Ideale bodembedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou een ideale bodembedekking?

Rubber matten
5 (2%)
Stro
82 (39%)
Zaagsel
19 (9%)
Vlas
73 (34%)
Strokorrel
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 209

JackieT

Re: Ideale bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:31

Hier alvast voor volgend jaar aan het kijken, strokorrels word wel erg duur, doen ongeveer 2 maanden met 1 pallet. Willen de pony's toch weer op stro en dan oppotten, maar met korrels op de ondergrond zodat het wat minder snel echt zwart gelopen word(mest word elke dag eruit gehaald). Iemand daar ervaring mee?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:33

Ideaal voor de paarden : stro
Ideaal voor degene die de stal uitmest : koolzaadstro of vlas

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:56

Ik ga zaterdag de stal opnieuw opstarten met meer vlas, staleigenaar is ook ingelicht. Ben heel benieuwd!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:01

Heb zelf dikke rubber tegels (10cm) in de stal en dan een hoek vrij waar vlas in ligt. Daar word geplast en gepoept en op de tegels liggen ze. Stallen zijn drie bij vier.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:04

Hier een schuilstal met rubberen matten en daarop stro. mesten en plassen gelukkig veelal buiten. Om de dag schone plak stro en 1x per week leeghalen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:48

Tot iets meer dan een jaar geleden stonden mijn paarden op tarwestro. Mijn oudje heeft nu een aantal jaar ppid en daardoor plast hij veel. Hierdoor was na één dag zijn stal alweer vies en nat. Ik ben toen overgestapt op strokorrels van Equibedding en dit bevalt mij heel goed. Zijn stal blijft veel droger en het scheelt veel op de mesthoop. Dagelijks haal ik de mest eruit en trek ik het bed glad . Eén keer per week haal ik de natte plek eruit en doe ik er , indien nodig , een zak bij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:39

Gini schreef:
Berdien schreef:
Ik ben nog zoekende. Mijn jachtpaard staat op stro, maar die is dan ook gewoon netjes op haar stal. Die heeft één hoek waar ze in poept, ze plast aan de achterkant en de rest is een lekker droog, dik strobed. Wordt elke dag opgestrooid en 1x per week trek ik hem leeg. Ze staat er alleen 's nachts in, overdag staat ze buiten.

Dan de Tinker... man man man. Die staat nu voor de derde winter 's nachts op stal. Eerst op stro, maar dat was geen doen. Ze smeert zo verschrikkelijk, gaat vervolgens in de derrie liggen en heeft dan dus zichzelf helemaal onder de poep zitten #) Dus vorig jaar op vlas gezet. Dat ging top! Elke dag de mest eruit, lekker potten en 1x in de maand haalde ik dan de echt natte plekken eruit. Dus dit jaar weer een pallet vlas laten komen, nadat een experiment met stro 'Ze is nu ruim 3, nu kan ze vast wel haar stal netjes houden -:) ' natuurlijk mislukte.

Maar nu.. waar ik vorig jaar 1x per 3-4 weken de stal leeg kon halen moet dat nu gewoon elke week. Ik weet niet hoe ze het doet, maar na een week is het vlas in het midden gewoon écht nat en vies. Net als vorig jaar wordt er dagelijks de mest uitgehaald, en wordt er elke dag vlas bij gestrooid. Maar hij houdt gewoon niet.. Ik start de lege stal met twee pakken vlas, dan ligt er echt wel een dikke laag in. Zou dat dan toch niet voldoende zijn voor haar? Nu gaan er dus elk weekend 2 pakken in en gaat er doordeweeks met opstrooien ook (minimaal)een pak in totaal bij. Ze schopt ook gewoon alles aan de kant, waar het jachtpaard ook 's nachts slaapt maar haar bedje in takt laat schopt Feyre het alle kanten op. Goed, ze is gelukkig nog steeds niet zo goor als toen ze op stro stond maar het is wel gedoe. En kostbaar :=

In een volledig lege stal zou ik durven overdadig beginnen. 5-6-7 pakken. Zo het moment dat je denkt "nu ben ik aan het overdrijven" nog een pak erbij en dan is het goed. :D
En iedere week het nat wegscheppen (dus niet oppotten, maar ook niet dagelijks urineplekken verwijderen) en dan 2 pakken erbij telkens. Niet een keer denken van "goh, eigenlijk ligt er nog wel genoeg goed vlas". Nee, zonder nadenken 2 pakken erbij gooien. En dat een tijd volhouden. Na een paar weken kan je dan evalueren of de stal inderdaad droger blijft of het bed lekker dik en luchtig blijft of dat het nu misschien wel wat te dik wordt, dan kan je beginnen sleutelen en aanpassen en misschien wat minder beginnen strooien of -wanneer de stal alsnog goor blijft- opnieuw hier om tips komen vragen. :D

Dit zal vast wel werken, maar is dat financieel haalbaar? Een pak vlas kost al gauw 5 euro, als ik even reken aan beginnen met 6 pakken en dan 8 pakken per maand dan is het wel heel kostelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:50

40 euro per maand aan strooisel kwijt zijn is toch niet heel raar bij een tank van een paard (700kg volgens Berdien)? Daarnaast zakt het waarschijnlijk daarna nog wel iets, maar het starten is slechts eens per jaar, de andere keren (elke 3 maanden) kan je bij de natte plek grondig verwijderen het met 1-2 pakken extra af waarschijnlijk.

Een half pakje stro per dag gaat er bij zo'n paard anders toch ook minimaal in (en mogelijk zelfs meer, want dat is voor normaal gebruik, niet voor een smeerkees), dat is 15 baaltjes per maand. Baaltjes stro zijn hier ook minimaal 3 euro per stuk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:15

Wat zou je in een inloopstal met betonvloer doen? Mijn 4 paarden lopen zomer en winter in en uit.

Heb stro gehad niet bij te houden met 4 in en uit lopen. En plassen in de stal. Komen er speciaal voor naar binnen. Eten er veel van en veel stof wat met een pony die slecht tegen stof kan niet fijn. En gaan dan vrolijk buiten liggen. Hooi is binnen en buiten te vinden op diverse plekken. Ze hebben ook nog een schuilstal daar ligt zand en er op nu een kunstgras mat maar die gaat eruit.. wordt spiegelglad bij plas en niet schoon te houden.

Heb vlas gehad maar één van de paarden eet het al doe ik azijn erop. Hennepvezel gehad dat was snel koek en niet te mesten. Ook houtvezel is lastig verwerken op eigen grond . En hier relatief duur.

Ga nu rubber mat doen en denk eraan met ecostal zodat het in de stal composteert ? Heeft iemand dit? Dan mix je meerdere soorten bodembedek door elkaar en nog wat schelpzand en klei mineraal erin.

Zelfs gedacht gewoon geel strandzand erin te doen. Maar dat moet je ook wisselen en is dan zwaar.

Mest probleem heb ik niet gaat terug op eigen grond.

Iemand daar nog mening idee over? Dacht aan ecostal nu

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:27

Tegels + rubbermat, niet aantrekkelijk om op te plassen en het liggen doen ze toch al buiten (uitzicht). Hier ook zo om die reden, bij nood kan er altijd wat vlas in en bij echt moeten opstallen (ziek paard oid) kan er meer in, maar toilet zie ik liever buiten en ook weg van voerplaatsen zodat ze er niet uren met de voeten in staan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:38

Hier eerst stro, maar dat vond ik vreselijk. Opslag nam veel plaats in. Doordat ik een beperkte mesthoopruimte heb was het ook moeilijk vol te houden. Mijn gras lag steeds vol stro en dagelijks meer tijd kwijt met uitmesten. Nu al enkele jaren op vlas en ik wil niet anders meer. Tegen de muizen hebben we de pakken nu in de garage waar ze niet bij kunnen.
Ik begin met 6 pakken (stal 4x3) en mest dagelijks uit. Eens per 2 weken haal ik alle plekken en vuil weg en gooi ik er 3 pakken bij.
Ze hebben een hooinet in stal waarmee ze zeker 24u toekomen.
Ik heb echte smeerpoezen op stal en nu is het voor hun echt een uitdaging geworden om een vuil ligplekje te vinden *D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:59

Wat zijn er nog veel stro verbruikers! Sinds ik strokorrels heb geprobeerd wil ik nooit meer anders. Geeft een mooi zacht bed, fijner uitmesten, goedkoper in verhouding én m’n mesthoop is verminderd met zeker 3/4 omdat het enorm goed composteert.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:02

Mizora schreef:
40 euro per maand aan strooisel kwijt zijn is toch niet heel raar bij een tank van een paard (700kg volgens Berdien)? Daarnaast zakt het waarschijnlijk daarna nog wel iets, maar het starten is slechts eens per jaar, de andere keren (elke 3 maanden) kan je bij de natte plek grondig verwijderen het met 1-2 pakken extra af waarschijnlijk.

Een half pakje stro per dag gaat er bij zo'n paard anders toch ook minimaal in (en mogelijk zelfs meer, want dat is voor normaal gebruik, niet voor een smeerkees), dat is 15 baaltjes per maand. Baaltjes stro zijn hier ook minimaal 3 euro per stuk.

Voor een pak vlas betaal ik nu € 7, pallet van 30 pakken is dus € 210. Daar heb ik nu zo'n 2-2,5 maanden mee gedaan := Maar als de boel beter houdt dan zal het verbruik inderdaad hopelijk teruglopen. En daarnaast staan ze gelukkig alleen in de winter op stal. Kan ik in de zomer weer sparen voor de volgende pallet(s) :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:10

Gini schreef:
Nee, dat doe ik dan weer niet, ik vind oppotten niet zo netjes. :+ Dagelijks mest eruit en rechttrekken en 1 keer per week alle viezigheid eruit en nieuw bijstrooien.

Ik heb ook vlas gestemd en doe het precies op deze manier. Minder afval dan met stro, schone stallen en over het algemeen schone paarden (afgezien van 1 zwijn. Ze heeft de schoonste stal maar presteert het dagelijks om als mestkever eruit te komen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:13

Kan je houtvezel gebruiken? Bij 1 pallet houtvezel bij venhorst 372.70 voor 60 zakken inclusief 20 euro pallet statiegeld. Dus krap 6 euro per baal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:26

Houtvezel zou ik moeten overleggen met de staleigenaar. Maar heb nu al een nieuwe pallet vlas gereserveerd, dus die laat ik eerst wel komen. Met een beetje geluk kom ik dan een heel eind op de nieuwe manier, en kom ik er de winter mee door. Dan van het zomer me maar beraden op de volgende winter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:23

Poekkie schreef:
Gini schreef:
In een volledig lege stal zou ik durven overdadig beginnen. 5-6-7 pakken. Zo het moment dat je denkt "nu ben ik aan het overdrijven" nog een pak erbij en dan is het goed. :D
En iedere week het nat wegscheppen (dus niet oppotten, maar ook niet dagelijks urineplekken verwijderen) en dan 2 pakken erbij telkens. Niet een keer denken van "goh, eigenlijk ligt er nog wel genoeg goed vlas". Nee, zonder nadenken 2 pakken erbij gooien. En dat een tijd volhouden. Na een paar weken kan je dan evalueren of de stal inderdaad droger blijft of het bed lekker dik en luchtig blijft of dat het nu misschien wel wat te dik wordt, dan kan je beginnen sleutelen en aanpassen en misschien wat minder beginnen strooien of -wanneer de stal alsnog goor blijft- opnieuw hier om tips komen vragen. :D

Dit zal vast wel werken, maar is dat financieel haalbaar? Een pak vlas kost al gauw 5 euro, als ik even reken aan beginnen met 6 pakken en dan 8 pakken per maand dan is het wel heel kostelijk.

Ik kan natuurlijk in niemand zijn portemonnee kijken, maar ik vind het niet duur. 40 euro in de maand (56 euro in Berdien haar geval). Dat zou toch niet het probleem mogen zijn?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:29

Ik vind het met vlas en soortgelijke strooisels wel het best werken om een echt dikke laag aan te houden. Er moet zoveel in liggen dat er een flinke, droge bovenlaag is. Als je die naar de kant haalt, houd je een onderlaag over waar een natte plek in zit. Als je die hebt verwijderd en je gooit het strooisel weer op de plek, dan moet je eigenlijk nog méér dan genoeg overhouden. Geen noodzaak tot bijvullen. Bij heel vieze paarden dachten wij wel eens: dan maar een dunnere laag en om de haverklap vernieuwen, maar dat werkte juist niet. Dan stonden ze viezer en konden we steeds de hele stal leeghalen, wat uiteindelijk meer strooisel kost.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:34

Gini schreef:
Ik kan natuurlijk in niemand zijn portemonnee kijken, maar ik vind het niet duur. 40 euro in de maand (56 euro in Berdien haar geval). Dat zou toch niet het probleem mogen zijn?

Nja misschien ben ik dan gewoon raar :)
Hier geef ik 20 euro per maand per paard uit aan strooisel (en toch een superpropere stal) dus voor mij klinkt het als heel erg veel. Maar bij mij staan ze ook 10-14 uur per dag buiten, misschien maakt dat het grootste verschil.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:44

Hoe minder ze in de stal staan, hoe properder het inderdaad blijft. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:46

Bij mij staan de stallen open en mijn ruin kiest ervoor om het grootste deel van de dag in de stal te staan. En anders komt hij er speciaal even mesten en plassen. :+ Leuk met 8 euro per baaltje strooisel. :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:01

De kosten voor vlas komen natuurlijk wel bovenop de gewone kosten voor de stalling, en die zijn met twee paarden al niet gering. Maar goed, de kosten zijn in principe ook het probleem niet. Hoe minder hoe beter natuurlijk :D Maar als ik er geen extra kosten aan had willen hebben had ik haar wel op stro laten staan, dat zit gewoon bij het stalgeld in.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:54

Update! Heeeeel blij met jullie tips, heb er twee weken geleden een aantal pakken vlas extra bij gegooid en sindsdien gaat het als een trein *\o/* Ze is echt héél schoon en ook het bijhouden is nu een stuk makkelijker.

Hij draait nu dus twee weken, dus moet even zien wanneer ik er wat aan ga doen. De laag is nu namelijk al best dik + een containerstal dus ze moet een beste stap nemen om er in en uit te gaan :=

Bewijs dat het werkt:
Afbeelding

Zo schoon is ze nog nooit geweest in de winter {:}

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 20:06

Ooohh super zeg!!! :D Wat is ze mooi ook, Berdien!

1 februari gaan Emily en ik verhuizen, ik kan niet wachten tot ze op een dikke laag stro staat :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:58

Berdien, ik betaal 5.75 per pak als ik een pallet vlas koop, en hoe meer ik neem hoe goedkoper. Zelfs bezorgen is goedkoper als jou 8 euro per pak. Ook omgeving groningen, dus stuur gerust een pb voor het adres.