Waar let jij op als je gaat kijken bij een pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke discipline doe jij met je paard?

- Dressuurruiter (hoger dan Z)
46 (13%)
- Dressuurruiter (onder het Z)
76 (22%)
- Buitenrit ruiter
91 (26%)
- Naturalhorsemanship ruiter
8 (2%)
- Spring ruiter/eventing ruiter
29 (8%)
- Western ruiter
26 (7%)
- Overig
62 (18%)

Totaal aantal stemmen: 338

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:50

Buitenritruiter, 1 van 12 en 1 van 3,5 jaar
Ik zoek naar 24/7 buiten omdat ze erg chagrijnig worden als ze binnen moeten. Bak met verlichting is fijn maar geen must, stromend water voor af en toe wassen, een paal om ze aan vast te zetten met opzadelen en verder ben ik snel tevreden.
We hebben nu ook geen bak, rijden door het dorp want maar een mini bosje in de buurt, ze gaan super goed met hun tweetjes maar staan nu ook prima in de kudde en ze staan het jaar rond op gras.
Oh en een plekje voor mijn trailer, dat is ook wel fijn.

Eigenlijk gewoon niet van plan om te verhuizen, ik ben met mijn gat in de boter gevallen :+

Dennis

Re: Waar let jij op als je gaat kijken bij een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:09

Een loopstal met een vaste groep (afhankelijk van de ruimte tot ongeveer 8 pony's), mooi bestraat stuk er voor zodat ze altijd droog kunnen staan en daarbij ruim hooi (geen voordroog).
En als 2e eis een bak waarin ik mag mennen en ook (bijna) altijd rijbaar is.

En dan nog wat kleinere dingetjes, ruimte voor mijn wagens, ruimte voor mijn trailer, knappe plek om te poetsen en in te spannen.

Ik kom op redelijk wat stallen en ben dit nog op heel weinig plekken tegen gekomen. Daarom staan ze thuis.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:17

Ik mis de optie menner... Voor mij is een van de belangrijkste criteria eigenlijk of ik gebruik mag maken van de bakken (Rijden dressuurmatig aangespannen) mag dit niet valt een stal sowieso al af...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:23

Of de stallen schoon zijn, de bakbodem goed is en hoe het voer, hooi en stro staan opgeslagen. Verder vind ik de sfeer belangrijk en dat zie je al aan eventuele bordjes en boodschappen die men her en der, soms onbewust, achterlaat.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:42

Ik hou een aantal eisen aan:

- Ik wil onbeperkt voer mogen pakken + stro.
- Stal moet MINIMAAL 12 vierkante meter zijn, dus minstens 3x4, maar liever nog groter.
- s'nachts op stal en overdag buiten met een maatje/groepje, en dan in de zomer op de weide.
- minimaal een 20x60m bak met goede bodem waar ook in gesprongen mag worden .

Je poll is overigens erg lastig voor ruiters die meerdere disciplines doen. :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:13

Ik men met mijn pony. Waar ik op let is of de paarden de hele dag buiten kunnen staan in een groep op een fatsoenlijk stuk waar ze ook wat kunnen spelen en met schuilmogelijkheden. 's nachts op stal zou ik zelf prima vinden mits de boxdeur laag genoeg is (mijn pony is 97 cm).
Ik wil kunnen mennen in een ruime en goede rijbak die altijd(!) droog is. Er moet voldoende ruwvoer worden aangeboden van goede kwaliteit, liever niet onbeperkt. Een nette kast voor de spullen, een droge plek voor de sulky. Leuke uitrijmogelijkheden.
Dat is in deze regio een speld in een hooiberg, maar ik heb m gevonden :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:15

Shae schreef:
Ik let voornamelijk op sfeer, hoe schoon de stallen, paddocks en wei zijn, de kwaliteit van het hooi en wat tegenwoordig een hele belangrijke is voor mij: ervaringen van anderen. Komen ze net zo lang buiten als is afgesproken? Wordt er zo vaak gevoerd als afgesproken?

Ik sta nu heerlijk op een plek waar alles goed wordt geregeld en afgestemd. Elke scheet die een paard dwars zit wordt gecommuniceerd. Een pensionhouder moet te vertrouwen zijn en ik ben zo blij dat ik dat heb gevonden.

Dit is idd ook wel een beetje mijn lijstje.

En of de faciliteiten overeen komen met de prijs die ik er voor over heb.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:47

Ik sta nu ruim een jaar op een fijne stal en zou absoluut niet willen verhuizen. Heb zelf twee jonge paarden (4&5) op ongeveer L/M niveau, maar doel is nog wel een eindje hoger te komen.

Mijn eisen waren vorig jaar:
- Binnenbaan én buitenbaan, bij voorkeur eentje 20x60
- Ruime paddock(s)
- Voldoende ruwvoer
- Goede brok, zodat ik niet 1001 soorten hoef bij te voeren
- Wei in de zomer
- Fijne eigenaren met dezelfde visie
- Geen op en top recreatie stal, want heb wel gemerkt dat dit uiteindelijk toch niet helemaal klikt als iemand die fanatiek probeert te sporten. Wil graag bij mensen staan die ook dressuur rijden, zodat je je een beetje aan elkaar kan optrekken en van elkaar kan leren. Geen afgunst, maar wel gezellig sportief met elkaar en elkaar begrijpen.
- Altijd gebruik kunnen maken van de rijbanen, dus geen manegelessen oid.
- Vol pension

Op dit moment zou daar een puntje bijkomen dat er hengsten toegestaan moeten zijn en wat ik bij ons op stal super fijn vind is dat ze voor je paard kunnen zorgen als je er een dag niet bent. Bijvoorbeeld longeren of rijden. Scheelt een hoop geregel, helemaal met twee paarden. Je scheept een ander toch op met een hoop werk en ik ben ook nog eens pietje precies in hoe ik het wil.

Goed is ook wel om te kijken hoe hoog het verloop is, want dit zegt ook erg veel.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:12

Ik kijk als eerst naar gedrag van de paarden die al aanwezig zijn. Zijn ze rustig als je voorbij loopt stand van de oren lichaamshouding.

Voldoende ruwvoer veel buiten sfeer op de stal hoeft voor mij niet super spectaculaire accomodatie te zijn maar zorg voor de dieren vind ik het belangrijkste van een mooi bord kun je niet eten.

Bodem bak ook belangrijk en klik met eigenaar stal ik moet er echt een goed gevoel bij hebben en afspraken na komen vind ik heel belangrijk.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 19:04

NienkeV1994 schreef:
Pff groepen van 50 normaal? :wow: Ik zat meer te denken aan 4-10 'normaal' en alles daarboven groot :+

Voor stallen hier in de omgeving wel

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:21

Waar ik op let als ik ergens ga kijken:

* Wordt er ruim voldoende ruwvoer gevoerd en de kwaliteit
* Komen ze zomer en winter ruim voldoende buiten.
* Afmeting stallen, voldoende stro in de boxen
* Verlichte rijbaan met goede bodem, ook als het regent
* Eigen hoefsmid, da, tandarts welkom
* Goede uitrijmogelijkheden
* Ruime openingstijden
* Geen stal met alleen maar wedstrijdruiters,want daar zou ik me zelf niet echt bij thuis voelen als bosruiter :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:34

Ik ben momenteel vooral buitenhobbelaar maar van origine dressuuramazone (subtop). Wat ik zoek in een stalling is eigenlijk niet echt veranderd. Zoveel mogelijk buiten, onbeperkt hooi, samen met rustige paarden. Enige wat veranderd is, is dat ik nu niks geef om een bak, terwijl ik toen natuurlijk wel een echt goede 20x60 (precies! ivm kür oefenen) bak moest hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:36

Dressuurruiter, momenteel Z1.

Ik let op de kwaliteit ruwvoer en het stro, de tijden buiten in de winter en zomer, de bak en de sfeer,

Hier 20x40 baan dus nee niet handig maar hij komt wel buiten in de winter en dat is hier heel uniek. Ik rij naar de vereniging als ik 20x60 wil oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:46

Jorienn schreef:
Dressuurruiter, momenteel Z1.

Ik let op de kwaliteit ruwvoer en het stro, de tijden buiten in de winter en zomer, de bak en de sfeer,

Hier 20x40 baan dus nee niet handig maar hij komt wel buiten in de winter en dat is hier heel uniek. Ik rij naar de vereniging als ik 20x60 wil oefenen.

En uiteraard naar de box! Omdat ze daar toch alsnog een groot deel in staan. Voldoende ventilatie etcetera.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:47

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.