Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:47

Je heuvel is echt prachtig :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 08:15

Ik heb gister kleefkruid gevonden naast de weide *\o/*
Is er een manier dat ik dit in mijn paddock kan laten groeien? Werkt dat als ik straks wat zaad uitstrooi, of is de kans dat het op komt klein?

Overigens ook een zak zaadjes besteld. Ik wil een paar bakken gaan inzaaien en een strook of vak in de paddock, in de hoop dat dit zelf verder uit gaat zaaien en zo behouden blijft.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:32

Wij hadden vorig jaar wat kleefkruid ergens neergelegd om te drogen en daar groeide dit jaar wel ineens kleefkruid :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 08:40

Ah mooi! Ik zag dat ze nu richting bloemetjes gingen, dus dan wacht ik misschien beter nog even dat ze goed uitzaaien dalijk?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:07

Kleefkruid maakt bolletjes zaad die ook kleven. Worden een beetje groen paars van kleur.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 09:34

Dan ga ik daar even op wachten nog dus :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:08

Leuk topic dit :) Ik heb diverse kruiden in de wei staan maar die zijn daar spontaan gekomen omdat we sinds 2004 alleen nog maar natuurlijk bemesten. Wat grappig is dat ze soms ineens flink in bepaalde kruiden gaan eten en er dan later weer een tijd niet naar omkijken. Zo heb ik een stuk zevenblad staan waar specifiek 1 van de paarden erg graag van eet. Duizendblad is soms een periode sterk in trek. Idem de wilde viooltjes. Weegbree zit er ook veel in. Brandnetels maai ik en voer ze daags erna. Die zijn favoriet. Verder heb ik in de tuin op meerdere plekken kruiden geplant zoals Rozemarijn, Oregano, Tijm, Salie, Munt en Citroenmelisse.

Geregeld knip ik die bossen bij en droog de kruiden aangevuld met brandnetel. Ik bewaar het gedroogd tot in het najaar en kan er tot een heel eind in de winter van voeren. Bij buren staat heel veel Kleefkruid en ik heb bloemperkjes waar ik elk zomer Goudsbloem in zaai. Ik droog alle kruiden en planten in etappes en bewaar het in tonnen. Steeds een wisselend laagje. Zodat ze gemiddeld 2 á 3 verschillende kruiden tegelijk bij krijgen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:47

Ooh Henny wat interessant, ik maai de kanten ook regelmatig en kieper dan alles in de wei. dan zoeken ze er zelf uit wat ze wel en niet op willen eten. Daar zit oa kleefkruid brandnetel en wegebree in.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 10:56

IK ga als ik er vandaag aan toe kom in ieder geval vast wat kleefkruid knippen en drogen. Daar had ik nog niet eens aan gedacht om het te drogen :+
Moet alleen even lange mouwen en handschoenen aan want het staat tussen de brandnetels...

Ik vind het wel een mooi idee om zelf een mix te maken inderdaad! Maar laten ze dan niet wat liggen waar ze dan geen behoefte aan hebben? En geef jij echt grote takken dan? Of maak je het fijner/kleiner?

Goudsbloem hoef ik het trouwens niet te zaaien, dat zaait hier prima zelf uit := Tis net onkruid wat dat betreft haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:09

Ow, succes!! Ik en kleefkruid geeft echt grappige beelden geloof ik. Hier groeit veel, maar naast paarden gedeelte.

Op mn heuvel groeit veel klimope, dus lopen uittrekken. Snap niet waar het vandaan komt, maar wordt er overal helemaal gek van.

De citroen melisse al iets groter gekocht en nam een merrie een flinke hap van. Ze trok daarna wel gekke bekken, maar oke.
Daarna stond ze beneden en trok m'n echinacea er zo uit en liep weg. Dus ik er achteraan, nee, nee, nee. Heb hem gered, maar is nog niet goed geworteld helaas.
Dat is enige nadeel dat ik dat niet verder kan afzetten en ze dus kunnen pikken. Maar de rest zal wel groeien.

Ik weet overigens nu wat ik gekocht en geplaatst heb, maar als ik nog meer soorten ga zetten, moet ik er wel bordjes bij. Ik ben zoooooo slecht in planten, kruiden en bomen onderscheiden.

Brandnetel groeit hier massaal en knip ik vaak. Dat overwoekert hartstikke en wil wel dat de rest ook kan groeien.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:04

Oh wat een leuk topic! Sinds een jaar ook een eigen stukje grond en we zijn ook de laatste weken begonnen met een kruidenstrookje, ik vind dt zo leuk om te doen en kan niet wachten tot alles mooi uit gebloeid is! De paarden komen pas volgend jaar als alles goed verloopt met de verbouwingen dus alles heeft nog wat tijd om te bloeien :D De blaadjes beginnen nu een heel klein beetje door te komen.

Ik heb ook zo een zakje kruidenmengeling voor paarden gekocht bij Ukkie's paddock paradise, zoals hierboven vermeld zeker een aanrader om te volgen op facebook en insta! Hele leuke tips en inspiratie voor je paddock paradise. Er komt normaal een afsluiting voor onze kruiden dus de paarden zullen alles wat overgroeit lekker kunnen weg snoepen en eventueel een extra draadje plaatsen zodat niet alles in eens weg is.

Wij hebben ook een rij van 7 bottelroos struiken gepland sinds vorige week en 2 braamstruiken, lekker voor ons en de paardjes! Ook komt er nog een treurwilg in het midden van de weide, deze kan pas in oktober geplaatst worden hadden ze ons verteld bij de plaatselijke boomkwekerij dus nog even wachten, hopelijk is de boom dan al goed gegroeid waneer de paarden er zijn of er zal niet veel meer van over schieten... :') Toch maar een draadje langs plaatsen voor de zekerheid! We zouden dan ook nog graag een stukje gras voorzien met medicinale kruiden erin speciaal voor paarden, kan je ook kopen bij Bio-Ron. Daar mogen ze dan een uurtje per week eens naar volle lust op knabbelen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 12:15

Ik heb een app om planten te herkennen, anders lukt het mij ook niet hahaha

Hier in de bak die ik gemaakt had, was het ook allemaal zo uitgetrokken, maar dat had natuurlijk ook niet daar geworteld. Als mijn zaadjes er straks zijn, zal dat misschien wat vaster zitten. Ik heb die van Bio-Ron besteld nu. Ben benieuwd!

Ik volg Ukie's inmiddels ook, maar kan zo snel niet vinden waar je bij haar kan bestellen?

Ik moet nog steeds een plan maken voor mijn paddock, kom er maar niet aan toe :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:04

Haha ik loop ook erg vaak met mijn app door de tack en de weitjes om te zien wat er nu weer allemaal groeit :+

Het is wel interessant om te zien hoe de wei nu al veranderd nu het beheer erg is veranderd ten opzichte van de vorige bewoners (bij hun werd het tot de grond afgeknaagd - paarden werden ook niet bijgevoerd in de zomer- en elk jaar stevig geinjecteerd). Ik heb helemaal niet meer bemest en het gras laten uitgroeien eerste jaar. Dit jaar zijn ze iets vroeger al op het gras gegaan (met graasmaskers), maar elk weitje is afzonderlijk al wel een keer helemaal doorgeschoten.

In de grassige gedeelten staat nu minder kamille (jammer!) maar langs de randjes van de track en hier en daar midden op de track groeit het nog wel aardig :D

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:33

Super interessant topic. Ik ging er eerder altijd vanuit dat bloemen snel giftig waren en heb al veel kleefkruid weggegooid.

Ik ga nog een nieuwe weide zaaien en zag een site voorbij komen van Bio-ron en haal daar een zak mengsel zaad. Ben benieuwd ! De pony's komen voor een deel in een oude boomgaard waar dus ook veel brandnetels groeien. Dit is blijkbaar ook geen probleem haha.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:21

Kan je normaal ergens tussen de foto's terug vinden!
En anders gewoon een pb doen, ik kreeg direct antwoord :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:13

Ukie’s zaadjes zijn uitverkocht helaas!

Henny ik zou ook graag brandnetel bewaren. Hoelang laat jij het drogen en in hoe grote stukken knip jij het en hoe bewaar je dit zodat het goed blijft ?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:43

Jets schreef:

Henny ik zou ook graag brandnetel bewaren. Hoelang laat jij het drogen en in hoe grote stukken knip jij het en hoe bewaar je dit zodat het goed blijft ?

Ik wil dit ook graag weten, doe je alleen blad of hele stengel?

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:32

He hoi, wat een leuk topic zeg! Wij hebben ons bos staan met brandnetels en kleefkruid etc etc. Hoeveel mogen ze hiervan hebben? Een bosje? En dan vers? of moet je het drogen?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 16:14

Brandnetel gedroogd. Ik gooi het gewoon allemaal voor ze neer en dan eten ze wanneer ze willen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:10

Ik knip het en laat het liggen of gooi het in de schuilstal.

Ik zou wel willen weten hoe je het goed droogt zodat je wat kan bewaren.

Maar aan de andere kant zeggen ze; je moet het voeren wanneer het de tijd is dat het groeit, dus daarna zou je het niet hoeven te geven.

Ik wil nog kamille, maar vind het nergens.........

En bedacht me net dat ik de ah moestuintjes had gekregen van mijn moeder en bewaard voor als we zouden verhuizen. Ik heb daar ook een paar andere zaadjes bij bewaard, dus eens opzoeken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:08

Zijn alle wilgen soorten geschikt voor paarden? Ik vind hier verschillende soorten op het erg die ik eigenlijk wil verplaatsen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:54

Maartje_M schreef:
Zijn alle wilgen soorten geschikt voor paarden? Ik vind hier verschillende soorten op het erg die ik eigenlijk wil verplaatsen...

Zover ik weet zijn ze iig niet giftig.

Ik had een partij dunne takken met wortels overgenomen en die slaan voor 90% aan zover ik nu kan zien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 15:38

Wij hebben inmiddels ook overal stekjes in potten staan :') maar ik vond het een wild groeiende boswilg op een vervelende plek dus misschien maar eens kijken of we die kunnen verzetten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:26

Maartje_M schreef:
IK ga als ik er vandaag aan toe kom in ieder geval vast wat kleefkruid knippen en drogen. Daar had ik nog niet eens aan gedacht om het te drogen :+
Moet alleen even lange mouwen en handschoenen aan want het staat tussen de brandnetels...

Ik vind het wel een mooi idee om zelf een mix te maken inderdaad! Maar laten ze dan niet wat liggen waar ze dan geen behoefte aan hebben? En geef jij echt grote takken dan? Of maak je het fijner/kleiner?

Goudsbloem hoef ik het trouwens niet te zaaien, dat zaait hier prima zelf uit := Tis net onkruid wat dat betreft haha

Maartje, ik knip de kruiden in kleinere stukjes, dan drogen ze ook nog sneller en er blijft niets liggen als ik er van voer. Ze zijn er dol op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:32

Jets schreef:

Jets, ik knip de brandnetels gewoon in stukjes van zo'n 3-5 cm. Zowel blaadjes als steeltjes. Het is een beetje afhankelijk van het weer hoe lang ze moeten drogen. Maar zoals nu is het met een paar dagen kurkdroog. Ik verzamel ze vanaf het vroege voorjaar tot in de nazomer en voer de gedroogde brandnetels in de herfst en winter. Ik bewaar ze in grote kunststof tonnen met een draaideksel.

Daarnaast maai ik ook nog brandnetels die ze daags erna gewoon in de paddock krijgen de zomerdag. Brandnetels en Kleefkruid bevatten veel Silicium en dat is een van de belangrijkste mineralen voor mens en dier.