wel genoeg goed vlas". Nee, zonder nadenken 2 pakken erbij gooien. En dat een tijd volhouden. Na een paar weken kan je dan evalueren of de stal inderdaad droger blijft of het bed lekker dik en luchtig blijft of dat het nu misschien wel wat te dik wordt, dan kan je beginnen sleutelen en aanpassen en misschien wat minder beginnen strooien of -wanneer de stal alsnog goor blijft- opnieuw hier om tips komen vragen.
Mizora schreef:40 euro per maand aan strooisel kwijt zijn is toch niet heel raar bij een tank van een paard (700kg volgens Berdien)? Daarnaast zakt het waarschijnlijk daarna nog wel iets, maar het starten is slechts eens per jaar, de andere keren (elke 3 maanden) kan je bij de natte plek grondig verwijderen het met 1-2 pakken extra af waarschijnlijk.
Een half pakje stro per dag gaat er bij zo'n paard anders toch ook minimaal in (en mogelijk zelfs meer, want dat is voor normaal gebruik, niet voor een smeerkees), dat is 15 baaltjes per maand. Baaltjes stro zijn hier ook minimaal 3 euro per stuk.
Gini schreef:Nee, dat doe ik dan weer niet, ik vind oppotten niet zo netjes.Dagelijks mest eruit en rechttrekken en 1 keer per week alle viezigheid eruit en nieuw bijstrooien.
Poekkie schreef:Gini schreef:In een volledig lege stal zou ik durven overdadig beginnen. 5-6-7 pakken. Zo het moment dat je denkt "nu ben ik aan het overdrijven" nog een pak erbij en dan is het goed.![]()
En iedere week het nat wegscheppen (dus niet oppotten, maar ook niet dagelijks urineplekken verwijderen) en dan 2 pakken erbij telkens. Niet een keer denken van "goh, eigenlijk ligt er nog wel genoeg goed vlas". Nee, zonder nadenken 2 pakken erbij gooien. En dat een tijd volhouden. Na een paar weken kan je dan evalueren of de stal inderdaad droger blijft of het bed lekker dik en luchtig blijft of dat het nu misschien wel wat te dik wordt, dan kan je beginnen sleutelen en aanpassen en misschien wat minder beginnen strooien of -wanneer de stal alsnog goor blijft- opnieuw hier om tips komen vragen.
Dit zal vast wel werken, maar is dat financieel haalbaar? Een pak vlas kost al gauw 5 euro, als ik even reken aan beginnen met 6 pakken en dan 8 pakken per maand dan is het wel heel kostelijk.
Gini schreef:Ik kan natuurlijk in niemand zijn portemonnee kijken, maar ik vind het niet duur. 40 euro in de maand (56 euro in Berdien haar geval). Dat zou toch niet het probleem mogen zijn?