Sportpaard 24/7 groepstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:06

Evelienepien schreef:
Lwdaisy;
De reden dat ik stiekem vd ene kant mot grinniken, is niet persoonlijk naar ts toe maar naar het feit dat “het paardenhouden” dus in 40 jr tijd zo danig is veranderd dat er vragen opkomen omtrent het op deze manier houden ve sportpaard terwijl wij niet beter wisten...
En ja, ik reed bitloos /zadelloos, onze pony’s werden geschoren, reden wedstrijden en we deden ook aan dekens...

Daarom ook van de ene kant grinniken en vd andere kant dus niet want het is dieptriest (en nee, weer niet persoonlijk naar ts toe) dat er dus in die tijd een hele andere manier van paardenhouden is ontstaan!

Waar jij het persoonlijk maakt (met woorden als gemeen :? ?) , was dat dus niet mijn intentie; ik wilde alleen de tegenstelling weergeven :oo

En ik ben niet heiliger dan de paus; mijn nu paard staat gewoon savonds op stal, alleen in een wei, altijd onder dekens, heb beschikking over binnenrijbak maar dat wil dus niet zeggen dat ik ben vergeten hoe dat 24/7 u in kudde & zonder binbak werkt!

Ooh op die manier, dat is inderdaad niet gemeen zoals ik zei! Ik vind uitlachen gemeen, vandaar mijn woordkeuze daar. Maar dat had ik dus mis, excuses!

Het paardenhouden is idd heel erg veranderd denk ik he. Ik ben een jonge 30er, en ik zie ook verschil. Ik heb paarden op de manege nog in een interval weten staan (zo'n hokje van 1m breed en 2m lang, waarbij ze vastgebonden stonden aan de muur met hun halster), afschuwelijk. Als ze dan binnen staan, geef ze dan een ruime box waarin ze kunnen bewegen en liggen.

Tegenwoordig mogen de meeste paarden wel uitgroeien (hoop ik) voor ze ingereden worden. Ik zie wel nog steeds maneges die niet echt over weien beschikken, en dat vind ik wel zonde, maar je kiest natuurlijk zelf of je je paard daar stalt. Ik zou het in ieder geval zelf nooit willen op die manier, paarden komen letterlijk alleen maar buiten op de momenten dat ze gewerkt worden, dat is niet hoe ik mijn paard wil houden.

Mijn paard staat trouwens ook alleen. Ze is niet echt fan van andere paarden - ik heb het jarenlang geprobeerd, maar ze bleef vechten met de anderen, dus daar maak je niemand blij mee. Ze staat op een wei tussen andere weien, waarop dan weer paardjes staan, en die vorm van contact (over de draad heen) is genoeg voor haar. Zo zie je maar dat elk paard zijn eigen noden heeft :) Ze staat wel 24/7 buiten met schuilstal, en zij gebruikt die stal ook best veel, ik noem haar altijd "mijn huismus" :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:18

Ladyson schreef:
Dan kom ik eigenlijk op de vraag.. Hoe kan ik het beste van tevoren inschatten of mijn paard wel/niet aansluit bij de voederbehoefte van de andere paarden in de groep? En als ik verwacht dat het niet aansluit, kan ik het dan dus beter niet doen? Belangrijk hierbij is dat het dus niet om een groep in mijn achtertuin gaat dus ik niet eventjes tussendoor mijn paard alvast van de wei kan gaan halen oid.

Overleggen met de staleigenaar.
Ook aan stalgenootjes kan je veel hebben, als er bijvoorbeeld een rooster kan opgesteld worden.
Ik ben zelf zo iemand waarvan iedereen weet "die gaat elke dag naar stal", dus ik krijg hier en daar wel een smsje met de vraag of ik kan voeren oid. In de zomervakantie zorg ik ook voor enkele paarden als stalgenoten op reis gaan - ik ga pas in de herfst op reis, dus we kunnen elkaar wel helpen op manier :)

Als je bijvoorbeeld emmertjes voer kan klaarmaken met daar de dagen van de week op (om verwarring te vermijden) kan een stalgenoot die emmer makkelijk geven. Een paard in een groep gaan voeren is natuurlijk niet altijd even makkelijk, dus misschien idd eens overleggen met de staleigenaar wat er in dat geval mogelijk zou zijn, of jouw paard bijvoorbeeld een halve dag op een aparte wei kan/mag staan en daar kan bijgevoerd worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:32

Poekkie schreef:
Sclimpre schreef:
Sportpaard of niet, ik denk dat je naar elk paard als individu moet kijken en op zoek moet gaan naar de best haalbare manier om dat paard te houden. Het zal bijna altijd een compromis worden. Want paarden hebben behoeften die mekaar tegenwerken. Zo wil je je paard zoveel mogelijk kans geven om te bewegen, maar je wil hem ook zijn rust geven om te eten. Je wil hem gezelschap geven, maar je wil niet dat hij last heeft van andere paarden. Je wil hem fris gras geven, maar je wil niet dat hij moddervet wordt. Je wil hem zoveel mogelijk ruimte geven maar dat is niet altijd betaalbaar.
Verder speelt er nog mee :
paard thuis vs op pension
kleine groep vs grote groep
homogene groep of gemengde groep
winter vs zomer
oud paard vs jong paard
Ik denk dat je alle wensen zowel van paard als mens moet oplijsten en daar het beste van maken.
Wat voor mij een nogo is : 24/7 op stal of op paddock, krachtvoer geven na het rijden, krachtvoer geven in groep.
Dus 24/7 buiten is ok, maar wel 1x per dag op stal komen om krachtvoer te krijgen en na te kijken.
Liever niet : hooi geven in groep, want je hebt snelle eters en trage eters. Laag in rang staande paarden die altijd het gevoel hebben dat ze meteen gaan weggejaagd worden en dominante paarden die geen rust hebben omdat ze al het hooi willen claimen. Dat wordt dan vaak opgelost door onbeperkt hooi te geven, maar dan zijn er weer paarden die moddervet worden terwijl anderen maar met moeite op gewicht blijven. Dus als het kan liefst individueel hooi voeren. Maar dat is dan weer een boel extra werk.
Het enige waar ik (tot nutoe) altijd aan vastgehouden heb is dat onze paarden winter en zomer de wei ingaan. Of dat dan 24u/dag is of enkel overdag hangt van de omstandigheden af.
Wat ik erg jammer vind is dat mensen persé hun paard x uren/dag buiten willen hebben staan, maar niet kijken hoe de omstandigheden van dat 'buiten' zijn. Liever hun paard bij 30° op een zandpaddockje laten staan te bakken ipv hem op het warmst van de dag in een koele stal te zetten. Want een stal is slecht en buiten is goed. Op het moment dat je eerst de oplossing vooropstelt, en dan pas naar het paard kijkt (of zelfs helemaal niet naar het paard kijkt) handel je nite meer in het belang van het paard.
Dus sportpaard of niet, maakt niet uit, als het maar een gelukkig paard is.

Hoe is het mogelijk om individueel hooi te voeren in een groepsstalling?

Moeilijk, dus dat is voor mij de voornaamste reden om ze in de winter 's nachts op stal te zetten. Ik merk toch dat ze dan meer relax zijn, rustiger eten, vaker een slokje gaan drinken. Als ik hen samen hooi geef ziet het er op het eerste gezicht een heel vredig clubje uit, maar als je beter kijkt merk je toch wat spanning. Waardoor ze bv hun plek niet graag verlaten om te gaan drinken. Voeren op meer plekken zorgt dan weer voor meer over en weer geloop, dus meer onrust. Als je clubje bestaat uit 2 gemoedelijke oudjes die hele goede maatjes zijn, is het een ander verhaal, laat die maar rustig samen eten. Maar als de groep groter en diverser is, wordt het moeilijker en op een bepaald moment kan de keuze dan zijn om hen individueel op stal hooi te geven.

Citaat:
En wat is er mis met krachtvoer na het rijden?

Dat ze dan krachtvoer op een lege maag eten ipv na het ruwvoer. Ik geef krachtvoer ook het liefst als de paarden zo rustig mogelijk zijn, dus niet na een inspanning.

Citaat:
Onbeperkt hooi gaat wel hoor, maar inderdaad niet als je het los geeft. Dan moet je zien dat de dikste net genoeg hooi kan lospeuteren en de rest idd hard bijvoeren of apart laten grazen paar uur per dag.

Hoe individueler je zorgt voor de paarden, hoe beter, maar dat betekent ook meer werk.
En soms bots je op verschillen die niet te overbruggen zijn. Als je hooi in slowfeeders geeft om te zorgen dat dikkerdje niet ontploft, betekent dat dat een schraal oudje haast niets eet van het gemeenschappelijke hooi. Of wanneer je er eentje hebt die hoest van iedere spriet hooi en een andere die aan de diarree gaat van voordroog moet je hen toch apart zetten.
Dus het is altijd zoeken naar een compromis. Dat is wel het voordeel van je paarden thuis te hebben: je maakt je eigen compromis zoals jij het het beste vind voor jouw paarden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:51

Sclimpre schreef:
Poekkie schreef:
Quote sclimpre
Sportpaard of niet, ik denk dat je naar elk paard als individu moet kijken en op zoek moet gaan naar de best haalbare manier om dat paard te houden. Het zal bijna altijd een compromis worden. Want paarden hebben behoeften die mekaar tegenwerken. Zo wil je je paard zoveel mogelijk kans geven om te bewegen, maar je wil hem ook zijn rust geven om te eten. Je wil hem gezelschap geven, maar je wil niet dat hij last heeft van andere paarden. Je wil hem fris gras geven, maar je wil niet dat hij moddervet wordt. Je wil hem zoveel mogelijk ruimte geven maar dat is niet altijd betaalbaar.
Verder speelt er nog mee :
paard thuis vs op pension
kleine groep vs grote groep
homogene groep of gemengde groep
winter vs zomer
oud paard vs jong paard
Ik denk dat je alle wensen zowel van paard als mens moet oplijsten en daar het beste van maken.
Wat voor mij een nogo is : 24/7 op stal of op paddock, krachtvoer geven na het rijden, krachtvoer geven in groep.
Dus 24/7 buiten is ok, maar wel 1x per dag op stal komen om krachtvoer te krijgen en na te kijken.
Liever niet : hooi geven in groep, want je hebt snelle eters en trage eters. Laag in rang staande paarden die altijd het gevoel hebben dat ze meteen gaan weggejaagd worden en dominante paarden die geen rust hebben omdat ze al het hooi willen claimen. Dat wordt dan vaak opgelost door onbeperkt hooi te geven, maar dan zijn er weer paarden die moddervet worden terwijl anderen maar met moeite op gewicht blijven. Dus als het kan liefst individueel hooi voeren. Maar dat is dan weer een boel extra werk.
Het enige waar ik (tot nutoe) altijd aan vastgehouden heb is dat onze paarden winter en zomer de wei ingaan. Of dat dan 24u/dag is of enkel overdag hangt van de omstandigheden af.
Wat ik erg jammer vind is dat mensen persé hun paard x uren/dag buiten willen hebben staan, maar niet kijken hoe de omstandigheden van dat 'buiten' zijn. Liever hun paard bij 30° op een zandpaddockje laten staan te bakken ipv hem op het warmst van de dag in een koele stal te zetten. Want een stal is slecht en buiten is goed. Op het moment dat je eerst de oplossing vooropstelt, en dan pas naar het paard kijkt (of zelfs helemaal niet naar het paard kijkt) handel je nite meer in het belang van het paard.
Dus sportpaard of niet, maakt niet uit, als het maar een gelukkig paard is.

Hoe is het mogelijk om individueel hooi te voeren in een groepsstalling?

Moeilijk, dus dat is voor mij de voornaamste reden om ze in de winter 's nachts op stal te zetten. Ik merk toch dat ze dan meer relax zijn, rustiger eten, vaker een slokje gaan drinken. Als ik hen samen hooi geef ziet het er op het eerste gezicht een heel vredig clubje uit, maar als je beter kijkt merk je toch wat spanning. Waardoor ze bv hun plek niet graag verlaten om te gaan drinken. Voeren op meer plekken zorgt dan weer voor meer over en weer geloop, dus meer onrust. Als je clubje bestaat uit 2 gemoedelijke oudjes die hele goede maatjes zijn, is het een ander verhaal, laat die maar rustig samen eten. Maar als de groep groter en diverser is, wordt het moeilijker en op een bepaald moment kan de keuze dan zijn om hen individueel op stal hooi te geven.

Citaat:
En wat is er mis met krachtvoer na het rijden?

Dat ze dan krachtvoer op een lege maag eten ipv na het ruwvoer. Ik geef krachtvoer ook het liefst als de paarden zo rustig mogelijk zijn, dus niet na een inspanning.

Citaat:
Onbeperkt hooi gaat wel hoor, maar inderdaad niet als je het los geeft. Dan moet je zien dat de dikste net genoeg hooi kan lospeuteren en de rest idd hard bijvoeren of apart laten grazen paar uur per dag.

Hoe individueler je zorgt voor de paarden, hoe beter, maar dat betekent ook meer werk.
En soms bots je op verschillen die niet te overbruggen zijn. Als je hooi in slowfeeders geeft om te zorgen dat dikkerdje niet ontploft, betekent dat dat een schraal oudje haast niets eet van het gemeenschappelijke hooi. Of wanneer je er eentje hebt die hoest van iedere spriet hooi en een andere die aan de diarree gaat van voordroog moet je hen toch apart zetten.
Dus het is altijd zoeken naar een compromis. Dat is wel het voordeel van je paarden thuis te hebben: je maakt je eigen compromis zoals jij het het beste vind voor jouw paarden.[/quote]

Bedankt voor de verduidelijking!
'Snachts op stal in de winter ben ik ook fan van om dezelfde reden.

Echter denk ik dat bvb een slobber na het rijden geen kwaad zou kunnen, dat bevat ook veel energie maar valt onder ruwvoer.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:57

Slobber kan idd en goed idee zijn.
De paarden zullen het daar zeker mee eens zijn, de onze zijn daar gek op :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:11

Ik zie alleen maar voordelen van sportpaard zoveel mogelijk buiten houden. Paarden die buiten lopen zijn veel losser in hun lijf, veel minder verzuring. Hoe meer je ze op stal houdt, hoe meer gekke uitspattingen, hoe meer blessures. Dat is het eventuele gedoe met dekens en scheren wel waard.

Hoe je het verder aan kan pakken, ligt heel erg aan de stal die je hebt. Hier staan de paarden wel 24/7 buiten, maar we hebben wel stallen, binnenbak en solarium. Die twee weken dit jaar dat het echt bagger was, heb ik ze dus lekker lang laten bij-eten binnen, drogen onder het solarium en dan met een schone droge deken weer naar buiten. Is alleen maar voor m'n eigen gevoel geloof ik, ze kon niet wachten om weer naar buiten te gaan :+

Dat is sowieso ook een optie voor het voerprobleem, ze overdag een paar uurtjes op stal of paddock apart zetten om de voerbehoefte recht te trekken. Ik hoop dat er snel wat meer van dit soort stallingen komen, zodat je de juiste stal bij de behoefte van je paard kan kiezen. Dan kan je beter mooie groepen samenstellen met dezelfde voerbehoefte.

Voor het probleem van krachtvoer op een lege maag, is een vrij simpele oplossing: meng je krachtvoer met bietenpulp of fibrebeet. Ik week dat gelijk als ik aankom met gloeiend heet water en na een uurtje is het volledig geweekt en afgekoeld en gooi ik er olie en een schep krachtvoer doorheen, werkt prima.

Een van de dingen waar je wel echt rekening mee moet houden als ze in een groep staan, is dat ze veel meer naar de groep toe trekken soms. Is natuurlijk helemaal paard afhankelijk of dat zo is, maar ik hoor wel vaak dat mensen daaraan moeten wennen. Het is natuurlijk eigenlijk een goed teken, het paard heeft jou niet meer nodig voor comfort en vermaak. Ik hoor soms wel dat mensen dat erg lastig vinden, als paard altijd stond te hinniken als je aankwam bij stal en nu alleen maar staat te hinniken naar z'n vrienden..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:17

sanne83 schreef:
Hoe je het verder aan kan pakken, ligt heel erg aan de stal die je hebt. Hier staan de paarden wel 24/7 buiten, maar we hebben wel stallen, binnenbak en solarium. Die twee weken dit jaar dat het echt bagger was, heb ik ze dus lekker lang laten bij-eten binnen, drogen onder het solarium en dan met een schone droge deken weer naar buiten. Is alleen maar voor m'n eigen gevoel geloof ik, ze kon niet wachten om weer naar buiten te gaan :+

Ik denk dat je dat eerder moet zien als 'ze kon niet wachten om terug naar de andere paarden te gaan'.
Als die buiten staan, wil jouw paard ook naar buiten, als die op stal staan wil jouw paard ook op stal.
Kuddederen hé!
Om hen echt een keuze te geven zou je de hele groep los moeten laten lopen en dan kijken waar ze heen gaan.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:19

Sclimpre schreef:
sanne83 schreef:

Ik denk dat je dat eerder moet zien als 'ze kon niet wachten om terug naar de andere paarden te gaan'.
Als die buiten staan, wil jouw paard ook naar buiten, als die op stal staan wil jouw paard ook op stal.
Kuddederen hé!
Om hen echt een keuze te geven zou je de hele groep los moeten laten lopen en dan kijken waar ze heen gaan.

Laatste wat je zegt is gewoon zoals een stal hoor te zijn vind ik: Een plek om droog te staan (zowel onder een dak als droge voetjes) en een plek on lekker buiten te kunnen lopen. Dan kunnen ze altijd de keuze maken waar ze willen zijn ;) :)

tantesam

Re: Sportpaard 24/7 groepstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:59

Mijn lichte tour paard waar ik zware tour mee mocht starten, stond 24/7 buiten, met een stal die altijd open stond, gelukkig kon ik deze ook sluiten want krachtvoer kreeg hij wel, naast onbeperkt hooi. Ik sluit geen paarden meer op, ook de zogenaamde sportpaarden niet. Mijn 4 jarige staat ook weer 24/7 buiten. Beiden zijn/waren warmbloedpaarden

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:15

Sclimpre schreef:
sanne83 schreef:

Kuddederen hé!

Haha, ja natuurlijk. Had een smilie achter gemoeten ;), vond het grappig omdat iedereen hetzelfde zegt over z’n stalpaarden.
Mijn paard heeft wel een absolute hekel aan individueel opgesloten staan in een stal, maar daar ben ik dus wel hard mee bezig om dat beter te krijgen (voor nood).
Is een beetje hetzelfde als zeggen dat je paard een hekel heeft aan buiten staan, gek genoeg vinden diezelfde paarden het bij een andere eigenaar/andere situatie/andere stalling opeens heerlijk :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:57

Bij onze paarden gaat het enthousiasme is de 2 richtingen. Blij dat ze naar de wei mogen, en ook weer blij dat ze naar de stal mogen. Enkel de paddock, daar hebben ze een gruwelijke hekel aan. Ze moeten ook enkel op de paddock blijven als het zo slecht weer is dat ze de wei helemaal kapot zouden lopen. Normaal een dag of 5 per jaar. Helaas heeft het dit jaar bijna de hele maand februari geregend. Dat leidde op de duur tot een staking. Normaal zet ik 's ochtends gewoon alle deuren open, te beginnen met degene die in de eerste stal naast de ingang staat, en gaan ze netjes op een rijtje naar buiten. Na een paar dagen paddock hadden ze het door dat het weer van dat was en stopte de eerste met als gevolg een kettingbotsing := En eens ze dan toch buiten waren namen ze elke kans te baat om terug de stal in te glippen.
Begin maart eindelijk mooi weer. Helaas heeft het sindsdien bijna niet meer geregend zodat onze wei nu op een cocosmat lijkt. Hoewel er morgen beterschap op komst zou zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:41

Ja ik had een sportpaard 24/7 buiten staan.
Nu reed ik niet super hoog Ofzo, maar reed er wel vaak mee. Wedstrijden en les enzo.

Vond het fijn. Dier werd er ook echt rustig en enorm eerlijk van. Maar momenten dat ik een wat heter dier nodig had, bleef dat wel wat uit.

Iets wat hij wel had toen ik hem veel meer op stal had staan. Dan kon ik hem nog wel eens wat pittiger rijden.

Ach, sociaal de hele dag een kuddedier spelen.
Is wel belangrijker dan een heet paard onder je kont hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:46

Ze worden zeer zeker een heel stuk rustiger van 24\7 buiten staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:05

Wij hebben al jaren alles 24/7 buiten lopen. Ook ex stalpaarden. Maar ik vind goede beschutting en schuilmogelijkheid echt een must.

Wij hebben droge zandpaden, een zandpaddock, vrij grote inloop/schuil stal en meerdere plekken met hooi.

Dat bij een hek staan zeuren doen ze hier niet, want dat is er niet. De 3 quarters hebben echt dunne velletjes. De 2 "kinderen" ( 13 en 21 ) staan snel te schuilen als het regent, maar dat is prima. Daar is het voor. Bij langdurige regen zorgen we ook dat daar overal hooi is.

De moeder is 27 en is alleen maar beter geworden van 24/7 rondlopen. Ze was 20 toen ze bij ons terug kwam en broodmager, snel stijf en dikke benen. Nu topfit en nooit dikke benen. Zij staat al langer zo en schuilt wel, maar kan ook goed tegen de regen.

De new forest en shet schuilen een stuk minder. Zij maken ook meer vacht aan. Op onze vorige plek hadden we stallen die open stonden en ik heb daar de NF ( ex stal pony ) weleens in opgesloten, maar zowel hij als de oude merrie rennen er echt uit als de deuren open gaan dan.

Dat paarden naar stal willen, is puur ritme en gewenning. Zo leren ze in principe alles aan, anders zouden wij er ook niks mee kunnen als mens.
En je omstandigheden buiten moeten goed zijn. Als de groep niet oke is, of er is geen eten of niks om te schuilen is het gewoon niet ideaal.

Hier slapen ze trouwens veel en de voorkeur is echt bijna hele jaar rond op het zand. Als de zon schijnt, slapen ze behoorlijk veel.

Voordelen vind ik vooral; ze zijn niet afhankelijk van een stal management qua buiten en binnen zetten. Het is ontzettend goed voor de stofwisseling en bloedsomloop. Tevens minder kans op blessures door overbelasting met trainen. Ze maken van alles mee, zien veel en dat scheelt gewoon. En een goede basis conditie.

De kleine risico's neem ik voor lief. Daarbij veel meer ellende gezien bij stal paarden dan bij paarden op een pp bijvoorbeeld.

Qua vacht, rijden we gewoon. We stappen ze wel op adem en verder blijven ze in beweging. Ik rij ze niet mega in het zweet, maar gebeurt ook niet snel. Als het vroeg, dus tijdens wintervacht al warm is, hou ik er rekening mee. En zoals nu rij ik wat later als het afkoelt. Maar zet ze verder gewoon terug.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:07

Ik zou het voor mijn (sport)paard ook wel willen. Maar ze heeft vreselijk voernijd en is een obsessieve zandeter (afgelopen januari geopereerd aan zandkoliek). Zou ze maar jaarrond op een volle weide en de rest bestrating kunnen staan zie ik wel een mogelijkheid (én waar ze apart hun krachtvoer krijgen). Maar dat is dus echt nergens te vinden, waar ook trainingsmogelijkheden zijn voor ons (goede binnen- en buitenbaan, goede longeercirkel, springmateriaal etc.)

Dus wij doen het met onze fijne stal, overdag buiten, voldoende ruwvoer op stal. Mocht ik ooit ruimte genoeg aan huis hebben, zou ik zeker zelf iets willen realiseren wat ideaal is voor haar, met ook een fijne grote inloopstal. Dan wil ik wel op wat luxe voor mijzelf inleveren zoals een binnenbak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:19

Dat verandert echt in een stabiele groep. Ik heb er 2 met behoorlijke voernijd, maar juist omdat ze de hele dag al overal kunnen eten en samen eten, is dat al stukken minder. Tijdens het voeren gaat het nog weleens even tekeer, maar ik geef het eten en ik bepaal. Staan dus met 5 keurig om me heen en eten nu netjes hun eigen emmers leeg.

Geef wel de ergste een flinke berg lucerne erbij zodat zij het langste bezig is.

Zand eten kan je echt niet voorkomen. Paarden krijgen altijd, overal zand binnen. Enige dat je kan doen is zorgen dat het rondom je hooibakken bestraat is bijv. Maar zelfs dan........In hooi zit al zoveel zand.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:29

superpony schreef:
Dat verandert echt in een stabiele groep. Ik heb er 2 met behoorlijke voernijd, maar juist omdat ze de hele dag al overal kunnen eten en samen eten, is dat al stukken minder. Tijdens het voeren gaat het nog weleens even tekeer, maar ik geef het eten en ik bepaal. Staan dus met 5 keurig om me heen en eten nu netjes hun eigen emmers leeg.

Geef wel de ergste een flinke berg lucerne erbij zodat zij het langste bezig is.

Zand eten kan je echt niet voorkomen. Paarden krijgen altijd, overal zand binnen. Enige dat je kan doen is zorgen dat het rondom je hooibakken bestraat is bijv. Maar zelfs dan........In hooi zit al zoveel zand.

Oh ja daar ben ik mij zeker van bewust, maar ik ga het zand nu niet bewust opzoeken want ze graaft een gat en begint direct te vreten. Iets dat ze op de wei niet doet. Heb haar bloed laten onderzoeken, nergens tekorten. Verdict van de dierenarts: gewoonte geworden.
Ze krijgt dus nog heel geregeld een zandkuur, en in de winter staat ze in de paddock met een afgesloten grasmasker. Voorkomt ook niet alles, maar wel het meeste wat ze binnen krijgt. Ik heb geen zin in weer een doodziek paard, inclusief operatie, complicatie etc. etc.

Zo lang ik geen paarden aan huis kan houden zal dat zo blijven. Mocht ik wel ooit die mogelijkheid hebben, dan zal ik zeker gaan kijken naar mogelijkheden voor haar.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:35

superpony schreef:
Tijdens het voeren gaat het nog weleens even tekeer, maar ik geef het eten en ik bepaal. Staan dus met 5 keurig om me heen en eten nu netjes hun eigen emmers leeg.

Dan is de voernijd niet weg, enkel onderdrukt. Toen wij pas verhuisd waren moest het hier ook zo, maar wat een feestmoment voor de paarden moest zijn was dan een stressmoment.
Voernijd is trouwens niet de schuld van een paard. Het zijn wij die paarden voeren op een manier die bij roofdieren past, niet bij grazers.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:54

Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat het best mogelijk is om een sport paard 24/7 buiten te houden. Ik denk wel dat het belangrijk is ook te kijken naar de geschiedenis van het paard en de kudde samenstelling.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:16

Sclimpre schreef:
superpony schreef:
Tijdens het voeren gaat het nog weleens even tekeer, maar ik geef het eten en ik bepaal. Staan dus met 5 keurig om me heen en eten nu netjes hun eigen emmers leeg.

Dan is de voernijd niet weg, enkel onderdrukt. Toen wij pas verhuisd waren moest het hier ook zo, maar wat een feestmoment voor de paarden moest zijn was dan een stressmoment.
Voernijd is trouwens niet de schuld van een paard. Het zijn wij die paarden voeren op een manier die bij roofdieren past, niet bij grazers.

Totaal niet mee eens.

Ik weet heel goed waar het bij welk paard vandaan komt en ze krijgen alle tijd en rust om te eten. Er is absoluut geen stress meer.
Dat was even bij een nieuwe merrie erbij, maar dat kost even tijd en ritme.

De rest kan ook prima delen en hebben dat totaal niet. Paarden leren dat ook van elkaar en krijgen de rust vanzelf weer terug. Maar dan moet je het tijd gunnen. Dat ze echt leren dat het goed is, niemand aan hun eten komt etc.

Sowieso lopen ze hier in een kudde en delen ze het hooi. We hebben zat hooi plekken, maar ze eten vrijwel altijd samen. Dat hardvoer moment kwam uit het ritme van een stalpaard en die maken zich daar druk om.

Daarbij is het geen reden om paarden uren op stal te zetten. Als ze in kudde verband buiten lopen en grazen en uit hooi bakken/netten etc eten, kan je ook de hardvoer/bijvoer momenten zo regelen dat ze allemaal samen en toch apart kunnen eten.

Ik heb weleens foto's geplaatst op fb hoe ze braaf staan en krijg dan ook reacties dat het bij anderen niet kan etc. Maar ik heb met 1 en vorig jaar 2 nieuwe paarden erbij al een kudde die het al zo doen. Er is al rust, dus alleen de nieuwe moeten dat overnemen. Dat gaat altijd heel snel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:23

Gizeppie schreef:
Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat het best mogelijk is om een sport paard 24/7 buiten te houden. Ik denk wel dat het belangrijk is ook te kijken naar de geschiedenis van het paard en de kudde samenstelling.

Maar waarom is de geschiedenis belangrijk? Als je een stal paard in een kudde zet, neemt een paard heel snel dingen over van de kudde.
Wij hadden een stabiele kudde. Kregen daar een paar keer een nieuwe bij en die zijn dan even wat "anders" maar leren onwijs veel van de andere paarden.

Mijn ene merrie kan weleens schrikken bijv. In het begin sjeeste ze dan weg en ging de rest mee. Dat was 3x en daarna keken ze alleen nog op. Die maken zich echt niet drukker dan nodig. Ze kwam dan weer teruglopen, van o, er was toch niks?

Onze buur paarden rennen en schrikken om alles en doen die van ons echt niet aan mee. Ze keken eerst wel op en denken nu; heb je hun weer.

Met oud en nieuw kijken die van ons echt nooit op of om. Of met helikopters etc. Maar hier 1 Okt gekomen en oud en nieuw was nieuwste merrie best wat gespannen. Dat had even effect, maar daarna was er rust en hebben ze onwijs veel steun aan elkaar.

Ik rij ook veel buiten en met 1 ernaast. Daar had ik eerst vaste rij paardje voor. Maar nu wissel ik zoals ik wil, neem er zelf 3 of 4 naast en oefen het ook niet van tevoren en ga gewoon. Dat leren ze echt ook van elkaar.
1x schrokken de ruin waar ik op zat en die ernaast liep. Mn shetje corrigeerde ze en het was klaar.

Beetje meer vertrouwen in de paarden zou soms mooi zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:42

superpony schreef:
Gizeppie schreef:

Maar waarom is de geschiedenis belangrijk? Als je een stal paard in een kudde zet, neemt een paard heel snel dingen over van de kudde.
Wij hadden een stabiele kudde. Kregen daar een paar keer een nieuwe bij en die zijn dan even wat "anders" maar leren onwijs veel van de andere paarden.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik hoor nog steeds vaak dat mensen frustratiegedrag en onzekerheid (ten opzichte van voer bijv. ) van de paarden benoemen als dominantie en rangorde in kuddes, maar dat is echt redelijk achterhaald. Heel veel vervelend gedrag kan je voorkomen door te zorgen dat je stabiele kuddes hebt. Ik denk dat er nog heel veel gewonnen kan worden door beter inzicht in paardengedrag en juiste manier van paarden inscharen in groepen.

Het is echt heel belangrijk dat je een stabiele kudde hebt en niet gewoon een bij elkaar geraapt zootje paarden. Als je dan een stabiele groep hebt, is het ook zo veel makkelijker om er een nieuw paard bij te zetten. Het nieuwe paard leert heel makkelijk het goede gedrag van de oude paarden.

Ik denk dat dat in veel stallen nog steeds onderschat wordt, constant gewissel en niet goed uitgedachte groepen.
Dat is trouwens wel één van de nadelen aan een groepsstalling, dat je dus heel erg afhankelijk bent van de groep en de groepssamenstelling en je dus ook te maken hebt met andere eigenaren van de paarden in de groep.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:52

Hoi TS, ik heb mijn Z2 paard zowel in een groepsstalling (inloopstal, kleine kudde en grote kudde), als paddock paradise, als 's nachts op stal gehad. Alles heeft in mijn ogen voor en nadelen. Wat ik vooral merk is dat mijn paard in een kudde moeilijker op gewicht te houden is in het voorjaar en najaar. Daarnaast zat hij toen hij 's nachts op stal stond mooier in zijn vacht. Echter wegen de voordelen voor mij sterker, namelijk dat ik in groepsstalling een fit en blij paard heb die veel minder gestresst is. Hij is nu 17 en staat in een loopstal met grote paddock met 20 andere ruinen (duidelijke rangorde, hij valt in de middenmoot) en ze gaan nu overdag van 10-15u op de wei. Ze krijgen onbeperkt hooi en dat zorgt voor rust in de kudde (en wat dikke paarden :') maar mijne niet gelukkig). Ik heb gisteren mijn driejarige ook naar deze stal verhuist en wat mij nu al opvalt is dat die het heel goed doet, hij speelt nu al met de groepsgenootjes en raakt al gewend aan het reilen en zeilen in de kudde. Dus al met al: ik kan het je aanraden, maar het is altijd vooral uitproberen wat werkt voor jou en je paard!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:08

anjali schreef:
Ze worden zeer zeker een heel stuk rustiger van 24\7 buiten staan.

Deels.
Maar ik had juist een luie die fanatieker werd. Omdat hij een betere basisconditie en soepelheid had.
En omdat hij niet meer 's avonds zo volgevreten was.

Maar wel minder schrikachtig van weer, wind en omgevingsprikkels. Omdat ze er al de hele dag in staan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:13

superpony schreef:
Gizeppie schreef:

Mijn ene merrie kan weleens schrikken bijv. In het begin sjeeste ze dan weg en ging de rest mee. Dat was 3x en daarna keken ze alleen nog op. Die maken zich echt niet drukker dan nodig. Ze kwam dan weer teruglopen, van o, er was toch niks?

Onze buur paarden rennen en schrikken om alles en doen die van ons echt niet aan mee. Ze keken eerst wel op en denken nu; heb je hun weer.

Met oud en nieuw kijken die van ons echt nooit op of om. Of met helikopters etc. Maar hier 1 Okt gekomen en oud en nieuw was nieuwste merrie best wat gespannen. Dat had even effect, maar daarna was er rust en hebben ze onwijs veel steun aan elkaar.

Ik rij ook veel buiten en met 1 ernaast. Daar had ik eerst vaste rij paardje voor. Maar nu wissel ik zoals ik wil, neem er zelf 3 of 4 naast en oefen het ook niet van tevoren en ga gewoon. Dat leren ze echt ook van elkaar.
1x schrokken de ruin waar ik op zat en die ernaast liep. Mn shetje corrigeerde ze en het was klaar.

Beetje meer vertrouwen in de paarden zou soms mooi zijn.

Waarom de geschiedenis van een paard belangrijk is, omdat voormalig dekhengsten vaak vanaf 2,5/3 jaar niet meer in een kudde of met maatjes staan, dus zich ook minder zullen ontwikkelen op sociaal vlak. Het is voor sommige paarden niet altijd haalbaar in een gemengde kudde te staan, omdat dit simpelweg hun niet geleerd is hiermee om te gaan. Ik denk dat dit ook geldt voor meerdere sportpaarden die 24/7 op stal staan of maar een paar uurtjes per dag buiten komen in een aparte paddock. Ik denk dat je daarbij goed moet kijken naar de samenstelling van de kudde of het haalbaar is bepaalde paarden daarin te plaatsen. De ene zal super goed ontwikkelen in een 24/7 gemengde kudde en voor de ander zal dit minder positief uitpakken. Ik ben overigens altijd een voorstander van paarden zoveel mogelijk samen.

Waar jij op doelt is spanning opbouwen, maar dat was helemaal niet mijn intentie met de zin 'kijken naar de geschiedenis'.