Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:51

Anoeska27 schreef:
frutsels schreef:
Nou met mij hebben ze dan ook ruzie hoor. Je paard heeft basisbehoeften nodig. Net zoals een hond die uitgelaten moet worden. Wilde jij die voor 3 weken in huis laten poepen en plassen dan?

En daar zal dan de pensionhouder voor moeten zorgen als echt alles op slot gaat.

Dat kan niet overal he. Ligt aan het aantal paarden en de voorzieningen e.d.
Maar ik denk dat in een geval van een lock down er echt niet genoeg mankracht in Nederland is om op iedere hoek van de straat een meneer politie agent te zetten. Dit zal met name gelden in de grote steden en niet in de afgelegen polderweggetjes. Ik vermoed dus dat ik gewoon nog wel naar stal kan komen en weer terug als het zover komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:54

De boete voor huis verlaten in Spanje is 500-1000 euro. Vriendin vsn mij mag niet meer met de honden het bos in (ze woont er practisch naast). Ben benieuwd of dat in andere landen ook zo doorgevoerd wordt.

Sharonaa_

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:06

Zou me vreselijk lijken om verplicht 3 weken niet naar je paarden te kunnen als je zelf ook de hele dag thuis moet zitten. Maar ik weet ook dat mocht het zo ver komen wij 100% kunnen vertrouwen op de stal eigenaar en alles daar gewoon doorgaat zoals nu. Alles komt de hele dag buiten e.d. daar maak ik me absoluut geen zorgen over. Alleen vreselijk om je paard niet te kunnen zien en je hobby niet uit te kunnen voeren.
Wat moet dat moet, hopelijk houd iedereen zich aan alle richtlijnen en wordt t snel ingedamd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:58

Mijn stal heeft de maatregelen gelukkig versoepeld. Pensionklanten mogen nu wel komen. Wel met een aantal beperkingen, maar dat is logisch.

Wat een opluchting zeg!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:59

Oh dat is fijn!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:01

Hier volgen ze de FNRS en paarden mogen niet het erf af. Alleen bij een kliniek bezoek een uitzondering in overleg, dus als het echt nodig is. Daarnaast nog wat extra kleine dingen, maar daar heb ik weinig mee te maken, omdat ik dat normaal ook al niet doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:17

Ja hier wordt afgeraden in de kantine te zitten, pensionklanten zijn welkom maar geen andere mensen meenemen.
Ook wordt afgeraden met je paard van stal weg te gaan voor les oid.
En gepaste afstand van elkaar houden, alleen op stal te komen voor de verzorging van je paard en rijden.

Ik ga helaas wel de hoefsmid voor morgen afzeggen aangezien mijn dochtertje verkouden is en ik geen opvang voor de kids heb en nog niemand gevonden heb die mijn paard uit de wei kan halen en weer terug zetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:23

Hier nog geen richtlijnen.
Maar wij hebben geen kantine en alles (inclusief de paarden) is buiten. Dus zolang we de 1,5m richtlijn zelf in acht nemen, is het risico beperkt.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:45

Hier ook nog geen richtlijnen. Wij houden gewoon afstand van elkaar. Voor de kinderen is dit soms wel moeilijk maar ze doen het voorlopig toch goed. Was wel gek om dat nieuwe paard te verwelkomen zonder de eigenaar een hand te geven

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:06

Over 2 weken ga ik mijn paard verhuizen. Naar onze eigen weide. Dus ook zelf voeren elke dag en alles zelf doen. Dus als we in lockdown moeten dan moet ik even een certificaat regelen dat mn paard echt niet zelf hooi uit de opslag kan pakken.
Het is 10 km van huis.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:17

Hier zijn we maar erg kleinschalig, dus met wat kleine aanpassingen verwachten we wel genoeg te doen.
Maar hoe doen jullie het bijvoorbeeld met lessen? Laten jullie dat doorgaan?

Maar de manege in de buurt is wel in dubio. De gewone lessen gaan sowieso niet door, net als kinderfeestjes en andere groepsactiviteiten.
Maar we horen van veel andere manege's dat privélessen wel gegeven worden. Is dat toegestaan? Iemand die hier iets over kan zeggen?
Laatst bijgewerkt door xSannee op 16-03-20 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:17

Wij mogen sinds vandaag niet meer meteen van ons werk naar stal.
Eerst thuis jezelf wassen en andere kleren aan.
Wie hoest mag sowieso niet komen en niet meer dan 1 persoon tegelijk per paard.
Tot 6 april geen les of andere bezigheden. (Uitzonderingen voor spoedgevallen)

Ik heb de hoefsmid en de zadelmaker af moeten zeggen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:20

Ik sta op een redelijk grote doe het zelfstal, landeigenaar is koeienboer.
Die gaat dus echt niet mesten en voeren voor ons.

Tot nu toe nog geen maatregelen gehoord, hij was wel aan het nadenken.

Hij is niet het type dat weet wat de FNRS is ;)
Maar inmiddels staan de richtlijnen daarvan wel op de stalfb.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:35

Myca schreef:
Wij mogen sinds vandaag niet meer meteen van ons werk naar stal.
Eerst thuis jezelf wassen en andere kleren aan.
Wie hoest mag sowieso niet komen en niet meer dan 1 persoon tegelijk per paard.
Tot 6 april geen les of andere bezigheden. (Uitzonderingen voor spoedgevallen)

Ik heb de hoefsmid en de zadelmaker af moeten zeggen.

Hoefsmid is natuurlijk wel noodzaak. Zadelmaker niet.
Althans ik weet niet hoe het bij jouw paard is, maar ik kan mijn paard niet 3 weken langer op haar ijzers laten staan ivm correctie stand. Bij mij is het dus noodzaak dat het op tijd gebeurd.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:41

Bij ons (hele grote pensionstal) mogen we nog wel komen, maar niemand meenemen, kantine is dicht, afstand houden, handen wassen en bij voorkeur handschoenen dragen, niet onnodig blijven hangen, etc het hele riedeltje. Hoefsmeden en dierenartsen, binnen/buitenzetters mogen ook komen.
Voor ons niet echt een beperking, wij komen voor ons paard en niet voor de gezelligheid 8-) Terrein is meer dan groot genoeg om gewoon je ding te kunnen doen zonder dicht in de buurt van anderen te komen en mensen komen bij ons altijd heel verspreid over de dag, dus dat scheelt ook.
En voor nu ben ik er al heel blij mee, want alles best en prima, overleef alle maatregelen zonder probleem, maar het wordt echt wel andere koek als we helemaal niet meer naar ons paard zouden kunnen!
Denk eerlijk gezegd ook niet dat het heel snel zover zal komen (en hoop het vooral ook heel erg niet), want het lijkt me praktisch onmogelijk om met een beperkt clubje mensen zo'n 350 paarden te gaan buiten/binnen zetten, stallen mesten (flink deel is doe het zelf) en wat al niet meer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:53

Hier geen maatregelen, kleinschalige stal :)
Mijn paard staat daar halfpension, en ik verzorg de volpensions, dus ik niet dat ik niet meer ga mogen gaan. Mocht dat toch zo zijn, ben ik er zeker van dat de eigenaar de zorgen van de paarden op zich neemt. Mijn paard woont op een wei met schuilstal, dus qua binnen-/buiten zetten ondervind mijn paard sowieso geen last.

Ik heb daar zelf een flesje desinfecterende handgel neergezet voor iedereen, daar zijn de stalgenootjes wel blij mee. En zelf draag ik handschoenen, we gebruiken tenslotte allemaal dezelfde kruiwagens en bezems en dergelijke.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:51

Mijn pony staat op een pensionstal/manege. Maatregel is dat alleen de eigenaren van de paarden welkom zijn. Verzorgen en trainen en daarna weer naar huis. Aangezien er een aantal pittige manege paarden zijn werd er al gevraagd of pension klanten dan op die paarden wilde rijden tegen een kleine vergoeding. Als de stal eigenaar daarmee geholpen is doen ze meeste dat graag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:59

Sizzle schreef:
De boete voor huis verlaten in Spanje is 500-1000 euro. Vriendin vsn mij mag niet meer met de honden het bos in (ze woont er practisch naast). Ben benieuwd of dat in andere landen ook zo doorgevoerd wordt.

En huis verlaten voor boodschappen?? Dat mag toch gewoon?

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 17:03

Ik sta op een redelijk groot pension. 35 paarden 24/7 op de wei.

Momenteel zijn er nog geen maatregelingen genomen. Zoiso zijn er verschillende mensen die dagelijks komen bijvoeren (oude paarden die wat extra nodig hebben).

Er zijn maar een 5tal mensen die echt dagelijks gaan en we kunnen elkaar echt wel goed ontwijken. Daarstraks ook nog aant het kletsen geweest met enkele meters tussen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 17:40

@frutsels, mijn paard staat op blote voeten en de hoefsmid was ook nog niet heel erg nodig. Gewoon een beetje bijwerken. Nu moet hij nog even wachten, maar het was bij ons dus nog geen spoedje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 17:40

Sandra_H schreef:
Terrein is meer dan groot genoeg om gewoon je ding te kunnen doen zonder dicht in de buurt van anderen te komen en mensen komen bij ons altijd heel verspreid over de dag, dus dat scheelt ook.

Hier normaal ook allemaal verspreid. Nu niet hoor, kinderen allemaal thuis en mooi weer dus mijn rustige tijd was drukker dan normaal op druk tijdstip. Behalve dat er dus geen lessen zijn. Ik moet dus even kijken welke tijden wel wat rustiger zijn. Ik wil niet zoveel mensen tegenkomen en ben net weer aan het opbouwen (vandaag voor de 2e keer erop) dus heel fijn is die drukte nu niet.

Er zal nog wel gecontroleerd moeten worden of mensen zich ook aan de regels houden, er zijn er ook een aantal die het overdreven vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 17:42

knollentuin schreef:
Sizzle schreef:

Ja boodschappen mag, maar een rondje bos niet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:27

Manege hier in de buurt schaft alleen wedstrijd af, laat alle lessen doorgaan, mag dat wel?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:23

Sizzle schreef:
knollentuin schreef:

quote= Sizzle

Ja boodschappen mag, maar een rondje bos niet.

Mijn schoonouders wonen in Spanje, we bellen elke dag.
Boodschappen doen mag, naar de apotheek mag, werken mag. Verder niets :)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:34

Cinnepin schreef:
Manege hier in de buurt schaft alleen wedstrijd af, laat alle lessen doorgaan, mag dat wel?

Officieel niet volgens mij.