Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:43

Ok, het is niet alleen hooi natuurlijk. Maar dit jaar is mijn hooi van 35 naar 40 euro per pak gegaan. Dat is ook 15%, te nemen of te laten en helemaal geen maand op voorhand gecommuniceerd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:47

Als je bij een stalling staat die bedrijfsmatig is, dan is een jaarlijkse verhoging helemaal niet raar, anders lopen de inkomsten niet mee met de inflatie. Afgelopen 5 jaar is dat ongeveer 2% p.j. geweest. Zakelijk gezien is het beter om dat door te berekenen, want iedereen krijgt ook jaarlijks een klein beetje salarisverhoging als het goed is. Zo ook de stalhouder.
Een stalling die wil renderen houdt daarbij ook rekening met een gemiddelde hooiprijs. Elke maand gaan kruidenieren is onzinnig, maar als de hooiprijs flink stijgt dan mag dat doorbelast worden (als particulier betaal je dan ook heel simpel meer bij de boer of fourage) en als die prijs daalt kan het weer naar normaal of vorig peil.
KISS. Houdt het simpel dan moppert niemand. Ik zou 15% ineens niet echt waarderen op zo korte termijn. Begrijpelijk is het misschien wel, maar het zou wel wat anders gekund hebben. Helemaal als er nog wat andere zaken niet in orde zijn of anders dan beloofd of afgesproken.

JeanneV

Re: Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:54

Stuur je de baas ook een mailtje dat het absurd is dat jou loon elk jaar wat verhoogd word door inflatie?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:06

JeanneV schreef:
Stuur je de baas ook een mailtje dat het absurd is dat jou loon elk jaar wat verhoogd word door inflatie?

15% loonsverhoging? Welke werkgever is dat? Lijkt mij ook wel wat :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:08

meggiemeg schreef:
_Penotti schreef:
Heb je je paarden aan huis word het nu ook duurder.

Het enige wat bij mij gestegen is, is het legen van de mesthoop, 8 jaar terug betaalde ik nog 65 euro, nu 190 euro, dit komt puur omdat er in de buurt nog maar 1 is die het doet en door zijn monopoly positie gaat de prijs omhoog. Hij weet dat en als je er wat van zegt komt hij gewoon niet. Had duidelijke afspraken gemaakt over de prijs, mesthoop was leeg, wilde betalen was het ineens duurder, kon kiezen, of ze namen het mee voor die prijs of de kiepkar werd op de oprit leeg gekiept...
Mijn hooi is al heel lang dezelfde prijs, rapsodie schommelt wel wat maar is een aantal jaren wat goedkoper geweest en soms een 15 cent per pak duurder maar ben nog nooit boven de 5.50 per pak uitgekomen, laatste pallet een paar weken terug was 5.15 per pak. Bestel ik meerdere pallets zakt de prijs nog verder.

En zijn die 2 andere verdwenen uit luxe? Of uit armoede omdat het niet uitkon?

Mijn kosten van paarden thuis zijn wel degelijk gestegen. Moet veel meer beregenen dan andere jaren. De pomp kost stroom.
Er komt meer onkruid in de wei door de droogte dus ik heb meer/sneller onderhoud nodig.
We oogsten minder en daardoor kan ik niets verkopen waardoor er geen inkomsten komen waar die normaal wel waren.
Alleen is dat allemaal wat meer onzichtbaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:20

pol013 schreef:
En zijn die 2 andere verdwenen uit luxe? Of uit armoede omdat het niet uitkon?

Je bedoelt de loonwerker die bij mij de mesthoop komt legen?
Er was nog 1 andere en die is er mee gestopt omdat hij het bedrijf goed kon verkopen aan diegene die nu nog als enige over is gebleven en omdat hij de druk van het bedrijf niet meer goed aankon, hij wilde liever weer terug op de tractor rijden en bezig zijn op die manier dan alle kopzorgen van het personeel erbij te hebben en alleen nog maar de dagen op kantoor te slijten, daar is het de man niet voor, die wil buiten bezig zijn.