Leugens en bemoeienissen op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:55

Echt een superlastige kwestie. Ik zou ook geen afstand kunnen doen van mijn paardje denk ik. Veel te bang dat die in de handel terecht komt of inderdaad toch na een aantal jaar wordt verkocht.
Gelukkig nooit meegemaakt dat afspraken niet worden nagekomen op stallen. Wel eens gehad dat ik me niet kon vinden in regels/ afspraken die de staleigenaar had opgelegd, maar goed, daar werd dan eerlijk over gesproken en gebeurde niet stiekem.

Ik zou ook gaan kijken naar een stal die ervaring heeft met paarden met pssm1

Wolfwomen

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:38

Lastig, in jouw geval zou ik toch kijken naar een kleinschalige stal.

Een oproep op Bokt, Facebook, Marktplaats, Buurtkrant of Supermarkt zou je ook kunnen doen.

Misschien kun je bij stallen in de buurt navragen?

Mocht hier niets uit komen zou ik toch kijken of je het paard naar een rusthuis of andere opvang kunt brengen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:51

anonyme schreef:
dit kon daar wel, er waren meerdere mensen die ponys hadden met graasmasker. Als het niet kan is het een ander verhaal. Net als supplementen geven, als je ja zegt is het ja. En niet stiekem nee. En als een stalmanager zegt ze krijgen onbeperkt hooi dan moeten ze dat ook geven, onbeperkt is niet 3x dag. Dit heb ik dus op meerdere stallen meegemaakt nu. Ik wil graag weten waar ik naar moet zoeken en idd als het niet in mijn budget past houd het op, al heb ik nu op deze stal ook aangegeven ik wil best meer betalen maar ik mis een open gesprek wat wel en niet kan enzo. Ik krijg geen antwoorden.

Herken ik ook; als je komt als nieuwe pensiongast kan alles en is er een net reglement; maar als je er staat dan worden voerbeurten vergeten, tijden mbt buitenstaan dusdanig gewijzigd dat het onacceptabel is, afspraken over 's ochtends een klaargezette hooizak in de bak gooien niet nagekomen worden (pas eind van de ochtend ipv rond 08.00 uur wat hun het beste uitkwam) te weinig hooi voeren, of brood (verzoek om geen brood etc te voeren) etc etc.

Op FB is een groep met PSSM-mers, en daar kun je lid van worden en een oproep plaatsen voor een geschikte stalling of plek. Het kan ook helpen een oproep te plaatsen in de groep 'Het natuurlijke paardenhouden'. En zelf goed blijven zoeken naar evt. een eigen stek of bij iemand aan huis die open staat voor managen van een pssmer. In lichte gevallen is dat prima te doen. Hopelijk vind je een geschikte plek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:20

Vind 200 euro erg weinig voor welke stalling dan ook. Dat is eerder een bedrag voor een paard 24/7 buiten op een wei zonder voorzieningen.
Als je zelf je paarden thuis houd ben je dat bedrag al bijna kwijt als je onbeperkt hooi geeft, mest netjes laat afvoeren, stalletjes netjes en schoon wil houden en fatsoenlijk voert. Laat staan een paard met een medisch probleem.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:30

Ben ik met Popstra eens, het is best allemaal prijzig. Wij hebben ze aan huis, maar ook daar gaat best een bedrag in om wat betreft huisvesting, bijhouden weide/paddock, hooi etc. Dan lijkt me 200 euro geen groot bedrag voor stalling.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:43

Commentaren als "het valt wel mee" moet je gewoon vriendelijk en consequent naast je neerleggen. Men zal namelijk altijd een eigen mening hebben. Het is jouw pony, jij weet (hopelijk) wat wel/niet goed voor hem is :) Zulke commentaren veeg je dus vriendelijk van tafel.

Bij ons op stal gaat het er anders aan toe. Daar zijn er enkele paarden die door omstandigheden niet 24/7 op het gras mogen - die hebben van de staleigenaar een paddock met stal gekregen, én een eigen (afgespannen) weitje daaraan. De eigenaars laten hier hun paarden dagelijks ongeveer een half uur op, zij controleren dagelijks het fructaangehalte en lossen hun paarden dan terwijl ze de paddock opruimen en de stal uitmesten.
Wij geven onbeperkt hooi - bovenstaande paarden hun hooi wordt dagelijks door hun eigenaars afgewogen.

Je moet er als eigenaar zelf dus wel een beetje in investeren, maar met de juiste staleigenaar kan je heel veel bereiken hoor. Je moet ook zelf op je strepen staan, ook als je paard geen pssm zou hebben wil je nog steeds een goede verzorging/stalling. Als je merkt dat er dingen beloofd worden die niet nageleefd worden, is een andere stal waarschijnlijk de beste oplossing. En daar dan meteen, als je gaat kijken, de puntjes op de i zetten :) Duidelijk maken wat echt nodig is, vragen wat mogelijk is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:27

Als je niet tevreden bent met hoe een ander voor je paard zorgt is et maar 1 optie: het allemaal zelf doen.
En dan zal je snel zien dat heel veel eisen die je vanzelfsprekend vindt op dat moment opeens heel wat minder vanzelfsprekend zullen worden.
Mijn post is daarom nu niet direct gericht op de TS, eerder algemeen naar eigenaars met paarden op pension.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:02

anonyme schreef:
Aan huis?
Nee ik weet het dus ook niet.
Kan wel janken.
Ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen en voor het dier zorgen maar het lukt me niet.

Nee ik huur een stal, wei & bak bij iemand aan huis. Voor mij perfect, al is het wel veel werk.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:05

_Reneee schreef:
anonyme schreef:
Aan huis?
Kan wel janken.
Ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen en voor het dier zorgen maar het lukt me niet.

Nee ik huur een stal, wei & bak bij iemand aan huis. Voor mij perfect, al is het wel veel werk.

Dit is wel de beste manier om de verzorging te doen die jij het liefste ziet voor je paard. Mits je daar de tijd voor hebt, anders is dit niet haalbaar.

Hoe sta je er nu in TS?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:26

Gini schreef:
Waarom evolueert dit topic dan in 3 pagina's van stalhouders doen aan belastingontduiking naar ik denk eraan mijn paard weg te geven? Wat is nu het eigenlijke issue, de absolute kern van het probleem?

Dat stond al in de OP hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:33

GDG schreef:
Gini schreef:
Waarom evolueert dit topic dan in 3 pagina's van stalhouders doen aan belastingontduiking naar ik denk eraan mijn paard weg te geven? Wat is nu het eigenlijke issue, de absolute kern van het probleem?

Dat stond al in de OP hoor.

Dat heeft Ayasha al aangehaald. Ik nam de eerste stelling van de openingspost en het laatste bericht dat door TS in dit topic gepost was om aan te geven dat het voor mijn gevoel in dit topic een beetje van de hak op de tak sprong. TS heeft echter een concreet antwoord op mijn vraag gegeven en mede vandaaruit is het topic ondertussen alweer verder geëvolueerd. :)

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:16

_Reneee schreef:
anonyme schreef:
Aan huis?
Kan wel janken.

Dit is wel de beste manier om de verzorging te doen die jij het liefste ziet voor je paard. Mits je daar de tijd voor hebt, anders is dit niet haalbaar.

Hoe sta je er nu in TS?[/quote]
Laatst bijgewerkt door anonyme op 26-10-20 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:18

Ben benieuwd hoe hij het daar gaat doen.
Ik duim voor je.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:33

Sizzle schreef:
Ben benieuwd hoe hij het daar gaat doen.
Ik duim voor je.

Dank je

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:34

Volgens mij is er iets mis gegaan in je reactie

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:46

Je hebt de pony nu een jaar en drie maanden. Je hebt nu drie stallen gehad waarvan de laatste nog maar een maand ofzo. Jij legt tips die mensen jou geven uit als bemoeienis. Eerlijk gezegd krijg ik een beetje de indruk (ook uit jou andere topics) dat jij zeer weinig ervaring met paarden hebt. Maar kennelijk weet je wel alles beter en doet of zegt niemand iets naar je zin. Is het niet beter dat je iets zoekt waar je alles zelf kunt doen en geen "bemoeienis" van anderen hebt. En heb je de pony nu getest waaruit is gebleken dat hij echt PSSM 1 heeft of is dat een aanname na de tips die je op bokt hebt gekregen.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:13

pillow schreef:
Je hebt de pony nu een jaar en drie maanden. Je hebt nu drie stallen gehad waarvan de laatste nog maar een maand ofzo. Jij legt tips die mensen jou geven uit als bemoeienis. Eerlijk gezegd krijg ik een beetje de indruk (ook uit jou andere topics) dat jij zeer weinig ervaring met paarden hebt. Maar kennelijk weet je wel alles beter en doet of zegt niemand iets naar je zin. Is het niet beter dat je iets zoekt waar je alles zelf kunt doen en geen "bemoeienis" van anderen hebt. En heb je de pony nu getest waaruit is gebleken dat hij echt PSSM 1 heeft of is dat een aanname na de tips die je op bokt hebt gekregen.

Hoe kan je uit een forum opmaken dat iemand weinig ervaring met paarden heeft. Zeg je zoiets dan mag je er wel even heel goed bij onderbouwen waarom jij dat denkt. Ook je reactie over PSSM1 mag je wel even onderbouwen. Dit komt negatief over en TS heeft er ook nog eens niks aan omdat ze hier niet van kan leren.

TS je hebt mij gequote maar ik zie geen reactie?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:39

Wolfwomen schreef:
pillow schreef:

Hoe kan je uit een forum opmaken dat iemand weinig ervaring met paarden heeft. Zeg je zoiets dan mag je er wel even heel goed bij onderbouwen waarom jij dat denkt. Ook je reactie over PSSM1 mag je wel even onderbouwen. Dit komt negatief over en TS heeft er ook nog eens niks aan omdat ze hier niet van kan leren.

TS je hebt mij gequote maar ik zie geen reactie?

Als je de andere topics van TS leest kun je mijn stellingen daar goed uit opmaken.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:47

Zonder goede onderbouwing heeft het geen zin hier te reageren Pillow, dat weet zelfs een klein kind.

Dit is respectloos naar TS

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:25

Wolfwomen schreef:
Zonder goede onderbouwing heeft het geen zin hier te reageren Pillow, dat weet zelfs een klein kind.

Ik heb ook TS haar oude berichten gelezen en kwam tot dezelfde conclusie.
Overal staat; handelspony
En voornamelijk de manier hoe ze alles beschrijft.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:36

Wolfwomen schreef:

Jij je zin ik zal het onderbouwen. TS heeft de vraag gesteld over het feit dat de pony stijf was en moeilijk kon op staan. Daar heeft iemand getipt of het m.s. PSSM is. TS heeft nooit gereageerd of ze hierop getest is en nu komt hier naar voren dat ze het heeft. Dus vandaar mijn vraag of ze getest is.
De pony heeft 3 verschillende stallen gehad waarvan de laatste verhuizing in september.
TS heeft een topic over het feit dat de pony gaat rollen tijdens longeren en vraagt hoe dit op te lossen. Heeft hierin geen ervaring. Dus hoe ervaren ben je dan uberhaupt met paarden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:45

Oh is dat diezelfde pony die zo stress had na de verhuizing en te dik was?
Ik ging er hier eigenlijk wel vanuit in dit topic dat de pony getest was. Als dat niet zo is kan hij dus net zo goed andere problemen hebben

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 23:11

pillow schreef:
Wolfwomen schreef:

Jij je zin ik zal het onderbouwen. TS heeft de vraag gesteld over het feit dat de pony stijf was en moeilijk kon op staan. Daar heeft iemand getipt of het m.s. PSSM is. TS heeft nooit gereageerd of ze hierop getest is en nu komt hier naar voren dat ze het heeft. Dus vandaar mijn vraag of ze getest is.
De pony heeft 3 verschillende stallen gehad waarvan de laatste verhuizing in september.
TS heeft een topic over het feit dat de pony gaat rollen tijdens longeren en vraagt hoe dit op te lossen. Heeft hierin geen ervaring. Dus hoe ervaren ben je dan uberhaupt met paarden?

In dat geval lijkt het mij geen goed advies die je geeft om naar een stal te gaan waar ze alles zelf moet doen. Dat is juist vragen om problemen als je er geen tot weinig kijk op hebt.

Ik adviseer eerst goed te kijken wat het paard heeft. De DA erbij laten komen dus! Indien mogelijk met de huidige staleigenaar erbij. Weet je niet goed wat te doen met de pony of hoe dit op te lossen, dan zou ik advies inwinnen van een paardenkenner uit je omgeving.

Hier op bokt is het verhaal te vaag echt goed te kunnen helpen bij je problemen.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 00:00

Okeej dit gaat behoorlijk de verkeerde kant op, de laatste berichten zijn niet erg aardig allemaal
Uiteraard is de dierenarts erbij gekomen wel even goed terug lezen?
Al die klachten kwamen daardoor, en die heb ik opgemerkt, daar ben ik erg blij mee want daarom kan ik de nodige aanpassingen maken, erg fijn dus voor de pony.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 03:15

Kun je iets specifieker zijn.

Welke aanpassingen heb je precies gedaan die fijn zijn op dit moment voor je pony?

Ik begrijp namelijk uit je bericht dat dit niet goed gaat op de stal en dat je daarom weg wilt. Of lees ik verkeerd?

Wat ga je doen met onze tips?