Evelienepien schreef:Lwdaisy;
De reden dat ik stiekem vd ene kant mot grinniken, is niet persoonlijk naar ts toe maar naar het feit dat “het paardenhouden” dus in 40 jr tijd zo danig is veranderd dat er vragen opkomen omtrent het op deze manier houden ve sportpaard terwijl wij niet beter wisten...
En ja, ik reed bitloos /zadelloos, onze pony’s werden geschoren, reden wedstrijden en we deden ook aan dekens...
Daarom ook van de ene kant grinniken en vd andere kant dus niet want het is dieptriest (en nee, weer niet persoonlijk naar ts toe) dat er dus in die tijd een hele andere manier van paardenhouden is ontstaan!
Waar jij het persoonlijk maakt (met woorden als gemeen?) , was dat dus niet mijn intentie; ik wilde alleen de tegenstelling weergeven
![]()
En ik ben niet heiliger dan de paus; mijn nu paard staat gewoon savonds op stal, alleen in een wei, altijd onder dekens, heb beschikking over binnenrijbak maar dat wil dus niet zeggen dat ik ben vergeten hoe dat 24/7 u in kudde & zonder binbak werkt!
Ooh op die manier, dat is inderdaad niet gemeen zoals ik zei! Ik vind uitlachen gemeen, vandaar mijn woordkeuze daar. Maar dat had ik dus mis, excuses!
Het paardenhouden is idd heel erg veranderd denk ik he. Ik ben een jonge 30er, en ik zie ook verschil. Ik heb paarden op de manege nog in een interval weten staan (zo'n hokje van 1m breed en 2m lang, waarbij ze vastgebonden stonden aan de muur met hun halster), afschuwelijk. Als ze dan binnen staan, geef ze dan een ruime box waarin ze kunnen bewegen en liggen.
Tegenwoordig mogen de meeste paarden wel uitgroeien (hoop ik) voor ze ingereden worden. Ik zie wel nog steeds maneges die niet echt over weien beschikken, en dat vind ik wel zonde, maar je kiest natuurlijk zelf of je je paard daar stalt. Ik zou het in ieder geval zelf nooit willen op die manier, paarden komen letterlijk alleen maar buiten op de momenten dat ze gewerkt worden, dat is niet hoe ik mijn paard wil houden.
Mijn paard staat trouwens ook alleen. Ze is niet echt fan van andere paarden - ik heb het jarenlang geprobeerd, maar ze bleef vechten met de anderen, dus daar maak je niemand blij mee. Ze staat op een wei tussen andere weien, waarop dan weer paardjes staan, en die vorm van contact (over de draad heen) is genoeg voor haar. Zo zie je maar dat elk paard zijn eigen noden heeft