Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:33

_Penotti schreef:
Nee een max hypotheek hebben wij ook niet, maar ons vorige huis nog minder. Daar gingen we al met eigen geld inbreng wonen.
Eigenlijk woonde we daar belachelijk goedkoop.

Wij wonen hier vanaf as juli ook ontzettend goedkoop.
Dan loopt onze rentevaste periode af *\o/* .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:37

_Penotti schreef:
En dan heb ik het niet over de bijkomende kosten die tegenwoordig dan niet meer gefinancierd mogen worden.

Die kunnen prima meegefinancierd worden, alleen is de rente over dat bedrag niet aftrekbaar.
En je moet het gehele bedrag mogen lenen.

Stel ik kan 3 ton krijgen en koop een huis van 2 ton... dan kan ik de kk enz er prima bijlenen voor dezelfde rente als ik maar niet boven de 3 ton kom.
Alleen over dat extra bedrag kan ik geen rente aftrekken.
Dus stel ik heb dan een bedrag van 220 nodig, dan kan ik de rente van max 2 ton aftrekken.

_Penotti

Re: Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:46

Ik bedoel een huis van 2 tot mag ook "maar" 2 ton geleend worden.
Bij komende kosten werden daar voorheen ook nog in de hypotheek gestopt zoals makelaarskosten. Maar dat mag toch niet meer?
Ja zit er zelf nu niet meer in dus ben misschien wel verkeerd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:54

Maar je ouders zitten denk ik ook niet in een huis van 2 ton dat 2 ton financiering plus kosten nodig heeft?
Maar in een huis van 2 ton dat 1 ton plus kosten nodig heeft? Dus lang niet aan de max.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:57

_Penotti schreef:
Maar je ouders zitten denk ik ook niet in een huis van 2 ton dat 2 ton financiering plus kosten nodig heeft?
Maar in een huis van 2 ton dat 1 ton plus kosten nodig heeft? Dus lang niet aan de max.

Had hem even verwijderd.
Klopt wat je zegt...
Maar als je een nieuwe woning koopt waarvoor je geen eigen geld hebt, kun je hem hoger laten taxeren op marktwaarde.
Je kan nl de maximale marktwaarde lenen, dat staat los van wat je werkelijk betaald.
Dacht nl ook dat dit hetzelfde was, maar er waren meer die dat gedaan hebben (in een nader topic).

Wij (en mijn ouders) kunnen sowieso de kosten meefinancieren omdat het leenbedrag onder de marktwaarde van de woning ligt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:00

Oh dat hoger taxeren en zo dat weet ik niet.
En of dat dan verstandig is zo te gaan wonen?
Maar dat is denk ik een andere discussie dan dat het topic hier om begonnen is :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:02

_Penotti schreef:
Maar dat is denk ik een andere discussie dan dat het topic hier om begonnen is :)

Stel ik heb geen eigen geld, kan met gemak 3 ton lenen, maar koop een huis van 2 ton..
Dan kan ik dat prima betalen, ook als ik de marktwaarde verhoog.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:29

Ik zou niet weten waarom je meer dan 1000m2 grond zou willen hebben als je geen paarden hebt, zeker in gebieden waar grond en ruimte schaars is, betaald je fors voor meer ruimte en je moet het allemaal onderhouden. Hier was de keuze echt heel erg beperkt en als ik nu op Funda kijk in een straal van 1 km van onze stad met meer dan 3000m2 grond, ga je van 700 naar 15 huizen, waarvan slechts twee onder 1 miljoen (en die zijn niet instapklaar...), gewoon een leuk vrijstaand huis is daaronder echt wel te vinden. Gelukkig ziet manlief het ook als investering en dat is natuurlijk ook zo, uiteindelijk lossen we vooral veel af wat toch vermogensopbouw is en valt de netto rente wel mee.

Een pensionpaard heb ik wel overwogen, ik hoef er zelf maar 1 en dan zou ik 'gratis gezelschap' hebben en wellicht ook iemand die ervoor kan zorgen tijdens vakanties. Maar ik wil er niet afhankelijk van zijn en ook alles lekker op mijn manier kunnen doen, dus uitslapen tot 10 uur en pas om half 11 voeren omdat ze 24/7 buiten staan en altijd genoeg hooi in de loopstal hebben. En dan heb je nog het privacy stuk, ik vind het heel fijn dat ik in 3 stappen in de stal sta, maar dat zou betekenen dat een pensionklant dus ook altijd heel dicht bij je huis is. Wij gaan waarschijnlijk wel iets met een B&B doen, niet voor altijd, we denken aan bv. max. 40 weekenden per jaar, en de schoonmaak besteden we uit. We verhuren dan aan een gezin/stel per keer een stukje met eigen ingang en faciliteiten, terrasje etc. Dat levert (in theorie) meer op dan bv. 2-3 pensionklanten zouden doen en kost ons minder privacy en verplichtingen, ook wel omdat de ruimte er toch al is natuurlijk, maar voor pensionklanten moet je ook investeren in extra opslag, extra stallen etc.
Ik zou er niet afhankelijk van willen zijn, wij gaan het echt uitproberen, maar vind het wel een fijn idee dat we de hogere lasten deels terug kunnen verdienen met het huis zelf, daar waren wij ook wel bewust naar op zoek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:25

Brainless schreef:
Ik woon hier anders tussen meerdere mensen die hun dure huis in bv Almere hebben verkocht en veel goedkoper hier zijn komen wonen.
Mensen die prima een vrijstaand huis daar hadden kunnen kopen/laten bouwen, maar besloten hebben voor minder geld hier vrijstaand te wonen, ver onder hun maximale leenbedrag.
Het is dus wel zo dat sommige groter/vrijer willen gaan wonen, maar daar niet perse extra voor willen betalen.
Daarom zijn wij ook verhuisd.
Waarom (toentertijd) meer dan 5 ton betalen voor een woning die wij voor 275 hebben kunnen kopen?

Wij zitten ook bij lange na niet aan ons maximale hypotheek.
Genomen op alleen mijn mans salaris en was ook niet het maximale.
En hoezo kun je teveel verdienen voor je koopwoning?

Ik ken zulke mensen ook, maar dat zijn mensen die dan vaak hun vorige huis als appeltje voor de dorst hadden en minder zijn gaan werken of gestopt etc.

Wij gaan misschien na dit ook heel goedkoop en eenvoudig wonen met een 2e huisje/flatje in buitenland ofzo.

Hoezo kun je teveel verdienen? Omdat je niet teveel geld op de bank nutteloos wilt hebben staan. Investeren is altijd beter, zeker nu sparen 0,0 opbrengt.

En wij hebben ook een lagere hypotheek en meer ruimte en grond. Maar dan moet je dus soms, wel willen verhuizen naar een andere regio. Wij kwamen van de veluwe en hebben daar niet fijn kunnen settelen en missen het totaal niet. Dat is niet voor iedereen zo, dat ze ergens anders zo makkelijk werk kunnen vinden en het ervoor over hebben.

TS wil in haar regio iets kopen. Niet bekend welke regio, maar gezien de pension prijzen die ze noemt, niet de goedkoopste omgeving, ook niet de duurste.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:54

superpony schreef:
Hoezo kun je teveel verdienen? Omdat je niet teveel geld op de bank nutteloos wilt hebben staan. Investeren is altijd beter, zeker nu sparen 0,0 opbrengt.
*knip*
Wij kwamen van de veluwe en hebben daar niet fijn kunnen settelen en missen het totaal niet. Dat is niet voor iedereen zo, dat ze ergens anders zo makkelijk werk kunnen vinden en het ervoor over hebben.

Of je maakt wat je over hebt lekker op.
Mijn man stort extra in zijn pensioen en daar hoeven we niks over te betalen.

Ik (en manlief) kom van de Veluwe en hoop op den duur wel weer terug te gaan.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:19

Ja het is off topic maar ik ken echt niemand met een maximale hypotheek, ook jonge mensen niet, die willen ook flexibel zijn, gewoon lekker kunnen leven, reizen en eventueel minder werken met komst van kinderen op kunnen vangen. Zodra de kinderen er zijn start vaak het sparen voor als zij gaan studeren, dan is de keuken of badkamer aan renovatie toe etc.
Hooguit in de regio's waar de prijzen echt de pan uitstijgen (Amsterdam/Utrecht) zitten mensen aan hun max en dan hoor ik dat vooral terug bij starters die verwachten meer te gaan verdienen in de toekomst. Maar zelfs in die groep kopen veel mensen toch iets kleiners of verder weg op bv. 1,5 inkomen of ze blijven huren. Er wordt niet voor niets vaak gezegd dat millenials geen huizen kunnen komen omdat ze teveel advocadotoast eten :D.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:32

Ik ken ze helaas wel FleurVP en dat heeft zelfs negatieve gevolgen op de paarden die ze hebben... Maar dat doen ze dan onder het mom van we willen ze zo natuurlijk mogelijk houden... Dat is een stel die het te fleurig ingeschat hebben allemaal en menen alles te kunnen met minder werken maar wel een top hypotheek (een paar jaar geleden afgesloten toen ze allebei nog full-time werkten). Het huis komt maar niet klaar, alles ligt er maar zo zo bij, paarden staan er mager en verwaarloosd bij. Maar hey we wonen buitenaf en kunnen zeggen dat we paarden hebben aan huis.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:56

Ja ik ken er ook zeker wel.
En als je nieuwsberichten leest als het over hypotheken gaat zijn het ook niet eens uitzonderingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:15

Ik ken ook meer mensen die aan hun max zitten, dan niet. Of in ieder geval ten tijde van de aankoop.

Wij hebben ons huis verkocht aan een jong stel en het was echt geen bedrag wat je overal kwijt bent als jonge starters, maar aangezien ze voor die plaats gingen, hadden ze weinig keus. Jonge mensen groeien vaak nog, dus je kan die gok nemen natuurlijk.

Natuurlijk kan je je geld opmaken. Maar ik heb het niet over een verschilletje van 10.000, eerder in tonnen aangezien we het over huizen met grond hebben.

Doorgaans wonen mensen die 5 ton kunnen besteden niet in een wijk waar huizen ong 2 ton zijn. En mensen die 5 ton te besteden hebben, kunnen daarnaast nog steeds een nette auto rijden.

Op latere leeftijd zijn er weinig mensen die nog zin hebben in veel onderhoud. Dan wordt grond verkocht of verhuurd of verhuizen mensen naar kleiner. Afhankelijk van de markt hou je dan wat over.

Neemt nog steeds niet weg dat TS gewoon als particulier gaat kopen. Als startend paardenbedrijf krijg je helemaal niks..........Dan moet je al x jaren huren en winstgevend draaien. Of je moet dus heel veel eigen kapitaal hebben, maar dan was de vraag echt niet hier gesteld.

Voor een klein budget en een beetje grond, kan je wat verhuren en misschien speel je quitte, maar ga het maar niet exact uitrekenen qua eigen uren en diensten, want dan ga je het niet redden. De kosten van hooi, stro/vlas, water, elactra, mestafvoer etc kan je uitrekenen en zo ongeveer vragen. Maar juist klein gebruikers zijn vaak duurder uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:28

Wij hebben dat ook gehad met ons vorige huis, kwam een jong stel op af, zij werkte 2 halve dagen hij 3 of 4 hele dagen, van hem weet ik het niet meer precies, zij konden het huis ook niet gefinancierd krijgen, of we even 50.000,- wilden zakken, wij konden het makkelijk missen.... Wat dacht je ervan om er gewoon eens voor te gaan werken, dan kan je ook wat meer.
Wij konden ruim 8 ton gefinancierd krijgen maar woonden ook gewoon in een woonwijk, daarna zijn we wel naar buitenaf verhuisd maar echt niet voor het hele bedrag hoor. Moet er niet aan denken om zo'n zware hypotheek te hebben, had ik de wens niet gehad om de paarden aan huis te hebben hadden we nog gewoon in ons vorige huis gewoond.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 01:15

Brainless schreef:
_Penotti schreef:

Stel ik heb geen eigen geld, kan met gemak 3 ton lenen, maar koop een huis van 2 ton..
Dan kan ik dat prima betalen, ook als ik de marktwaarde verhoog.

De marktwaarde kan je als koper niet zelf verhogen. De marktwaarde wordt door een onafhankelijke taxateur vastgesteld. Daar zou je als koper geen invloed op mogen hebben, of de taxateur komt de gedragsregels niet na. :+

Je kan idd 100% van de marktwaarde lenen. Als dit bedrag hoger is dan de koopsom, dan kan je (een gedeelte) kk meefinancieren.

Maar het is niet zo makkelijk als je het stelt, de marktwaarde zelf verhogen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 03:02

Ik bedoel ook niet dat je dat zelf kan.. maar bij een huis taxeren voor een hypotheek/marktwaarde zijn ze wel wat makkelijker.
Ze vragen nl ook wat je ervoor gaat betalen (bij aankoop) en zorgen dat de waarde dat of er iets boven is.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:47

Brainless schreef:
Ik bedoel ook niet dat je dat zelf kan.. maar bij een huis taxeren voor een hypotheek/marktwaarde zijn ze wel wat makkelijker.
Ze vragen nl ook wat je ervoor gaat betalen (bij aankoop) en zorgen dat de waarde dat of er iets boven is.

Ook bij een aankoop van een woning moet een taxateur onafhankelijk te werk gaan en zou de koopsom niet als uitgangspunt gebruikt mogen worden. Dit zou anders tegen de gedragsregels ingaan. Dit om te voorkomen waar het de vorige crisis fout is gegaan (meer financieren dan de woning waard is).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:28

Taxeren is iets heel moeilijks.
Wij hadden een taxateur die helemaal niet bekend was hier en dan staan er ook nog eens allemaal woningen die niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
Dan gaan ze ervan uit dat het gene wat geboden is de minimale marktwaarde is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:36

Ons huis was met niks vergelijkbaar hier. De vergelijkbare huizen in het tax rapport zijn allemaal totaal verschillend; maten, ligging, kavel grootte, staat etc. Maar ze moeten wat. Ons huis is lager getaxeerd dan wij hebben geboden, maar ja......Zoveel huizen verder, 30 kijkers etc, moet je wat doen.

Je kan je huis met iets hogere waarde laten inschrijven bij de notaris, maar dat heeft soms ook nadelen.

Om terug te komen nog een keer op de vraag van TS, je krijgt geen extra hypotheek met wat je evt in de toekomst kan verdienen. Dat kan alleen met min 3 goede jaar cijfers en eigen kapitaal.

Als je nu iets koopt en je bent bijv 2000 hypotheek kwijt en je telt al je kosten op, verdien je echt niks aan een paar paardjes in pension.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:44

Brainless schreef:
Taxeren is iets heel moeilijks.
Wij hadden een taxateur die helemaal niet bekend was hier en dan staan er ook nog eens allemaal woningen die niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
Dan gaan ze ervan uit dat het gene wat geboden is de minimale marktwaarde is.

Dan had de taxateur de opdracht niet moeten uitvoeren als hij daar niet bekend is. Ook met niet exact vergelijkbare woningen kan je de marktwaarde onderbouwen. Of het moet echt een bijzonder object betreffen, maar zélfs dan mag de koopsom niet aangehouden worden als (minimale) marktwaarde.

Ik ben zelf werkzaam als makelaar en taxateur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:43

De laatste taxateur schatte de waarde 5000 hoger dan dat wij er 10 jaar terug voor betaald hebben.
Voor dat geld zou ik hem geeneens te koop zetten (oh ja... als ik er van af wilde had hij wel iemand..).
5000 was toch een mooie winst in zijn ogen.

Dat er hier (slechtere/kleinere) huizen verkocht zijn voor een hogere prijs zonder grond/paardenstallen was in zijn ogen de wilde groei van de markt en daar ging hij niet in mee.

Ons huis zal binnenkort weer getaxeerd worden ivm het oversluiten (rentevaste periode loopt af in juli) en ben benieuwd waar we dan op uit komen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:48

Wij hebben ons vorige huis laten taxeren door twee verschillende plaatselijke taxateurs/makelaars, zat 3 ton verschil tussen beide rapporten. Met een maand er tussen. Dus beetje natte vingerwerk is het wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:10

5000 euro zijn geen bedragen waar het om gaat natuurlijk. Doorstromen naar grotere, duurdere huizen etc gaat vaak om minimaal een halve ton en vaak veel meer.

Toen wij dit kochten hadden we overwaarde en een discussie over wel of niet een extra verbouw depot etc. Dat wij dan alles gingen aanleggen om paarden te houden, hebben ze in eerste instantie geen boodschap aan. Dat is gewoon heel lastig taxeren.

Maar als je eenmaal het serieuze verkoop traject in gaat en je hebt Xm2 grond, alles voor paarden aangelegd en alles netjes etc, gaan ze zich er meestal wel in verdiepen om een passende prijs erbij te vinden.
Ze snappen ook wel dat de meeste mensen geen tuin van Xha willen, maar de doelgroep; met paarden is ook lastig en beperkter.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:10

Ik heb dit gedaan, nu ben ik wel naar een goedkopere regio gegaan, maar het plan was wel om naast mijn eigen 2 paarden nog 2-4 pensionplekjes aan te bieden (niet perse om kosten te dekken, maar meer zodat mijn paarden meer kudde zouden hebben). Echter moet ik zoveel stalgeld vragen wil ik alles eruit kunnen halen dat ik maar besloten heb 2 mini shets erbij te nemen voor dat kuddegevoel :+
Voor dat kleine beetje winst wat ik misschien zou maken hoef ik geen zeurende mensen over mijn erf.

Ons terrein is bijna 1 hectare en ik zou er ook niet meer paarden/pony's op willen hebben dan dat ik nu heb (2 groters, 2 kleintjes).