Jacobskruid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Jacobskruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:52

Hier in de straat gelukkig niet zoveel gezien nog, maar heb zelf wel al iets van 30 plantjes verwijdert. Bij onze buurman groeit het en die halt niks weg, net als esdoorn niet bijv.

Ik haal ze al vanaf heel klein weg met zo een speciale vork dingen. Middelste punt steek je erin en je draait rond en het is eruit.

Daarna maaien we de weilanden en zaaien de kale plekken weer in. Was hier erg verwaarloosd en stond vol braam, zuring, brandnetel en ook klimop.

Maar als ik even richting de weg ga, zie ik overal de bermen nu torenhoog vol staan. Alles is geel. Waar laatst op fb door een boerin ook iets gedeeld werd om het ajb zoveel mogelijk uit te steken. Het is echt voor veel dieren en mensen slecht.
Ik neem aan dat ze de bermen niet gaan maaien voor bermhooi ofzo.......Ook dat goedkope mindere spul wordt door mensen gekocht en aan paarden gevoerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 17:23

Dat is een goed idee ja zo in het gat strooien.

Ik ben ook voor Biodiversiteit maar hier is gewoon nooit goed over nagedacht.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:36

Popstra schreef:
Ik heb er wel eens pekelzout op gedaan. Gaan het ook goed dood van
Bedankt, daar heb ik nog een goede 10 kg van staan, gaat dus goed komen :D

Goed op de grond bij en in het hart vd plant leggen. Ik deed er een hand vol pekel op

die 10 kg is zo op hoor! ik trek het blad van de plant (met handschoenen aan!!) en daar gooi ik een bergje zout op, anders zit je nog met dat dode blad (wat nog steeds giftig is en de paarden eten het gedroogd wel). Tot nu toe is er op die plekken nog niets terug gekomen. Ik gooi er binnenkort wat kunstmest en graszaad overheen, hopelijk komt er op die kale plekken dan gras over een tijdje.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:51

Bij ons in de gemeente heeft de gemeente Jacobskruid in de berm geplaatst, grenzend aan de weilanden waar de paarden in staan.. De eigenaar van de pensionstal heeft al meerdere malen aangegeven dat dit niet verstandig is, want de paarden gaan het eten als het gedroogd is. Afgelopen weken dus regelmatig aan de slag geweest om alles uit de weilanden te trekken. :j

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:51

Hier ook vreselijk. Hebben het een aantal jaren geleden allemaal uitgedaan op de wei en nu is het in alle hevigheid terug... Never ending story.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:50

Elitedeux schreef:
Bij ons in de gemeente heeft de gemeente Jacobskruid in de berm geplaatst, grenzend aan de weilanden waar de paarden in staan.. De eigenaar van de pensionstal heeft al meerdere malen aangegeven dat dit niet verstandig is, want de paarden gaan het eten als het gedroogd is. Afgelopen weken dus regelmatig aan de slag geweest om alles uit de weilanden te trekken. :j

JACOBSKRUISKRUID :(

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:11

Mijn gemeente heeft het ook zelf geplaatst in bermen, dus nog extra op de mega hoeveelheid die er al was. Laatste jaren en zeker dit jaar echt een explosie aan jacobskruid.. Was goed voor de insecten... ;( Is er dan niks anders? Ben bang dat het over niet al te lange tijd de landerijen vol staan..

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:22

Het is hier ook drama op het weiland ;( Wordt verder niet van gehooid daar gelukkig. Sta er sinds dit jaar en de eigenaren hun paarden staan er al ruim 15 jaar tussen zonder enige problemen, maar vindt het toch eng. Heb al een hele lading uitgestoken, maar valt bijna niet tegen op te werken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:29

Je kunt er beter kunstmest opgooien ipv zout.
Van zout gaat het hele bodemleven kapot.
Van mest/ kunstmest houd jkk ook niet.

Hier ook meer dan anders, zelfs enkele planten in onze wei gehad en dat hebben we eigenlijk nooit.
Sowieso meer onkruid. De droogte heeft denk ik toch meer open plekken gegeven in bermen en grasland en waar geen gras groeit doet onkruid het helaas prima.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:39

Ja wordt elke jaar meer de gemeenten maaien nu ook nog maar 1 keer per jaar dus alles kan lekker groeien en meer worden, zoals ook de berenklauw moet je zien hoeveel die ook elk jaar worden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:39

Hier is het de voorbije maanden zo droog geweest dat zelfs het JKK het loodje gelegd heeft :')
Nu begint er her en der weer wat de kop op te steken, maar de plantjes zijn niet hoger dan 10cm.
Slecht voor mijn rug :+

Waar ik andere jaren gerust 3 of 4 kruiwagens uit dat stuk land haalde, blijft het nu bij een halve. Is die droogte toch nog ergens goed voor geweest :Y)

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:41

pillow schreef:
Elitedeux schreef:

JACOBSKRUISKRUID :(

sorry :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:31

harriehoef schreef:
Mijn gemeente heeft het ook zelf geplaatst in bermen, dus nog extra op de mega hoeveelheid die er al was. Laatste jaren en zeker dit jaar echt een explosie aan jacobskruid.. Was goed voor de insecten... ;( Is er dan niks anders? Ben bang dat het over niet al te lange tijd de landerijen vol staan..

Heb ik het er net met koeienletters boven staan, staat er weer Jacobskruid. Ik ben trouwens wel verbaasd dat ik in dit topic nog niet de variatie Sint jaobskruid ben tegengekomen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:35

pillow schreef:
harriehoef schreef:

Heb ik het er net met koeienletters boven staan, staat er weer Jacobskruid. Ik ben trouwens wel verbaasd dat ik in dit topic nog niet de variatie Sint jaobskruid ben tegengekomen.

Ik wist niet dat we op het Nederlandse spelling topic uit zijn gekomen?
Misschien je gewoon bezig houden met de inhoud van de berichten? Daar hebben we samen wat aan. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:37

Iedereen weet wat er bedoeld wordt en dat is waar het om gaat.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:39

Nou inderdaad, waar maak je je druk om. De essentie was toch duidelijk...

Goede tips wel om ervanaf te komen, zodra er weer wat de kop op komt ga ik zeker proberen met uitsteken en mest erop.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:35

mellamoshan schreef:

Goede tips wel om ervanaf te komen, zodra er weer wat de kop op komt ga ik zeker proberen met uitsteken en mest erop.

met alleen mest ga je het niet redden, daar groeit hij vrolijk weer terug op dezelfde plek. Ik zweer bij het zout en dan daarna mest/kunstmest/koeienmest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:10

Zidore schreef:
mellamoshan schreef:

met alleen mest ga je het niet redden, daar groeit hij vrolijk weer terug op dezelfde plek. Ik zweer bij het zout en dan daarna mest/kunstmest/koeienmest

Maar als je dat gebruikt is het wel lastig om daarna de zode weer dicht te zaaien. En een dichte zode werkt preventief. Hoe doe je dat dan?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:13

compost met graszaad

Uitsteken werkte echt voor geen meter, gaten in het weiland en vanuit die gaten groeide vrolijk weer een nieuw plantje.

ook de tip met kalkkorrels werkte voor geen meter, is nu een grote witte vlek op het weiland met in het midden een groeiende.... juist ja, JKK...

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:50

Hier is het helaas ook een drama :'( Vorig jaar maar twee of drie stekjes gehad en nu stond de wei er vol mee.. Mede vanwege de distels gaan wij in september de wei doodspuiten, omploegen en opnieuw inzaaien + kunstmest en evt nog stikstof. En dan maar hopen dat er een dikkere grasmat in komt zodat die krengen niet meer terugkomen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:30

Weet iemand of je de plant nog kunt herkennen nadat de wei gemaaid is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:33

Zidore schreef:
compost met graszaad

Uitsteken werkte echt voor geen meter, gaten in het weiland en vanuit die gaten groeide vrolijk weer een nieuw plantje.

ook de tip met kalkkorrels werkte voor geen meter, is nu een grote witte vlek op het weiland met in het midden een groeiende.... juist ja, JKK...

Klinkt als een goede tip, compost. Bedankt!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:35

rensju schreef:

de stelen houden vaak hun paarsige kleur, maar er zijn wel meerdere planten die dat hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 17:36

De bloempjes blijf je ook zien als deze gedroogd zijn

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:44

Heleennn schreef:
rensju schreef:

de stelen houden vaak hun paarsige kleur, maar er zijn wel meerdere planten die dat hebben.

Hmm oke, niet makkelijk dus..

Popstra schreef:
De bloempjes blijf je ook zien als deze gedroogd zijn

Ja snap ik, maar als je ze dan ziet kan het al te laat zijn