Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:05

Het hangt van het paard af lijkt me. 24/7 buiten wil ik niet voor mijn paard. In de zomer had hij normaliter een eczeemdeken op en hij vond het heerlijk als die deken in de nachten af kon. De klachten werden veel minder.
Ook moet hij niet tot amper op het gras. Dus een grote wei kan hij niet in, dan worden het op de meeste stallen toch al gauw kleinere stukjes land (er staat al gauw te veel) of een paddock.

Maar ik ken ook paarden die gedijen prima met 24/7 buiten, maar dan moet je het wel fijn voor elkaar hebben, want ik geloof niet dat een dier het prettig vind tot aan zijn enkels in de regen in de blubber te staan 24/7.
Dus kijk naar je paard, die laat het je wel weten wat ie fijn vindt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:06

superpony schreef:
meggiemeg schreef:
Hier gaan ze naar buiten rond 07.15 / 07.30 uur, naar binnen op het moment dat het gaat schemeren, dit volg ik het hele jaar door zo. Paarden zijn daar helemaal aan gewend.
Op stal 's nachts vind ik wel zo prettig, 1 van de 2 kan erg klieren en opjagen, hierdoor is er een rustmoment. Paarden krijgen dan elk hun eigen voer wat speciaal voor hun is toegepast.
Overdag buiten in het winterseizoen op de paddock onbeperkt hooi. Straks als het weideseizoen weer gaat beginnen eerst opbouwen weer naar het gras en dan circa 6 uur op de wei en de rest van de dag op de paddock met hooi.

Onze paarden krijgen ook 2x daags hun eigen voer, dus dat gaat prima. Dat kost een half uurtje dat ze het op hebben denk ik en ga ik ze niet een hele avond en nacht voor opsluiten.

In een stabiele kudde houdt dat jagen ook wel op als je de indeling zo kan maken dat ze allemaal keuzes kunnen maken. Ik zie dat behoorlijk aan mn merrie van 13 die wel bitch op dr voorhoofd heeft staan.

Ja, maar dat werkt niet voor een ieder zo. 24/7 is echt niet altijd zaligmakend hoor.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:21

Ik ben nu sinds een jaartje over op 24-7 buiten, daarvoor stonden die van mij snachts op stal. Ik moet zeggen dat het mijn paarden niet zo veel uit maakt, maar het wel een stuk rust geeft. Normaal werden ze onrustig rond de tijd dat ze altijd naar binnen of naar buiten gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:22

Mindim schreef:
superpony schreef:
Onze paarden krijgen ook 2x daags hun eigen voer, dus dat gaat prima. Dat kost een half uurtje dat ze het op hebben denk ik en ga ik ze niet een hele avond en nacht voor opsluiten.
In een stabiele kudde houdt dat jagen ook wel op als je de indeling zo kan maken dat ze allemaal keuzes kunnen maken. Ik zie dat behoorlijk aan mn merrie van 13 die wel bitch op dr voorhoofd heeft staan.

Ja, maar dat werkt niet voor een ieder zo. 24/7 is echt niet altijd zaligmakend hoor.

Deze houdt niet op, is gewoon een enorme klier. Ze hebben ruimte genoeg om apart te gaan staan en toch zoekt hij de ander altijd weer op. Je ziet het al aan zijn blik wat hij wil gaan doen op dat moment.
De klier eet ook niet zo snel, kan maar zo een uur over zijn eten doen, heeft daar nooit haast mee.
Ik merk dat het gewoon veel rust geeft om ze naar binnen te halen. Ken genoeg paarden die niet happy zijn met 24/7 buiten. Dat is heel jammer maar dat is soms gewoon zo. Op deze manier gaat het goed hier, dat werkt prima voor hun.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:25

Uiteindelijk maak je in de praktijk altijd een compromis, want elke stal heeft voors en tegens. Het ligt heel erg aan het paard en de omstandigheden wat ik acceptabel zou vinden.
Ik heb nu bijvoorbeeld mijn jonge KWPN 24/7 buiten staan, zonder schuilstal. Ik vond zonder schuilstal echt niet ok, maar dit is op zandgrond, dus altijd droge ligplekken en een rij bomen, zodat ze in de zomer in de schaduw staan (in mijn ervaring de tijd dat ze het meest in de schuilstal staan). Voordeel voor dit paard aan deze plek zijn de lange brede paden, zodat ze altijd een sprintje kunnen trekken en veel op het gras.
Plus het hooi ligt onder dak, dus het hoofd en de hals blijven droog en in combinatie met een waterdichte deken, is ze eigenlijk altijd droog.
Ik zet haar zelf in een box om bij te voeren en daarna gaat ze gelijk weer naar buiten. Paard heeft ook echt niks met een box.

Had ik geen jong en gezond paard, dan had ik wrs. voor een andere optie gekozen. Wel een schuilstal, met misschien een kleinere paddock dan als compromis, misschien liever met één vriendje ipv een hele groep.
Er zijn zoveel verschillende opties voor (schuil)stal/paddock/buiten, voor elk paard wat wils!

Ik ben zelf voor zo min mogelijk in de standaard 3x3 box, door het gebrek aan beweging en sociale contacten, maar of ik dan kies voor 24/7 een klein paddock of bijv. 8 uur op een mooie weide en dan verder op stal, dat is een afweging die ik per paard maak.