Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:- koliek: huh? Hoezo zou een paard koliek krijgen van buiten staan?
- verveling: ook huh... Als ik denk dat een paard ergens verveling heeft dan is het een stal waar ze enkel de kont kunnen keren.
- stressen: want?? Ook dat, eerder in een stal denk ik.
- regen en natte grond: ja, zolang ze niet dik in de modder staan en ook droge plekken hebben om te staan is dat toch geen issue?
Molfre schreef:Dat een paard zich in een gewone zandpaddock verveelt geloof ik absoluut. Zeker als hij daar zonder vriendjes in staat en zonder eten. Dan is het gewoon een uitvergrote stal met frisse lucht.
Maartje1990 schreef:-Sowieso zou ik op een kale weide hooi aanbieden en daarnaast regelmatig een zandkuur aanbieden
- paarden zijn gewoonte dieren als ze gewent zijn na 3 uurtjes weide hun biks te krijgen zullen xe indd bij fie poort gaan drentelen. Als ze 24/7 buiten staan doen ze dat niet meer
-mok is vooral meer risico wanneer paard veel in mest en urine staat, niet in modder en nogmaals enkel diepe modder is een no go. Mijt heeft niks met modder te maken is besmettelijk e parasiet.
- ik snap stukje hoefonderhoud.
- glad glijden: paarden die gewent zijn buiten te staan staan veel stabieler op de weide. Een keer glijden kan verder geen kwaad.
Molfre schreef:Ik kwam dit filmpje then en moest acuut aan dit topic denken.
https://9gag.com/gag/apGymOB?ref=android
AmoorM schreef:In de lente/zomer als er weer veel gras staat hoe zorg je dan dat de paarden niet dicht slippen en bevangen raken? Bij ons is het gewoon één wei en verdelen ze niet in graasbestroken. Het advies wat wij krijgen is om ze er maar 2 uurtjes op te zetten en dat wat uitbreiden naar langer. Hoe doen jullie dat?
martinev schreef:Wij bouwen het in een paar dagen op naar eerst van 's ochtends tot 's avonds op de wei en 's nachts nog even op de paddock. Een paar weken later staan ze 24/7 op het gras. De mini's lopen ook in de winter op het gras, die hebben altijd de keus en kunnen onder een draadje door waar de groten niet onderdoor passen, de mini's bouwen dus niet op. Moddervet worden ze er niet van gelukkig.
AmoorM schreef:martinev schreef:Wij bouwen het in een paar dagen op naar eerst van 's ochtends tot 's avonds op de wei en 's nachts nog even op de paddock. Een paar weken later staan ze 24/7 op het gras. De mini's lopen ook in de winter op het gras, die hebben altijd de keus en kunnen onder een draadje door waar de groten niet onderdoor passen, de mini's bouwen dus niet op. Moddervet worden ze er niet van gelukkig.
Dit kan dus gewoon in dagen ipv weken? Dus in een week tijd naar ca 8 uur?
Onali schreef:Molfre schreef:Dat een paard zich in een gewone zandpaddock verveelt geloof ik absoluut. Zeker als hij daar zonder vriendjes in staat en zonder eten. Dan is het gewoon een uitvergrote stal met frisse lucht.
Die snap ik idd ook.
Onze buren hebben ook zulke paddocks. Er missen alleen nog wanden en een dak.
Op frisse lucht na is er geen voordeel van deze paddocks.